November 26, 2002
PaiN wrote: [quote=Jerry]igentligen -> egentligen
Vad betyder 'nick', PaiN? Menar du som i 'nicka'?
Visst kan man börja en mening med 'men' eller 'och'.
Men man brukar inte göra det, för det ser mindre bra ut. Med nick menade jag självklart fotbolls-termen.
(Meningsfullt att starta en tråd som hette "Engelska" och skriv att nick inte stavas nic)
ahem..
June 18, 2001
Ajaj! Här kom jag på ytterligare en sak jag har stört mig på: den bristande kunskapen i ordbinderi. 🙂
Jag är ingen expert på svenska, så någon får gärna komplettera detta, men! Binder man ihop två svenska egentliga substantiv använder man inte bindestreck. fotbolls-termen -> fotbollstermen. Binder man ihop unika namn, förkortningar eller utländska ord använder man däremot ett bindestreck, t.ex: EU-parlamentet, Jerry-snubben och windows-miljön. Jag vet inte hur komplett det här är eller om det finns undantag.
October 27, 2001
Öwall wrote: [quote=PaiN][quote=Jerry]igentligen -> egentligen
Vad betyder 'nick', PaiN? Menar du som i 'nicka'?
Visst kan man börja en mening med 'men' eller 'och'.
Men man brukar inte göra det, för det ser mindre bra ut. Med nick menade jag självklart fotbolls-termen.
(Meningsfullt att starta en tråd som hette "Engelska" och skriv att nick inte stavas nic)
ahem..
Jaha, strike two, jag var inte så bra. 😛
October 27, 2001
Jerry wrote: Ajaj! Här kom jag på ytterligare en sak jag har stört mig på: den bristande kunskapen i ordbinderi. 🙂
Jag är ingen expert på svenska, så någon får gärna komplettera detta, men! Binder man ihop två svenska egentliga substantiv använder man inte bindestreck. fotbolls-termen -> fotbollstermen. Binder man ihop unika namn, förkortningar eller utländska ord använder man däremot ett bindestreck, t.ex: EU-parlamentet, Jerry-snubben och windows-miljön. Jag vet inte hur komplett det här är eller om det finns undantag.
Förlåt, jag har en otäck ovana att sätta bindestreck överallt. Tack för att du delar med dig av kunskapen 😛
March 5, 2002
Gueno wrote: *Pekar på signaturen*
ALLA som klagar på min stavning (ingen har gjort det men hänger i luften) e dumma i huve..
Har man dyslexi kan man faen inte hjälpa att man stavar illa.
Det är som att hela tiden säga åt någon som är blind att se sig för.
cool liknelse
jag jag har aldrig sett dig stava fel någon gång faktiskt 😀
April 14, 2002
ALLA som klagar på min stavning (ingen har gjort det men hänger i luften) e dumma i huve..
Jag har aldrig heller sett dej stava fel.
Jag tror de festa stavfel här i forumet sker för man har bråttom.
November 26, 2002
Det är sant, du har ju givetvis en anledning att stava fel, även om du inte gör det så ofta 🙂
Problemet är att folk verkar sluta bry sig om att stava ordentligt.
Jag blir lite trött när jag läser en tråd där de flesta verkar tycka att man ska vara stolt över att vara svensk och över sin historia och så vidare oh så kan man inte ens behärska språket, för att man inte bryr sig.
February 21, 2003
Öwall wrote: [quote=spartacus]Det är jobbigt när folk sätter 7000 punkter mellan meningarna.... Typ så här.... Fattar ni.... Altså massa punkter....
Det händer att jag gör så ibland...
🙂
Tycker det är lättare att läsa än att lägga in en massa " o s v". Men man ska ju bara lägga in ... om det fyller sitt syfte.
November 26, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Öwall][quote=spartacus]Det är jobbigt när folk sätter 7000 punkter mellan meningarna.... Typ så här.... Fattar ni.... Altså massa punkter....
Det händer att jag gör så ibland...
🙂
Tycker det är lättare att läsa än att lägga in en massa " o s v". Men man ska ju bara lägga in ... om det fyller sitt syfte.
det händer att jag skriver en mening, och avslutar med ett par punkter...
sen börjar jag på ny rad...
och till slut kommer sista meningen, avslutas med en smiley 🙂
1 Guest(s)