October 27, 2001
Vi betalar så hög skatt att alla borde få lyxvård direkt (inga vänte tider)och nästan en lärare per elev. Men det blir större klasser, färre lärare, långa köer inom sjukvården, omänskliga arbetstider.
Om Högern kommer till makten kommer det självklart finnas skyddsnät. Om inte staten ger skydd kanske de privatiserade företagen förser sina anställda med det.
Att sossarna har sänkt arbetslösheten är bara skitsnack, de sätter folk på temporära kurser och vipps så är de arbetande människor och siffrorna blir jätte fina.
Alla som kan lite om ekonomi vet att man måste satsa pengar för att kunna få mer. Alltså satsa på sänka skatter t.ex. som leder till att fler företag skapas eller företagen som redan finns utökar sin verksamhet och anställer mer folk.
November 29, 2001
69link wrote: Jag håller med squarepusher, att lösa problemen med en höjning av skatter är fel när man egentligen borde satsa på tillväxt.
@undac,
80kkr låter kanske mycket. Men utav 80 så får dom ut ca 45. Sedan gissar jag på att dom har en villa och 2 bilar. Bilarna kostar ca 8 och villan ca 10-12 (vanlig till medelvilla). Det är 25 kvar, 25 som ska räcka till mat 5-8, studieskulder och alla andra utgifter. Dom kan kanske lägga undan 10 varje månad (förutom den månaden som värmepannan gått sönder och taket börjat läcka, vilket kostar ca 50-100).Jag säger inte att dom har det dåligt, men 80 är inte så mycket som det låter. Att komma till en månadslön på 40 i sverige är en ganska stor klättring.
Jag prioriterar inte lyxkonsumtion särskilt högt så därför har jag också liten företåelse för det dom gnäller om.
Rysk kaviar, fritidshus, flera bilar, båtar, minkpälsar, middag på Grand, spontana resor till karibien osv. är inget som jag tycker att någon kan påstå att de har "rätt" till. Däremot tycker jag att det bör vara alla människors rätt till gratis (och kvalitativ) sjukvård, gratis (och kvalitativ) utbildning, pension, billig kommunal trafik, billigt boende osv.
80 är inte så mycket som det låter? säg det till någon av de ensamstående polska städerskorna som drar hem 11 tusen o har ett barn att försörja tex. 😕
November 29, 2001
Smirnoff wrote: Sen kan man väl se på usa, varje gata, varje stad så finns det poliser.
Såg att bara poliserna kommer om man bara ringer till dom, men i sverige så skulle det vara lyx!!
Och hur relevant blir det när du tittar på deras brottsstatistik och speciellt då på våldsbrott och väpnade rån osv. 😉
November 29, 2001
PaiN wrote: Alla som kan lite om ekonomi vet att man måste satsa pengar för att kunna få mer. Alltså satsa på sänka skatter t.ex. som leder till att fler företag skapas eller företagen som redan finns utökar sin verksamhet och anställer mer folk.
De flesta ekonomer på det här jordklotet är också väldigt överens om att BNP är väldigt inadekvat för att mäta levnadsstandard.
Visst vår BNP har sjunkit men vår GDI och HDI ligger fortfarande ganska stadigt.
Som jag sa innan "ekonomiskt tillväxt är långt ifrån det enda tecknet på en bra levnadsstandard."
Om man kollar på USAs statistik ser det ju ganska bra ut tills man kollar på de som har det sämst ställt. Tänker nu på folkpartiets propaganda i början av året där de "konstaterade" att afroamerikanen har det "bättre ställt än svensson". Givetvis räknade de inte med att man i USA är tvungen att själv finansiera en massa saker som i sverige är gratis eller väldigt subventionerat. För de som ligger på de lägre delen av "skalan" kan det betyda skillnaden mellan att kunna gå till doktorn eller att lägga mat på bordet åt sin familj.
Och sen nämnde de knappast att den underklass som finns i USA har så sjukt mycket sämre ställt än den som finns i Sverige.
Jag personligen offrar gärna lite lyxkonsumtion (som i sin tur ofta gynnar miljön, U-länder osv. i slutändan) och genom det undviker allt föra stora samhällsklyftor.
November 29, 2001
Men som sagt: jag tycker också vi har på tok för hög moms/skatt i det här landet.
Och man är alldeles för givmild med bidrag och slapphänt med bidragsfusk.
Finns mycket som är fel, men jag menar mer att man kanske bör välja sina förebilder lite bättre. Kolla på Canada tex. de har högst GDI och HDI i världen och ligger ändå bara på nionde plats vad det gäller BNP.
September 13, 2001
PaiN wrote: Att sossarna har sänkt arbetslösheten är bara skitsnack, de sätter folk på temporära kurser och vipps så är de arbetande människor och siffrorna blir jätte fina.
Ska vi räkna lite på det!
När Person kom till makten var arb.lösheten upp i c:a 11%
med en befolkning på c:a 8'500'000 så innebär detta ~935'000 personer.
Nu är arb.lösheten nere i 3-4%, vilken innebär ~297'500 personer.
935'000-297'500=637'500
Så enligt detta har Persson gömt undan nästan 640K personer i AMS program mm, skulle inte tro det va!!!
PaiN wrote: Alla som kan lite om ekonomi vet att man måste satsa pengar för att kunna få mer. Alltså satsa på sänka skatter t.ex. som leder till att fler företag skapas eller företagen som redan finns utökar sin verksamhet och anställer mer folk.
Jo detta resonemang har ju borgarna, det dom då gör, och har gjort. Är att låna pengar för att få det att gå ihop med ekonomin. Anledningen att vi har så höga skatter idag är just för att Calle Bilt och hans anhang har följt denna filosofin. Det som är lite skrattretande är att det är sossarna som får ta skiten när dom måste rensa upp.
Har för mig att dom 60 första miljarderna i budgeten går just till att betala av lånen.
Men jag kanske oxå göra som moderaterna och ta ett lån på en mille eller nått, för att sedan satsa allt på travet. Känns nästan lika säkert som deras politik.
October 27, 2001
Du har rätt Chewie, de har nog inte gömt undan så många. De har nog flytt landet frivilligt.
Om du snackar 80-tal krisen kan du ta och lägga ner för det har sossarna erkännt att de har haft del i. I stockholm har de försökt satsa på bättre förutsättningar för tillväxt, men att driva ett sånt projekt i ett land som strävar mot det direkt motsatta är inte lätt.
UndaC, är inte det ganska självklart att ett land ska sträva efter att få ökad tillväxt så staten får mer pengar att fördela än att man ska försöka klämma ur de sista örena från de som har tillgångar nu. Man måste tänka framåt i tiden.
...jag måste bara säga att jag börjar bli väldigt trött på att vissa ständigt drar in sitt USA hat i nästan varenda inlägg personen/personerna gör. Håll dig/er till ämnet (Sverige, politik).
December 26, 2001
Problemet med svensk politik är att det bara finns ett alternativ, högern är ju totalt inkompetent! Ta USA tex. där har man lyckas göra det "mindre trevligt" för de med lite pengar men om man är rik så har man det riktigt bra. När högern kommer till makten i Sverige så lyckas de alltid köra ekonomin i botten för alla... Jag tycker inte sossarnas politik är nån fem poängare men det finns ju faktiskt bara de man kan välja på om man ska ha en seriös politik. Sen har jag inte förståt hur sossarnas politik kan vara så otroligt dålig ekonomiskt sett, om vi är världens 18 rikaste land? Men som jag sa jag älskar inte sossarnas politik den är bara det bästa som man kan rösta på (om man har rösträtt vilket jag inte har...för ung).
Högern måste våga erkänna sin egen politik, nu är det ju nån mjukis mjukis sänka skatte politik som inte går ihop i slutet. Om de sa
"Vår politik kommer att göra Sverige rikara överlag (tror faktiskt det ...se USA) men det kommer att bli stora skilnader mellan rik o fattig. Men vem bryr sig de är inte de fattigas röster vi vill ha." Då skulle man iaf. kunna ta dem seriöst o de skulle nog alla partier tjäna på, kanske inte SD men "så" synd.
October 27, 2001
"När högern kommer till makten i Sverige så lyckas de alltid köra ekonomin i botten för alla." Jadu, det är dina ord, dina drömmar.
Högern bryr sig självklart om de fattiga, om man får lön vinner man på att högern kommer till makten. De som inte har lön ska erbjudas arbeten och så får de också större glädje av skattesänkningar. Som det ser ut idag kan man inte hjälpa, att vissa föds rika och förblir det, när skatterna sänks procentuellt blir det större summor sänkning för de "rika" än de "fattiga". Men jag tycker inte att det är rättvist att de fattiga inte ska få chansen att bli rika oxå. Jag tycker heller inte att det är ett bra mål att sträva efter att alla ska bli lagom fattiga, som sossarna är ute efter.
November 29, 2001
PaiN wrote: ...jag måste bara säga att jag börjar bli väldigt trött på att vissa ständigt drar in sitt USA hat i nästan varenda inlägg personen/personerna gör. Håll dig/er till ämnet (Sverige, politik).
Det handlade om att fly landet också precis som du själv sa ju.
Och många i högern ser just USA som en god förebild, därför drog jag personligen upp dem.
Ang. arbetslösheten så är det ju sant att mycket göms i sjuka "åtgärder" (har själv deltagit i en sådan som jag i princip blev uttvingad i av arbetsförmedlingen, hittade som tur var ett jobb redan någon vecka efter det). Vissa flyttar säkert också. Men du kan ju inte avfärda ALL sänking av arbetslösheten på det.
December 26, 2001
PaiN wrote: Du har rätt Chewie, de har nog inte gömt undan så många. De har nog flytt landet frivilligt.
Om du snackar 80-tal krisen kan du ta och lägga ner för det har sossarna erkännt att de har haft del i. I stockholm har de försökt satsa på bättre förutsättningar för tillväxt, men att driva ett sånt projekt i ett land som strävar mot det direkt motsatta är inte lätt.UndaC, är inte det ganska självklart att ett land ska sträva efter att få ökad tillväxt så staten får mer pengar att fördela än att man ska försöka klämma ur de sista örena från de som har tillgångar nu. Man måste tänka framåt i tiden.
...jag måste bara säga att jag börjar bli väldigt trött på att vissa ständigt drar in sitt USA hat i nästan varenda inlägg personen/personerna gör. Håll dig/er till ämnet (Sverige, politik).
Att prata om USA när det gäller högerns politik är väl inte mer fel äna att prata om Sovjet när det gäller kommunism?
Att Sveriges ekonomi inte sköttes exemplariskt under åttiotalet kan nog stämma men att lyckas förstöra den så totalt som höger lyckades är något extra. Man kan styra dåligt o bra även när det går dåligt o högern styrde katastrofalt!
Detdär med att det är svårt att styra ett land där regeringen går mot tillväxt mm är totalt bull shit! Man styr dåligt eller bra i alla sitvationer!
November 29, 2001
PaiN wrote: "När högern kommer till makten i Sverige så lyckas de alltid köra ekonomin i botten för alla." Jadu, det är dina ord, dina drömmar.
Högern bryr sig självklart om de fattiga, om man får lön vinner man på att högern kommer till makten. De som inte har lön ska erbjudas arbeten och så får de också större glädje av skattesänkningar. Som det ser ut idag kan man inte hjälpa, att vissa föds rika och förblir det, när skatterna sänks procentuellt blir det större summor sänkning för de "rika" än de "fattiga". Men jag tycker inte att det är rättvist att de fattiga inte ska få chansen att bli rika oxå. Jag tycker heller inte att det är ett bra mål att sträva efter att alla ska bli lagom fattiga, som sossarna är ute efter.
Eller lagom rika?
Om du förminskar jordens befolkning till 100 så har ungefär EN person en dator. Hur många på detta forumet tror du har en dator?
Hur många datorer per person tror du att det finns i sverige. (Ett tips är att vi är eller ligger jäkligt nära etta i världen på den punkten.)
"Lagom fattiga." 🙄
October 27, 2001
Undac, ok, de har väl lyckats ganska bra. Men de kunde lyckats bättre 😉
Voodoozz, Var ditt sista inlägg ett rop om att jag ska börja snacka Sovjet eller vad? Jag har i alla fall inte nämt Sovjet, fast det finns ju folk som inbillar sig saker, det vet vi ju.
Jag skrev inget om att det är svårt att styra ett land, för det förstår vem som helst att det är. Jag snackade om stockholm och det är inte totalt bs. Om man ska genomföra skattesänkningar måste det ske över hela landet. Som jag skrivit och som det har skrivits om i tidningar fick högern ta över Sverige i uselt skick (ojj, vem var det som hade kört ner ekonomin innan det skedet?) och de började styra upp situationen, det gick inte tillräckligt fort, folket röstade åt vänster. (Känns som jag skrivit detta innan..)
December 26, 2001
PaiN wrote: Jag skrev att sossarna eftersträvar att alla ska bli "lagom fattiga". Sen om dom lyckas så bra eller inte är ju en annan sak..
Menar du att du vill ha stora inkomst skillnader eller?
Sedan det där med Sovjet. Om någon skulle komma börja predika kommunismens lära skulle nog både du o jag börja tala om allt helvete den har ställt till med (både i sovjet o på andra platser...). Så då är det väl inte fel att använda USA som ett tecken på vilken helvete överdriven kapitalism kan ställa till med?
5 Guest(s)