October 24, 2002
Troligen förstår inte särskilt många vad jag snackar om.
Men nu är det sähär att det går lite rykte om att Pink Floyds album "Dark side of the moon" skulle, när det skapades påverkats av filmen "Wizard of Oz". Så när man startar albumet samtidigt som filmen så när vissa saker händer på filmen så sjunger det likadant. När det går från svartvitt till färg så ändrar musiken riktining. Såhär ska det vara albumet ut.
Själv har jag bara sett det en gång och då var jag inte direkt alert utan halv sov, enda som höll mig vaken var en kompis som kommentera vissa saker. Men ni andra som sett det, vad anser ni? Bara en slumpt eller kan det ligga något bakom det? (Tror det ska vara Wizard of Oz rullen som gjordes precis innan andra världskriget).
October 24, 2002
Wizard of oz är en väldigt känd film, förvånad av att du inte hört talas om den. Finns många olika filmingar av den, gjordes först 1920 någon gång, sedan så gjordes troligen den vanligaste (och den bästa enligt många) 1939. Sedan har det kommit någon modernare, vet inte riktigt när. Men ska man se filmen rekommederar jag den från 1939, väldigt lång film.
January 15, 2004
Jag har hört det förut. Aldrig testat det. Kanske man ska göra någon gång.
Lite Google:
http://users.frii.com/davejen/floyd.htm
http://www.rareexception.com/G...../Floyd.php
http://www.everwonder.com/davi.....izardofoz/
EDIT: Det finns en Pink Floyd - Synchronized Wizard Of Oz tydligen. 😛
October 24, 2002
Death On Wings wrote: Handlar inte wizard of oz om några konstiga figurer och en konservburk (robot) ?
Har i sådana fall aldrig orkat titta igenom den, mer ointresant utseende på en film får man leta efter.
Fågelskrämare utan hjärna, robot utan hjärta och ett fegt lejon 🙂
Filmen är inte värdelös enligt mig, de flesta som sett den anser troligen vara fall inte att det är den sämsta filmen de sett 🙂
June 20, 2002
Deuterium wrote: Wizard of oz är en väldigt känd film, förvånad av att du inte hört talas om den. Finns många olika filmingar av den, gjordes först 1920 någon gång, sedan så gjordes troligen den vanligaste (och den bästa enligt många) 1939. Sedan har det kommit någon modernare, vet inte riktigt när. Men ska man se filmen rekommederar jag den från 1939, väldigt lång film.
Väldigt lång?
Den från 1939 med Judy Garland är 1h 40min.
Filmen är ju hur bra som helst. Man får ju tänka på att den är gjord just 1939.
Har hört att Technicolor inte var så utvecklat. Ibland hade Judy Garland grönt läppstift på sig, för att det skulle se rött ut på film sedan, och sådana grejer. 🙂
October 24, 2002
Tyrfing wrote: Tror det mest är folk som har för lite tid på händerna som har rotat fram det.
Om du ser det så ska du se att det är lite väl 🙂 men visst, jag är inte mycket för sådant själv.
CoLiC wrote: Har hört om sånna här fenomen, håller med Thyrfing, dock är det nog folk som har för MYCKET tid på händerna som fixat detta 😛
Faktiskt inget som behövs "fixas", utan det är bra att starta albumet samtidigt som filmen.
April 10, 2003
CoLiC wrote: [quote=Tyrfing]Tror det mest är folk som har för lite tid på händerna som har rotat fram det.
Tänk om, Tänk rätt
Posta om, Posta rätt
Har hört om sånna här fenomen, håller med Thyrfing, dock är det nog folk som har för MYCKET tid på händerna som fixat detta 😛
Dammit, jo det var det jag menade när jag skrev i all min hast 😀
1 Guest(s)