February 16, 2005
Jag sitter å rotar bland rätt mycket annonser och titt som tätt ser jag folk som öppet skriver saker som:
"pris xxxxxkr + frakt och embalage"
eller som senast
citat:
"Frakt betalar köpare och ev packmatreal om det behövs."
frakt/porto, givetvis, det är ju oftast så att köparen står för den delen, och okej om man måste köpa vadderat kuvert som är dyrare än frakten i sig men är det inte bättre att lägga på en tia på priset då?
har folk blivit så snikna att dom börjat ta betalt för lite papper och nån kartongbit?
låt säga man köper en dvdfilm, spel eller nått (då citatet ovan kommer från just en spelannons).. detta går oftast utmärkt att skicka som det är bara man drar lite papper runt först
500st A4 kostade mig 39kr på siba.. så om jag då säljer ett spel och lindar in det i ett par A4 ark så är det nog bäst å lägga på 15,6öre på priset... suck..
Är det bara jag som tycker detta är.. lågt
February 16, 2005
Starscream wrote: jo folk är snåla som fan, skulle köpa en färddator till en bil men jag skulle max få pruta 5:- på den 😉
samma sak där, vad har hänt med det tradionella påslaget man gör vid prissättning som prutmån.. en kund bilr ju lite extra nöjd om han/hon får pruta lite, och med lite tur så kanske dom inte prutar så mycket så man till å med får en krona extra eller två.. det har ju hänt förr å lär ju hända igen
January 31, 2004
Johan Nicklasson wrote: [quote=Starscream]jo folk är snåla som fan, skulle köpa en färddator till en bil men jag skulle max få pruta 5:- på den 😉
samma sak där, vad har hänt med det tradionella påslaget man gör vid prissättning som prutmån.. en kund bilr ju lite extra nöjd om han/hon får pruta lite, och med lite tur så kanske dom inte prutar så mycket så man till å med får en krona extra eller två.. det har ju hänt förr å lär ju hända igen
Jag hade min bil ute till försäljning på blocket och satte en summa som jag tyckte var ett bra pris för den bilen. Men 85% av de som ringde frågade efter "-Bästa priset?" utan att egentligen frågat ngt om själva bilen, bara just för att pruta. De tittade inte på vad andra tog för motsvarande bil och kunde se att de gjorde en bra affär att betala det utsatta priset. Så hade jag satt mitt utgångspris 5000:- högre och låtit någon pruta 3000:- så tror jag nog det hade varit enklare att sälja den. För det verkade som folket var intresserade av att pruta inte av vad dom faktiskt fick betala.
November 7, 2005
Jag tar hur jag sjävl brukar göra som tex.
Så om det är något ömtåligt osv brukar jag köra postens pkt med rekommenderat o bara dela på frakten eller något sånt
men ta betalt för emballage är löjligt.
men om jag ser någon som gör det ska jag köra det där med arken o ören 😛
March 19, 2003
Har aldrig heller tagit betalt heller för embalage.
Dock kan de vara pain in the ass iblan dom man skall skicka typ en dator att hitta något bra att skicka den i.
Har funderat på det där med bästa priset kompis på blocket som man alltid får frågan om.
Sist jag satt ut annons nu så satte jag inte ut mitt tele nummer då det är alltid 100 idioter som ringer och bra frågar om det finns kvar eller undrar andra konstiga grejer och sen säger de att de skall återkomma "yeah right".
Skrev i annonsen sist att de fick kontakta mig via mail med namn och telefonummer så skulle jag återkomma till dem.
Fick väll typ 17 svar men hade jag satt ut nummer så hade jag säkert fått ett 20 tal samtal också som inte hade ledit någon vart.
Sen så skriver jag inge prus och bästa kompis grejer, men personer fattar inte att när man väl träffas sen så vill de börja pruta.
Skulle de sagt de på telefonen så skulle jag sagt mors och goodbye.
Exempel:
Mjaa datorn är 5månader gammal och den kostar idag ca 15 tusen så halva priset låter väll bättre va?
--
Okey datorer faller i pris osv, men vadå halva priset av vad den datorn kostar i affären idag är sinnesjukt om den är ett halvår bara.
Heh tänkt då om du köper en laptop att den tappar 1500:- i värde varje månad.
Ähh blir rörigt detta.
December 17, 2005
Visst är de okey att ta betalt för emblage om man skriver det. T.e.x många vill ju skicka i jiffy påsar och dom kostar ju x antal kronor. Men om man inte skriver det i auktionen etc. tycker jag inte det är ok.
Edit: vissa av er har troligtvis svårt att läsa. Denna tråd handlar om "ta betalat för embalage", vad fan har pruta på blocket etc. med det att göra?
hahaha
April 7, 2003
Är inte på något sätt "löjligt" att ta betalt för embalage.
Jag har sålt och säljer mer än vad dem flesta utav er har gjort och kommer att göra.
Skulle jag inte ha tagit betalt för dem vaderade kuverten jag köper så skulle jag ha förlorat bra mycket pengar då ett vaderat kuvert som t.ex rymmer en dvd-film kostar 3kr/st.
Boxar/lådor,bubbelplast,tejp o.sv kostar också pengar.
Vi kan ta bubbelplast som ett exempel.
699kr för 150x0,75m (plus eventuell frakt) betalar jag.
..........i rest my case
February 16, 2005
scoc wrote:
Skulle jag inte ha tagit betalt för dem vaderade kuverten jag köper så skulle jag ha förlorat bra mycket pengar då ett vaderat kuvert som t.ex rymmer en dvd-film kostar 3kr/st.
är det inte bättre att lägga priset 3kr högre. tex. tradera-auktion, i stället för utropspris 10kr för en film sätt 13kr eller?
sen som jag skrev tidigare:
frakt/porto, givetvis, det är ju oftast så att köparen står för den delen, och okej om man måste köpa vadderat kuvert som är dyrare än frakten i sig men är det inte bättre att lägga på en tia på priset då?
vad jag menar är folk som tar betalt för embalage sen kommer varan skickad i nån sönderklippt wellpapp kartong med lite blompapper som stötskydd.
Nä, det är bättre att det fullständiga priset står så slipper man gnälliga köpare, lägg på frakt och emb. kostnader i priset så ser köparen vad det kommer att kostat honom/henne totalt.
1 Guest(s)