July 27, 2002
Jag fick MVG i ett SO prov nydligen det handlade just om politik. 🙂
Ni gör inget fel att sitta här att gagga alla får säga vad dom tycker
( yttrandefrihetsgrundlagen )
sen för att testa mina kunskaper :
Sveriges fyra grund lagar :
Regerinsformen, succiesordningen, tryckfrihetsförordningen, yttrandefrihetsgrundlagen. :bgrin:
så onödigt men vad mamma väcke mig för tidigt idag 😀
April 9, 2001
PaiN wrote: "Som det ser ut idag kan man inte hjälpa, att vissa föds rika och förblir det, när skatterna sänks procentuellt blir det större summor sänkning för de "rika" än de "fattiga". Men jag tycker inte att det är rättvist att de fattiga inte ska få chansen att bli rika oxå. Jag tycker heller inte att det är ett bra mål att sträva efter att alla ska bli lagom fattiga, som sossarna är ute efter.
[Även fast jag nu citerade dig PaiN så pratar jag inte "mot" dig utan mot alla =)]
*ALLA* kan studera gratis i Sverige!!! *ALLA*!!! Kom inte och säg att man föds rik eller att en fattig inte kan bli rik etc. Vissa är bara latare än andra, vissa har andra intressen än andra men kontentan är ändå att vi har valet!! Vi gör alla våra val: vissa vill skaffa 3 barn och jobba på ICA när dom är 20 och vissa vill studera i 10 år. Det spelar ingen roll vilket yrke dina föräldrar hade eller vilken socialklass du tillhör(de).
Vi MÅSTE få ekvationen: utbildning = lön att gå ihop. INGEN vill studera i 8 år för att betala ännu mer skatt än någon annan (mer procentenheter) + att få en lön som inte täcker de lån som man _kanske_ blev tvungen att ta för att överleva studietiden (alla behöver inte det men alla vill inte bo hemma heller = val)
Lite fakta: Borgarna kom till makten pga missnöjje med socialdemokraterna. Hur detta låg till kan ni fråga era föräldrar om ....eller vänta....gör inte det....dom röstar ju på socialdemokraterna och har alltid gjort det...du kommer ju inte att få något nyanserat svar där direkt.
lite fakta: Sverige är ett av 3 största musikproducenter i en industri som drar in miljarder....men inga pengar går till sverige? Varför, och vad tjänar vi på det?
Av Sveriges 20 största företag är de flesta skrivna utomlands. Varför, och vad tjänar vi på det?
Svaret är: företag vill tjäna pengar och fungerar INTE som humanitära hjälpinstutioner åt personer som behöver någonstans att jobba. Företag, som kan skrivas utomlands och inte behöver innebära att folk flyttar till samma land, gör det för att slippa skatt....och skatt är vad staten behöver. Våra rikaste människor är oxo skrivna utomlands...och frågan blir då: är 10.000 kr bättre än 0 kr?
Tro mig, jag vill inget heller än att staten ska få in så mycket pengar som möjligt, men det måste gå att hålla drömmen vid liv...att man *kan* tjäna pengar i sverige och få det bättre än man har det nu. Jag tror ingen vill i unga år konstatera: Jag *kan* inte komma högre i min lönenivå utan det är ett sånt här liv jag ska leva resten av mina dagar. Vart tog drömmen vägen? Jo, drömmen ligger inte i Sverige för många...
Socialdemokraterna tror ju (som vanligt) att människor inte ska vara en del av deras ekvation, dvs de vill höjja skatten med XXX % och tror då att om 5miljoner människor betalar skatt så får dom in YYY kr. Vad dom inte fattar är att människor slutar betala...som sagt: YYY kr ÄR bättre än 0 kr.
Och vi måste vara överens om att för att överleva i den globala ekonomin (som vi deltar i men inte kan påverka så mycket) så måste vi ha kompetens....alla kan inte sälja korv eller sopa gator...vi måste vara internationellt konkurrenskraftiga, men tyvär så drivs alla välutbildade personer ut ur landet (det är oftast de som har viljan att flytta....de lågutbildade har oftast redan skaffat full familj för flera år sedan)
Vi kommer att bli ett Albanien om vi bara har "marktjänsten" kvar...begåvningsreserven får styra landet och allt kommer att gå åt skogen. Socialdemokraterna VAR bra på 60 talet....Per Albin VAR en hjälte....men det arbetarsamhälle som sossarna slåss för det finns inte längre...vi måste lära oss att ifrågasätta....det morsan kommer ihåg av sossarna går inte att applicera i dagens samhälle....dom är inte bra längre...deras idéer fungerar inte....
Och angånede försvaret: Det handlar om att vara bered! Det kan bli krig på 1 dag, det VET vi...och vad vi oxo vet (men inte tar åt oss förrän det är för sent) är att det tar många ÅR att bygga upp det försvar vi har plocket ner. Det går inte att slänga en bössa på axeln och gå ut i skogen som fallet kanske var för 100 år sedan. Och nu ska dom lägga pengar på att se till så att Sverige kan vara med och kriga i krigszoner oxo...vafaan, vi bantar FÖRSVARET men ska lägga tid på att utbilda folk i att ATTACKERA. Hela vårat försvar är byggt just på att försvara och hålla landet i x antal veckor, inte mer. Låt oss behålla denna funktion, den kostar inte så mycket i det hela stora.
Och jag tycker oxo att alla som inte vill ha ett försvar ska förlora rätten att använda ett skyddsrum den dagen det behövs....trots allt så har dom tackat nej till detta eller hur?
Nej mina vänner, ta på er era gråa uniformer och gå ut på gatorna och sopa, reparera era traktorer och inse faktum att ni är dom smartaste vi har. Bra va?
August 28, 2002
carnail wrote:
*ALLA* kan studera gratis i Sverige!!! *ALLA*!!! Kom inte och säg att man föds rik eller att en fattig inte kan bli rik etc. Vissa är bara latare än andra, vissa har andra intressen än andra men kontentan är ändå att vi har valet!! Vi gör alla våra val: vissa vill skaffa 3 barn och jobba på ICA när dom är 20 och vissa vill studera i 10 år. Det spelar ingen roll vilket yrke dina föräldrar hade eller vilken socialklass du tillhör(de).
Mja, finns ganska många som föds utan förutsättning att vara duktig i skolan också, för att inte tala om de som har fysiska handikapp. Alla klarar nämligen inte av högskolestudier även om du verkar tro det.
Högerpolitiken innebär ju att allting ska privatiseras, och att om man har mycket pengar så ska man ha rätt till bättre vård.
Låter inte det sjukt? Det finns ju viktigare saker här i livet än pengar, och det är ju just hälsan. Varför har en människa större rätt att leva än någon annan bara för att den personen har mer pengar.
Högerpolitiken innebär ju även att om man har mycket pengar har man rätt till bättre utbildning för sina barn.
Om skolan skulle drivas som ett företag så kommer det vara konkurrens om arbetskraften. Lärarna kommer isåfall samlas där de får högst betald lön, och den skolan kommer isåfall ta ut en högre avgift för att barn skall få studera där. Kvaliteten på utbildningen kommer vara mycket bättre där än andra platser. (förvisso kan det vara skilnader redan idag, men en skola kan aldrig neka ett barn idag en studieplats på en skola)
Detta är ju isåfall något som man föds in i med föräldrarnas påverkan. Föräldrar med mycket pengar kommer vilja att deras barn ska gå i den bästa/dyraste skolan. Många barnfamiljer kommer inte ha en chans att påverka detta om man föds i fel familj vilka då kanske är fattiga och har ej råd att välja vilken skola de vill.
(Detta är vad högerpartierna menar med VALFRIHET.)
April 9, 2001
Du skrev "Alla klarar nämligen inte av högskolestudier även om du verkar tro det"
Jag tror att de flesta saknar ork att studera när de har gått 12 år i grundskola och därför tar jobb ganska direkt. Då är det svårare att bryta upp ifrån jobbet och börja studera, visst, men jag själv tog en paus i 3 år innan jag fortsatte studera. Problemet är att 18 åringar som just gått ut grundskolan och just blivit röstmyndiga kanske röstar på det parti som vill favorisera personer som INTE väljer att tillbringa flertalet inkomstlösa år på att vidareutveckla sig?
Du skrev "om man har mycket pengar så ska man ha rätt till bättre vård."
??? eh? Ska man ha *rätt* till bättre vård (eller skola) om man har mer pengar? Jag tror ingen borgare har sagt det....någonsin. Borgarna tycker att det ska finnas _alternativ_, vilket inte finns idag.
Du SKA kunna välja en dagmamma eller barnvakt för dina dagispengar istället för ett barnkollektiv på +30 barn som "vallas" av Gula-Blend rökande vikarier.
Du SKA kunna välja att anställa en hemjälp om du behöver det.
Du SKA kunna välja bort äldreboende som vansköter sina äldre.
Du SKA kunna välja en läkare som DU trivs med.
Du SKA kunna välja en skola där ambitionsnivån på eleverna ligger i linje med ambitionsnivån på ditt barn.
...men som sagt....det går inte att ha pengar i Sverige...för du har inte valen....det är som att vara miljonär i Albanien....alternativen finns inte, hur mycket pengar du än har. Valfrihet? Knappast.
Vissa kommer att göra ett val av dessa. Någon som är rikare än andra kommer att göra flera val. Men det påverkar väl inte dig att någon annan har gjort fler val än du? Eller är du bara avundsjuk? Vi kan inte styra Sverige efter hur folk är avundsjuka. Samma summa pengar beskattas ändå 10 gånger om så staten får sitt i slutändan, tro mig....
December 26, 2001
carnail wrote:
Vi MÅSTE få ekvationen: utbildning = lön att gå ihop. INGEN vill studera i 8 år för att betala ännu mer skatt än någon annan (mer procentenheter) + att få en lön som inte täcker de lån som man _kanske_ blev tvungen att ta för att överleva studietiden (alla behöver inte det men alla vill inte bo hemma heller = val)
Alla har inte samma förutsättningar vad du än verkar tro. Jag tror alla människor lika stor talang men i olika saker. Vissa är duktiga i skolan andra är duktiga socialt mm. Ta mig tex, jag kan inte stava men det hindrar mig inte från att vara duktig i matte, no, so så alla har vi talang för olika ämnen/saker. Men om du fortfarande tror att man kan plugga till vad som hellst vad man än har för begåvning. Så ska du tänka på, att det första tex. M$ frågar efter, är inte din utbildning utan din hobby. De söker framför allt kreativt tänkande o du kan inte påstå att man kan plugga till "kreativt tänkande". Så alla har inte samma förutsättningar att nå de högavlönade arbeterna. Visst måste man vara studiemotiverad om man ska bli civilinsengör, men den största delen av studiemotivationen kommer hemifrån. Och de som har välutbildade föräldrar får betydligt större störe motivation att studera längre.
carnail wrote: Lite fakta: Borgarna kom till makten pga missnöjje med socialdemokraterna. Hur detta låg till kan ni fråga era föräldrar om ....eller vänta....gör inte det....dom röstar ju på socialdemokraterna och har alltid gjort det...du kommer ju inte att få något nyanserat svar där direkt.
Så klart ...... men sen förlorade de maketen beroende på....missnöje med deras politik, det kallas demokrati! Varför de förlorde makten kan DU fråga dina föreldrar om.....eller vänta....gör inte det....de röstar ju på moderaterna och har alltid gjort det...du kommer ju inte att få något nyanserat svar där direkt.
carnail wrote: lite fakta: Sverige är ett av 3 största musikproducenter i en industri som drar in miljarder....men inga pengar går till sverige? Varför, och vad tjänar vi på det?
Av Sveriges 20 största företag är de flesta skrivna utomlands. Varför, och vad tjänar vi på det?
Svaret är: företag vill tjäna pengar och fungerar INTE som humanitära hjälpinstutioner åt personer som behöver någonstans att jobba. Företag, som kan skrivas utomlands och inte behöver innebära att folk flyttar till samma land, gör det för att slippa skatt....och skatt är vad staten behöver. Våra rikaste människor är oxo skrivna utomlands...och frågan blir då: är 10.000 kr bättre än 0 kr?
Anledningen till att så många svenska företag inte längre är svenska, beror på att de blir uppköpta/blir ihopslagna, viserligen köper svenska företag fler utlänska än vad utlänska köper svenska men skit i det. Om ett företag från ett större land går ihop med ett svenskt företag blir de ofta i det störe landet som huvud kontoret ligger. Samma sak när ett svenskt företag går ihop med ett från ett mindre land (norden). Men du har rätt i att iaf privat personer skriver sig utomlands för att slippa skatt= ren egoism, de är de själva som förlorar på det det finns mer än pengar.
carnail wrote: Tro mig, jag vill inget heller än att staten ska få in så mycket pengar som möjligt, men det måste gå att hålla drömmen vid liv...att man *kan* tjäna pengar i sverige och få det bättre än man har det nu. Jag tror ingen vill i unga år konstatera: Jag *kan* inte komma högre i min lönenivå utan det är ett sånt här liv jag ska leva resten av mina dagar. Vart tog drömmen vägen? Jo, drömmen ligger inte i Sverige för många...
Jag har nog tänkt arbeta utomlands (ett tag) men inte för pengarnas skull utan för erfarenheternas. Möjligheterna att stiga i lön är nog lika stora i Sverige som i vilket annat land som hellst räknat i %. Sen är du som vanligt (menar folk som röstar på högern) inne på att pengar är det ända sättet att utvecklas här i livet, tycker synd om dig.
carnail wrote: Socialdemokraterna tror ju (som vanligt) att människor inte ska vara en del av deras ekvation, dvs de vill höjja skatten med XXX % och tror då att om 5miljoner människor betalar skatt så får dom in YYY kr. Vad dom inte fattar är att människor slutar betala...som sagt: YYY kr ÄR bättre än 0 kr.
De räknar kanske med att folk ser vad de får för sinna pengar o då annser det vara värt det. Btw S har nog inte tänkt höja skatten.
carnail wrote: Och vi måste vara överens om att för att överleva i den globala ekonomin (som vi deltar i men inte kan påverka så mycket) så måste vi ha kompetens....alla kan inte sälja korv eller sopa gator...vi måste vara internationellt konkurrenskraftiga, men tyvär så drivs alla välutbildade personer ut ur landet (det är oftast de som har viljan att flytta....de lågutbildade har oftast redan skaffat full familj för flera år sedan)
Vi har välutbildade som flytar utomlands, men de flesta kommer tillbaka efter några år. Den del som aldrig återvänder är marginel. Om man sedan räknar in kompitensen hos våra invandrare så har vi nog positivt flöde av välutbildade, inte deras fel att vi inte tar vara på dem.
carnail wrote: Vi kommer att bli ett Albanien om vi bara har "marktjänsten" kvar...begåvningsreserven får styra landet och allt kommer att gå åt skogen. Socialdemokraterna VAR bra på 60 talet....Per Albin VAR en hjälte....men det arbetarsamhälle som sossarna slåss för det finns inte längre...vi måste lära oss att ifrågasätta....det morsan kommer ihåg av sossarna går inte att applicera i dagens samhälle....dom är inte bra längre...deras idéer fungerar inte....
Som sagt vi är världens 18 rikaste land och vi som bor i sverige är de näst lyckligaste i världen. Sen har väl höger alltid låtigt sådär(även på 60-talet skulle jag gissa), konstigt vore det väl annars.
carnail wrote: Och angånede försvaret: Det handlar om att vara bered! Det kan bli krig på 1 dag, det VET vi...och vad vi oxo vet (men inte tar åt oss förrän det är för sent) är att det tar många ÅR att bygga upp det försvar vi har plocket ner. Det går inte att slänga en bössa på axeln och gå ut i skogen som fallet kanske var för 100 år sedan. Och nu ska dom lägga pengar på att se till så att Sverige kan vara med och kriga i krigszoner oxo...vafaan, vi bantar FÖRSVARET men ska lägga tid på att utbilda folk i att ATTACKERA. Hela vårat försvar är byggt just på att försvara och hålla landet i x antal veckor, inte mer. Låt oss behålla denna funktion, den kostar inte så mycket i det hela stora.
Om vi ska kunna stå emot någon stormakt tex USA måste vi höja skatten med 300% och använda allt till försvaret. Det kan vi självklart alldrig göra så vi är utelämnde åt FN/Nato/....USA om någon skulle anfalla oss hur mycket vi än slänger på försvaret. Låt oss ha ett försvar som kan hjälpa till vid natur katastrofer o som kan sända styrkor i FN's regi. Att ha ett försvar som kan försvara Sverige under längre krig skulle kosta MYCKET. Om försvaret kostar mycket eller inte är väl en smak sak. Jag tycker att ca 1miljard är lite väl mycket för ett flygplan, det motsvarar hela Umeå's skolbudget (det bor ca 125 000 i Umeå kommun)
carnail wrote: Och jag tycker oxo att alla som inte vill ha ett försvar ska förlora rätten att använda ett skyddsrum den dagen det behövs....trots allt så har dom tackat nej till detta eller hur?
Skyddsrum är en av de ganska få saker som jag tycker försvaret ska lägga pengar på. Även om jag inte tror att Sverige kommer att uppleva ett bomb anfall under min levnads tid. Sedan är ju ganska många skyddsrum byggda.
carnail wrote: Nej mina vänner, ta på er era gråa uniformer och gå ut på gatorna och sopa, reparera era traktorer och inse faktum att ni är dom smartaste vi har. Bra va?
Vars ville du komma? Sverige har väldigt högutbildad arbetskraft och även många spjutspetsföretag.
September 13, 2001
Smirnoff wrote: ni kommer inget vart.
gör så här:
planera ett ställe vart ni kan mötas sen kan ni sitta i ett par timmar och slänga ord mot ord.!
snälla kan någon moderator stänga tråden?
börjar bli överdrivet!
Varför stänga en av dom vettigare trådarna på det här forumet just nu ???
Läser mycket hellre den här tråden än någon av de ca 1000 trådarna om XP vs win2k eller AMD vs Intel. Om några trådar borde stängas så är det ju dom.
Att vädra sina åsikter är bla vad "Allmänna" forum är till för, och det är knappast en anledning för att stängas.
January 17, 2002
Måste bara få inflika lite.
De borgerliga i Stockholm har kört ekonomin med negativt resultat som en protest mot skatteutjämningen. Alltså inte p.g.a inkompetens. Om det är rätt eller fel är en annan fråga.
Ang. arbetslösheten. Det finns idag över 1 miljon människor i arbetsför ålder som inte jobbar! Det är mer än för 8 år sedan hur ni än räknar. Av dessa är ca: 170.000 sysselsatta i div. åtgärder. Drygt 100.000 är öppet arbetslösa och resten långtidssjukskrivna eller pensionerade.
Få in fler av dessa i privata sektorn och betala in nettoskatt. Då först kan vi höja anslagen till sossemantrat 'vård-skola-omsorg'.
Att, på sossevis, tro att några få ska betala mycket i skatt och försörja hela landet funkar inte. Kan ni inte inse det?
June 18, 2001
De pensionerade kan du knappast begära ska bli tvingade att jobba. Däremot kan man ha lite hårdare kontroll på vilka som verkligen behöver pension och sjukskrivning. "div. åtgärder" är samma sak som arbetslöshet i mina ögon. Det är nästan förnedrande att behöva göra sådana saker. Visst, man ska inte ge folk pengar gratis om det inte behövs, men låt dem inte slita åtta timmar om dagen för smulor bara för det. Låt dem jobba det antal timmar som ger att de får vad som motsvarar en godtagbar timlön. Och ge dem något vettigt att göra. Arbetsförmedlingen är nog en av de sämsta institutionerna i den svenska sosse-politiken.
Här får jag dock påpeka att lägre löner till höginkomsttagare medför att man har råd att anställa fler.
January 17, 2002
Kan väl hända att man kan anställa några få till om man sänker de allra högsta lönerna. Man kan dock anställa betydligt fler om det blir billigare att anställa folk. Då blir det ju dessutom fler som betalar nettoskatt och kakan vi alla ska dela ("vårdskolaomsorg-mantrat du vet) blir genast större.
April 9, 2001
rem700 wrote: Kan väl hända att man kan anställa några få till om man sänker de allra högsta lönerna. Man kan dock anställa betydligt fler om det blir billigare att anställa folk. Då blir det ju dessutom fler som betalar nettoskatt och kakan vi alla ska dela ("vårdskolaomsorg-mantrat du vet) blir genast större.
Exakt, borgarna har försökt gjort det lättare för arbetsgivare och förändra företagsklimatet i sverige för att få fart på karusellen, medans sossarna vill ha en mindre del pengar nu och inga alls i framtiden, medans borgarna nöjjer sig med mindre pengar nu för att trygga ett mycket större flöde i framtiden. Reformering tar tid, men det måste få ta tid; jag är innerligt trött på alla partier som bara fixar ögonblickliga lösningar för att fiska röster utan någon som helst tanke på framtiden. Soosarna slår undan fötterna på många småföretagare...och tänk på att ett företag är inte bara 1 stycke skatteinbringade objekt, utan också något som genererar jobb och därmed ytterligare med skatt (och sysselsättning).
Hur mycket fientligt inställd till pengar man än må vara; "pengar är inte allt" blablabla, så måste man ha pengar för allt här i världen; direkt eller indirekt. Tom för att få en bättre miljö måste man ha mycket pengar, det räcker inte med att rädda en val, vi måste se hela händelsekedjan och börja ifrån början: -> Pengar -> forskning -> teknik = kanske lite fusionsenergi?
Och det vara bare ett exempel, haka inte upp er så mycket på det.
Och sen att sänka löner för att fler ska få arbete: det fungerar inte överallt: 2 ruttna bananer är inte mer än 1 mogen banan. Ruttna? Jo, vi konkurrerar med löner....betalar vi mindre så får man det man betalar för helt enkelt. Och skatten som staten får in blir ju inte mer för att två personer delar 1 lön, eller?
January 17, 2002
Visst behöver vi skatteintäkter att dela på. Det finns nog oändligt med hål att stoppa dem i, både små och stora.
Vad jag önskar är att fler skulle vara med och betala lite mindre skatt än att, som nu, några få av oss ska betala alldeles för mycket.
Det håller, som Carnail så riktigt påpekat, inte i längden.
June 18, 2001
Visst är det bättre. Jag tycker dock att de som tjänar mer ska betala mer i skatt. Inte som ett straff för att de har en hög inkomst, utan för att de överhuvudtaget inte har någon anledning att ha en hög inkomst. Sänker vi skatterna så motverkar vi det.
Det handlar inte bara om att ge alla jobb, för alla jobb ger inte bra betalt. Att som höginkomsttagare klaga på att det är för dyrt att anställa en slav t.ex. Vad ska de med den till? Är de så upptagna med att jobba och tjäna pengar? Det är skillnad för dem som verkligen behöver hemhjälp, men för dem finns det att tillgå. Och det är inte dyrt. Hm...skattefinansierat till större delen, tror jag bestämt.
November 22, 2001
Voodoozzz wrote:
Alla har inte samma förutsättningar vad du än verkar tro. Jag tror alla människor lika stor talang men i olika saker. Vissa är duktiga i skolan andra är duktiga socialt mm. Ta mig tex, jag kan inte stava men det hindrar mig inte från att vara duktig i matte, no, so så alla har vi talang för olika ämnen/saker. Men om du fortfarande tror att man kan plugga till vad som hellst vad man än har för begåvning.
Möjligheten finns fortfarande eller hur? Det hela handlade ju om ekonomiska förutsättningar. Vem som helst kan läsa vilken utbildning som helst (som han/hon har behörighet till). Om sen människan inte klarar av utbildningen hör ju inte dit.
3 Guest(s)