October 28, 2002
http://www.n24.se/dynamiskt/ny.....764007.asp
Ännu en stolt dag för Sverige 🙂
Det intressanta i det hela är nog att vi trots detta verkar ha "brist på resurser" inom allt som rör offentlig sektor.'
EDIT; La till en omröstning. Tycker du att det är värt att betala för det du får
November 4, 2001
Det ör ju inte hur hög skatt vi har utan vad pengarna används till som ska vara uppmärksamm med.
Ser gärna att vi ligger i topp på listorna om pengarna används rätt.
Tänk bara på tandvårdet. Kostar ju massor att laga en tand. Rotfyllning + krona tex ~ 8000-12000:-
Tänk om man ramlade och bröt armen, inne på akuten står herr doktor med fakturan på X antal tusen som skall betalas innan dom gippsar armen.
Vi klagar mycket på skatt osv men välfärden i svergige är fan bra. Synd bara att tandvården inte går under sjukvård.
March 11, 2003
SuperNova wrote: Det ör ju inte hur hög skatt vi har utan vad pengarna används till som ska vara uppmärksamm med.
Ser gärna att vi ligger i topp på listorna om pengarna används rätt.
Tänk bara på tandvårdet. Kostar ju massor att laga en tand. Rotfyllning + krona tex ~ 8000-12000:-Tänk om man ramlade och bröt armen, inne på akuten står herr doktor med fakturan på X antal tusen som skall betalas innan dom gippsar armen.
Vi klagar mycket på skatt osv men välfärden i svergige är fan bra. Synd bara att tandvården inte går under läkarvård.
Det kostar så mycket att laga en tand om det skall vara vinstdrivande, ja. Däremot hade man inte alls behövt ha de kostnaderna om man hade haft en fungerande tandvårdsapparat igen. Privatiseringen av vården är direkt skadlig för samhället.
Dock så anser jag att skattetrycket absolut är för högt i sverige. Vi betalar fruktansvärt mycket för rent administrativa bitar. Totalt bortkastat. Väldigt få hade haft något emot det skattetryck vi har om man bara hade kunnat få redovisat var pengarna tar vägen. Nu har vi ett antal svarta hål som bara suger in pengar i en administrationskarusell. Totalt vansinnigt.
October 28, 2002
Well i USA t ex kan du teckna dig försäkringar som ger mycket bättre sjukvård än den vi har i Sverige, utan köer, till ett lägre pris än vad du betalar skatt för det idag.
Samma sak med tandläkare etc... oftast får du det av arbetsgivaren som en förmån.
Då får du mer kvalitet till lägre pris ;).
Däremot saknas mkt av det "skyddsnät" som finns iom bland annat sociala, arbetslöshet etc.
October 14, 2005
Det spelar ingen större roll var du bor i världen så länge du bor i ett i-land, du betalar i stort sett lika mycket för den sociala välfärden varesig skattetrycket är högt, som här, eller lågt, som i USA. I slutändan får man lika mycket över totalt om man slår ut över en längre tid.
Men visst en den offentliga förvaltningen ineffektiv, aldeles för ineffektiv
November 4, 2001
Hauk wrote: Well i USA t ex kan du teckna dig försäkringar som ger mycket bättre sjukvård än den vi har i Sverige, utan köer, till ett lägre pris än vad du betalar skatt för det idag.
Samma sak med tandläkare etc... oftast får du det av arbetsgivaren som en förmån.
Då får du mer kvalitet till lägre pris ;).
Däremot saknas mkt av det "skyddsnät" som finns iom bland annat sociala, arbetslöshet etc.
Sen att man i staretrna inte har något som heter semesterersättning eller betald ledighet är en annan sak.
man kan inte jämföra staterna med sverige.
Ska du ha semester i USA får du inte ut ett öre. Dvs du måste ha sparat ihop pengarna.
I sverige får man ju tom lite extra när man tar semseter.
Denstore:
Aboslut. Men min poäng vara att om pengarna bara gick till bra saker så är det okey med hög skatt.
Sen att vi nu i sverige har för hög skatt och att massor med pengar går till skit är synd. Jag vill dock understryka att sveriga har många possitiva saker till resultat av hög skatt med.
March 11, 2003
SuperNova wrote:
Denstore:
Aboslut. Men min poäng vara att om pengarna bara gick till bra saker så är det okey med hög skatt.
Sen att vi nu i sverige har för hög skatt och att massor med pengar går till skit är synd. Jag vill dock understryka att sveriga har många possitiva saker till resultat av hög skatt med.
Min poäng är väl just att det är OK här i Sverige, men det hade kunnat vara riktigt bra, om man styrde upp mycket av de administrativa bitarna. Det snackades under hela 80 och 90-talen om hur man skulle skära bort ineffektiviteten i den offentliga sektorn. Hur löste man det? T.ex. plockade man bort mycket av den civila personalen anställda hos polisen. Effekt? Ja, det är väl bara att kolla hur lång tid snittkonstapeln tar på sig för att skriva ut en polisanmälan. Kanske tio gånger så lång tid som för sekreterardamen som satt där tidigare. Och till på köpet kunde hon stava. Summa? Polisen kör pekfingervalsen på kontoret istället för att vifta batong....
Eller varför inte exemplet sjukvården. Var det smart att plocka bort läkarsekreterarna? Nej det var det inte. Istället för att operera patienter, så skall läkarna sköta pappersjobb? Är det att ta vara på utbildningen man har gett dem? Är det många i samhället som tycker det är vettigt att betala 45k i månaden för att någon halva tiden skall syssla med pappersvändning? Var det inte bättre att ha gamla sköterskor till sånt?
October 14, 2005
Hauk:
DEt var typ tre år sen jag läste det och diskuterade, lekton CG har ett mail att svara på så förhoppningsvis kan jag återkomma med siffror.
Jag tror som sagt vi alla kan vara överens om att de privata tjänsterna oftast kan vara bättre än de offentliga, men samtidigt vill jag itne ha en allt för låg "lägsta nivå" för omsogt skola eller vård, varje skattesänkning måste, i princip, leda till att man på någtsätt skär ner eller låter individerna betala, tillslut kommer man ner på den nivå att många hamnar utaför systemet på grund av låg inkomst.
SuperNova:
Visst, staterna, har inte mycket av det vi har, men samtidigt så finns det siffor som visar på att deras disponibla inkomst efter boendekostnader (och dyl) är dubblet så stora som våra, svensken har ca 75' kvar efter att ha handlat mat och annat dagsnödvändigt, medans amerikanen har ungefär 140' kvar. Dessutom äger de i stärre utsträckning sina egna bostäder, och har därigenom en större ekonomisk säkerhet. Ingen vettig person skulle idag säga att Sverige ligger före USA i välståndsligan (då baserat på BNP, vid andra mätningar så kommer vi oftast högre upp eftersom vi värderar fritid högre än många andra, oftast till en kostnad av BNP/produktionsutvecklingen). DEt finns hur många sådana exempel som helst.
annars kan jag i det mesta bara nicka instämmande, tyvärr i might add 🙁
July 11, 2002
Tindy wrote: Knappas befogat.
Vad får vi för det?
Kolla på sjukhus, vägar och skolor.
Skolorna är nog värdsklass iaf min, schysst föda, bra datorer, kompetenta lärare, bra lokaler.
Vägarna är ok, inte dom bästa men det går att åka på?
har dock inte märkt av feta hål i gatorna som det skrivs om i tidningnarna.
Sjukhusen är OK, har du fått cancer, benbrott, stroke, hjärtproblem, så får du vård omedelbart.
Sen har vi svenskar förmågan att gå till sjukhuset för det bara minsa skavankt vi får. därav långa vänteköer..
Det stora problemet med skatterna är att det inte finns några jobb...
Skulle alla ha ett jobb så skulle landet vara mycket mer välmående.
November 26, 2002
Pezzen wrote: Dessutom äger de i stärre utsträckning sina egna bostäder, och har därigenom en större ekonomisk säkerhet.
ah, säkerheten man får genom att äga sin bostad så man kan sälja den för att överleva om man får sparken eller dylikt?
de kanske har mer välfärd, men samtidigt mycket mer och värre ovälfärd.
och då föredrar jag nog vårat system, även om det har sina brister
October 14, 2005
Smirnoff:
Visst, det finns mycket bra, men i andra länder är mer bra och i Sverige fortsätter kvaliteten att sjunka,. Och det är aldrig bra. Infrastrukturen är kanske okej, men om du ser pådet som transportör eller speditör så är du inte lika nöjd, eller om du ser på trafiksäkerhet (t.ex. nollvisionen).
Sjukhusen fungerar för den mesta akutvården, men, landstingen gör Sverige orättvist, det som är självklart i skåne kan vara en omöjlighet i Uppsala län, och eftersom sjukvården är så pass kostnadsintensiv måste vi ha mycket pengar för att kunna fortsätta utnyttja den nyaste och bästa tekniken, det kan vi itne göra om vi fortsätter att gå åt det håll vi gör just nu
Öwall:
Njae, sakerheten vid arbetslöshet är väl inte så mycket större tack vare just det, men å andra sidan har de högre realinkomstoer och större möjligheter att spara. Vad som är säkerhet i att äga sin bostad är att man itne på samma sätt som de pratas om i sverige nu ligger i riskzonen för att åka ut som räntan höjs eller om fastighetsskatten höjs som exempel.
Mer välfärd, som vi kallar välfärd, har det inte, men de har ofta en mycket större möjlighet, i USA kan man jobba sig rik, det finns inte ens chans att du gör det i sverige, dessutom har de (generellt) en MYCKET lägre arbetslöshet, och mycket av de som arbetar an invandrade mexiakaner eller dyl. Så ser det inte ut i Sverige eftersom efterfrågan på de jobben försvinner om vi inte har någon svart marknad iom att staten betalar mer än de jobben skulle göra.
1 Guest(s)