Svenskpolis aggerande i kravallsamanhang|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Svenskpolis aggerande i kravallsamanhang
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
sp_UserOfflineSmall Offline
1180665
February 13, 2008 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Problemet är väll att polisen inte har något mellan batonger och pistol. Fram med vattenkanoner och tårgas alla militär modell (dvs starka saker).

Sedan tycker jag att ingen ska få maskera sig, alla som maskerat sig ska gripas.

Klart att man ska få maskera sig! Det är ju en mänsklig rättighet att inte behöva visa sitt ansikte för alla!?!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1180666
February 13, 2008 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote:
Nej skicka för jävelen aldrig in militären!

Håller med..
http://sv.wikipedia.org/wiki/%.....4ndelserna

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
1180689
February 14, 2008 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Klart att man ska få maskera sig! Det är ju en mänsklig rättighet att inte behöva visa sitt ansikte för alla!?!

Ja många tycker det, ett problem är ju då att folk maskerar sig kommer dit och bråkar och man kan inte i efterhand gripa de.

Väga för och nakdelar och jag tycker i detta fallet att man INTE ska få maskera sig.

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
1180690
February 14, 2008 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: Varför ska tårgas vara i militärstuk?

Därför det polisen har är aldeles för milt. Ska man göra något ska man göra det ordentligt

fackamato
Member
Medlem
1180691
February 14, 2008 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Ja många tycker det, ett problem är ju då att folk maskerar sig kommer dit och bråkar och man kan inte i efterhand gripa de.

Väga för och nakdelar och jag tycker i detta fallet att man INTE ska få maskera sig.

Om man inte ska få maskera sig vid demonstation, då borde det gälla samma sak för polisen vilket det gör i dagsläget vid demonstrationer (?, deras SERIAL-number syns väl nu), men hade man satt förbud på maskering, så hade folk demonstrerat i maskering ändå, bara för att, och särskilt mot den lagen. Man skall inte ha för många, onödiga lagar..

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1180711
February 14, 2008 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Klart att man ska få maskera sig! Det är ju en mänsklig rättighet att inte behöva visa sitt ansikte för alla!?!

Att demostrera är en rättighet. Då bör man kunna stå för sin åsikt och inte maskera sig.

fackamato
Member
Medlem
1180712
February 14, 2008 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Att demostrera är en rättighet. Då bör man kunna stå för sin åsikt och inte maskera sig.

Att demonstrera är ju att uttrycka sin åsikt i grupp, om man ska säga det så. Man _bör_ kunna stå för sin åsikt ja utan att maskera sig, visst, men måste vi göra det förbjudet att maskera sig då, för de som vill!? Självklart inte.

Att sätta lagförbud mot maskering vid demonstrationer är enligt mig frihetskränkande och fullständigt odemokratiskt. (hallå, muslimer som bär burka, sjal eller vad det nu heter, ska dom inte få demonstrera då eller? Alltså aktivt förbjuda en folkgrupp ifrån att uttrycka sina åsikter i grupp?.. eehh)

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1180731
February 14, 2008 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Att sätta lagförbud mot maskering vid demonstrationer är enligt mig frihetskränkande och fullständigt odemokratiskt. (hallå, muslimer som bär burka, sjal eller vad det nu heter, ska dom inte få demonstrera då eller? Alltså aktivt förbjuda en folkgrupp ifrån att uttrycka sina åsikter i grupp?.. eehh)

Och vad är det för fel på att anpassa sig till gällande kulturer, regler och lagar?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1180732
February 14, 2008 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Låg, lägre, Glocalnet, maskerad demonstrant..
Fjolliga fåntrattar som endast förtjänar spott, spe och arrest.
[Image Can Not Be Found]

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

fackamato
Member
Medlem
1180733
February 14, 2008 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Och vad är det för fel på att anpassa sig till gällande kulturer, regler och lagar?

kultur != lagar/regler

Man får ha vilken kultur man vill, nästan var man vill (som tur är så får man ha det i Sverige iaf).

Jonas Klar
Member
Medlem
1180739
February 14, 2008 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: kultur != lagar/regler

Man får ha vilken kultur man vill, nästan var man vill (som tur är så får man ha det i Sverige iaf).

Och du tycker att en kultur står över lagarna, även om den ursprungligen inte är hemmahörande på ett visst ställe?

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1180755
February 14, 2008 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Just utrycket kultur får absolut aldrig stå över lagarna under några som helst omständigheter!

Då hade jordens sjukaste avskum funnit Sverige alldeles lämpligt att bosätta sig i.

fackamato
Member
Medlem
1180760
February 14, 2008 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Och du tycker att en kultur står över lagarna, även om den ursprungligen inte är hemmahörande på ett visst ställe?

Öh, nej? Var skrev jag det?

Jonas Klar
Member
Medlem
1180776
February 14, 2008 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Öh, nej? Var skrev jag det?

Du argumenterar för maskering vid demonstration och lyfter speciellt fram muslimer i ett tidigare inlägg... Jag gör åtminstone den kopplingen.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
1180784
February 15, 2008 - 2:49 am
sp_Permalink sp_Print

Den dag ni blir filmade och fotograferade av nazi och annat patrask kommer ni önsk att ni hade snunäsduk eller dyk för ansiktet.
För kort efter det kartlägger dom personer, vart dom bor, jobbar/går u skolan...

Sen att ställa till med bråk och förstöra annans egendom är bara idiotiskt.

Men det finns lika många idioter på andra sidan. Dom som är mot demostrationen.
Hade det skötts bra av polisen och inte begränsat och hindrat folk för att dom vill framföra sin åsikt hade det aldrig urartat som det gjorde.

Jag va själv inte G8. Men vart på många andra.
Och att polisen tvingar än där ifrån även fast man har tillstånd är bara sjukt. Får polisen att se ut som sympatisörer för nasisvin.

fackamato
Member
Medlem
1180786
February 15, 2008 - 5:21 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Jag gör åtminstone den kopplingen.

Well, that's you.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1180787
February 15, 2008 - 5:52 am
sp_Permalink sp_Print

Tanken har väl aldrig slagit er att extremeister av motsatt åsikt kartlägger just den demonstration du är med i. Visst ska man stå för sin åsikt, men kräken ger sig oftast på äns egendom och familj. Har man inte rätt att skydda sin identitet i förebyggande syfte?

Kanske inte så kul att demonsterar fjorton stycken för hitlers namsdag(eller dyl.) i en håla där det bor 20k invånare och alla känner igen dig?

Vet inte om någon tänker in dom banorna, har inte läst hela tråden.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1180792
February 15, 2008 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ]Den dag ni blir filmade och fotograferade av nazi och annat patrask kommer ni önsk att ni hade snunäsduk eller dyk för ansiktet.
För kort efter det kartlägger dom personer, vart dom bor, jobbar/går u skolan...

Ok det köper jag.

[-Pale- wrote: ]Men det finns lika många idioter på andra sidan. Dom som är mot demostrationen.
Hade det skötts bra av polisen och inte begränsat och hindrat folk för att dom vill framföra sin åsikt hade det aldrig urartat som det gjorde.

Dock köper jag inte alls detta. Väldigt många var säkert där för att förstöra så mycket som möjligt. Samt att svensk polis verkar vara väldigt vänliga vid demonstrationer då de har strikt order om att inte ingripa om det inte blir överförjävligt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 381
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL