Ta det lungt när ni kör bil..|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ta det lungt när ni kör bil..
Twinsen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1842
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 25, 2003 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick ett mindre trevligt telefonsamtal idag.. en kompis (före detta klasskamrat, tog studenten i våras) har fått körkort någon gång i somras. Och nu har han nästan kört ihjäl sig.. ligger på akademiska, ganska hjärnskadad och dom vet inte om han kommer klara sig. Hans kompis klarade sig med en stukad arm. Snacka om otur.. Jag sitter här och vet fan inte vad jag ska göra. jag går nog snart sönder..

Ta det lite lungt ni nyblivna körkortstagare!

tack.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
398801
August 25, 2003 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm... min morbror körde en splitterny bmw i diket två veckor efter att han fått körkort.. han fick gå med sån där krage i typ tvp månader

WzuP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1120
398821
August 25, 2003 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

tjaa det är inte lätt att köra lugnt när man fått lappen, man får helt enkelt ryck och gasar på då och då :]

hur ska jag klara mig nu med nyss tagna A kort oxå? muuha

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
398833
August 25, 2003 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst testade man topphastigheten på kärran dagen man fick körkort :bgrin:
Men då ska man fanimej veta vad man gör. Man ska inte ut å ralla hur som helst utan någon som helst erfarenhet. Det skiljer så mycket från bil till bil hur de beter sig. Jag tänker inte vara någon moralkärring som säger till folk att låta bli å ha kul med bilen, utan snarare tala om att det krävs kunskap för att klara av det.

En klasskompis var mindre tursam/smart när han brände fram i 110 knyck på en grusväg i utbygden. För helvete, om ni ska köra för fort och testa gränser, så reka vägen först och se efter så det inte är några fartkontroller och åk på en tid då det inte är så mycket trafik ute. Det är oförlåtligt om man skadar någon annan, för då har man gjort något man inte klarat av och får stå för konsekvenserna.

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
398895
August 25, 2003 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Visst testade man topphastigheten på kärran dagen man fick körkort :bgrin:
Men då ska man fanimej veta vad man gör. Man ska inte ut å ralla hur som helst utan någon som helst erfarenhet. Det skiljer så mycket från bil till bil hur de beter sig. Jag tänker inte vara någon moralkärring som säger till folk att låta bli å ha kul med bilen, utan snarare tala om att det krävs kunskap för att klara av det.

En klasskompis var mindre tursam/smart när han brände fram i 110 knyck på en grusväg i utbygden. För h*****e, om ni ska köra för fort och testa gränser, så reka vägen först och se efter så det inte är några fartkontroller och åk på en tid då det inte är så mycket trafik ute. Det är oförlåtligt om man skadar någon annan, för då har man gjort något man inte klarat av och får stå för konsekvenserna.

man kan ju inte göra annat än att hålla med..;)

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
398916
August 25, 2003 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

det är ju tråkigt, bara för man får körkort betyder inte det att man är världens bästa förare eller att man kan ta den där kurvan i 110 km/h.

tråkigt att sånt händer.

ELIS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
398955
August 25, 2003 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

trist... tur han inte skadade någon annan iaf då...

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
399045
August 25, 2003 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

tur ni slipper mig i trafiken iaf

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
399050
August 25, 2003 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

shibby
berätta lite mer om sjävla olyckan, vad hände och hur kan den ena klara sig med en stukad arm ?

2 klasskompisar var med i en seriekrock i fredags, bilen är ju böjd och dom har ont i nacken.
2andra gången för båda 2 har pajat sina bilar var sin gång tidigare...
en annan polares brud blev påkörd snett frammifrån från höger av en buss som gorde närmare 70knyck, Hasta la vista bil där.
tjenare stödkrage.

det är sådant som avskräcker folk, inte hastighetskontroller.

själv har jag bara varit nära o åka ner i diket för att jag har gasat för mkt i svängarna. blir inga större kropsliga skador av det.
att åka snabbt med en 740 är lönlöst.

gud vet hur det kommer att bli när jag fått jobb o fixat egen bil.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
399089
August 25, 2003 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

twinsen wrote: Hans kompis klarade sig med en stukad arm. Snacka om otur..

Joo, det är det.. .. . 😛

Man ska allt vara försiktig i trafiken... Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men det verkar som om han har behövt lite mera träning.. Jag ska inte säga något men det är iallafall synd att han blev skadad..

Twinsen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1842
399219
August 26, 2003 - 3:29 am
sp_Permalink sp_Print

Mind: Jag vet inte mer, ska försöka ta reda på det idag.. Det var en singelolycka iallafall.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
399266
August 26, 2003 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

singel huh, då är det ofta ens egna fel, vilket förmodligen inte gör det bättre då man klandrar sig själv.
fast då slipper man vara arg som satan på någon annan klant.

det är bättre när motorblocket sprängs och man plockar blommorna på det sättet.

gojja
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 89
399350
August 26, 2003 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

bloodman wrote: det är ju tråkigt, bara för man får körkort betyder inte det att man är världens bästa förare eller att man kan ta den där kurvan i 110 km/h.

tråkigt att sånt händer.

Är det ens lönt att fundera om man KAN ta en kurva i 110km/h..??

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
399472
August 26, 2003 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

En klasskompis till mej körde ihjäl sej för 2-3 veckor sedan på en lånad motorcykel. Han hade inge motorcykelkort + att han hade alkohål i kroppen. Han flög en 30 meter i luften när han körde in i räcket.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
399619
August 26, 2003 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote: [quote=Ogrebeast]Visst testade man topphastigheten på kärran dagen man fick körkort :bgrin:

En klasskompis var mindre tursam/smart när han brände fram i 110 knyck på en grusväg i utbygden. För h*****e, om ni ska köra för fort och testa gränser, så reka vägen först och se efter så det inte är några fartkontroller och åk på en tid då det inte är så mycket trafik ute. Det är oförlåtligt om man skadar någon annan, för då har man gjort något man inte klarat av och får stå för konsekvenserna.

man kan ju inte göra annat än att hålla med..;)

kan inte riktigt hålla med...
spelar ingen roll hur skicklig man är, med lite otur går det åt helvete ändå i de farterna...

och lugn trafik och bra väg är inget att lita på...
farsan har varit inblandad i en olycka som berövade honom stor del av rörligheten i sitt ena ben (att han har rörlighet berodde på tur när han fick läkare, då benen var helt krossade), och två andra människor livet...
detta mitt i natten då det var nästintill trafikfritt på bra väg och med båda förarna nyktra...

tycker att fortkörande kan hållas till organiserade former eller platser som man med full säkerhet vet är öde...
risken för olyckor är bra stor utan fortkörande också...

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
399655
August 26, 2003 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv har jag varit nära diket två ggr men tur i oturen så slapp jag diket när bilen snurrade o hamnade över en val (körde fort som fan på en grusväg).

Sen var man med i en krock i vintras, en polare o jag skulle hämta pizza, halt som fan, o han drog ju på ordentligt....sendan var det dags att sakta ner, o puff...vi krocka med en skylt.

En polares brorsa hade precis fått sitt körkort o skulle ut o köra med pappans SL55 (MB)...snuten tog han i 225km/h!! Feta böter, inget kort förren 25 års ålder...o nått mer.

Själv skulle jag aldrig våga sätta mig i en sådan bil, det kan gå hur som helst då!

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
399713
August 26, 2003 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: ...när bilen snurrade o hamnade över en val (körde fort som fan på en grusväg).

en val.. ?? sån som simmar i havet antar jag att det inte e

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
399757
August 26, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

heimdal wrote: [quote=hawkie]...när bilen snurrade o hamnade över en val (körde fort som fan på en grusväg).

en val.. ?? sån som simmar i havet antar jag att det inte e

Vem vet, han bor ju trots allt i Alingsås.

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
400023
August 27, 2003 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm, vi åker alltid ganska vårdslöst. Eller iaf när det inte är några andra ute och på avsides väger.
Tror jag höll en medelhastighet av 140 under hela sommaren. =)
Min kompis var nära att köra på en gubbe och han blev lite skrajsen (kompisen och gubben alltså) så kompisen bestlutade sig om att köra långtsam (lagsligt) efter det. Tror det höll en vecka sen var han igång igen.

P.S Jag har bara krockat en gång och det var på en parkering, nedras back... =) Jag kör lungt när jag vet att man måste men annars håller jag mig till bilens/väglaget och mina begränsningar. Jag må vara ung men inte fan är jag dum. D.S

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
400032
August 27, 2003 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: En polares brorsa hade precis fått sitt körkort o skulle ut o köra med pappans SL55 (MB)...snuten tog han i 225km/h!! Feta böter, inget kort förren 25 års ålder...o nått mer.

Runt 400hk va.. (är mer om det är AMG) om jag inte minns fel. 😀

Min farsa åkte på endast 800:- i böter när han åkte över 100kn/h 😮 för fort.. snacka om tur.
En polare och jag rullade bilen 3 veckor efter att han får sitt körkort. 😀
Han slapp undan allting.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 287
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL