synen på lumpen.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
synen på lumpen.
Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
sp_UserOfflineSmall Offline
1047809
June 4, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

de som ska göra lumpen eller precis har gjort lumpen i en tid då det inte är lika obligatoriskt och framförallt inte lika stor merit vill förmodligen försvara sitt val bara.

min åsikt är att det helt klart är bra att göra lumpen, man lär sig mycket om sig själv, får nytt perspektiv på saker och har lite kul. fast är man inte intresserad så ska man ju inte göra det.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1047811
June 4, 2006 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar på att göra om lumpen o denna gången då som Jägare, K3.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1047812
June 4, 2006 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Funderar på att göra om lumpen o denna gången då som Jägare, K3.

Kan man göra det?

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1047814
June 4, 2006 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Collateral]Funderar på att göra om lumpen o denna gången då som Jägare, K3.

Kan man göra det?

Osäker faktiskt, men jag undersöker saken.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1047821
June 4, 2006 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: [quote=Json_81][quote=Collateral]Funderar på att göra om lumpen o denna gången då som Jägare, K3.

Kan man göra det?

Osäker faktiskt, men jag undersöker saken.

Går att göra den igen om särskilda skäl föreligger och inte bara för att det är en "kul grej".

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1047822
June 4, 2006 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv gör jag lumpen på P7 under 11 månader som Stridsfordonsskytt (alt.förare).

Ska bli intressant faktiskt, och se vad man får utav det hela. Man vet ju aldrig faktiskt.

Anledningen till att jag valde att göra lumpen är för att jag inte vill ha för bråttom in i något, med lumpen får jag en chans att bestämma mig i lugn och ro vad jag vill göra av med mitt liv. Arbeta och tjäna pengar kommer jag ha resten av livet till att göra. Att göra lumpen och få den erfarenheten har jag bara chansen till nu.

Man lär sig sina fysiska gränser förhoppningsvis. Förstår att under vissa situationer klarar man av mycket mer än vad man egentligen tror. Man gör saker som man aldrig i sitt civilia liv hade försökt på.

Dessutom kanske man får en och annan bra kamrat som man kan använda sig av i framtiden. Ingen nackdel.

Dessutom funderar jag starkt på att söka Polishögskolan om kanske en 4-5 år och har lite annan erfarenhet om livet i bagaget. Då kan kanske lumpen vara en bra merit / erfarenhet. Även om den är långt ifrån obligatorisk!

Dessutom gör jag det mycket för att jag lite har viljan att komma ut och se mig om i omvärlden. Jag vill inte sitta på arslet, och inte göra något åt problemen. Jag tror att militär kraft ofta är en lösning på problem, för att bevara fred. På de priemisser som Sverige ställer upp i militära konflikter på. Därför funderar jag startk på Utlandstjänst och kanske den här tredje terminen till EU Battle Group som det pratas om.

Jag vet att det innebär lite risker att vara med där, samtidigt så tror jag att det kan vara en rolig erfarenhet. Hjälpa människor, få kontakt med andra kulturer.

Tror också att den äldre generationen har sämre erfarenheter av Värnplikten eftersom den förr i tiden var obligatorisk. Många som kom dit var inte alls särskillt målinriktade, utan fördrev bara tiden där. I längden blev kvaliten lidande på många ställen, och det blev lite av en "lekstuga" ibland. I och med förändringarna som sker just nu, med ett stort antal minskande värnpliker så tror jag att kvaliten kommer förbättras gradvis. Det är i alla fall min förhoppning.....

Men jag har ingen emot att folk inte gör lumpen. Dock tycker jag gott att ungdomar kan hjälpa samhället i en period om exempelviss tre månader gratis för allt de fått gratis i sin uppväxt. Just för att förstå att inget kommer gratis, och ge tillbaka till sitt land. Förstå att det verkligen är folk som jobbar för busskuren som du slår sönder när du är full och liknande. Finns massor med jobb som samhället behöver som en annan form av pliktsystem skulle kunna bidra till.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1047875
June 5, 2006 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kände att jag lockades verkligen inte av att göra lumpen. Jag gör hellre nått jag tycker är kul eller tror jag kommer ha användning av. Ibland känner man sig lite sugen på att göra den men står ändå för beslutet jag gjort.

ant2000
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
1047999
June 5, 2006 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Gjorde lumpen för ca 11 år sen, tycker det var kul i efterhand s.a.s. Inte alltid så kul precis när man höll på...
Skulle inte vilja ha det ogjort i varje fall.

Men jag har full förståelse för folk som inte vill göra lumpen, är ju helt upp till var och en att bestämma, imho.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 343
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL