Ta det lugnt i snön.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ta det lugnt i snön.
chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
sp_UserOfflineSmall Offline
850902
March 1, 2005 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

.ToL wrote: Här uppe så försöker nästan alla få ställ i alla svängar :D.

jaså raggarpöjkera i kinnevrölum eller 😉

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
850927
March 1, 2005 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Spinnjonte][quote=obelix]Det är så underbart att folk blir lika överraskade över att det snöar varje vinter. 😮 🙄 :bgrin:

Mmm, precis....nån gång måste de väl fatta....

Det kommer ju nytt folk varje år, de måste ju oxå lära sig den hårda vägen.

Men jag får hålla med norrlänningarna här i tråden, det är otroligt att folk här i söder är så kassa på att köra bil bara för att det är lite snö.

Fast sen för att försvara folk här lite, så är det skillnad på halkan i norr och i söder.
Slask och halvsmält is är betydligt halare än snön i norr.

Dessutom så är det ju inte så ofta det ligger någon form av snö på vägarna här nere så folk får helt enkelt inte lika mycket övning. En annan viktig faktor, åtminstone här i Skåne är att det alltid blåser vilket bidrar till en hel del drivbildningar på motorvägar osv. Dessutom så är ju trafiken lite värre här nere än uppe i norr. 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
850962
March 1, 2005 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote:

Slask och halvsmält is kan vi ha här uppe också kan jag meddela.

Javisst kan ni det, men inte så fort det kommer lite snö.
De senaste åren (ganska många år) har snön alltid börjat smälta efter max ett par dagar. Oftast är det dessutom slask direkt när den kommer.

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
851074
March 1, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

chalaha wrote: [quote=.ToL]Här uppe så försöker nästan alla få ställ i alla svängar :D.

jaså raggarpöjkera i kinnevrölum eller 😉

Det vet jag inte vad det betyder :D. Men det är iaf alla blöj-raggare som tror dom är coola som sladdar. Det mest sjuka jag såg en gång(har dock inte med snö att göra) var en Volvo 240 som körde kanske i 50, precis när dom körde förbi ett gäng med tjejer så la dom i kopplingen och varva skiten ur bilen, sånt är ju mest pinsamt.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
851156
March 1, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

.ToL wrote: Här uppe så försöker nästan alla få ställ i alla svängar :D.

Precis! Det är så det är här med!

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
851189
March 1, 2005 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: Vissa verkar inte fatta att man faktiskt kan åka av vägen 😮 Bara man har vinterdäck, så kan man åka som vanligt....

Man skulle ge fan i o salta vägarna överallt, visst motorvägarna kan saltas, men det andra? Kör bara försiktigt så e de ingen fara.Dessutom tycker jag det borde vara lag på att Lastbilarna måste ha vinterdäck/snökedjor också.

Vill du betala den höjda vägskatten för kostande som blir om alla tradare skulle åka med dubbdäck eller kedjor? Anledningen varför våra vägar blir spåriga är pga alla dubbdäck, är inte tradarnas fel som många tror. Om man försöker köra i spåren så går det inte eftersom spåren är för smala, dvs bilspår.

Det är lag i Norge att tradare måste ha 7 st kedjor ( har för mig att det är 7 ) med sig in i landet och ha dom på om det är vinterväglag. Men vi kan inte jämföra vägarna i Norge och Sverige eftersom i Norge så är det mycket serpentinvägar och upp å ner.

Sen så förstår jag inte varför vi skulle behöva kedjor eller dubbdäck? Om man börjar titta på statestik på hur många tradare som kör av per körda mil jämtemot bilar så är det bilarna som "vinner" även fast dom har dubbdäck.

Förövrigt så vilka är det som kör som svin när det är riktigt jä*la skitväder? Har alltid blivit omkörd av bilister när det är snorhalt och kasst väglag. Bilisterna SKA bara förbi till vilket pris som helst. Fast sen så kan man ju dra lite på smilbanden när dom står i diket 500m bort wink

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
851265
March 1, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Testade lite övningskörning på snön idag, det var faktiskt inte så lätt som jag trodde.
Började faktiskt att övningsköra lagligt för en vecka sedan så lite noob är man allt 😉

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
851519
March 1, 2005 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Körde mellan Götet och Jönne igårkväll och det var lite snöigt. Försökte hänga på en tradare så man fick lite plogning men det var lögn i helvete att se nåt och han körde 90-100 på min mätare. Men folk tog det jävligt lungt och städat, inga olyckor vad jag såg. En och annan dåre var ju ute men det får man väl räkna med(nollvision finns inte ens på järnvägar). Jag jobbar med en norrlänning och han tycker att vinterväglag utan salt är bättre än våran E4 men det kanske får stå för honom. Sen är det ju lag på vinterdäck så jag fattar inte vad ni yrar om riktigt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
851534
March 1, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: Körde mellan Götet och Jönne igårkväll och det var lite snöigt. Försökte hänga på en tradare så man fick lite plogning men det var lögn i h*****e att se nåt och han körde 90-100 på min mätare. Men folk tog det jävligt lungt och städat, inga olyckor vad jag såg. En och annan dåre var ju ute men det får man väl räkna med(nollvision finns inte ens på järnvägar). Jag jobbar med en norrlänning och han tycker att vinterväglag utan salt är bättre än våran E4 men det kanske får stå för honom. Sen är det ju lag på vinterdäck så jag fattar inte vad ni yrar om riktigt.

Riktigt vinterväglag är att föredra tycker jag, så man slipper det där jäkla klägget från saltet på vindrutan..
Sen om det är halt...Ja, det är väl bara att anpassa farten efter hastigheten det..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
851594
March 1, 2005 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Folk i Småland kör som idioter 🙂

Märkte jag i helgen...

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
851600
March 1, 2005 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, det är inte så stor skillnad, bara man inte kör som en jävla dåre är det fan ingen fara, såvida det inte är blankis, då kan det bli lite jobbigt 🙂

Sen... har inget med bilåkande att göra egentligen men... ät gul snö för det kan vara öl!! laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 434
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL