Syrien och Iran nästa?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Syrien och Iran nästa?
Multiface
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 18, 2005 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Bush har ju tydligen bestämt sig för att ta fast Bin Laden, att städa upp i arabländerna med Guds hjälp och god bless america dvs ett fanatiskt religöst pucko adresserar ett annat.

Nu kommer det troligen bli så att USA anfaller Iran eller/och Syrien nu i vår enligt källor. Ska bli intressant att se vad dom hittar på för ursäkt den här gången?
Den här med massförstörelsevapen funkar ju knappast två gånger.

Tror att dom redan varit i farten, är ju bara mina spekulationer men jag tror att USA eller Israel mördade expresidenten i Libanon bara för att kunna skylla på syrien och få en ursäkt att gå in och "demokratisera landet".

Är det nån som faktiskt tycker att Texas gubben är nåt att ha?

Vore så jä__a gutt åt dom arroganta djä__arna om omvärlden stoppade dom med kraftiga sanktioner och utfrysning.

Har sagt det i någon annan tråd att vi ständigt kommer att göra om tidigare människors misstag, är ganska lätt att dra paraleller mellan korstågen och dagens korståg att demokratisera.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
844921
February 18, 2005 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

USA är ju paraktexempel på jubelidioter...

1. an "skapade" bin ladin
2. Saddam gjorde man samma sak med.. Usa va med i leken när han tog makten.
3. Usa har ju mer eller mindre valt det nya styret i irak, som nu går ihop med korea och startar kärnvapenprogram...

Nån galen terrorist lär komma över en A-bomb och det nåder nog ingen brist på folk som vill "leverera" denna...

tror usa bara tar sig mera vetten över huvudet helatiden...

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
844926
February 18, 2005 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

när det gäller usa verkar det som om folk vet allt hemligstämplat som försigår.
är alla 007 eller? 🙄

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
844931
February 18, 2005 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror inte att USA kommer att anfalla ännu ett land. Om de gör det så kommer opinionen emot dem bli så stor att deras "allierade" kommer att balla ur.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
844981
February 18, 2005 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

tror inte heller de kommer anfalla, iallafall inte i vår. det snackades ju om irak ganska länge innan man anföll, tror inte att de kommer chocka så mycket.

iofs kan ju bush inte bli omvald så han har ju ingenting att förlora =)

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
844988
February 18, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Multiface wrote:
Vore så jä__a gutt åt dom arroganta djä__arna om omvärlden stoppade dom med kraftiga sanktioner och utfrysning.

Det går inte. Demokrati och fred kan man bara kämpa för om det inte finns ekonomiska hinder.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
845024
February 18, 2005 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Multiface wrote: Nu kommer det troligen bli så att USA anfaller Iran eller/och Syrien nu i vår enligt källor.

Vilka källor?

Att sedan USA skulle behöva ge sig på Syrien är ju bara dumt. Syrien har tillräckligt med fiender bland de arabvänliga som det är redan. Allvarligt talat så har ju Syrien behandlat Palestinierna lika dåligt som Israel, men man har lyckats blunda för det fram tills nu. Att det som skett kommer nu är allt utom konstigt. Det är omvälvningar på gång inom den Palestinska rörelsen.

Multiface
Medlem
Forum Posts: 247
845191
February 19, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Anledningen till att Bush är i Europa just nu är att förbättra relationerna, speciellt med dom tre stora Frankrike, Storbritannien och Tyskland. Kan ju vara rätt intressant att han säger att han tycker att EU:s diplomatiska samtal med Iran om deras atomprogram har misslyckats och att åtgärder borde åtas.

Sen har han ju aldrig hymlat med att han tänker "demokratisera" (införa MTV och McDonalds och sno oljan) hela mellanöstern. Dom anföll Irak på vårkanten och det blir nog samma nu. Det var någon politiker som gick ut med vad dom planerade då han inte delade deras syn i något amerikanskt program som jag såg.

Jo det är sant utan TV skull jag inte veta något om omvärlden, angående den där 007 kommentaren som för övrigt var ganska kul.
Påstår inte att jag vet något som inte nån annan vet, är mest intresserad av att veta vad ni tycker om att USA anfaller länder som inte delar deras syn på världen.

denstore
Member
Medlem
845210
February 19, 2005 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Det intressantaste i folks USA-hat är att de beklagar sig över att USA och Bush-administrationen är odemokratiskt och religöst fanatiskt, samtidigt som man försvarar diktaturer och religös fanatism. Jag vet inte riktigt varför, men hur kan det komma sig att man kan blunda för den mängd brott som begås mot mänskliga rättigheter varje dag, samtidigt som man uppmärksammar varje fall som härstammar från USA? Visst, man borde kunna förvänta sig bättre av en demokrati, men det ursäktar inte diktaturers beteende.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
845244
February 19, 2005 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det intressantaste i folks USA-hat är att de beklagar sig över att USA och Bush-administrationen är odemokratiskt och religöst fanatiskt, samtidigt som man försvarar diktaturer och religös fanatism. Jag vet inte riktigt varför, men hur kan det komma sig att man kan blunda för den mängd brott som begås mot mänskliga rättigheter varje dag, samtidigt som man uppmärksammar varje fall som härstammar från USA? Visst, man borde kunna förvänta sig bättre av en demokrati, men det ursäktar inte diktaturers beteende.

Homer Simpson wrote: - Lisa, two wrong make one right!

:bgrin:

//Andreas

ceasar
Medlem
Forum Posts: 241
845302
February 19, 2005 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

När ska folk fatta att alla USA:s krig inte handlar om att hjälpa stackars människor och sprida *demokrati*, USA skiter fullständigt i länder i Afrika där det begås folkmord och diktaturer som är allierade med USA där mänskliga rättigheter inte existerar, allt handlar om WORLD DOMINATION olja, politisk inflytande, militär överlägsenhet...

denstore
Member
Medlem
845313
February 19, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ceasar wrote: När ska folk fatta att alla USA:s krig inte handlar om att hjälpa stackars människor och sprida *demokrati*, USA skiter fullständigt i länder i Afrika där det begås folkmord och diktaturer som är allierade med USA där mänskliga rättigheter inte existerar, allt handlar om WORLD DOMINATION olja, politisk inflytande, militär överlägsenhet...

Det där är ju din privata åsikt. Likaså kan man säga att det kanske inte alls är så, och att USA bara har goda avsikter. Det skulle vara lika korrekt eller felaktigt, beroende på hur man ser det.
Själv tror jag att det hamnar någonstans mitt i mellan, men att det är en avsevärd förbättring jämfört med att se mellan fingrarna på fascism och fanatism bara för att man hyser agg mot USA som fenomen.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
845334
February 19, 2005 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det intressantaste i folks USA-hat är att de beklagar sig över att USA och Bush-administrationen är odemokratiskt och religöst fanatiskt, samtidigt som man försvarar diktaturer och religös fanatism. Jag vet inte riktigt varför, men hur kan det komma sig att man kan blunda för den mängd brott som begås mot mänskliga rättigheter varje dag, samtidigt som man uppmärksammar varje fall som härstammar från USA? Visst, man borde kunna förvänta sig bättre av en demokrati, men det ursäktar inte diktaturers beteende.

man kan också vända på det och säga att diktarurernas beteende inte ursäktar USA´s beteende.

Personligen tycker jag att de tog ett carl lewis-skutt över gränsen när de bombade fel hus i irak i vintras och sade "vi beklagar att några möjligen oskyldiga har dött på grund av det här" eller liknande.
de rättigheter man har i usa, oskyldig tills motsatsen bevisats", gäller tydligen inte i resten av världen.

denstore
Member
Medlem
845346
February 19, 2005 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote:
man kan också vända på det och säga att diktarurernas beteende inte ursäktar USA´s beteende.

Personligen tycker jag att de tog ett carl lewis-skutt över gränsen när de bombade fel hus i irak i vintras och sade "vi beklagar att några möjligen oskyldiga har dött på grund av det här" eller liknande.
de rättigheter man har i usa, oskyldig tills motsatsen bevisats", gäller tydligen inte i resten av världen.

Jag säger inte att jag ursäktar USAs misstag. Förbrytelserna mot krigsfångar eller förtryck och mördandet av civila är inget som kan ursäktas. Dock är det något som kommer fram, och man ställer faktiskt ansvariga till svars för dessa brott. Men om det är något som fick mig att ifrågasätta USAs agerande i Irak, så är det just fängelseskandalen. Att de kan vara så förbenat dumma att de trodde att de skulle kunna komma undan med dylikt beteende gjorde mig tvivlande till att de skall kunna få någon som helst ordning i Irak nu.
Att det dör civila i krig är en realitet, och så har det alltid varit. Dock så bör man faktiskt inse att det i de krig som USA har fört de senaste 20 åren har haft otroligt små civila förluster. Dock så tror visst många att man kan undvika civila förluster helt och hållet. Det är dock omöjligt, och det borde vem som helst inse. Framför allt i ett krig som framför allt förs i ett gerillaförfarande, såsom det sker i Irak eller Afganistan.
En sak som många förbiser är att de gerillasoldater som dödas i Irak idag klassas som civila förluster då de inte är med i rullorna som stridande förband. Detta är inte samma sak som att de inte är kombatanter. Lyfter man ett vapen mot någon annan är man lika stridande som någon annan oavsett om man är uniformerad soldat eller inte.
När amerikanska trupper dödar motståndare i Irak är det inte samma sak som att utan förvarning spränga en bomb i tunnelbanan eller utanför en ambassad. Det är terrorism, just på grund av att det har utförts i det dålda.
Man skall även ha i tanke att man även i Irak har sett tecken på det förfarande som var väldigt vanligt i t.ex. Somalia. Man använder helt enkelt civila människor och byggnader som sköldar och skydd för att kunna utföra direkt militära handlingar mot amerikanska trupper. Detta beteende har inte fått den uppmärksamhet i media som det borde.

ceasar
Medlem
Forum Posts: 241
845347
February 19, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

jaja jag orkar inte övertyga er med mina argument då ni alla tycks älska USA, det märks ju att det är fullt med smygrasister och nationalister här på nordichardware osså så jag fattar inte varför du tar upp ämnet rasism Denstore...

denstore
Member
Medlem
845351
February 19, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ceasar wrote: jaja jag orkar inte övertyga er med mina argument då ni alla tycks älska USA, det märks ju att det är fullt med smygrasister och nationalister här på nordichardware osså så jag fattar inte varför du tar upp ämnet rasism Denstore...

Jag har inte tagit upp ämnet rasism. Var får du det ifrån? Dock verkar du tycka att det är helt OK att slänga ur dig en helt onyanserad bild av verkligheten som du ser den.
Du anklagar folk för att vara smygrasister och nationalister utan att komma med några som helst belägg för det, och detta bara för att vi inte instämmer i ditt hat mot USA. Lägg av med sånt om du inte har någorlunda vettiga argument.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
845352
February 19, 2005 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ceasar wrote: jaja jag orkar inte övertyga er med mina argument då ni alla tycks älska USA, det märks ju att det är fullt med smygrasister och nationalister här på nordichardware osså så jag fattar inte varför du tar upp ämnet rasism Denstore...

Wörd!!!

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
845358
February 19, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: [quote=ceasar]jaja jag orkar inte övertyga er med mina argument då ni alla tycks älska USA, det märks ju att det är fullt med smygrasister och nationalister här på nordichardware osså så jag fattar inte varför du tar upp ämnet rasism Denstore...

Wörd!!!

Håller med, verkar vara rätt många såna figurer här..

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
845363
February 19, 2005 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar USA förutom några punkter och dom är utrikespolitiken samt alla Amerikanska företag som absolut måste kommer hit och konkurera ut våra Svenska företag.

Måste säga att jag stör mig lite på deras världspolislek.

denstore
Member
Medlem
845364
February 19, 2005 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Captain_Anarchy wrote: [quote=Farbror][quote=ceasar]jaja jag orkar inte övertyga er med mina argument då ni alla tycks älska USA, det märks ju att det är fullt med smygrasister och nationalister här på nordichardware osså så jag fattar inte varför du tar upp ämnet rasism Denstore...

Wörd!!!

Håller med, verkar vara rätt många såna figurer här..

OK, ge mig en förklaring på detta. Vad är det som får er att se rasister och nationalister i att man inte hatar USA? Skulle USA förträda nationalism eller rasism mer än något av de länderna som nämns i topic?
Måste man älska USA bara för att man kritiserar de som spyr galla över det landet? Är det alltid acceptabelt att hata en hel nation p.g.a. av saker som den nationen har gjort?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 448
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL