December 31, 2001
Jo det är så att jag skruvade dit ett UV skydd på ena objektivet i går, var ju inga problem men saken är den att jag såg att det var lite smuts i mellan objektivets lins och uv filtret så jag tänkte att jag skulle skruva av det igen men nu lyckas jag inte skruva bort det.. sitter som bara helvete fast jag tar i så mycket jag kan 🙂
Finns det något bra knep eller verktyg man kan använda?
Är en Sony a200.
December 31, 2001
fisken wrote: Du skruvade helt enkelt åt det för hårt 🙂
Kyla kan fungera eftersom ämnen tenderar att bli mindre då.
Krqagyzzz förslag på rörtång kanske inte är det bästa eftersom man på hjulmuttrar som sitter tokfast brukar värma med gassvetsen. Ej att rekommendera på objektiv
Saken är den att jag bara använda mig av fingertopparna och inget våld alls.
Hur ska jag kunna kyla en sådan liten del av objektivet och inte resten av det.
December 31, 2001
emokid wrote: Kameran och tillbehör bör ju kunna användas utomhus, så ett visst temperaturspektra bör den inte ha några problem med. Står nog i manualen.
Det jag menar är, hur ska jag bara kunna kyla ner UV skyddet och inte objektivet?
Kyler jag ner UV skyddet så det krymper och även lyckas kyla ner objektivet så minskar ju det oxå och det blir på så sätt samma problem igen.
April 24, 2007
Death On Wings wrote: Löste det hela genom att köpa mig en platt kabel från expert på ca 30cm.
Gjorde en strypsnara av den som jag sedan plaserade runt kanten på UV linsen på så sätt fick jag en någorlunda gämn kraft runt hela och den lossnade direk 🙂
Tänkte precis föreslå ett sånt där verktyg man använder för att lossa på olje-filter i bilar (samma grundidé som din hemmagjorda) 🙂
September 12, 2001
Death On Wings wrote: Det jag menar är, hur ska jag bara kunna kyla ner UV skyddet och inte objektivet?
Kyler jag ner UV skyddet så det krymper och även lyckas kyla ner objektivet så minskar ju det oxå och det blir på så sätt samma problem igen.
Annars så finns det ett väldigt bra knep att ta till som gamla ärrade proffs har använt sig utav.
Ha alltid tryckluft på flaska och krånglar ett filter på objektivet så vänder du på flaskan så att den kallare drivgasen kyler ner enbart filtret. Ganska lätt med en lång och smal pip som dessa brukar ha.
1 Guest(s)