March 14, 2001
Krqagyzzz wrote: kompis är väl ändå inte samma sak som "kollega", "kompanjon" eller "bekant". Den första är om det är en arbetskamerat, nummer två är om man äger ett företag med personen i fråga och den sista är ifall man inte känner personen ifråga nämnvärt. Tycke rjag iaf. 😉
Ja måste nog hålla med där.. skulle nog kunna säga bekant till någon jag bara känner lite halvt, tex en inte så närstående släkting..
May 17, 2002
Snorch wrote: [quote=Krqagyzzz]kompis är väl ändå inte samma sak som "kollega", "kompanjon" eller "bekant". Den första är om det är en arbetskamerat, nummer två är om man äger ett företag med personen i fråga och den sista är ifall man inte känner personen ifråga nämnvärt. Tycke rjag iaf. 😉
Ja måste nog hålla med där.. skulle nog kunna säga bekant till någon jag bara känner lite halvt, tex en inte så närstående släkting..
eller tex. en kompis kompis.. Det är en typ som man säger hej till men som man inte känner närmer än att man pratat med dem ett antal gånger.
December 24, 2002
Lakszen wrote: Jag använder ofta kompis framför andra synonymer [nedan] någon som kan förklara när man ska använda dessa eller vad ni använder mest ?
Vän= En person som står mig nära
Kompis= Någon man känner ganska bra
Kollega= Ehm.. behöver inte vara kompisar
Kamrat= Lek-kamrat?
Polare= Se "kompis"
Bundis= Bästapolare? Se "vän.."
Kompanjon= Se "Kollega"
bekant= Någon man vet vem det är och pratar med om man råkar träffasNågot mer ?
Alltså.. jag anser inte att dessa ord är synonymer.. fast detta är ju bara min personliga tolkning
1 Guest(s)