January 17, 2004
.doedels wrote: [quote=BearznaiL]Vad fan är det för fel på Saab nu då?
Är det bara jag som uppmärksammar att Saab 95 är den krocksäkraste bilen i hela världen? Man sitter 48% säkrare i en saab 95 än i NÅGON annan bil i hela världen. .
Vadå ?!
Hade du tänkt att krocka med din bil eller ?!
nää, service är inte att leka med..
Tur man har en bekant som kan precis allt om bilar, och fixar min fiat uno utan kostand (material endast) bara för skojs skull 🙂
May 17, 2002
nivaman wrote: den där var billig...
den har inte gått så långt heller.. bara 0 km
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan]Vilka var först med bilbältet, inbyggd bur, pisksnärtskydd, sidoskydd? Jo, Saab.
9-5:an är säkraste bilen i världen baserad på verklig statistik.
Åka säkert = Saab
SAAB, säkert nu kanske men inte för sju år sedan att jämföra med Volvos motsvarande modell för sju år sedan.
SAAB har utvecklats väldigt mycket de senaste åren.
Årtalen nedan avser när de införde sakerna i produktion som standard och inte bara som koncept på bilar eller i papper. Årtalen tagna från respektives hemsida.
Bilbälte: SAAB=1962, Volvo=1959 - Volvo först
Inbyggd bur:SAAB=1949, Volvo=1947 - Volvo först
Pisksnärtskydd: SAAB=1997, Volvo=1998 - SAAB först
Sidoskydd: SAAB=1991, Volvo=1991 - Samtidigt
Både när det gäller SAAB och Volvo så har de olika slags uppgifter på sina hemsidor.
T.ex. så säger SAAB att de utvecklade bältet 1958, men det är inte tal om att det finns i någon serieproducerad modell förrens 1962.
Med Volvo är det samma sak på t.ex. "inbyggd bur" som du kallar det Sulan, utvecklat 1944 men i serieproducerad modell först 1947.
Därför har jag tagit årtalen då det finns i serieproduktion, för det är då som det finns tillgängligt för konsumenten och det är därmed då som konsumenten har nytta av det.
Det tycker jag är den viktiga årtalen, när det verkligen gör nytta för oss och skyddar oss.
Sen måste jag säga att de båda tillverkarna troligen ligger väldigt nära varnandra. Om du kör en SAAB 9-5 och krockar med en Volvo S80 i 50km/h så klarar troligen samtliga inblandade sig lika bra. Detsamma gäller om du skulle öka hastigheten till kanske 70km/h, troligen mer påföljder i form av diverse skador men det är inte så att personerna i Volvon skadar sig enormt mycket mer än de i SAABen eller tvärtom för den delen.
May 23, 2002
Lite mer rättvist att ta en bil som inte är utgående modell?
http://www.euroncap.com/conten.....038;id2=51
Vi åker säkert i våra svenska bilar iaf.
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan]Lite mer rättvist att ta en bil som inte är utgående modell?
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=4&id2=51
Vi åker säkert i våra svenska bilar iaf.
Jupp, 9-5:an fick samma betyg som Volvo S70 1998.
Men 2003 fick ju både 9-3:an och 9-5:an 5 stjärnor, som jag sa SAAB har blivit bättre de senaste åren.
Bara XC90 från Volvo som fick det, ska bli intressant å se vad nya S40/V50 får för betyg.
Volvo S60 och V70 ska tydligen uppgraderas till hösten, vet inte hur mycket säkerhetsdetaljer det innefattar.
Har tänkt på en sak, varför är inte Volvo V70 testad?
Den är visserligen väldigt lik S60 i uppbyggnaden men det skiljer faktiskt på dem en del.
1 Guest(s)