July 18, 2003
På onsdag ska jag hålla ett tal om varför man går med i en sekt, jag kommer då även ta upp synen på sekter ur ett historiskt perspektiv och jämföra med dagens syn.
Då jag har haft väldigt svårt att hitta information om detta ämne så frågar jag här.
Hur såg folk på sekter för i tiden jämfört med idag?
Alla svar är tillåtna, försök dock undvika att svara på varanndras inlägg då det kommer leda till den lång diskussion...
Som jag ser det så är man mer fientliga idag mot sekter än för i tiden, tidigt 1900 tal pga att media har pumpat upp det. Men hur var det?
Även för 10 år sedan skulle vara intressant att veta !
February 7, 2006
June 5, 2004
Dry_Ice wrote:
Alla svar är tillåtna, försök dock undvika att svara på varanndras inlägg då det kommer leda till den lång diskussion...
Dry_Ice wrote: [quote=obelix]ur ett historiskt perpesktiv så har kristendomen varit en sekt i sin barndom :bok:
Såg det nygligen på en sida, står t.om i Bibeln att kristendomen förklarades som en sekt 🙂
Tack Obelix!
Congrats!
November 27, 2003
Scientologi är ju rätt intressant annars, men även mormonismen, men av två olika anledningar.
Scientologernas historia är ju helt vrickad om man säger så och deras tillvägagångssätt likaså, MEN folk blir lyckliga.
Mormonernas historia är även den inte helt vetenskaplig, men deras predikningar är väldigt intressanta och det är nog få som är så lyckliga som dom 😉
//Andreas
July 18, 2003
Delph1 wrote: Scientologi är ju rätt intressant annars, men även mormonismen, men av två olika anledningar.
Scientologernas historia är ju helt vrickad om man säger så och deras tillvägagångssätt likaså, MEN folk blir lyckliga.
Mormonernas historia är även den inte helt vetenskaplig, men deras predikningar är väldigt intressanta och det är nog få som är så lyckliga som dom 😉
//Andreas
Jag frågade hur man sett på sekter ur allmänt perspektiv ur historisk synvinkel 🙂
November 27, 2003
Dry_Ice wrote: [quote=Delph1]Scientologi är ju rätt intressant annars, men även mormonismen, men av två olika anledningar.
//Andreas
Jag frågade hur man sett på sekter ur allmänt perspektiv ur historisk synvinkel 🙂
Ja, scientologi är i allra högsta grad en modern sekter därman faktiskt tar hänsyn till den moderna vardag vi lever i med historier om UFOn, rymdskepp m.m. och dess tillvägagångssätt för hur de värvar folk är framförallt intressant om du ska prata om det 😉
Den har ju dock fått ett starkt fäste och frågan är ju om den kommer att bli mer allmänt accepterad och rent av växa till något stort.
Mormonernas tro är å sin sida inte intresserade av att pracka på sin tro på någon annan och låtar ungdomarna själva välja väg i livet, dock väljer de ändå mormon-vägen av många skäl. 😉
//Andreas
July 19, 2001
Delph1 wrote: Scientologi är ju rätt intressant annars, men även mormonismen, men av två olika anledningar.
//Andreas
Det är jäkligt många som skadas av scientologerna också.
http://www.xenu.net/
Den sidan tar upp det mesta man borde känna till om scientologerna ifall man blir intresserad. Själv tycker jag att de är lagom störda i huvudet och borde förbjudas.
July 18, 2003
//Andreas
Jag var kanske lite oklar vad jag sökte, menade posetivt / negativt om sekter 🙂
September 12, 2001
Dry_Ice wrote: [quote=Delph1]Scientologi är ju rätt intressant annars, men även mormonismen, men av två olika anledningar.
//Andreas
NH är en positiv sekt. :bok:
January 13, 2003
skiroy wrote: [quote=Dry_Ice][quote=Delph1]Scientologi är ju rätt intressant annars, men även mormonismen, men av två olika anledningar.
//Andreas
NH är en positiv sekt. :bok:
https://www.nordichardware.se/forum/-vp1012260.html#1012260 Därifrån och framåt. :worship:
2 Guest(s)