[Sydsvenskan]Familjens bohag inlåst|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[Sydsvenskan]Familjens bohag inlåst
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 3, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

http://sydsvenskan.se/skane/ho.....129511.ece

Snälla ni bortse från att familjen var invandrare så att vi slipper få en massa rassism i tråden. Utan det jag vill ha fokus på är om det var rätt att vräka dom samt låsa in alla deras saker.

Jag tycker själv det är en knivig situation. Men jag förstår att hyresvärden vill ha sina pengar. Så jag tycker synd om familjen men tycker samtidigt att hyresvärden hade rätt att vräka dom.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
986396
December 3, 2005 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Företaget har helt klart gjort bort sig. De borde ha anmält till kronfogden när de inte fick sina pengar eller kanske Baltic Inkasso...;)

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
986405
December 3, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

det finns nåt som heter förmildrande omständigheter...

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
986407
December 3, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja var det risk att bli dödad på väg ut ut landet så har ju familjen rätt tycker jag.

Men de tär samtidigt svårt för hyresvärden att veta att det är så också.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
986424
December 3, 2005 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hyresvärden har givetvis rätt till hyran, men fan inget annat.
Hyresgästerna borde förklarat sin situation INNAN de åkte också.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
986425
December 3, 2005 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Konstigt att det gick så fort från att de misstänkte att ingen bodde där tills att de tömde lägenheten.
Annars har man ju läst om döda pensionärer som kunnat ligga i sina lägenheter längre tid än så innan de blivit hittade.

Med tanke på läget tycker jag det är vansinnigt av värden att neka familjen åtkomst till sina saker.

skinner
Member
Medlem
986442
December 3, 2005 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Men jag tyckte det var dåligt av familjen att inte ta kontakt med hyresvärden. Ett enkelt telefonsamtal hade nog räckt för att dom skulle förstå. Så på den punkten får dom skylla sig själv.

Json_81
Member
Medlem
986447
December 3, 2005 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Men jag tyckte det var dåligt av familjen att inte ta kontakt med hyresvärden. Ett enkelt telefonsamtal hade nog räckt för att dom skulle förstå. Så på den punkten får dom skylla sig själv.

Har du läst artikeln?

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
986465
December 3, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det smartaste är ju att ge någon kompis/familj nycklarna och tillgång till lägenheten :S, speciellt när man reser, även om man inte reser under en lång tid.

naTTen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
986497
December 3, 2005 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Betalar dom inte hyran så tar man allt och låser in det. De får dock ta saker som kläder, mobiltelefoner, skolböcker och annat som man behöver.

Resten får de tillbaka när de har betalat vad de är skyldiga.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
986523
December 3, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

"Sonen har så kallad plattfot och behöver en specialanpassad cykel".

:)R

Det finns liksom en tramp som är för plattfot som kostar 25 kr, de tycker väl att det var specialanpassat. :)R

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
986525
December 3, 2005 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst, hyresvärden har rätt att tömma lägenheten om den kan anses som övergiven. Men att nu i efterhand hålla grejerna som gisslan tills dessa pengar har betalats är ju bara patetiskt. Jag tycker att familjen ska betala kostnaden för tömningen, men det borde ses som en vanlig skuld och inte som lösen för att få tillbaka grejerna. Sjukt i min mening!

skinner
Member
Medlem
986528
December 3, 2005 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=skinner]Men jag tyckte det var dåligt av familjen att inte ta kontakt med hyresvärden. Ett enkelt telefonsamtal hade nog räckt för att dom skulle förstå. Så på den punkten får dom skylla sig själv.

Har du läst artikeln?

YEP, men hur kommer det sig att min klasskompis kunde ringa mig när han var och hälsade på sina släktingar i Irak i somras? Han bekräftar att han lyfte på luren och ringde mig utan några som hälst problem.

Jag ska inte säga att jag är en expert men jag tror, bara tror att om dom absolut ville och försökte lite så skulle det kunna gå med att antingen maila, faxa eller ringa.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
986537
December 3, 2005 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Json_81][quote=skinner]Men jag tyckte det var dåligt av familjen att inte ta kontakt med hyresvärden. Ett enkelt telefonsamtal hade nog räckt för att dom skulle förstå. Så på den punkten får dom skylla sig själv.

Har du läst artikeln?

YEP, men hur kommer det sig att min klasskompis kunde ringa mig när han var och hälsade på sina släktingar i Irak i somras? Han bekräftar att han lyfte på luren och ringde mig utan några som hälst problem.

Jag ska inte säga att jag är en expert men jag tror, bara tror att om dom absolut ville och försökte lite så skulle det kunna gå med att antingen maila, faxa eller ringa.

kan det kanske bero på var i landet man är?

skinner
Member
Medlem
986540
December 3, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=skinner][quote=Json_81][quote=skinner]Men jag tyckte det var dåligt av familjen att inte ta kontakt med hyresvärden. Ett enkelt telefonsamtal hade nog räckt för att dom skulle förstå. Så på den punkten får dom skylla sig själv.

Har du läst artikeln?

kan det kanske bero på var i landet man är?

Jo det så klart han var i Södra Irak i Brittiskt/Australiensiskt kontrolerat område.

Men tror fortfarande att det går att få kontakt om man bara vill och försöker lite.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
986769
December 4, 2005 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

Det var en av de bedrövligaste snyfthistorier jag läst på länge! Grabben har plattfot och specialanpassad cykel, jisses :)R Mitt vänstra öra sitter 1 mm högre än mitt högra 🙄

Det känns som att vi har förlorat allt för att vi ville besöka vår familj, säger Falah Abdul Hussein.

Det känns som att de har förlorat sin lägenhet för att de inte betalat hyran på 2 månader. 11000 känns dock som en ganska omotiverad summa, men att de blivit vräkta ser jag faktiskt inget konstigt med, även om det är tragiskt. Fastighetsägaren hade ju ingen chans att veta vad som pågick.

Json_81
Member
Medlem
986785
December 4, 2005 - 5:51 am
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: Det var en av de bedrövligaste snyfthistorier jag läst på länge! Grabben har plattfot och specialanpassad cykel, jisses :)R Mitt vänstra öra sitter 1 mm högre än mitt högra 🙄

Det känns som att vi har förlorat allt för att vi ville besöka vår familj, säger Falah Abdul Hussein.

Det känns som att de har förlorat sin lägenhet för att de inte betalat hyran på 2 månader. 11000 känns dock som en ganska omotiverad summa, men att de blivit vräkta ser jag faktiskt inget konstigt med, även om det är tragiskt. Fastighetsägaren hade ju ingen chans att veta vad som pågick.

11000 för två månaders hyra tycker inte jag låter så konstigt.
Vi betalar 5330/månad för en tvåa, de hade en större lägenhet.

Gabor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 629
986788
December 4, 2005 - 6:20 am
sp_Permalink sp_Print

det är staten som skall garantera trygheten och komunen för för alla inblande parter Ur moralsik syn punkt ur barns tryghet

sverige klara inte av såna saker längre med anvsar i från stat komun mot företagare , att proitera åtgäder . så att en barn familj , som inte har jobb , som är ny i sverige , måsta gå igenom varej sak som bör ta hänsyn språk , mfl olika konfiliter som ekonmiska kultur tänkade ,

Bostad företag bör hellre ta kontakt med Uppdrag granskning
Går ick att lita på i sverige i dag , svenska myndigheterna

på gång på gång brvisat att myndigheter i sverige , klara inte av , att lösa problem att fungera som ett socijal skudds nät för alla i sverige

på gång på gång på går nya fel aktigheter i från olika myndigheter , det sker för ofta , Det är o apcetabelt att , man inte kan vara mer aktiv stödja som komun sammarbeta med vård skola , kronfogden , försäkrningkasan . hur man kan trygga betalad ekonmin , för utlänska barn familjer

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
986794
December 4, 2005 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

Visst, att felposta en gång är väl acceptabelt. Förstårligt att man ibland slinter på knappen.. men 9 gånger Gabor? :bgrin:

_Norbius_
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
986849
December 4, 2005 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

spam? :O

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 332
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL