November 7, 2006
Json_81 wrote: [quote=D3mpa]Och för övrigt så blir killar byxmyndiga vid 15 årsålder och tjejer är byxmyndiga vid 16 års ålder för att kunna straffa pedofiler osv hårdare...
Ojoj, vart får folk alltifrån?
"Innebörden av den nya lagen är att de brott som nu beskrivs som sex med minderårig och sexuellt utnyttjande också skall kallas våldtäkt"
Är det den du tänker på?
Exakt så är det, helt sjuk lag som innebär att även om tjejen går med på sex (vilket faktiskt kan vara en 18 åring och en 17 åring) så räknas det som våldtäkt.
Denna lagändring är inget annat än en roks beställning till den föregående regeringen, ett ytterligare sätt att svartmåla män på och bättra på statistiken för roks hatkampanjer. Har ni inte läst artiklarna den senaste tiden om "explosionen" av våldtäkter, där de inte ens nämner att lagen ändrats.
Nu säger inte jag att det är ok att myndiga personer har sex med minderåriga men jag tycker att man får rimligtvis ha lite i huvudet och ta i beaktande om det skedde frivilligt eller inte.
Det är ju inte så att sexlivet kopplas på helt plötsligt vid 18 års ålder, många tjejer söker sig till äldre killar och det är knappast så lätt för killar / män att se skillnad på en 16 åring och en 18 åring.
August 9, 2005
aa32 wrote: [quote=Json_81][quote=D3mpa]Och för övrigt så blir killar byxmyndiga vid 15 årsålder och tjejer är byxmyndiga vid 16 års ålder för att kunna straffa pedofiler osv hårdare...
"Innebörden av den nya lagen är att de brott som nu beskrivs som sex med minderårig och sexuellt utnyttjande också skall kallas våldtäkt"
Är det den du tänker på?
Exakt så är det, helt sjuk lag som innebär att även om tjejen går med på sex (vilket faktiskt kan vara en 18 åring och en 17 åring) så räknas det som våldtäkt.
Denna lagändring är inget annat än en roks beställning till den föregående regeringen, ett ytterligare sätt att svartmåla män på och bättra på statistiken för roks hatkampanjer. Har ni inte läst artiklarna den senaste tiden om "explosionen" av våldtäkter, där de inte ens nämner att lagen ändrats.
Nu säger inte jag att det är ok att myndiga personer har sex med minderåriga men jag tycker att man får rimligtvis ha lite i huvudet och ta i beaktande om det skedde frivilligt eller inte.
Det är ju inte så att sexlivet kopplas på helt plötsligt vid 18 års ålder, många tjejer söker sig till äldre killar och det är knappast så lätt för killar / män att se skillnad på en 16 åring och en 18 åring.
Gränsen går inte vid 18, utan vid 15 års ålder. Det är även inskrivet att lagen inte är till för att döma ungdomar i närliggade åldrar från sex.
Är tjejen 14, och killen flera år äldre (hur många år som är fel är bedömningsfråga i varje fall), så ska han låta bli, det är bara inte rätt.
September 3, 2001
Hm.... eftersom jag själv är chilenare vet jag att lagarna är väldigt lika där borta. Jag är inte helt säker på byxmyndighetsåldern, skulle tippa på 18. Men i övrigt så är det inte så mkt som är annorlunda.
Vad gäller seder och vanor så har det inget att göra med familjeheder eller så. Oskulden kan vara av lite vikt ifall att man är väldigt religiös, men annars oviktigt. Sen så brukar omyndiga tjejer ha ganska lite att säga till om ifall dom gillar någon äldre. Men dom brukar ändå få vara ihop med jämnåriga pojkar.
Men! man tar hand om sin familj i lite högre grad än här. Och det jag tror att trunks är rädd för är att hon ska bli utnyttjad eller sårad och dumpad, eftersom en 19 åring mest troligen är ute efter sex.
Men som dom flesta säger så är det bara att acceptera att en 15 årig tjejs åsikt faktiskt har vikt här och att det är viktigare att man stödjer sin syster och tröstar henne ifall något händer, än att försöka bryta något i förebyggande syfte. Tänk om trunks har fel? Tänk om 19-åringen är snäll. Då skulle trunks stjäla massa underbara erfarenheter från systern.
March 11, 2003
Darakir wrote: [quote=aa32][quote=Json_81][quote=D3mpa]Och för övrigt så blir killar byxmyndiga vid 15 årsålder och tjejer är byxmyndiga vid 16 års ålder för att kunna straffa pedofiler osv hårdare...
Är det den du tänker på?
Gränsen går inte vid 18, utan vid 15 års ålder. Det är även inskrivet att lagen inte är till för att döma ungdomar i närliggade åldrar från sex.
Är tjejen 14, och killen flera år äldre (hur många år som är fel är bedömningsfråga i varje fall), så ska han låta bli, det är bara inte rätt.
Inte bara det. Tidigare utnyttjades möjligheten att supa fjortisen full, och sedan hävda att det inte var våldtäkt, då hon inte protesterade vid tillgreppet. Nu skall alla sexuella relationer med en minderårig rubriceras som våldtäkt, vilket jag inte ser något som helst problem med. aa32 menar på att den "explosion" av våldtäkter som har kommit skulle bero på en orättfärdig lag, medans det nog snarare är så att tidigare mörkertal av sexuellt utnyttjande har kommit i dager......
November 22, 2001
Darakir wrote: [quote=aa32][quote=Json_81][quote=D3mpa]Och för övrigt så blir killar byxmyndiga vid 15 årsålder och tjejer är byxmyndiga vid 16 års ålder för att kunna straffa pedofiler osv hårdare...
Är det den du tänker på?
Om jag tolkar lagen rätt gäller det minderåriga, dvs under 18.
Så har det varit skrivit där jag läst om den.
Det e inte så lätt som kille att tacka nej till en kåt 16-åring heller 😉
November 7, 2006
Darakir wrote:
Gränsen går inte vid 18, utan vid 15 års ålder. Det är även inskrivet att lagen inte är till för att döma ungdomar i närliggade åldrar från sex.Är tjejen 14, och killen flera år äldre (hur många år som är fel är bedömningsfråga i varje fall), så ska han låta bli, det är bara inte rätt.
Nej, det är fel, lagen säger minderårig vilket är alla under 18 och det handlar om att allt blir våldtäkt som förrut var sex med minderårig.
Att påstå att detta är en rimlig lag övergår mitt förstånd, det har alltid räknats som våldtäkt om det skett med tvång, det man gör med denna lag är göra även sexuellt umgänge där dett skett frivilligt till våldtäkt.
Det är mängder av helt oskyldiga killar som varje år blir stämplade som våldtäktsmän för att de inte haft koll på hur gammal tjejen är, självklart en helt rubbad lag.
Detta är ju en lag som pushades hårt av den numera ökände Bodström som i princip förstörde svensk lag i grunden och tog bort allt vad rättssäkerhet heter på en rad områden.
March 11, 2003
aa32 wrote: [quote=Darakir] Gränsen går inte vid 18, utan vid 15 års ålder. Det är även inskrivet att lagen inte är till för att döma ungdomar i närliggade åldrar från sex.
Nej, det är fel, lagen säger minderårig vilket är alla under 18 och det handlar om att allt blir våldtäkt som förrut var sex med minderårig.
Att påstå att detta är en rimlig lag övergår mitt förstånd, det har alltid räknats som våldtäkt om det skett med tvång, det man gör med denna lag är göra även sexuellt umgänge där dett skett frivilligt till våldtäkt.
Det är mängder av helt oskyldiga killar som varje år blir stämplade som våldtäktsmän för att de inte haft koll på hur gammal tjejen är, självklart en helt rubbad lag.
Detta är ju en lag som pushades hårt av den numera ökände Bodström som i princip förstörde svensk lag i grunden och tog bort allt vad rättssäkerhet heter på en rad områden.
Minderårig är under 15, inget annat. Du förväxlar det med myndig, som är 18.
December 31, 2001
trunks wrote: men i min syn så hade jag varnat han o inte en gång till komma nära min syster.. kanske slåt han 1 eller 2 för att veta att vi menar allvar
Varnat honom genom att ge honom däng ?
Kan bara hoppas att han kommer med en större mängd polare och ger dig en omgång som du aldrig reser sig ifrån om du tänker göra det.
Om du tycker han drar skam över familjen för att han är med din syster så gör du det inte bättre genom att slå ner honom, tänk lite längre för helvete.
Det räknas som misshandel och du får då lagen efter dig i stället, är det bättre ? Då har DU lyckats dra skamm över din familj i stället.
November 12, 2002
hymer wrote: trunks hur löste du det nu då?
ringde den jävel sa att vad det gällde o sa att kommer till han att jag är det hoss han vilken min som helst och la på
när jag väl knackade på dörren så öppnade han inte
där ser man hur manlig han är vågar inte ens öppna dörren
men i alla fall han kommer inte nära min syster igen...
hon är 15 år tänk på det ni som tycker det ok..
vet inte om ni hade en dotter eller syster som är den ålder. dom flesta inv tänkter på ett annat sett med och svenskar med själv klart.
November 12, 2002
Death On Wings wrote: [quote=trunks]men i min syn så hade jag varnat han o inte en gång till komma nära min syster.. kanske slåt han 1 eller 2 för att veta att vi menar allvar
Kan bara hoppas att han kommer med en större mängd polare och ger dig en omgång som du aldrig reser sig ifrån om du tänker göra det.
Om du tycker han drar skam över familjen för att han är med din syster så gör du det inte bättre genom att slå ner honom, tänk lite längre för h*****e.
Det räknas som misshandel och du får då lagen efter dig i stället, är det bättre ? Då har DU lyckats dra skamm över din familj i stället.
a låtar som du hade hållit med han..
ja visst låt han hämta sina polare jag tar han om dom alla skiten.
om han inte ens vågar se mig eller öppna dörren . pff se ens om han vågar komma till mig ska han fan få se. och det med skamm hehe vet inte om du vet hur det är dom flesta chilinare familjen . vi dra inte skamm när det gälller såna här saker. släkten hade varit stolt
March 5, 2004
Din släkt skulle varit stolt om du slog ner din syrras kille som hon älskade för att han var fyra år äldre?
Jag tycker att det är ett sjukt sätt att se på mänskliga relationer och våld...
Besannar ungefär 90% av alla fördomar man ofta hör mot invandrare... det är mycket synd tycker jag eftersom många av mina kompisar (bland annat ett par chilenare) inte alls ser det på samma sätt och är väldigt scyssta killar...
Jag kan förstå att man är kritisk om ens 15-åriga syrra skulle vara ihop med en 19-åring, nu har jag visserligen ingen syrra, men flera av mina bästa kompisar är tjejer som relativt nyligen har varit i den åldern... och jag skulle absolut vara kritisk om dom var ihop med 19-åringar, men det handlar faktiskt om hur 19-åringen är och hur dom känner för varandra, är det på bådas villkor och det är en scysst relation, då är det väl bara att gratulera? Känner flera som har haft relationer i stil med 14-18 och 15-19 som har fungerat jättefint i flera år, utan att deras bröder har kommit och slagit ner deras killar...
Anpassa dig till sverige om du ska leva här, det är fullt lagligt att ha relationer 15-19, det är inte lagligt att gå och slå ner en kille för att han är ihop med din syrra!
Ser du det på ett annat sätt... då hör du hemma i något annat land där deras synsätt stämmer överens med ditt eller i fängelset där man hamnar om man går och slår ner folk hur som helst...
March 11, 2003
trunks wrote:
om han inte ens vågar se mig eller öppna dörren . pff se ens om han vågar komma till mig ska han fan få se. och det med skamm hehe vet inte om du vet hur det är dom flesta chilinare familjen . vi dra inte skamm när det gälller såna här saker. släkten hade varit stolt
Ingen vettig människa hade öppnat dörren för någon hotfull och aggresiv person. Det enda du har visat är att:
A] Du är medveten om att din syster är benägen att hoppa i säng med vem som helst.
eller
B] Att du är rädd att andra skall tro att hon är det, och att det också skulle påverka din position.
Hade du på ett lugnt och sansat sätt förklarat för din syster att du inte gillade faktumet att han var 4 år äldre, och att du var orolig för att hon skulle råka illa ut, och sedan låtit henne ta de slutgiltiga besluten, så hade du betett dig som en mogen och ansvarsfull person. Nu har du bara visat att du är en valpig person, med hederskomplex och våldstendenser.......
December 31, 2001
trunks wrote: [quote=Death On Wings][quote=trunks]men i min syn så hade jag varnat han o inte en gång till komma nära min syster.. kanske slåt han 1 eller 2 för att veta att vi menar allvar
Om du tycker han drar skam över familjen för att han är med din syster så gör du det inte bättre genom att slå ner honom, tänk lite längre för h*****e.
Nej jag vet inte hur det är att vara chilinare, men här i sverige kallas sådana som du idioter.
Gör sverige en tjänst och lär dig det svenska språket och respektera andra människor. Klarar du inte av de två simpla sakerna så ska du fan inte bo här.
Edit: Om han hämtar sina polare så " tar du hand om alla skiten " ?
Du har en släng hybris, du låter inte så värst gammal eller så var du inte närvarande när hjärnorna delades ut. Två man kan utan problem plocka en liten skit som du.
November 27, 2003
Json_81 wrote: [quote=Delph1]Jag gillar inte varåt detta är på väg...
//Andreas
Men Death har en väldigt bra poäng.
Det där med språket kanske var lite att ta i, men annars håller jag helt med.
Det var inte Death jag syftade på specifikt, absolut inte. Det jag menade var att vi är på väg ifrån den egentliga frågan, som jag tycker mig ha sett flera svar på hitills. Sen om författaren vill ta till sig av dessa eller inte kan vi ju inte göra så mycket åt. Diskussionen är på väg att handla om något annat.
//Andreas
January 13, 2003
Delph1 wrote: [quote=Json_81][quote=Delph1]Jag gillar inte varåt detta är på väg...
//Andreas
Men Death har en väldigt bra poäng.
Det där med språket kanske var lite att ta i, men annars håller jag helt med.
Det var inte Death jag syftade på specifikt, absolut inte. Det jag menade var att vi är på väg ifrån den egentliga frågan, som jag tycker mig ha sett flera svar på hitills. Sen om författaren vill ta till sig av dessa eller inte kan vi ju inte göra så mycket åt. Diskussionen är på väg att handla om något annat.
//Andreas
Det är ju så det blir när folk kommer hit och inte bryr sig om hur vår värld fungerar.
När han sen inte verkar bry sig ett dugg om vad vi försöker säga till honom gör det ju inte saken bättre.
Trunk: Jobbar du? Du är gammal nog att ta hand om din lillasysters pojkvänner men du är inte gammal nog att respektera svensk kultur, svenska regler osv. Är du här för att komma någonvart eller du bara är här för att utnytja system och bryta mot lagar? I så fall ska du veta att det inte är konstigt att folk här reagerar som de gör och jag förstår de till fullo och tycker isf (om det är så) att du ska åka hem ögona bums.
Det är bla. när personer agerar som du gör som rasism födds, tänk på det nästa gång nasister slår skiten ur dig eller när du inte kommer in på krogen (vem vill ha dig på en krog (eller någon annan stans) när du ska slås bara någon tittar på din syster?
Trunk, det du ska göra är:
Lära dig svenska regler.
Sluta med tramserierna (Det du kallar att hedra din familj är i sverige är att göra skit för sig själv, folk ser ner på dig)
Ringa killen och be om ursäkt.
Börja använda vad du lärt dig.
Skaffa ett jobb (om du inte har ett)
"Att leva i Sverige" är något som borde införas direkt på imigrationsverket. Denna tråden är ett tydligt tecken på det.
Man blir mörkrädd. :bgrin:
November 18, 2003
DETTA HAR VÄL ÄNDÅ INGET MED NATIONALITET ATT GÖRA FFS!!!!
Fick jag lite ur mig efter att ha läst igenom allt.
Oavsett vart man än kommer från så spelar inte detta någon roll för jag kan gott tänka mig en dansk eller tysk som hade tänkt exakt samma sak.
Vet tjej som är ifrån grannländerna som inte får vara ihop med vem de vill.
Säg mig nu de som är lite överklassiga av sig här hade ni tillåtit er lillasyster blivit ihop med en kille ifrån någon förort utan att ha blandat er i?
Nej just det och då hade inte ens åldern spelat någon roll!
December 31, 2001
D3mpa wrote: DETTA HAR VÄL ÄNDÅ INGET MED NATIONALITET ATT GÖRA FFS!!!!
Fick jag lite ur mig efter att ha läst igenom allt.
Oavsett vart man än kommer från så spelar inte detta någon roll för jag kan gott tänka mig en dansk eller tysk som hade tänkt exakt samma sak.
Vet tjej som är ifrån grannländerna som inte får vara ihop med vem de vill.
Säg mig nu de som är lite överklassiga av sig här hade ni tillåtit er lillasyster blivit ihop med en kille ifrån någon förort utan att ha blandat er i?
Nej just det och då hade inte ens åldern spelat någon roll!
Har en syrra som är 3 år yngre än mig, hon får göra vad hon tycker är rätt, det enda jag kan göra är att ge henne råd.
1 Guest(s)