February 21, 2003
Fick ett mindre trevligt telefonsamtal idag.. en kompis (före detta klasskamrat, tog studenten i våras) har fått körkort någon gång i somras. Och nu har han nästan kört ihjäl sig.. ligger på akademiska, ganska hjärnskadad och dom vet inte om han kommer klara sig. Hans kompis klarade sig med en stukad arm. Snacka om otur.. Jag sitter här och vet fan inte vad jag ska göra. jag går nog snart sönder..
Ta det lite lungt ni nyblivna körkortstagare!
tack.
February 21, 2003
Visst testade man topphastigheten på kärran dagen man fick körkort :bgrin:
Men då ska man fanimej veta vad man gör. Man ska inte ut å ralla hur som helst utan någon som helst erfarenhet. Det skiljer så mycket från bil till bil hur de beter sig. Jag tänker inte vara någon moralkärring som säger till folk att låta bli å ha kul med bilen, utan snarare tala om att det krävs kunskap för att klara av det.
En klasskompis var mindre tursam/smart när han brände fram i 110 knyck på en grusväg i utbygden. För helvete, om ni ska köra för fort och testa gränser, så reka vägen först och se efter så det inte är några fartkontroller och åk på en tid då det inte är så mycket trafik ute. Det är oförlåtligt om man skadar någon annan, för då har man gjort något man inte klarat av och får stå för konsekvenserna.
May 1, 2003
Ogrebeast wrote: Visst testade man topphastigheten på kärran dagen man fick körkort :bgrin:
Men då ska man fanimej veta vad man gör. Man ska inte ut å ralla hur som helst utan någon som helst erfarenhet. Det skiljer så mycket från bil till bil hur de beter sig. Jag tänker inte vara någon moralkärring som säger till folk att låta bli å ha kul med bilen, utan snarare tala om att det krävs kunskap för att klara av det.En klasskompis var mindre tursam/smart när han brände fram i 110 knyck på en grusväg i utbygden. För h*****e, om ni ska köra för fort och testa gränser, så reka vägen först och se efter så det inte är några fartkontroller och åk på en tid då det inte är så mycket trafik ute. Det är oförlåtligt om man skadar någon annan, för då har man gjort något man inte klarat av och får stå för konsekvenserna.
man kan ju inte göra annat än att hålla med..;)
June 28, 2001
shibby
berätta lite mer om sjävla olyckan, vad hände och hur kan den ena klara sig med en stukad arm ?
2 klasskompisar var med i en seriekrock i fredags, bilen är ju böjd och dom har ont i nacken.
2andra gången för båda 2 har pajat sina bilar var sin gång tidigare...
en annan polares brud blev påkörd snett frammifrån från höger av en buss som gorde närmare 70knyck, Hasta la vista bil där.
tjenare stödkrage.
det är sådant som avskräcker folk, inte hastighetskontroller.
själv har jag bara varit nära o åka ner i diket för att jag har gasat för mkt i svängarna. blir inga större kropsliga skador av det.
att åka snabbt med en 740 är lönlöst.
gud vet hur det kommer att bli när jag fått jobb o fixat egen bil.
July 19, 2001
twinsen wrote: Hans kompis klarade sig med en stukad arm. Snacka om otur..
Joo, det är det.. .. . 😛
Man ska allt vara försiktig i trafiken... Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men det verkar som om han har behövt lite mera träning.. Jag ska inte säga något men det är iallafall synd att han blev skadad..
June 20, 2002
Marron wrote: [quote=Ogrebeast]Visst testade man topphastigheten på kärran dagen man fick körkort :bgrin:
Men då ska man fanimej veta vad man gör. Man ska inte ut å ralla hur som helst utan någon som helst erfarenhet. Det skiljer så mycket från bil till bil hur de beter sig. Jag tänker inte vara någon moralkärring som säger till folk att låta bli å ha kul med bilen, utan snarare tala om att det krävs kunskap för att klara av det.En klasskompis var mindre tursam/smart när han brände fram i 110 knyck på en grusväg i utbygden. För h*****e, om ni ska köra för fort och testa gränser, så reka vägen först och se efter så det inte är några fartkontroller och åk på en tid då det inte är så mycket trafik ute. Det är oförlåtligt om man skadar någon annan, för då har man gjort något man inte klarat av och får stå för konsekvenserna.
man kan ju inte göra annat än att hålla med..;)
kan inte riktigt hålla med...
spelar ingen roll hur skicklig man är, med lite otur går det åt helvete ändå i de farterna...
och lugn trafik och bra väg är inget att lita på...
farsan har varit inblandad i en olycka som berövade honom stor del av rörligheten i sitt ena ben (att han har rörlighet berodde på tur när han fick läkare, då benen var helt krossade), och två andra människor livet...
detta mitt i natten då det var nästintill trafikfritt på bra väg och med båda förarna nyktra...
tycker att fortkörande kan hållas till organiserade former eller platser som man med full säkerhet vet är öde...
risken för olyckor är bra stor utan fortkörande också...
September 5, 2001
Själv har jag varit nära diket två ggr men tur i oturen så slapp jag diket när bilen snurrade o hamnade över en val (körde fort som fan på en grusväg).
Sen var man med i en krock i vintras, en polare o jag skulle hämta pizza, halt som fan, o han drog ju på ordentligt....sendan var det dags att sakta ner, o puff...vi krocka med en skylt.
En polares brorsa hade precis fått sitt körkort o skulle ut o köra med pappans SL55 (MB)...snuten tog han i 225km/h!! Feta böter, inget kort förren 25 års ålder...o nått mer.
Själv skulle jag aldrig våga sätta mig i en sådan bil, det kan gå hur som helst då!
July 8, 2003
Hmm, vi åker alltid ganska vårdslöst. Eller iaf när det inte är några andra ute och på avsides väger.
Tror jag höll en medelhastighet av 140 under hela sommaren. =)
Min kompis var nära att köra på en gubbe och han blev lite skrajsen (kompisen och gubben alltså) så kompisen bestlutade sig om att köra långtsam (lagsligt) efter det. Tror det höll en vecka sen var han igång igen.
P.S Jag har bara krockat en gång och det var på en parkering, nedras back... =) Jag kör lungt när jag vet att man måste men annars håller jag mig till bilens/väglaget och mina begränsningar. Jag må vara ung men inte fan är jag dum. D.S
June 3, 2001
hawkie wrote: En polares brorsa hade precis fått sitt körkort o skulle ut o köra med pappans SL55 (MB)...snuten tog han i 225km/h!! Feta böter, inget kort förren 25 års ålder...o nått mer.
Runt 400hk va.. (är mer om det är AMG) om jag inte minns fel. 😀
Min farsa åkte på endast 800:- i böter när han åkte över 100kn/h 😮 för fort.. snacka om tur.
En polare och jag rullade bilen 3 veckor efter att han får sitt körkort. 😀
Han slapp undan allting.
3 Guest(s)