January 20, 2002
Ni som såg debatten, vad tyckte ni?
Ni som ej har sett den, så finns den att streama härifrån:
http://svt.se/content/1/c6/45/.....debatt.asx
Själv så tyckte jag att det bara var Moderaterna som sa kloka ord.
Göran Perssons fru var rolig att lyssna på, haha!
Känns som om Sossarna är rätt körda.
Allt dem sa kändes så fel.
Allt är så genomskådligt att dem vill bara tjäna mer pengar på skatt m.m men allting blir bara sämre för folket.
January 20, 2002
L0rden wrote: Man borde nog sänka spritskatten tycker jag. Då kommer ju, som de sa i programmet, folk inte att bunkra upp med så mycket. Det blir nog mindre supande om man har skäliga priser i sverige.
Ja, precis.
Kolla på Tyskland.
Inte är dem drabbade mer av alkoholismen bara för att dem säljer sprit, vin och öl i livsmedelsbutiker?
Den är ju väldigt hög i Sverige, trots att alkohol bara säljs på systembolaget :-?.
Det påstod ju Göran Perssons fru nästan, att alkoholismen var större i de länder som låter priserna konkureras. :cy:
January 13, 2004
Nu har jag inte kollat på inslaget än men Cezar, ingen livsmedelsbutik kommer erbjuda samma utbud som systemet, någonsin. Deras sortiment är ju inte av denna värld och vad de inte redan har tar de gärna in bara du ber om det. Dessutom går deras anställa kurser för att hålla sig a'jour med sortimentet och de har i allmänhet rätt bra koll på vad som smakar vad om man behöver veta.
Tyvärr är det många som inte bryr sig om den servicen utan bara om priset. Såvida man inte super som ett svin är knappast utgifterna från systemet kännbara i plånboken. Det är nåt som är lustigt med många som köper vin och sprit.. för några år sedan klagade de på att påsarna kostade 3 spänn (eller vad det var) när de handlade dricka för flera hundra. Vem bryr sig i sammanhanget liksom..
Jag går då hellre till systemet och betalar en 50-lapp för en vinflaska jag verkligen vill ha än en tjuga för nåt annat bara för att den lokala livsmedelsbutiken inte tar in annat än sitt speciellt utvalda sortiment.
Det finns ju de som säger att systembolaget fortfarande kan vara med och konkurrera. Problemet är bara det att det kommer de aldrig kunna göra om de ska behålla sin service eftersom det är omöjligt med de drömpriser folket suktar efter.
Nåja mina 2 ören.. nu ska jag se på inslaget.
December 3, 2003
March 14, 2004
Boomhauer wrote: Nu har jag inte kollat på inslaget än men Cezar, ingen livsmedelsbutik kommer erbjuda samma utbud som systemet, någonsin. Deras sortiment är ju inte av denna värld och vad de inte redan har tar de gärna in bara du ber om det. Dessutom går deras anställa kurser för att hålla sig a'jour med sortimentet och de har i allmänhet rätt bra koll på vad som smakar vad om man behöver veta.
Tyvärr är det många som inte bryr sig om den servicen utan bara om priset. Såvida man inte super som ett svin är knappast utgifterna från systemet kännbara i plånboken. Det är nåt som är lustigt med många som köper vin och sprit.. för några år sedan klagade de på att påsarna kostade 3 spänn (eller vad det var) när de handlade dricka för flera hundra. Vem bryr sig i sammanhanget liksom..
Jag går då hellre till systemet och betalar en 50-lapp för en vinflaska jag verkligen vill ha än en tjuga för nåt annat bara för att den lokala livsmedelsbutiken inte tar in annat än sitt speciellt utvalda sortiment.
Det finns ju de som säger att systembolaget fortfarande kan vara med och konkurrera. Problemet är bara det att det kommer de aldrig kunna göra om de ska behålla sin service eftersom det är omöjligt med de drömpriser folket suktar efter.Nåja mina 2 ören.. nu ska jag se på inslaget.
Tycker att man kan avreglera men ändå ha kvar systemet. Ungefär som dom har gjort i Österrike. Där har staten en "livsmedelskedja" typ som systemet där det är lite dyrare men det är ett stort och fint utbud samt kunnig personal. Vinsten där går till staten. Sedan så kan man även köpa i livsmedelsaffären mm, vilket gör att om man bara ska ha en "standardflaska" till pizzan så kilar man ner till gatubutiken. Fast om man t.ex. ska ha en lite finare middag så går man till systemet och får proffisionell hjälp där. Visst, då kan man inte ha ett systembolag i varenda liten byahåla, men, men.
January 13, 2004
Cezar jag tycker du ska läsa mitt inlägg. (Gubben som fällde din kommentar verkar ju inte tänka längre än sin egen näsa) Jag kan ju lägga till att många livsmedelsbutiker skiter i att kolla leg till skillnad från systemet som är väldigt strikta med den saken. Vad är egentligen så jobbigt med systemet? De har ju förbättrat sina öppettider avsevärt. Det är väl inte så jobbigt att planera så att man handlar sin sprit före 20.00? Visst, sänk skatten en aning så att mindre importeras/smugglas, men låt systemet vara kvar med ett monopol. På vilket sätt har de egentligen misskött sitt monopol? Dessutom är priserna höga främst pga skatten och inte pga systemet. Öl är inte dyrare på systemet än på ICA.
January 20, 2002
Boomhauer wrote: Cezar jag tycker du ska läsa mitt inlägg. (Gubben som fällde din kommentar verkar ju inte tänka längre än sin egen näsa) Jag kan ju lägga till att många livsmedelsbutiker skiter i att kolla leg till skillnad från systemet som är väldigt strikta med den saken. Vad är egentligen så jobbigt med systemet? De har ju förbättrat sina öppettider avsevärt. Det är väl inte så jobbigt att planera så att man handlar sin sprit före 20.00? Visst, sänk skatten en aning så att mindre importeras/smugglas, men låt systemet vara kvar med ett monopol. På vilket sätt har de egentligen misskött sitt monopol? Dessutom är priserna höga främst pga skatten och inte pga systemet. Öl är inte dyrare på systemet än på ICA.
Javisst ska dem sänka skatterna men det kommer inte bli sanning förän Moderaterna får mer makt och det tror jag dem får i detta val :P.
Det finns en del minderåriga som har köpt på systembolaget (som gubben nämde) men systembolaget straffas ju inte ett dugg.
Livsmedelsbutiker får mer straff ifall dem säljer till minderåriga.
Sardaukar wrote: Höj skatten. Förbjud import.
Skämtar du eller?
Höja skatten mer än vad den redan är?
Systemet fungerar ju inte som vi har nu när halva lönen ska gå åt till att betala skatt och inte nog med det så får vi skatta ett fruktansvärt överpris på allting vi köper här i landet.
Man undrar vart alla pengar tar vägen...
Fick höra på TVn förut att någon högt uppsatt sosse hade tagit en halv mille av statligt kapital för att rusta kåken till sin son med.
FY F#N säger man bara...
denstore wrote: Behåll monopolet, men sänk alkoholskatten. Ingen blir gladare av att det säljs sprit på ICA. Det är tillräckligt mycket alkisar där i alla fall.:)
Flertalet alkisar är ju utanför systemet tycker man :).
Men som sagt, viner kan ju egentligen säljas ihop med passande mat.
Tror inte alkisarna går in på ICA och köper vin.
September 12, 2001
Boomhauer wrote: Nu har jag inte kollat på inslaget än men Cezar, ingen livsmedelsbutik kommer erbjuda samma utbud som systemet, någonsin. Deras sortiment är ju inte av denna värld och vad de inte redan har tar de gärna in bara du ber om det. Dessutom går deras anställa kurser för att hålla sig a'jour med sortimentet och de har i allmänhet rätt bra koll på vad som smakar vad om man behöver veta.
Det finns ju de som säger att systembolaget fortfarande kan vara med och konkurrera. Problemet är bara det att det kommer de aldrig kunna göra om de ska behålla sin service eftersom det är omöjligt med de drömpriser folket suktar efter.Nåja mina 2 ören.. nu ska jag se på inslaget.
Detta håller jag med om i stort sett.
Cezar wrote: *lite blandad text
Jag måste bara fråga dig.
Hur gammal är du ?
Har du rest mycket i Europa ?
Då kan jag svara dig...när det gäller sortimentet som finns på Systembolaget så är det outstanding jämfört med vilken ICA-butik som helst. Det går att sälja enklare viner i butiker som ICA eller liknande men dom kommer aldrig få samma resurser som Systembolaget har.
Jag föredrar Systembolaget efter vad jag har sett lite runt omkring. Som sagt...det går att sälja enklare viner på ICA men knappast med Systembolagets resurser. Jag är för att Systembolaget ska finnas kvar och varför ? Jo för att systemet är klart bättre än livsmedelsbutikerna på att kolla legitimation till exempel.
Vad är det som är så jobbigt med Systembolaget egentligen ?
Beskriv lite mer utförligt...
June 18, 2001
Att konsumtionen inte är lika stor eller leder till lika mycket skador nere i Europa är en myt. Jag vet inte hur det ser ut i Tyskland, men i t.ex. Frankrike är konsumtionen betydligt högre än i Sverige, och de har följaktligen betydligt fler skador relaterade till alkohol. Deras konsumtionsmönster är lite annorlunda än det i Sverige, men de flesta skador beror på totalkonsumtionen, inte huruvida man dricker utspritt över veckan eller inte. Läkaren som var med i debatten var väldigt otydlig på den punkten.
Systemets kontroll kommer inte öka i och med att spritförsäljningen flyttas dit från utlandet. Ålderskontrollen är som vi alla vet inte speciellt effektiv i dagsläget även om den utförs. Det är faktiskt inte 13-åringar som smugglar sprit över gränserna heller.
För att minska konsumtionen tror jag på att minska införseln och behålla skattenivån samt förändra inställningen och behovet av alkohol.
edit: så kallad "folkupplysning" har ofta ingen eller motsatt effekt. Att förändra inställningen måste ske på något annat sätt.
March 11, 2003
Cezar wrote: Ja, jag har varit i Europa i länder som Danmark och Tyskland och har även handlat öl, vin och sprit där.
Jag tycker inte att staten ska vara så beroende av att tjäna pengar på alkohol genom skatten.
Jag tycker heller inte att skatten skall vara så hög som den är nu, men det är bara att inse att systembolaget har en funktion även som kontrollerande och sorterande.
Jag är ganska ofta i Spanien, och där säljs vin i varenda butik man går in i. Men när man börjar syna det hela, så kostar vin såväl som sprit i samma kvalité inte mycket mindre. Vad beror då detta på? Spanien har ju mycket lägre skatt på alkohol?
Saken är att Systembolaget (egentligen Vin & Sprit) köper in så stora partier att priserna blir låga trots skatten. Svenska bolaget är alltså en av de mäktigaste upphandlarna i europa, och kan därför se till att få toklåga priser.
Nu är ju problemet idag, att merparten av befolkningen hellre dricker rävgift än bra grejer, bara det är billigt, och därför måste spritskatten ner. Annars kommer smuggling och privatimport fortsätta att florera. Lösningen är alltså att man behåller bolagets monopol, då de gör ett förbannat bra jobb, men man sänker alkoholskatten drastiskt. Och vi pratar inte om några fjuttiga procent, för då kommer smugglingen att bli kvar. De måste sänka skatten så pass att det faktiskt inte känns lönt att hålla på att smyga och krångla. I slutändan hade vi fått en bra lösning, som fortfarande hade haft en viss styrning och kontroll på våra alkoholvanor. Självklart hade statens skatteintäkter minskat till en början, men när väl smugglingen hade dött ut, så hade kunderna återvänt till systembolaget, och de hade troligen haft samma inkomster som idag, även om de hade minskat skatten med 75%.
November 27, 2003
denstore wrote: Jag tycker heller inte att skatten skall vara så hög som den är nu, men det är bara att inse att systembolaget har en funktion även som kontrollerande och sorterande.
Jag är ganska ofta i Spanien, och där säljs vin i varenda butik man går in i. Men när man börjar syna det hela, så kostar vin såväl som sprit i samma kvalité inte mycket mindre. Vad beror då detta på? Spanien har ju mycket lägre skatt på alkohol?
Saken är att Systembolaget (egentligen Vin & Sprit) köper in så stora partier att priserna blir låga trots skatten. Svenska bolaget är alltså en av de mäktigaste upphandlarna i europa, och kan därför se till att få toklåga priser.
Nu är ju problemet idag, att merparten av befolkningen hellre dricker rävgift än bra grejer, bara det är billigt, och därför måste spritskatten ner. /.../.
Halvägs in i ett nytt inlägg insåg jag att du redan skrivit allt. 😉
EDIT: snyggare och mer korrekt citering
//Andreas
2 Guest(s)