synen på lumpen.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
synen på lumpen.
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 4, 2006 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som märker av att dom som inte har gjort lumpen än, eller dom som precis har gjort den är dom som slår sig mest för bröstet och gastar att alla som inte har gjort den är svikare osv?

Medans dom som har gjort den för en längre tid sedan har en mer realistisk/distansierad/nykter syn på det hela?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1047743
June 4, 2006 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte gjort lumpen, ville inte, kände mig inte motiverad what so ever. Kalla mig svikare om ni vill. Jag skiter i vilket. 😀

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1047744
June 4, 2006 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer knappast göra den, mest för att jag inte har nån större motivation att göra det.

Å andra sidan har jag inga åsikter om det heller, då jag inte varit där. Så jag håller bara käften så gott jag kan. Även om jag inte alltid lyckas. 😉

Och sen är jag lite inne på betas spår, jag skiter i vad folk tycker om mig. (Därför jag fortfarande är kvar på det här forumet! :P)

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1047749
June 4, 2006 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter som om alla enligt dig är dumma huvudet som inte tycker som dig...

Jag tycker lumpen ska vara kvar i en viss skala.
Det är ett minne för livet jag har från lumpen som jag alltid har glädits åt.
Invasionsförsvaret är ju i stort sett nerlagt nu.
Ska vi inte ha några med soldatutbildning som kan göra utlandstjänst?
Dom som nyss har gjort lumpen har nog också en betydligt större insikt om hur det ligger till.

Edit: Jag har nog aldrig hört någon som precis har muckat kalla folk som inte har gjort den svikare.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1047751
June 4, 2006 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Lumpen för mig var att kunna komma ut få lite utmaningar och kanske växa lite. I efterhand efter att ha blivit svårt sjuk och fått dispens från mönstringen och sedan pratat med folk som gjort lumpen har jag insett att lumpen knappast kunnat erbjuda mig tillräckligt för att faktiskt kunnat ge det jag sökte.

Har aldrig varit med om någon som kallat mig eller andra som inte gjort lumpen för svikare.

Obelix du glömmer att vi har ett väldgt högerriktat segment bland sena tonåren härinne och det återspeglas just nu i tron på försvaret 😉

//Andreas

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1047752
June 4, 2006 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte gjort lumpen pga att jag helt enkelt inte var motiverad till att göra den, ville helt enkelt inte..
Säger som Beta m.fl att jag stuntar i vad andra tycker om mig, speciellt här på detta forum, och för övrigt i verkliga livet är det inte en enda som sagt något av att jag är en svikare. Kanske beror på att jag inte umgås med idioter.. 🙄

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1047753
June 4, 2006 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gjorde lumpen och har aldrig hört att någon har kallat mig för svikare. Om det är någon som nu ska vara svikare ska det väl vara de som hade hand om mönstringen.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1047759
June 4, 2006 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Är det bara jag som märker av att dom som inte har gjort lumpen än, eller dom som precis har gjort den är dom som slår sig mest för bröstet och gastar att alla som inte har gjort den är svikare osv?

Jag har inte direkt upplevt det du säger, även om det var ett par år sen jag gjorde lumpen. Det har snarare varit så kanske att man med glimten i ögat skojat med dem som inte gjort med lumpen i termer av att de skulle vara veklingar/pojkar, men aldrig att de skulle vara några som sviker kung och fosterland. Det är bara löjligt liksom eftersom vi inte har en hotbild som motiverar att alla ska göra lumpen.

Men i de fall det är någon som kallar någon annan svikare så tror jag att det bottnar i att personen som vill sänka den andre egentligen inte vill(e) göra lumpen. Han(/hon) kanske blev tvingad att göra lumpen, antingen för att han blev inkallade mot sin vilja eller att sociala påtryckningar gjorde att han kände sig tvungen att söka. Därmed kommer den klassiska mänskliga känslan av "varför ska han slippa när inte jag slapp?". Ser man lumpen som en positiv sak så ser man det som ett privilegium och struntar i om Börje eller Arne "slipper" lumpen. Även det här med pliktkänsla stämmer in på samma sätt.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1047767
June 4, 2006 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Som en kompis sa:
"Man gör lumpen för att bli man, därför behöver inte alla göra den!"

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1047770
June 4, 2006 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Jag har inte gjort lumpen, ville inte, kände mig inte motiverad what so ever. Kalla mig svikare om ni vill. Jag skiter i vilket. 😀

=DO

Pallar inte slösa bort ett år sådär, tjänar hellre cash och flyttar hemifrån och glider. Har en lärlingstid som jag vill bli av med så fort som möjligt dessutom. Att skjuta med lite vapen är inget som lockar för min del. Sen att det kanske är fin träning fysiskt sett men det är något som man kan göra på egen hand. Sen att lära sig samarbeta med andra människor är kanske något som man också lär sig men aldrig haft problem med det, spelar lagsporter sen jag var knatte och funkar kanon och har inga som helst problem på jobbet med att arbeta som ett lag när det väl behövs.

Nä tack till lumpen.
Det roliga var att jag fick en preliminär plats som signalmekaniker men samtidigt var det polare som verkerligen ville göra men som inte fick göra men så höll jag på att få en plats. Då hade jag blivit galen.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1047777
June 4, 2006 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att du upplever det så Obelix, för att du kanske gjorde lumpen för ganska länge sedan. Det har förändrats en hel del, vad jag förstått av äldre befäl. Meningen med utbildningarna är inte längre de samma, och därmed är inte heller den personliga vinningen den samma. Och om jag får säga mitt så har det bara förändrats till det bättre.

Finns ett fåtal saker man bara kan lära sig i livet genom att gå genom skit och svårigheter. Tack och lov ( eller tyvärr?) får inte alla i Sverige chansen att leva "i skiten" så lumpen är väl det närmaste man kan komma till "riktiga" hårda tider. Men det är samtidigt svårt att ta lärdom av något om man bara är där och wajnar hela tiden... Så lumpen blir bara så bra som man gör det till.
Men svikare om man inte gör det? Näh 😛 Har inte ens hört talas om det. Förrän nu när du säger det då.

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
1047781
June 4, 2006 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar ppå om jag ska göra lumpen eller inte. är snart 17. Man mönstrar väll snart eller??
Har hört att man känar lite kosing på det oxå. Å det kan ju behövas i den åldern.
Fast om jag gör lumpen tar det ännu längre tid innan jag får fast jobb och blir fullbetald. Måste jobba 2 år som lärling. VVS montör.

Hursomhelst tror jag inte det är så vanligt att de som inte gör lumpen kallas för veklingar.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1047782
June 4, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

jensa_morini wrote: Funderar ppå om jag ska göra lumpen eller inte. är snart 17. Man mönstrar väll snart eller??
Har hört att man känar lite kosing på det oxå. Å det kan ju behövas i den åldern.
Fast om jag gör lumpen tar det ännu längre tid innan jag får fast jobb och blir fullbetald. Måste jobba 2 år som lärling. VVS montör.

Hursomhelst tror jag inte det är så vanligt att de som inte gör lumpen kallas för veklingar.

Tjänar pengar? Ptja, säg så här, du förlorar inte en hel årsinkomst men nästan. Skulle man "tjänat" på att göra lumpen skulle man fått iaf ~200k när man muckar. :bok:

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1047784
June 4, 2006 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=jensa_morini]Funderar ppå om jag ska göra lumpen eller inte. är snart 17. Man mönstrar väll snart eller??

Tjänar pengar? Ptja, säg så här, du förlorar inte en hel årsinkomst men nästan. Skulle man "tjänat" på att göra lumpen skulle man fått iaf ~200k när man muckar. :bok:

Man får väl trots allt nånstans 20-30k när man muckar? laugh

EDIT: Alltså ett ganska dumt val om du nu är ute efter att tjäna stålar.

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1047787
June 4, 2006 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

en anna längtar till backa. alla upptåg man gjorde allt sköj man upplevde. alltid hände det nya saker hela tiden medans nu går man och väntar på att börja jobba sen när man jobbar väntar man på att man ska sluta. ingen varation.

det civila träsket har gjort mej lat och get mej kulmage istället för vältrännad tvättbreda.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1047789
June 4, 2006 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig märkt av att det skulle vara så.

Däremot tycker jag att lumpen skulle vara kvar o vara obligatorisk för alla.
Folk behöver lära sig lite disciplin.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1047791
June 4, 2006 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag har aldrig märkt av att det skulle vara så.

Det är väl ändå föräldrarnas jobb.

Lumpen borde göras av dom som vill det och dom som inte vill göra det ska väl inte kallas svikare, kanske känns som om inte det är deras grej.

På min mönstring så vr jag uppriktig helst vill jag inte göra lumpen för att jag planerar att gå högskola och nästan ett år i lumpen hade känts som om det hade varit ännu ett år som man inte får komma ut i arbetslivet och jag är inte ett dugg intresserad av det militära.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1047797
June 4, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Att man slösar bort ett helt år är inte rätt. Jag lärde mig riktigt mycket. Beror givetvis hur man är som person och vilken tjänst man har men oavsett tycker jag det är löjligt att säga att man hellre jobbar och tjänar pengar. Det har man ju hela livet på sig att göra och jag tror man kommer ledsna på det så småningom. Sluta ha så bråttom!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1047798
June 4, 2006 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: [quote=Json_81]Jag har aldrig märkt av att det skulle vara så.

Det är väl ändå föräldrarnas jobb.

Lumpen borde göras av dom som vill det och dom som inte vill göra det ska väl inte kallas svikare, kanske känns som om inte det är deras grej.

På min mönstring så vr jag uppriktig helst vill jag inte göra lumpen för att jag planerar att gå högskola och nästan ett år i lumpen hade känts som om det hade varit ännu ett år som man inte får komma ut i arbetslivet och jag är inte ett dugg intresserad av det militära.

Hur ska föräldrar kunna lära ut det man lär sig i lumpen?
När du väl kommer ut i arbetslivet tror jag du kommer undra varför du hade så bråttom dit.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1047801
June 4, 2006 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig haft någon del av något militäriskt eller lumpen, räckte med att farsan har blivit min överste(eller vad det heter) där han uppfostrade mig till att veta vad som är lämpligt och vad som är olämpligt
kan tänka mig många som inte gått ut lumpen men ändå veta vad som är rätt och ej.
Lumpen ska vara en upplevelse inget uppfostringsläger!

Räcker med att veta att jag har 0 intresse för lumpen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 330
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL