ta det i egna händer?|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ta det i egna händer?
D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
sp_UserOfflineSmall Offline
1097884
November 28, 2006 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Säga en sak kan man men när det väl kommer så blir det där rådet en befallning istället, jag försöker inte skydda trunks killen men det jag inte tycker om i denna tråden är som om det här med att skydda sina syskon har blivit någon invandrargrej så fort man försöker hjälpa sin syster på något sätt så blir det någon hedersgrej utav det.

NEJ NEJ NEJ, spelar ingen roll var man än kommer ifrån, gäller både trunks killen och andra som uttryckt sig i denna tråden, en engelsman kan skydda sin syster lika mycket som en asiat utan att det ska bli någon familjehedersgrej utav det.

M3duz@
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
1097894
November 28, 2006 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, om jag hade en syster i 15-års åldern så hade hon absolut fått vara ihop med en 19-årig invandrarkille från en förort, jag ser inget fel i det, sålänge det är en scysst kille och dom är ihop för att dom tycker om varandra och det är på bådas villkor?

Jag tycker det är väldigt synd att den här tråden drar åt ett rasistiskt håll då en av mina bästa kompisar är från just chile och en helt gäng av mina andra kompisar är invandrare från andra delar av världen och inte alls har denna typ av våldsbenägna hedersstyrda mentalitet...

Att jag skulle skydda min syster, absolut!

Men jag anser inte att som äldre bror direkt förbjuda henne att träffa killen och sedan gå och slå ner killen vara att skydda sin syster, det anser jag vara idioti?

Däremot hade min 15-åriga syster kommit hem och gråtit för hennes kille hade försökt våldta/våldtagit henne eller slagit henne... då skulle jag inte gett mig föränn killen satt bakom lås och bom på kumla och gjort allt jag kunnat för att stödja min syster i den situationen...

Det jag försöker föra fram är att det är inte åldern som är det viktigaste i ett förhållande, inte heller nationalitet eller socialt skikt... utan att det fungerar för båda parter i förhållandet!

Efter 15 års ålder väljer du själv din partner fritt enligt svensk lag, har du något emot det, klaga till dom som skriver lagarna, gå inte och slå ner den din syrra väljer till partner för att du inte kan acceptera den svenska kulturen och dom svenska lagarna.

Tyvvär så blir det lätt att man stryker ett stort streck över hela samhällsklassen "invandrare", men detta är naturligtvis en stor osanning, dom allra flesta är helt reko människor, däremot finns det rötägg som inte kan anpassa sig och följa lagar och regler i alla kulturer och nationaliteter, det är dessa som Truls verkar tillhöra... och sådana ska anpassa sig eller spärras in, för här är det inte ok att slå ner folk för att man tycker det är bra för ens eget rykte...

För mig spelar det ingen roll om det är helsvenske Bertil med släktträd dokumenterat tillbaka till gustav vasa från lyxvillan på lidingö som slår ner syrrans fyra år äldre pojkvän eller om det är Machmud från rinkeby som i våras kom från irak som gör det, båda två är precis lika stora idioter i den här frågan!

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1097898
November 29, 2006 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print

trunks wrote: [quote=D3mpa][quote=trunks][quote=D3mpa][quote=trunks]men i min syn så hade jag varnat han o inte en gång till komma nära min syster.. kanske slåt han 1 eller 2 för att veta att vi menar allvar

Hmm fördomarna var sanna..blää.-..

Våld brukar inte lösa sånt!

Du kan inte gå och slå på någon pga att din syrra tycker om honom, är det så att hon inte vill fortsätta med honom då kan du slå på honom men annars bara onödigt!

så vad tycker du är bra att göra då? om du var i mina skor o kännde som jag gör?

Skita i det förräns din syster säger att hon inte vill veta av honom men han är fortfarande efter henne..

ah men det är inget jag kan tänka mig göra ...

men i alla fall ska leta upp han o ta ett snack nu o se vad det leder till

Precis. Ett lugnt prat räcker väl. Och säg bara vad du skrivit här, du har funderat på åldersskillnaden, och du undrar hur seriöst det är osv (så att det inte bara är någon som i slutändan är ute efter lite tidsfördriv). Sedan är du ju trots allt bror till hans flickvän så det är ju naturligt att visa sig för honom.

Men var lugn och ärlig och säg hur du känner det. Han kanske är en skitbra kille som har alla intentioner att behandla din syster så väl som bara är möjligt. Och skulle det vara något annat på gång så märks det när ni snackar. Men som sagt, det viktigaste är att klargöra att du vill snacka lugnt, om man antyder aggressioner eller så så är det ingen idé att försöka få vettiga svar ur folk.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1097914
November 29, 2006 - 6:38 am
sp_Permalink sp_Print

M3duz@ wrote:
Jag tycker det är väldigt synd att den här tråden drar åt ett rasistiskt håll då en av mina bästa kompisar är från just chile och en helt gäng av mina andra kompisar är invandrare från andra delar av världen och inte alls har denna typ av våldsbenägna hedersstyrda mentalitet...

Jag tycker inte det drar åt ett rasistiskt håll så länge det handlar om en chilernare och inte chilenare i allmänhet.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1097915
November 29, 2006 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:

Jag tycker inte det drar åt ett rasistiskt håll så länge det handlar om en chilernare och inte chilenare i allmänhet.

Det här börjar kanske få lite för mycket fokus på huruvida det handlar om att trunks är invandrare med chilenskt ursprung eller inte. Det har ju ganska liten relevans egentligen. Hans handlande är under all kritik, oavsett om han är invandrad eller svensk i 100 generationer.
Dock så anser jag att den kritik som riktats mot trunks inte direkt är märklig. Redan i första inlägget tar trunks själv upp att han är chilenare, och att det styr hans handlande. Jag har ganska svårt att förstå varför man tjurnackat vill hänvisa till kulturell bakgrund när det handlar om svårighet att anpassa sig till den svenska modellen? Köp läget, och acceptera att detta är hur det fungerar, oavsett om man är svensk eller invandrare.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1097920
November 29, 2006 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

oavsett om man är svensk eller invandrare.

Tack..

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1097945
November 29, 2006 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Ja detta har inget med nationalitet att göra som denstore sa.

trunks:
Du låter ganska ung när du skriver, och det finns vissa saker du måste förstå.

För det första måste du förstå din syster! Hur hon känner, vad hon tycker och vad hon vill.
Hon behöver dig som support, någon som alltid kan hjälpa henne, någon hon kan lita på. Händer något finns alltid du för henne. Det bästa hon har är dig.

Men det du gör nu gör dig till ett stort problem för henne! Har du tänkt på hur hon känner, pratat med henne? Vad om hon gillar denna killen, om han är en bra kille?

Tjejer tänker ofta i mystiska vägar. De vill ha killar som är mogna och brukar därför leta sig upp bland åldrarna. Därför kommer saker som körkort, lägenhet med liknande mognadstatus-prylar göra sig väldigt viktiga. Mognad inkluderar också att man är mer självsäker på sig själv, samt vet hur vissa saker hanteras osv.

Och vad om han är en bra kille? Behandlar henne med respekt och får henne att må bra? För det enda som räknas, det enda som är något viktigt är hur hon mår.

Det bästa du kan göra är att vara där för henne. Prata med henne, för det är hon som vet bäst om sitt eget förhållande. Fungerar det inte, nej då kommer hon göra slut. Inget mer med det.

Du finns om hon behöver dig, och du kommer aldrig behöva snacka med denna kille om han inte gör henne illa genom våld eller hot. För om du sätter dig i hennes situation där du inte kan bli tillsammans med den tjej du verkligen tycker om pga att du har en helt psykiskt störd storebro som verkligen skiter i hur du tycker/känner för det enda som spelar roll är om han godkännt henne, hur hade du då kännt dig? Jag hade ju som tjej, ärligt talat, tyckt du varit helt trög. Jag kan knappast tänka mig att du hade kännt dig något annorlunda i samma situation.

Som sagt, du låter rätt ung. Om hon nu råkar vara din storasyster så vet hon absolut bättre än vad du gör, vilket hon iofs gör hur vi än ser på det. Om du inte känner denna kille från förut och vet att han besitter ett dåligt rykte.

Jag har två stora-systrar och det jag förklarar för dig är hur jag tänker. Dock vet jag att det är stor skillnad på storasyster och lillasyster (om det är din lillasyster), men om de fixar pojkvänner, kanske rentav en man så kommer jag vara mer än lycklig för deras del, och som sagt jag finns där om de behöver mig. För något jag har lärt mig genom åren är att man blir väldigt bra vänn med dom och då de är för min del alltid äldre så har de alltid prylar eller något intressant att dela med sig av. 😀

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1097948
November 29, 2006 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Det är sånna här invandrare vi inte vill ha i sverige..
Chile e Chile.. gå o bråka där. Du e i Sverige nu o ska acceptera våra Lagar.

O ja.. jag e "svartskalle", andra generation. men ändå.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1097963
November 29, 2006 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Det är sånna här invandrare vi inte vill ha i sverige..

Jag är också utlänning men förstå att det inte har något med landets regler att göra!!!

Jag tror inte det finns någon regel i Chile som säger "Om din 15-åriga syster är ihop med en 19-åring så har du all rätt att slå sönder honom och hämta hela släkten på honom"

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1097970
November 29, 2006 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: [quote=MULLVADEN]Det är sånna här invandrare vi inte vill ha i sverige..

Jag är också utlänning men förstå att det inte har något med landets regler att göra!!!

Jag tror inte det finns någon regel i Chile som säger "Om din 15-åriga syster är ihop med en 19-åring så har du all rätt att slå sönder honom och hämta hela släkten på honom"

Men det är ju det i stort sett han säger, att det finns en oskriven lag för just chillinare att dom ska få mördbulta folk så fort dom är ihop med deras syskon, han understryker ju just att detta är för chillinera oxå hela tiden.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1097977
November 29, 2006 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Det är sånna här invandrare vi inte vill ha i sverige..

Sånna svenskar vill vi väl inte heller ha för den delen. Det var nog inte så du menade men jag får känslan av att folk tycker det är värre när invandrare begår brott än svenskar, även om det skulle gälla samma sak.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
1097980
November 29, 2006 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=D3mpa] Och för övrigt så blir killar byxmyndiga vid 15 årsålder och tjejer är byxmyndiga vid 16 års ålder för att kunna straffa pedofiler osv hårdare...

Nej. Lagligt sexuellt umgänge gäller från 15 för båda könen. Ingen skillnad där.

Personligen fattar jag inte varför folk inte kan förstå att de inte har att göra med vem deras syster/dotter bestämmer sig för att ha sex med. Det är fasen bara att acceptera att det inte är ens affärer, och om något, så får man väl förklara sin åsikt för syrran, men hålla sig till det. Att brusa upp, och börja snacka hot och våld är bara ociviliserat och rena stenålderfasonerna.
En sak jag inte heller kan få in i huvet är varför det alltid är syrran det handlar om? Varför läser man aldrig om någon som är orolig för lillbrorsan, och hans förhållande med någon? Snarare är det något som folk uppmanar till, och ser det som helt naturligt.
Jag är så trött på hela den här machoattityden. Alltid handlar det om samma sak. Kontroll av familjens kvinnor, och den egna skräcken om att rykten hit och dit skall påverka ens vardag. Ibland nästan förstår jag feminismen. Män är verkligen patetiska ibland.

Quote for truth

Ge fan i vad din syrra gör, det är hennes liv, inte ditt. I sverige är hon helt berättigad att ha sex med en 19 årig kille.

Ni bor i sverige nu, ta till er våra lagar.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1097991
November 29, 2006 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ger upp nu..

Json_81
Member
Medlem
1097993
November 29, 2006 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote:
Sånna svenskar vill vi väl inte heller ha för den delen. Det var nog inte så du menade men jag får känslan av att folk tycker det är värre när invandrare begår brott än svenskar, även om det skulle gälla samma sak.

Det är värre. De har blivit insläppta i landet och bör ju inte tacka genom att bryta lagarna.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1097994
November 29, 2006 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=MULLVADEN]Det är sånna här invandrare vi inte vill ha i sverige..

Det är väll klart att det är värre? Om man får en chans till ett värdigt liv i ett annat land skall man inte vara tacksam och sköta sig?
Självklart skall även "ursvenskar" sköta sig, men de är trots allt födda här, vi kan ju inte utvisa kriminella svenskar.

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1097995
November 29, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

fan va alla ni låter pantade eller? så ni har inte gjort en massa skit i era liv? tycker svenskar gör precis lika mö skit som invandrare. bara att så fort invandrarn gör något så står ni där å pekar finger åt honom. när svensken gör något så skakar man på axlarna å låter det pasera. har ja rätt eller fel?

Json_81
Member
Medlem
1098001
November 29, 2006 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

hymer wrote: fan va alla ni låter pantade eller? så ni har inte gjort en massa skit i era liv? tycker svenskar gör precis lika mö skit som invandrare. bara att så fort invandrarn gör något så står ni där å pekar finger åt honom. när svensken gör något så skakar man på axlarna å låter det pasera. har ja rätt eller fel?

Du har fel.
Vi sa inte att det var ok för en svensk, bara att det är värre när det handlar om invandrare.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1098051
November 29, 2006 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är knappast värre när invandrare gör fel än när svenskar gör det. Det är precis lika illa.
Det som däremot är värre, är när man anför "så gör vi hemma i xxx, och därför skall vi göra det nu också" som ursäkt. Såna argument är inte värre än vissa klassiska "svenska" argument, men det gör knappast det hela bättre.

Json_81
Member
Medlem
1098063
November 29, 2006 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det är knappast värre när invandrare gör fel än när svenskar gör det. Det är precis lika illa.

Det tycker inte jag.
Har man fått komma till ett annat land har man större krav på sig.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1098069
November 29, 2006 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=denstore]Det är knappast värre när invandrare gör fel än när svenskar gör det. Det är precis lika illa.

Det tycker inte jag.
Har man fått komma till ett annat land har man större krav på sig.

Håller med till 100%

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 319
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL