Sveriges nationaldag|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sveriges nationaldag
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1194348
June 6, 2008 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Ta tillbaka flaggan var fasen ingen dume idé.

I vilket fall ska jag ta och gå och handla någonting till min labbhandledare nu. Han har varit en klippa och förtjänar något fint. Tänkte se om jag kunde hitta någon liten råtta man kunde klä i en vit rock... 😉 :bgrin:

Just nu lyssnar jag på smooth jazz från SKY F.M. Ny favorit från shoutcast.

//Andreas

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1194350
June 6, 2008 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Just nu lyssnar jag på smooth jazz från SKY F.M. Ny favorit från shoutcast.

//Andreas

Hmm, har för mig att den ligger inne på Squeezeboxen som default efter installation, det är nice! 😉

Får tyvärr inte lyssna på radio på jobbet... cry

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1194352
June 6, 2008 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Fullkommligt älskar sverige en dag som denna, soligt och varmt. Skall ut och spela golf. Sedan blir det nog ett dopp samt en kall öl.

Givetvis har jag bytt så jag har en sverige handuk på golfbagen.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1194353
June 6, 2008 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: På vilket sätt då menar du?

Lät som du kritiserade folk för att inte fira och sen ska du inte fira själv.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1194354
June 6, 2008 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte alls att det är främlingsfientligt att fira Sveriges nationaldag, alls.

Värför skulle inte alla få klä sig i blågult från topp till tå? Fritt fram enlligt mig 😛

onT: inget specc firande , får se om nått dyker upp.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1194357
June 6, 2008 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

jobbar...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1194358
June 6, 2008 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Lät som du kritiserade folk för att inte fira och sen ska du inte fira själv.

Endera uttryckte jag mej klumpigt, eller så missuppfattade du mej med flit.
Jag ser ingen anledning att på något sätt fira en nationaldag för Sveriges skull, dels för att samhället idag rent ut sagt suger dels för att det i princip blivit fult att visa patriotiska yttringar i många sammanhang.
Fira att de regerande sparkar på redan liggande personer och att man ger mer till dom som redan har mycket? Knappast, egoism har aldrig varit något positivt i min tankevärld.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1194363
June 6, 2008 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller helt klart med det som sades om flaggan.

På samma sätt som många dömer ut invandrare baserat på vad ett fåtal av dessa gör, så dömer många icke-svenskar ut svenskar för att vara främlingsfientliga när dessa använder flaggan eftersom de som använder sig flitigast av den svenska flaggan och nationalsången är högerextremister.

Och dumma som många är skyller de på invandrarna istället för den riktiga orsaken, nynazister/rasister. Invandrare själva använder ofta flaggor från sina hemländer, så varför skulle de tycka något speciellt om en vanlig Svensson som har en svensk flagga på sin flaggstång året om? Nej, det är svenskar som kommer med idiotförslag baserat på vad de tror sig veta att invandrare tycker. Jag har en oerhört stort vänskapskrets som innefattar massor av invandrare och inte någon gång har jag hört att det skulle vara rasistiskt att fira skolavslutningen i kyrka, eller sjunga nationalsången. Eller att en glass inte ska få heta som den gör (ja, vi kommer alla ihåg detta och inte fan var det invandrare som bitchade, utan en statlig grupp som fått miljoner i år utan att förbättra situationen för någon och som nu kände sig tvungen att föra lite väsen av sig för att "visa" att de faktiskt jobbar...).

Men på samma sätt som invandrare har fördomar gentemot svenskar har svenskar fördomar gentemot invandrare, och istället för att lyfta fram dessa och föra en diskussion om saken för att räta ut frågetecknena, så hyschar man ner denna och låtsas som att ingenting är på gång när det de facto håller gå käpprätt åt helvete. "Invandrare tycker att svenskar som har en flagga är rasister" Ja, kanske är det så, men har du kanske tänkt på att det kan bero på att de tre sista svenskarna som samme invandrare såg med en Sverigeflagga även passade på att kalla denne för blattjävel?

Tycker själv man ska sätta upp en svensk flagga på varenda jävla lyktstolpe, affär, buss, flygplats, flaggstång etc så alla ser att det inte mestadels är högerextremister som använder flaggan.

Associationer är det enda som räknas. Se till att folk (dvs alla) förknippar den svenska flaggan med härliga sommardagar, glass, skratt och vänskap istället för rakade skallar, kängor, marscheradne parader och "blattjävel".

Men nu gör ni inget åt saken, så skyll er själva om ni känner att ni inte kan ha på er en Sverigetröja eller flagga utan att bli rasiststämplade. Vill man ha något så gör man något åt saken istället för att sitta hemma och bitcha om hur invandrare kallar en för rasist. Ibland känner jag att många svenskar inte förtjänar ett land, när de passivt ser på hur den ena saken efter den andra försvinner. Visa att ni vill ha ert land, inte bara gentemot invandrare, utan även gentemot högerextremister som ni inte känner representerar den Sverige ni representerar. Visst, några kommer bli kallade rasister, men saker som inte kämpas för är inte värda att ha. Kämpa för den Sverige som ni så gärna önskar vilja er ha och inse att den mycket väl kan "finnas" med en mångkulturell befolkning, det är det sistnämnda som gör att länder utvecklas istället för att... dö ut...

Bara en kort notis; jag är faktiskt glad att svenskar ibland blir kallade för att vara rasister då kanske fler och fler förstår hur jag som invandrare känner mig när jag blir kallad b_l_a_t_t_e_/turkjävel/svartskalle/neger än idag trots att jag bott här sen -89.

Var bara tvungen att skriva av mig skiten då det verkligen irriterat mig till max de senaste dagarna.

Edit: Känner du för att svara på detta inlägg så förväntar jag ta mig fan ett ordentligt svar och inte en massa undanflykter. Att bli kallad blattjävel har inte dödat mig, så att kallas rasist kan knappast döda dig heller.

Ge mig en ordentlig anledning till varför DU inte vågar "stå upp för ditt land"

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1194364
June 6, 2008 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag e sugen på pizza....

Min nationaldag får bli vad den blir, improvisation duger för mig!

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1194394
June 7, 2008 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Tog årets första dopp i havet, kan väl räknas som firande?

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1194395
June 7, 2008 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Tog årets första dopp i havet, kan väl räknas som firande?

Jajemän 🙂

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1194402
June 7, 2008 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Fira Sverige? Haha hell no!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1194407
June 7, 2008 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Endera uttryckte jag mej klumpigt, eller så missuppfattade du mej med flit.
Jag ser ingen anledning att på något sätt fira en nationaldag för Sveriges skull, dels för att samhället idag rent ut sagt suger dels för att det i princip blivit fult att visa patriotiska yttringar i många sammanhang.
Fira att de regerande sparkar på redan liggande personer och att man ger mer till dom som redan har mycket? Knappast, egoism har aldrig varit något positivt i min tankevärld.

Lite tråkig läsning det där.

Ett samhälle går alltid upp och ner. Vissa perioder är bättre än andra. Även om man tycker nu suger så handlar det ju fortfarande om en tveklös kärlek till det land man lever i.
Sen att det är en massa nötter som styr nu skulle jag inte hänga upp mig på. Du tror väl inte att de kommer sitta mer än en period ändå ;)? Och efter den är det säkert tre perioder till innan de kommer till makten igen. Bara det är ju värt att fira 😉

Sen att det finns äckliga nassesvin som ska demonstrera på vår underbaraste dag är ju bara beklagligt. Jag får väl skicka ett tackkort till stockholmspolisen för att de slog till mot ett gäng idioter och såg till att det blev en dag för intelligenta människor att fira.

Jag tycker som Fakkah skrev ovan. De som tycker det är fult med att fira Sveriges dag har missförståt något och vi bör absolut ta tillbaka denna dag och framförallt vår flagga från äcklen som svärtat ner ord som patriot och nationalist.

Älska Sverige!

//Andreas

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1194415
June 8, 2008 - 1:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag drack öl, sedan stod jag nere på torget och haila tills jag blev hes!

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
1194425
June 8, 2008 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

Som halviranier/halvsvensk ser i alla fall inte jag något rasistiskt med att ha en svensk flagga, eller att fira sin egen nationaldag.

Sen finns det självklart idioter som använder svenska flaggan och nationaldagen för att uttrycka sina trångsynta främlingsfientliga tankar, men de ignorerar jag. På min balkong har jag både en Persisk flagga och en Svensk flagga, och jag firar både svenska och persiska högtider..

Ontopic: Vi firade nationaldagen med en trevlig familjemiddag!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 149
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL