May 29, 2001
Nu kommer jag att få pissa bort ca 16 000 mer i skatt per år, och till vilken nytta? Funtar på att ta mitt "know how" och sticka utomlands, här kommer man aldrig att bli rik på allt slit som man lägger ner i sitt jobb 🙁
På 8 år med sossarna i makten...har något igentligen blivit bättre?
January 21, 2002
squarepusher wrote: Nu kommer jag att få pissa bort ca 16 000 mer i skatt per år, och till vilken nytta?
Skola, sjukvård, vägar mm mm, så att alla i Sverige ska kunna ha det bra... Blir lite småförbannad när man hör sånt här resonemang, jag betalar med nöje min skatt. Visst jag håller med om att regeringen kanske hade kunnat se bättre ut, men jag är ändå glad att det blev en socialdemokratisk regering.
May 29, 2001
: : Anders : : wrote: [quote=squarepusher]Nu kommer jag att få pissa bort ca 16 000 mer i skatt per år, och till vilken nytta?
Skola, sjukvård, vägar mm mm, så att alla i Sverige ska kunna ha det bra... Blir lite småförbannad när man hör sånt här resonemang, jag betalar med nöje min skatt. Visst jag håller med om att regeringen kanske hade kunnat se bättre ut, men jag är ändå glad att det blev en socialdemokratisk regering.
jag har inget imot att betala skatt, men vet du exakt vart pengarna går?
Vad exakt kommer att bli bättre om jag betalar 16 000 mer i skatt per år? kan någon motivera det så är jag nöjd.
Kan säga dig att jag sliter ont som fan för min lön, men det är ett val som jag har gjort för att jag prioriterar att tjäna mycket pengar framför att tex ha orken att göra saker på min fritid, då känns det mindre kul när dom bara tar och tar och tar. Vi har ju inga naturtillgångar direkt, vad händer när stora företag får nog och flyttar sin verksamhet utomlands?
Efter 8 vid makten, har skolorna blivit bättre? näe, men sjukvården då? skulle inte tro det, vägarna vet jag inget om så det yttrar jag mig inte om, precis som att du inte skulle yttra dig om skatten, om du inte hade ett jobb, för det har du väl?
August 28, 2002
problemet är väl bara det att de borgerliga partierna vet inte ens hur man driver en regering, eller ens utnämner en statsminister. För att inte tala om de gånger de varit tvunga att lämna över makten efter ett par månader för att de inte klarade av att hantera situationen..
September 13, 2001
The Cadet wrote: Sossarna har aldirg gjort något vettigt för sverige! 👿 👿 👿
Dom som röstar på sossarna, gör det bara förr att dom inte vet någonting om partiernas politik, eller för att dom alltid röstat på sossarna och inte känner till något annat 👿
Hmmm *suck* blir bara trött när jag läser trådar som den här, hur gammal är du och hur länge har du följt svensk politik.
För att nämna något som sossarna gjort, när Persson kom till makten var arbetslösheten uppe i en 11%, vad den är i nu kan du ju få i hemläxa (betydligt mindre).
Att påstå att en borgerlig regering skulle vara bättre för sverige kan ni ju oxå få tro, men ~40% (dom som tydligen inte kan ngt om partierna) har valt en regering som premierar välfärd och rättvisa för ALLA och inte bara för få utvalda. Ett parti som heller inte vill sätta Sverige i större skuld än vi redan är i.
Borgarna därimot vill privatisera så mycket som det bara går, detta kommer i slutändan att leda till att vi kommer att få en situation inte alls olik USA, utan gratis skola, sjukvård mm mm.
Den kortsiktiga välfärden under ett borgerligt styre skulle förmodligen oxå förbättras, men frågan är bara till vilken pris?
Under 80-talet när Bilt hade makten levde vi just på denna "lånade välfärden", och det är den vi så surt betalar av i dag.
En annan interesant sak jag fann nyligen
Tyck
6 miljarder kronor har Stockholms läns landsting sammanlagt gått back med under tre år av borgerligt styre.
kanske ännu ett bevis på borgarnas förmåga att leda. Det roliga är att nu får sossarna skiten för att dom måste rensa upp.
Med risk för att bli påhoppad
// Chewie
May 10, 2002
om dom som röstar på sossarna gör det bara för att dom inte vet någonting om partiernas politik, eller för att dom alltid röstat på sossarna och inte känner till något annat så får det väl va så, fler svenskar tycker det är tryggare med en socialdemokratisk regering än en moderatregering och det är majoriteten som bestämmer, inget mer att säga!
HELIX: är det bättre att nån skjut-galen psykopat blir försvarsminister för han/hon har rört fler vapen? Sverige är ett neutralt land och förhoppningsvis så ska det fortsätta va det
July 19, 2001
abishai, då kan ju jag lika gärna bli skolminister för att jag går i skolan.. Jag har ju mycket mer erfarenhet än vad hon har.. Nej men vafan man måste ju ha erfarna personer.. Sedan har dom ju redan skurit ned som fan på militären.. Hur blir det om dom skär ned mer??
October 16, 2002
November 29, 2001
The Cadet wrote: Sossarna har aldirg gjort något vettigt för sverige!
Kolla på historien och inse hur fel du har, vad det gäller medborgarnas fri- och rättigheter så har sossarna gjort hur mycket som helst.
Inget illa menat squarepusher men M och deras följeslagare har hotat med att sveriges ekonomi kommer kollapsa och alla företag flytta utomlands i ett par årtionden nu.
Om du inte är nöjd med vårt demokratiska styre så har du all anledning i världen att flytta. Tror inte att någon från "de röda" kommer försöka hindra dig. 😉
Hade en kille i min klass på gymnasiet som konstant gnällde för att hans välutbildade föräldrar inte tjänade så bra som de kunde göra i Norge lektion efter lektion. Vad tjänade de då? Ja sisådär 40 tusen ut i månaden var. 80 tusen, ja oj det går ju knappt att överleva på. Klart man måste flytta ifrån vår hemska diktatoriska planekonomi och tjäna 100 tusen i norge istället. Så kan man köpa två minkpälsar, istället för bara en, i månaden. 🙄
Eller så, och här kommer en galen idé, så kan vi ge pengarna till de personer som är drabbade av den "naturliga arbetslösheten" (strukturell arbetslöshet är väl en bättre term men men, det är så allmänt vedertaget nu så), sjukdomar, handikapp, fattigdom, hemlöshet, utbildning, bevarande av miljön osv.
Fast visst att effektivt betala över 50% i skatt är ingen höjdare. Men sen så får man ju en hel del tillbaka som man ändå skulle betalt för i vilket fall. Ofta grundläggande saker som man då ser till att alla har tillgång till, även de som har det illa ställt som bara skulle lämnas att ruttna i "rena" marknadsekonomier.
(Kan inte säga att jag är nöjd med hur det ser ut idag, och jag representerar knappast V eller S politiska ideologi, tänkte bara ge en liten motpol till resonemanget. Skulle nog kunna säga att jag ligger lite höger om S vad det gäller ekonomisk politik och lite vänster om dem vad det gäller "värderingar" och allt det innefattar.)
Men kort sagt: ekonomiskt tillväxt är långt ifrån det enda tecknet på en bra levnadsstandard.
January 4, 2001
HELIX wrote: Sedan har dom ju redan skurit ned som fan på militären.. Hur blir det om dom skär ned mer??
Helix, eftersom att sverige idag inte har någonting att frukta vad det gäller kring så varför ska man lägga ner en massa pengar på militären? Varför inte ta dom pengarna och lägga det på skolor istället?
Tänk er om ni eller någon nära vän hamnar på sjukhus med en allvarlig sjukdom... så har personen ifråga inte råd att betala för den behandling han behöver och dör pågrund av att han inte har några pengar. Men hade folket betalat skatt så hade det inte kostat honom ett öre och han hade överlevt.
July 2, 2001
Jag håller med squarepusher, att lösa problemen med en höjning av skatter är fel när man egentligen borde satsa på tillväxt.
@undac,
80kkr låter kanske mycket. Men utav 80 så får dom ut ca 45. Sedan gissar jag på att dom har en villa och 2 bilar. Bilarna kostar ca 8 och villan ca 10-12 (vanlig till medelvilla). Det är 25 kvar, 25 som ska räcka till mat 5-8, studieskulder och alla andra utgifter. Dom kan kanske lägga undan 10 varje månad (förutom den månaden som värmepannan gått sönder och taket börjat läcka, vilket kostar ca 50-100).
Jag säger inte att dom har det dåligt, men 80 är inte så mycket som det låter. Att komma till en månadslön på 40 i sverige är en ganska stor klättring.
June 15, 2001
Hur kommer det sig att vi i Sverige har världens högsta skatter men inte världens bästa välfärd?
Jag har inte en aning om vart mina skattepengar går till. Förutom det som rödingarna här inne säger. Skola, omsorg och vård tex.
Men för att ha fungerande välfärd behöver man inte betala så mycket i skatt som vi gör nu.
Som det är nu är det skatt på skatt på skatt... Ja menar fastighetsskatten, hur rättvis är den? En helt sjuk skatt. momsen är för hög....
Nej vi är på väg utför. Att beskatta allt hjälper inte mot en bättre välfärd.
July 11, 2002
men det är ju helt sjukt!
När sverige har redan så jävla höga skatter, så höjjer de ännu mer och drar ned på det mesta bla, vård,militär!!
Och nu pgr av miljöpartiets jiddrande är man snart tvungen att betala skatt för att åka igenom Stockholm! och så blir det väl också i andra storstäder såsom gbg,malmö.. gävle?
Fyfan! varje år blir det bara en vinnare, barnfamlijerna!
varför kan man inte göra så att alla blir vinnare? genom att sänka skatterna!? då skulle sveriges tröga ekonomi få fart!
och nu i bollnäs ska de lägga ner de viktiga akutkirurgin där! fyfan...
Sen kan jag inte förstå Hur det inne HELvettet kan anställa en Präst som försvarsminister! denna ekvation går inte ihop..
nu kommer det halvera militären!
Sen kan man väl se på usa, varje gata, varje stad så finns det poliser.
Såg att bara poliserna kommer om man bara ringer till dom, men i sverige så skulle det vara lyx!!
4 Guest(s)