July 5, 2002
_Bjornstrom_ wrote: Detta var väl en rätt onödig tråd, när det redan finns en annan tråd som handlar om piratkopiering..
Och det där var ett onödigt svar. För övrigt orkar jag inte leta igenom 100 trådar för att få svar på min fråga. Så du tycker att det är onödigt att starta en tråd om hårdvara, för det finns ju redan en?
Det jag ville få svar på var hur de kunde åka fast.
July 5, 2002
Loggo wrote: De fallen som varit med i tidningar senaste tiden där personer blivit gripna är prejudikat. Man testar helt enkelt vad som gäller och hur lagen fungerar.
Men om de nu verkligen vill ta fast någon som delar 500 gig upphovsrättsskyddad film eller musik, varför går det så segt? kan de inte?
Nu vet de iaf att skillnaden på skadeståndet på "Rånarna" och "Hipp hipp hora" är lika mycket!! hurra .. undrar vad det blir om någon tankar eller delar med sig av någon bra film! 😉
December 24, 2002
Eftersom tingsrätten kommit fram till att det enbart är böter på sraffskalan kan polisen inte längre begära ut ip nummer. Därför är det inte så lätt längre att ta fast någon för fildelning. Att det går segt.. det funkar så i rättväsendet, saker tar tid när det hamnar där;) Nu om jag hängt med rätt här så har ju inget av fallen blivit drivet till högre instanser än, så något bombsäkert prejudikat har ju inte kommit igenom som det blir vid en dom i Högsta domstolen. Det kommer säkert bli ett antal till liknande fall innan det blir ett prejudikat, eftersom för att det ska bli prejudikat i tingsrätten brukar de krävas ett antal domar innan man kan säga att det är ett prejudikat.
March 15, 2004
ConZec wrote: [quote=Loggo]De fallen som varit med i tidningar senaste tiden där personer blivit gripna är prejudikat. Man testar helt enkelt vad som gäller och hur lagen fungerar.
Men om de nu verkligen vill ta fast någon som delar 500 gig upphovsrättsskyddad film eller musik, varför går det så segt? kan de inte?
Nu vet de iaf att skillnaden på skadeståndet på "Rånarna" och "Hipp hipp *prostituerad*" är lika mycket!! hurra .. undrar vad det blir om någon tankar eller delar med sig av någon bra film! 😉
500 gb? varför ta fast små fiskarna? finns ju folk som har 3 gånger så mycket på en filserver ute i boden bakom dom där hyllorna... 😮
December 24, 2002
Det är ju lite mer invecklat än så=) Polisen i sig letar ju inte konstant efter fildelare, utan det är Pontén & Co som gör det och sen lägger fram det till polisen. Pontén & Co arbetar med uppdrag från svenska mediabolag, inte utländska. Det svenska materialet som delas ut på tex en filserver är ju oftast försvinnande liten, så därför har de koncentrerat sig mest på några enstaka populära filmer åt gången.
June 20, 2002
Adam wrote: Men eftersom prejudikatet redan är satt (jag vet, man kan säkert inte säga så men men) så borde dom aldrig mer ha rätt att spåra en IP-adress och då kommer dom aldrig kunna sätta dit någon mer, eller?
For enstaka filmer ser det ut som att det kan bli svart. APB har ju dock gatt ut med att de kommer att jaga efter folk som delar ut mer an en film nu, for att se om det eventuellt kan leda till fangelse.
1 Guest(s)