October 27, 2001
Smirnoff wrote: Ni som har åkt med bil förbi F-16 genom E4an, så kan jag säga er att det är en jävligt fet känsla att se Viggen, flyga ett par meter ovanför din bil för att sedan landa.
Ganska lurigt att man plötsligt börjar flyga p.g.a. att man ser ett plan 😛
alt. 2: Smirre har flugit Viggen!
Ja, jag editerade lite, men när jag läste det såg jag bara innerbörden som jag förtydligat ovan. 😛
July 27, 2002
PaiN wrote: [quote=Smirnoff]Ni som har åkt med bil förbi F-16 genom E4an, så kan jag säga er att det är en jävligt fet känsla att se Viggen, flyga ett par meter ovanför din bil för att sedan landa.
Ja, jag editerade lite, men när jag läste det såg jag bara innerbörden som jag förtydligat ovan. 😛
OT : Varför har du gjort så dina smile blir : P och istället för 😛
July 11, 2002
PaiN wrote: [quote=Smirnoff]Ni som har åkt med bil förbi F-16 genom E4an, så kan jag säga er att det är en jävligt fet känsla att se Viggen, flyga ett par meter ovanför din bil för att sedan landa.
Crap, du ska ha stryk pöjk.
Jag brukar vara rätt så flummig vid tangentbordet. Så oftast så brukar jag aldrig titta på stavningen osv. Jag tror på mina naturbegåvningar 😉
Back to the Topic:
Jag menade så här:
När man åker mot Uppsala eller från Uppsala via E4an.
Kunde man se förut viggen flyga väldigt lågt över E4an. Vilket var väldigt spännande :bgrin:
October 27, 2001
Callister wrote: [quote=PaiN][quote=Smirnoff]Ni som har åkt med bil förbi F-16 genom E4an, så kan jag säga er att det är en jävligt fet känsla att se Viggen, flyga ett par meter ovanför din bil för att sedan landa.
OT : Varför har du gjort så dina smile blir : P och istället för 😛
För att jag inte gillar [Image Can Not Be Found], ":P" ser bättre ut 🙂
October 27, 2001
Smirnoff wrote: Back to the Topic:
Jag menade så här:
När man åker mot Uppsala eller från Uppsala via E4an.
Kunde man se förut viggen flyga väldigt lågt över E4an. Vilket var väldigt spännande :bgrin:
Jo, jag förstod att det var något åt det hållet du ville få fram. Men som vanligt tolkar jag lite själv. 😛
June 20, 2002
HELIX wrote: [quote=ribban]
Tror inte du kan få kontroll över ca 6 miljarder människor med en gammal rostig pistol.
Men jag kommer ändå att komma en bra bit 🙂
du kan under pistolhot hjärntvätta några, som i sin tur hjärntvättar några andra och på den vägen bygger du en hel armé...
vill ha lite quinns och en hamburgare som hittelön för den fina idén...
January 11, 2002
äh skippa fösvaret... så onödigt...
ge oss en bra polisstyrka och en underrättelsetjänst för att stoppa EVENTUELLA terroristattacker, det enda som möjligtvis behövs
ok ryssland attackerar med 500 000 stridsvagnar (enl. mitt före detta befäl är pansarvagn INTE en korrekt benänming 😀 ) 1 miljon soldater och 10 000 stridsplan...
HMMMM vad ska vi göra... försvara oss?
inse vi har ett så litet försvar ändå lika bra å skita i det, plus att det här landet är så litet så ingen ide att försöka bygga upp ett stort försvar.
som andra sagt förut finns INGEN som helst hotbild mot sverige ändå, och kommer förmodligen inte finnas om vi gör som vi alltid gjort, "neutrala"/gör som dom med mest makt säger åt oss att göra :/
August 22, 2005
De spelar extremt stor roll.
Finland skulle ju iofs inte släppt igenom Ryssarna, men om de skulle gjort det skulle våra styrkor bara kunna legat i skogarna och väntat i bakhåll och på detta sättet segat ner ryssarna enormt mycket, sen får vi hjälp och bolsejvikarna är ett minne blott.
July 14, 2003
Meningen med sveriges försvar har iaf varit att FÖRSVARA så länge det går tills allierade kommer till hjälp eller hinner mobilisera sitt försvar. Sverige har ju varit "det neutrala gränslandet på gränsen till NATO" vilket har gjort oss intressant ur erövringssynpunkt.
Vi har ju haft en linje som går 2/3 upp i sverige; rakt genom norrland som har varit den "hemliga" försvarsgränsen, alltså inte gränsen mot finland i norr. Det var denna gräns vi skulle försvara, alltsså mer eller mindre kunna offra norrland åt fienden. Kanske en slump att specialförband som utbildas till att utföra uppdrag i fiendeland ligger i denna del som skulle komma att isoleras?
Om man läser i Janes (de där stora militärinfoböckerna) om världens försvar så kan man läsa att sverige har en arme på 700k man, då har dom räknat in våran gerilla, dvs hemvärnet. Det står där att hemvärnet är ett formidabelt försvar där varje enskild man har sin utrustning i hemmet och verkar i dess närhet där han/hon känner till varje stock och sten. Man fnissar lite när man läser det, men intressant ändå. Passa på att kolla svenska vapenproducenters reklam för deras produkter som visas i utländsk media, skitkul. Såg att bofors gjorde reklam för en sjunkbomb där det på bilden stod med fet stil "GET UP......OR STAY FOREVER!!" med en bild på en briserande bomb under vatten. lol
Vi har ju även våran egen gerillaföring. I de gamla telefonkatalogerna fans det en sida skapad av försvaret för psykologisk krigsföring(!). Den hette något i stil med "Om kriget kommer..." och där kunde man läsa: om fienden invaderar Sverige och din närhet; "starta gerilla". "Skär sönder däck på fiendens fordon", etc etc. Riktigt kusligt att se en sådan uppmaning till hela sveriges befolkning. =)
Tycker att i fall av krig att varje medborgare skulle få kvittera ut ett varsit p-skott (3st) och en pikadoll (gillar det namnet). Då skulle en invaderande styrka få smaka på 9 miljoner soldater i gerilla format. 8)
Då spelar det ingen roll om "Stina på Pressbyrån" missar sitt skott för att "Pizzeriaturken på hörnet" kanske sätter sitt skott i krysset på fi. 8)
2 Guest(s)