February 21, 2003
15år är åldern då du får nuppa fritt enligt lag...
välkommen till Sverige
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
September 12, 2001
Jisses amalia vilken tråd detta var då. 😮
Jag förstår till fullo att din syster ska tas om hand på bästa sätt men detta låter lite väl i flera stycken.
Jag vet inte i vilken ände jag ska börja nysta i för det skulle bli en hel föreläsning då.
Men jag vill påpeka ett par saker...för det första bor ni inte i Chile nu.
För det andra är det helt andra lagar och förordningar som gäller än i Chile.
Inte en jäkel kommer att tappa ansiktet och typ "dra skam över familjen" ifall det är så ni tänker.
Men om det skulle tas till våld och andra missdåd så blir det totalt missriktat.
January 13, 2004
trunks wrote: hmm
a vet men ändå vi chilinare vi tänker på ett annat sätt
dom ska veta att dom ska vissa andra med respekt när det gäller tjejer..
och ännu mer när dom är mindre årig..för saken är redan klar dom kommer inte träffas mer. men vill att han ska veta det att min syster är ingen billig tjej som vem som helst kan ta .. det är så vi typ tar det
trunks wrote: men i min syn så hade jag varnat han o inte en gång till komma nära min syster.. kanske slåt han 1 eller 2 för att veta att vi menar allvar
Vilken tur att vi lever i Sverige då och att hon har laglig rätt att ligga med vem fan hon vill. Vet inte riktigt om jag förstår allt du skriver men har du redan slagit honom för att visa att du menar allvar? Låter ju "hedersamt" och "respektingivande" i all ära, men du kan få ett litet tips.
Om dom inte kommer att träffas mer så tycks "problemet" vara löst. Var då ingen idiot och dra upp det igen med alla konsekvenser det kan innebära, speciellt med din inställning.
Det är ju så man blir mörkrädd av hur somliga resonerar...
May 15, 2005
hymer wrote: jag är fan hel svensk å ja hade med bankad på honom. fan fel i huvet på en om man är 19 och är tillsammans med en 15årig tjej särskillt ens lilla syster damn blir sur när ja läser/ser sånt hända.
Varför ta till till våld och få böter? De pengarna skulle du kunna använda till något vettigare, en stavningskurs kanske? 🙄
January 13, 2004
hymer wrote: böter å böter? vem säger att han skulle anmäla en?? 😛
nää men seriöst tycker ni det är okej att en kille på 19 är tillsammans med lilla tjejen på 15??
Hade nog haft svårt för det själv men om båda är helt på det klara med det, vill och förhoppningsvis använder skallen också så ser jag inget fel i det.
November 22, 2001
hymer wrote: jag är fan hel svensk å ja hade med bankad på honom. fan fel i huvet på en om man är 19 och är tillsammans med en 15årig tjej särskillt ens lilla syster damn blir sur när ja läser/ser sånt hända.
Vad e det för fel på 15 och 19?
4 år är ingenting.
Jag tycker inte det framgår av tråden om killen är snäll eller inte, bara att han e 19.
Det viktiga är väl att tjejen gillar honom och han gillar henne och behandlar henne bra?
November 27, 2003
Json_81 wrote: [quote=hymer]jag är fan hel svensk å ja hade med bankad på honom. fan fel i huvet på en om man är 19 och är tillsammans med en 15årig tjej särskillt ens lilla syster damn blir sur när ja läser/ser sånt hända.
Vad e det för fel på 15 och 19?
4 år är ingenting.
Jag tycker inte det framgår av tråden om killen är snäll eller inte, bara att han e 19.
Det viktiga är väl att tjejen gillar honom och han gillar henne och behandlar henne bra?
Det är en rätt stor mognadsskillnad mellan 15 och nitton, både emotionellt och intellektuellt. 4 är inte mycket om både är vuxna eller någorlunda vuxna, men hon är inte ens nära det i min mening.
//Andreas
November 22, 2001
Delph1 wrote:
Det är en rätt stor mognadsskillnad mellan 15 och nitton, både emotionellt och intellektuellt. 4 är inte mycket om både är vuxna eller någorlunda vuxna, men hon är inte ens nära det i min mening.//Andreas
Tveksamt. En 15-åring kan mycket väl vara mer mogen än en 19-åring.
May 17, 2004
Json_81 wrote: Tveksamt. En 15-åring kan mycket väl vara mer mogen än en 19-åring.
jo sant, men jag skulle alldrig vilja jämföra min yngre bror med de folk jag känner som är 19, fast än han är mogen för sin ålder.
det ör enormt mycket som sker udner dom åren i utväcklingen. helt skillda världar.
jag skulle kunna köpa det om grabben var ett år yngre och då var kvar på gymnasiet och att hon gick på gymnasiet. då rör de sig i alla fall i samma krettsar.
eller möjligtvis att hon gick på gymnasiet.
i grund och botten så spelar det mer roll hur sunda de är. lösa förhållanden med någon så ung, fastän han också är ung, är bara perverst tycker jag.
November 27, 2003
Json_81 wrote: [quote=Delph1] Det är en rätt stor mognadsskillnad mellan 15 och nitton, både emotionellt och intellektuellt. 4 är inte mycket om både är vuxna eller någorlunda vuxna, men hon är inte ens nära det i min mening.
//Andreas
Tveksamt. En 15-åring kan mycket väl vara mer mogen än en 19-åring.
15-åring har långt kvar i fysisk mognad, vilket indirekt gör den mer sårbar mot yttre påverkan än en 19-åring. De kan båda verka lika mogna, men det är de inte. Visst skiljer det från fall till fall, men man kan fortfarande inte bortse från att en 15åring befinner sig mitt i puberteten och ska formas till en vuxen, med allt vad det innebär, medan en 19-årong är förbi den processen. Sen att man som 19-åring fortfarande kan vara mentalt handikappad är ju en annan femma 😉
//Andreas
November 21, 2005
asså varför är alla så inriktade på 19åringen? Tycker det borde vara killens föräladrar som ringer till eran familj och ber eran syster hålla sig undan. Sen så om din syster inte fattar vinken kanske hennes killes polare kommer över och ger din syrra en smäll för att hon e tillsammans med hans polare.
🙄
November 22, 2001
Johan- wrote: asså varför är alla så inriktade på 19åringen? Tycker det borde vara killens föräladrar som ringer till eran familj och ber eran syster hålla sig undan. Sen så om din syster inte fattar vinken kanske hennes killes polare kommer över och ger din syrra en smäll för att hon e tillsammans med hans polare.
🙄
:)R
Jaja, jag tycker iaf att 15 och 19 inte är något att reagera på.
September 5, 2001
trunks wrote: [quote=D3mpa][quote=trunks]men i min syn så hade jag varnat han o inte en gång till komma nära min syster.. kanske slåt han 1 eller 2 för att veta att vi menar allvar
Hmm fördomarna var sanna..blää.-..
Våld brukar inte lösa sånt!
Du kan inte gå och slå på någon pga att din syrra tycker om honom, är det så att hon inte vill fortsätta med honom då kan du slå på honom men annars bara onödigt!
så vad tycker du är bra att göra då? om du var i mina skor o kännde som jag gör?
Prata med han i lugn ton, säg såhär och såhär är det. Hade vi varit i våra hemländer nu hade du åkt på däng. Skärper han sig inte eller gör som ni kommer överränns om så...
gör det som du känner är nödvändigt då...
September 5, 2001
macrus wrote: 15år.. äh hon är ju byxmyndig!
Men kan sätta mig in i situationen hur det är med en lillasyster som är 15år som är ihop med en 19åring.. ptja klart man skulle vilja "skydda" sin syrra men hur långt får det gå?
Det är bara i Sverige man accepterar en sådann grej mot sina syskon.. tydligen. Döttrar också för den delen.
3 Guest(s)