February 21, 2003
kör med mask/brillor... tossigt att INTE göra det om man upplevt symptom tidigare (läs korkat om du inte vet vad tossigt betyder 😉
skärpning, du ska leva med de ögonen några år till hoppas jag
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
February 4, 2003
Skolan har inga bra saker. Vi har hjälmar med automatisk avbländning, men det fungerar inte något vidare.
Därför måste man ha visiret uppe och stänga precis när "man börjar". På detta vis "ser man det vita" 1sek ibland då och då.
Ska försöka sova lite nu. Tack för hjälpen. Hoppas det går iväg. För sist var det bland det värsta jag haft (fick otroligt ont)
Sen skadar det ögonen allvarligt detta? Eller återställer dem sig?
mvh/D
March 9, 2004
Ett av dom bästa sätten att betrakta en svetsning är att ha ett 2-delat visir...nederdelen genomskinlig...överdelen vanlig svetsglas....först kolla vart du ska svetsa och lägg an, engage svetsning, blunda ett ögonblick och nicka ner så att du ser igenom svetsglaset...fortsätt att föra handen när du ser vart du är och svetsar.
Mot svetsblänk gäller bara vila för ögonen.
February 1, 2004
Bogus^ wrote: det finns nån salva som man ska ta... men jag vet dock inte vad den heter..
din lärare (om du nu går i skolan) borde veta detta...
Jo, men du om han hade en sådan lärare som vi hade så hjälper inte lärararen i detta fallet 😀
Men våran lärare rekommenderade iaf. att sova tills det går bort.
February 21, 2003
Det finns inga knep! Den strålning som sänds ut från lågan är så energirik och har en våglängd som ögat inte reagerar på. Men även om ögat inte kan uppfatta strålningen så betyder det inte att den är ofarlig, den är bara lömsk. Den skadar utan att man märker det direkt. Som heimdal sa ska man inte heller ha armarna bara eftersom dessa kan bli redigt brända. Det har varit ett fall i Sverige tror jag där någon svetsade en längre stund i kortärmat och fick så allvarliga brännskador på armar och ansikte att han fick åka till brännskadekliniken och var nära att dö. Det är precis som med solen, man märker inte att man bränner sig under själva solningen, det kommer efteråt som ett brev på posten.
Ordentligt ansiktsvisir och heltäckande klädsel är det som gäller...ALLTID! 🙂
Jag har dessutom räknat på den sortens strålning faktiskt och det finns värden man inte får överskrida för att undvika skador. Dessa värden styrs av ICNIRP om det är någon som har hört talas om dem. De behandlar värden för olika maximala strålningsdoser i olika fall. Så ICNIRP är de man går efter med t ex fält i hus vid kraftledningar. :bok:
March 21, 2004
Det finns bara en sak som hjälper.. att INTE göra korkade grejor så som att svetsa utan skydd.....
Jag har svetsat i rostfritt, alu och stål... och bra kläder är ett måste, gamla garvade svetsare har alltid heltäckande kläder under overallen! och hett tips.. om du ska nästa eller punkta och har svårt med ditt svets visir.. använd slipvisiret.. fixar svetsblänk bekymmret och det röda ansiktet.... men det bränner likt förbannat på synen.. så bäst är, gör dig vän med din svetshjälm...
Montör/svetsare de senaste 9 åren......
2 Guest(s)