Sverige och svenskarna, avundsjukan, etc.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sverige och svenskarna, avundsjukan, etc.
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 12, 2007 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Läs denna lite snabbt och begrunda det svenskaste man kan vara med om:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

Inte nog verkar han helt misslyckas med att förstå Lindströms program han sitter sedan och gnäller rakt upp och ner över hur det "egentligen" står till. Istället för att lyckas racka ner på Lindström så visar han upp det som svenskarna är så oerhört kända för.
Han sitter bakom sin TV och gnäller och när han sedan i slutet tar upp Fugelsang triumferar han verkligen. Vad är det som är så fel med att hylla honom? Jag är skitglad Sverige fått upp en man i rymden, jag är glad för Sverige, jag vet att det ser bra ut utåt, men istället så sitter han som en tjurig fyraåring och gnäller "det har ju andra gjort förut" OCH VEM FAN BRYR SIG?
Vi har haft en svensk i rymden, det ska fan firas med sann patriotisk anda med drycker mat och annat på samma sätt som vi skulle fira ett VM-guld i hockey.
Man ledsnar lite på hur man hela tiden ska se glaset som halvfullt, men det är väl en del av charmen med Sverige med. Gräset är alltid grönare på andra sidan, oavsett vad. Det tär bara på en kreativ själ och det dödar verkligen nöjet i mycket. Kopplingen till varför svensken behöver supa sig redig för att kunna vara social och avslappnad är knappast långsökt 😉

//Andreas

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1110094
January 12, 2007 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Om vi tar det här med att vem som besökt rymden först eller sist kvittar för mig, för då representerar man människan och det är ett steg för människan men jag blir glad när andra nationer förutom bla USA tar sig ut i rymden och "får sin del av mänskligheten".

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1110097
January 12, 2007 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Kopplingen till varför svensken behöver supa sig redig för att kunna vara social och avslappnad är knappast långsökt 😉

För att motbevisa din teori så kan jag säga att jag alltid är avslappnad och social 😉

Patriotism är trevligt, att människor är stolta över sitt land (och även över vad de själva åstakommit, istället för att hela tiden kämpa för att göra allt bättre än grannen).
Som exempel kan man ta fotbolls-VM. Jag var under större delen av Vm i Portugal, och där kände man verkligen patriotismen när man såg matcher i köpcentret, det såldes flaggor i de flesta ataffärer för en euro eller mindre.

Någon som hittade en flagga på ICA för en tia? Någon? 😉

Men samtidigt kan patriotism gå till överdrift, fråga första bästa person vad han/hon tycker om Bush 😉

Andreas Galistel
Member
Medlem
1110116
January 12, 2007 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Men nu får man ett utmärkt läge att fira genom sann patriotisk glädje och istället sitter man och tjurar?

Och visst är det härligt att det är först när de fulla fotbollssupportrarna visar sig som den sanna glädjen och moderlandskärleken också kommer 😉

//Andreas

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1110119
January 12, 2007 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen förstår jag inte alls vad fotboll har med patriotism att göra. Är det inte spelarna (som för det första inte precis är "ursvenska") man hyllar? Jag följer inte sport, men det lilla jag ser och läser om te.x fotboll så är det till stor del horor som säljer sig till högstbjudande. En patriot är trogen!
Bara för att man hejar på det svenska fotbollslandslaget betyder det ju inte att man är patriot!
En patriot står upp för svensken, Sverige och vår kultur. Vår framtid och dåtid. Att köpa en flagga på Ica som det står "Aftonbladet" på har verkligen inget med patriotism eller nationalism att göra. Flaggan som förövrigt kommer läggas i garderoben efter matchen och inte tas fram förens det är dags för nästa Vm/Os.
Är förresten den sosse som på skattebetalarnas pengar åker privatflyg för att kolla på en match i någon sport patriot? Han står ju och hejar på...
Han, vars partikamrater hånar det svenska arvet och försöker förgöra allt svenskt och ersätta med någon äcklig smörja.
Nu ska jag iaf sova, jobbet kallar imorrn.
Lev väl!

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
1110121
January 12, 2007 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Så lyckas lorden föra in en tråd till i det geggiga träsk som kallas politik.

Som vanligt så är det en journalist som väljer den enkla vägen, att kritisera utan ett försök till förslag eller konstruktiv kritik. Det må vara deras jobb att kritisera men att tjäna pengar på att spy galla över folk som faktiskt gör något..

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1110128
January 13, 2007 - 1:39 am
sp_Permalink sp_Print

patriotism är typ som religion

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1110132
January 13, 2007 - 2:19 am
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: Personligen förstår jag inte alls vad fotboll har med patriotism att göra. Är det inte spelarna (som för det första inte precis är "ursvenska") man hyllar? Jag följer inte sport, men det lilla jag ser och läser om te.x fotboll så är det till stor del horor som säljer sig till högstbjudande. En patriot är trogen!
Bara för att man hejar på det svenska fotbollslandslaget betyder det ju inte att man är patriot!
En patriot står upp för svensken, Sverige och vår kultur. Vår framtid och dåtid. Att köpa en flagga på Ica som det står "Aftonbladet" på har verkligen inget med patriotism eller nationalism att göra. Flaggan som förövrigt kommer läggas i garderoben efter matchen och inte tas fram förens det är dags för nästa Vm/Os.
Är förresten den sosse som på skattebetalarnas pengar åker privatflyg för att kolla på en match i någon sport patriot? Han står ju och hejar på...
Han, vars partikamrater hånar det svenska arvet och försöker förgöra allt svenskt och ersätta med någon äcklig smörja.
Nu ska jag iaf sova, jobbet kallar imorrn.
Lev väl!

Politiksnack nu igen... 🙄
Nu handlar inte tråden om detta...inte den minsta lilla. Slappna av killen.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1110133
January 13, 2007 - 2:29 am
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Delph1]Kopplingen till varför svensken behöver supa sig redig för att kunna vara social och avslappnad är knappast långsökt 😉

För att motbevisa din teori så kan jag säga att jag alltid är avslappnad och social 😉
Jo för du har så mycket erfarenhet av det social umgänget på krogen osv.

Jävla rasist Delph1! wink

Inte så bra på att läsa nu, orden hoppar mest runt som de själv behagar. Aja, all cred och Fredrik, tycker han är den bästa jag sett i TV under 2000-talet.

Nu vet jag inte alls vad jag skriver eller vad jag håller med/går emot. ;P Men men, det är tjusningen med alkohol. Bästa att krypa till kojs.

Farwell, good bye, auf wiedersehen, adjö!

Andreas Galistel
Member
Medlem
1110149
January 13, 2007 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: Personligen förstår jag inte alls vad fotboll har med patriotism att göra. Är det inte spelarna (som för det första inte precis är "ursvenska") man hyllar? Jag följer inte sport, men det lilla jag ser och läser om te.x fotboll så är det till stor del horor som säljer sig till högstbjudande. En patriot är trogen!

De flesta spelarna anser att den största äran du kan få är att bli uttagen i landslaget och få kämpa för sitt land och föra det fram genom mästerskapet.

Idrott är kultur om du inte visste det...

Kom ut ur grottan, slappna av och fira med resten av oss istället.

dehman: fu 😉

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1110202
January 13, 2007 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ptja, jag är åtminstone redigt less på att Sverige hela tiden ska vara så korrekt som möjligt, med en underton av att man hela tiden är bäst.

Eller vad sägs om tidningsrubriker som "Svenska skolor bäst i världen", och på raden under står det "visar en forskning som är gjord i 36 länder".

Men visst, var glada över att vara det stelaste landet på planeten, jag orkar inte bry mig längre.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1110213
January 13, 2007 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo du har rätt, vi borde dumpa den här korrektheten och bara fokusera på att vi är så jävla bra 😀

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1110233
January 13, 2007 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jo du har rätt, vi borde dumpa den här korrektheten och bara fokusera på att vi är så j**la bra 😀

//Andreas

Det är ju som att dumpa pesten till förmån för koleran. Iofs blir man av med det ena, kanske kunde vara nånting, trots allt.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1110285
January 13, 2007 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har inte set programet, kan någon vara snäll att förklara vad det hanldar om? 🙂

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1110292
January 13, 2007 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte sett programmet men håller med, sad thing.

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1111080
January 16, 2007 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart att Lindström generaliserar (mest det de klagar på i artikeln) i sitt program, men hur ska man annars kunna dra några som helst slutsatser om någonting?

Det vore oerhört fånigt om han skulle säga: "generellt sett" framför varje mening, det får man ju förstå i alla fall.

Vitamin-C -> Han försöker beskriva hur svenskar är, och hur sverige fungerar. Ibland så träffsäkert att vi sitter och fnissar i soffan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL