Tack till alla er som röstade S och MP|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tack till alla er som röstade S och MP
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
sp_UserOfflineSmall Offline
216475
November 5, 2002 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

CyriQ wrote: jaha ja, 1000kr över? en kompis till mig i malmö har 40 kr över........ lägenheten kostar 3400kr/månaden....... mat för ca 600kr....... precis att d räcker. O då har han inte råd att köpa alkohol......

bidragen går upp i ca 4000 tusen kronor
utöver det har du lånet på ca 4000 kronor
sen har man god chans som student att jobba lite vid sidan om, tex. telemarketing är som gjort för studenter o de söker ALLTID folk, även i Malmö
och som student får man rabatt på en lång rad med saker som inte andra människor får

låter snarare som vissa är för bortskämda... eller helt enkelt bara inte kan ta hand om sin ekonomi

men prova att säga det till någon barnarbetare som tjänar en krona om dagen på att väva mattor "oh nej jag är så fattig, jag har bara 8000 i månaden" o så skiter vi i o släppa in dem i sverige eftersom vi är så fattiga här?

äh

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
216482
November 5, 2002 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
men prova att säga det till någon barnarbetare som tjänar en krona om dagen på att väva mattor "oh nej jag är så fattig, jag har bara 8000 i månaden" o så skiter vi i o släppa in dem i sverige eftersom vi är så fattiga här?

äh

Med tanke på att han inte vill ta ett lån så är det uteslutet. Tror du verkligen att han har tid att arbeta??? lol säer jag bara. Ok han fick jobb på ett lov, 45kr/h. 1125kr lr nåt fick han för den veckan. Dessutom behöver du inte bete dig sarcastiskt bara för att jag skrev så. D kommer ju ändå knappast att hända, d inser du väl precis som jag... lr? S klagade själva på att Sverige släppte in så många någon gång.... dessutom skrev jag senare att ni skulle strunta i avd jag skrev innan men ne........

Anton Nilsson
Member
Medlem
216488
November 5, 2002 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

CyriQ wrote: Med tanke på att han inte vill ta ett lån så är det uteslutet. Tror du verkligen att han har tid att arbeta??? lol säer jag bara. Ok han fick jobb på ett lov, 45kr/h. 1125kr lr nåt fick han för den veckan. Dessutom behöver du inte bete dig sarcastiskt bara för att jag skrev så. D kommer ju ändå knappast att hända, d inser du väl precis som jag... lr? S klagade själva på att Sverige släppte in så många någon gång.... dessutom skrev jag senare att ni skulle strunta i avd jag skrev innan men ne........

Om han inte vill ta lån får han väl skylla sig själv?
Som sagt vad är det du förväntar dig, att vi andra skattebetalare som jobbar bara ska ösa pengar över studenterna?
Studenterna har det JÄVLIGT bra i Sverige.

Sen om han bara kan få ett fattigt jobb som betalar mindre än lagstadgad minimilön så är det väl knappast "sveriges fel".
Om jag tror att han har tid att arbeta.. ja jag känner folk som läser i 150%s takt nationalekonomi som fortfarande har tid att arbeta 2 fyratimmars pass i veckan vilket ger dem ungefär 2000 kronor mer i månaden...
alltså är man uppe i närmre tio tusen kronor UT i månaden. varav en viss del är lån visserligen, vill man inte ta lånen så får man la skylla sig själv helt enkelt. Det finns pengar att tillgå, vill man inte ta emot dem har man helelr ingen rätt att beklaga sig för att man inte har tillräckligt med pengar anser jag.

Och jo, jag använder gärna sarkasm för att poängtera det uppenbara logiska falerandet i dina resonemang.

Om vi ska strunta i vad du skriver ska du heller inte skriva det från början, jag är inte ute efter att tjafsa med någon med det kallas Diskussionsforum av en anledning.

Ang. Lån:
Om grabben utbildar sig så att han kan få ett välbetalt jobb (vilket de flesta universitetsutbildningar faktiskt genererar) så kan han ju i lugnan ro ta lånet. Det är ju en investering i sin hjärna. Med utbildningens hjälp så kommer den ju ge avkastning.

Om han å andra sidan "lyxutbildar" sig för att han inte har bättre för sig eller bara för att han tycker det är intressant så ska han ju inte ha några pengar alls.

Och för övrigt behöver han knappast ta fullt lån. Om det är som du säger att han får bidrag så att det täcker hans levande så kan han väl IAF ha mage att beskosta sina nöjen själv tex?

Det hela låter inget annat än gnälligt och bortskämt i mina öron.

Sverige pissar redan bort för mycket skattepengar på studiebidrag, socialbidrag, bostadsbidrag osv. som det är. Du verkar ju vara mån om ekonomin så jag ser inte hur du ska få ihop det hela...

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
216494
November 5, 2002 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ne men jag kan ju för fan inte själv delete mina poster bara göra dem tomma vilket känns rätt meningslöst (vilket jag har gjort nu så... fast inte alla). Sen om du vill använda sarkasm för att reta upp människor så e d upp till dig....

Anton Nilsson
Member
Medlem
216499
November 5, 2002 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

CyriQ wrote: Ne men jag kan ju för fan inte själv delete mina poster bara göra dem tomma vilket känns rätt meningslöst. Därför kan jag bara be er att skita i dem lr? Sen om du vill använda sarkasm för att reta upp människor så e d upp till dig. Bara pointerade att det är störigt som fan.

Som sagt, sarkasm kan användas som ett redskap för att poängtera saker

jag använde det knappast för att retas utan snarare att påpeka hur underligt ditt inlägg var i sitt resonemang

tar du illa upp för det så känner inte jag mig särskilt benägen att be om ursäkt, det var knappast ett påhopp

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
216787
November 6, 2002 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Vad gnäller ni om?

Det är klart man ska ha bidrag vad man än läser och av vilken anledning det än är, med restriktionen att man vill tillgodogöra sig det man pluggar. Däremot tycker jag inte studiemedlen ska täcka mycket mer än hyra, mat och kurslitteratur. Jag får hälften över...

Det är fel att de flesta utbildningar leder till välbetalda jobb, snarare tvärtom.

Lån + bidrag är förövrigt ca 6500:-

Och ja, man har mer än väl tid att arbeta på sidan om. Jag pluggar 150% för tillfället och har ändå ingenting att göra. Just nu är det till och med värre än vanligt, 4 lektioner i veckan. Så, pengar kan man nog skaffa om man behöver.

Anton Nilsson
Member
Medlem
216846
November 6, 2002 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Det är fel att de flesta utbildningar leder till välbetalda jobb, snarare tvärtom.

Vad baserar du det där på.
De flesta utbildningar jag kan tänka mig ger bättre betalda jobb. Dessutom ger det dig ofta en situation där du är i bättre läge att löneförhandla.
Är du ansluten till facken är det ju i princip garanterat att du ska ha en bättre ingånglön än någon outbildad.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
217066
November 6, 2002 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, mitt "tvärtom" var överdrivet.

Jag menar att generella examina är relativt värdelösa utom i de fall då de verkar som komplement till andra utbildningar.

Många yrkesexamina leder också till jobb där lönen inte är hög i jämförelse med många yrken där ingen utbildning krävs. Visst, inom samma yrke tjänar man förmodligen mer om man är utbildad.

Jag ser dock inget fel i detta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 94
Currently Browsing this Page:
6 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL