February 16, 2001
On 2002-06-08 17:34, Darth Oski wrote:
vet ni varför vi egentligen firar nationaldagen? De flesta länder har liksom nåt att fira, typ att de slått sig fria från förtryck eller fått tilbaka makten, men det har inte vi i sverige.
Helt riktigt, det brukar sägas (lite ironiskt)från en del historiker att "Sverige har haft minst ett krig för lite" dvs att vi Svenskar aldrig behövt kämpa för något.
Det är synd att intresset för att fira nationaldagen är så litet, för Sverige är ett fantastiskt land, mer än väl värt att fira.
Till att börja med tycker jag att nationaldagen ska bli helgdag så att alla är ledig från jobb och skola, då skulle nog intresset att fira vara lite större.
December 22, 2000
On 2002-06-08 17:34, Darth Oski wrote:
vet ni varför vi egentligen firar nationaldagen? De flesta länder har liksom nåt att fira, typ att de slått sig fria från förtryck eller fått tilbaka makten, men det har inte vi i sverige.
Tänk så fel man kan ha. jag ska ioch för sig inte sitta o säga så nu, men den 6 juni för ett antal år sen, typ 150 år sen, så hände de något o nåt speciellt va de. Där av firar man nationaldagen. Så den finns inte till bara för att den SKA finnas till.
December 22, 2000
On 2002-06-08 23:38, Raven wrote:
e du säker på att man får sjunga nationalsången??? blir man inte kallad rasist då??? jaja jag sjöng ändå.
Ähh, jädra trams folk ha börjat med o kalla varnadra rasist för att man sjunge nationalsången. De är ju Sveriges sång, inget annat. Så varför ska man inte få sjunga den?
September 22, 2001
On 2002-06-11 16:09, [Iceboy] wrote:
Tänk så fel man kan ha. jag ska ioch för sig inte sitta o säga så nu, men den 6 juni för ett antal år sen, typ 150 år sen, så hände de något o nåt speciellt va de. Där av firar man nationaldagen. Så den finns inte till bara för att den SKA finnas till.
Yep, Gustaf Vasa tog makten den 6:e juni 1523 (aka 479 år sen :P), och drev ut danskarna ur Sverige så att vi blev självständiga.
[ Detta Inlägg ändrades av: Kloppe den 2002-06-11 17:09 ]
January 30, 2002
On 2002-06-11 17:07, Kloppe wrote:
On 2002-06-11 16:09, [Iceboy] wrote:
Tänk så fel man kan ha. jag ska ioch för sig inte sitta o säga så nu, men den 6 juni för ett antal år sen, typ 150 år sen, så hände de något o nåt speciellt va de. Där av firar man nationaldagen. Så den finns inte till bara för att den SKA finnas till.Yep, Gustaf Vasa tog makten den 6:e juni 1523 (aka 479 år sen :razz:), och drev ut danskarna ur Sverige så att vi blev självständiga.
[ Detta Inlägg ändrades av: Kloppe den 2002-06-11 17:09 ]
ICKE! vi firar nationaldagen pga av någon grundlag vi fick ngn gång under 1800-talet. att det blev den 6:e juni beror på att mannen som byggde skansen (sthlm) helt enkelt bestämde att han ville fira då...
Så jag vet inte om det känns så motiverat att fira denna dag?! Fast det är ju alltid kul att festa och om man ska vara bakis är det ju bra om det är en dag som är röd
Fast jag tycker nog att midsommar skulle vara bättre. Det är ju verkligen årets vildaste helg!
2 Guest(s)