December 11, 2002
Yup det kan dom, men det hör inte direkt till vanligheterna att dom gör det. Du kan få happygas aka lustgas också.
Och med risk för att säga vad alla andra säger, det är verkligen ingen fara att dra ut tänder. Det kommer kännas en smula när bedövningen släpper dock.
Är det visdomständer vi snackar? =)
January 2, 2007
Jag hade en enorm tandläkarskräck för 5 år sen och tillbaks. Det gjorde så ont under och efter varje besök -_- och jag förstod inte varför, uppfanns inte bedövningsmedel för att slippa smärta, tänkte jag då?
Jo besöket därpå frågade jag tandsköterskan varför det gör så ont. Hon svarade att det tar vanligtvis 20-30 minuter för bedövningsmedlet att ta verkan och de flesta tandläkare börjar redan att pilla efter 10-15 minuter för att bli klar så snabbt som helst (längre rast).
Så från och med det besöket har jag alltid bett min tandläkare att boka tillräcklig med tid så att hon hinner både med det hon ska göra och tiden det tar för bedövningen att ta verkan.
Så prata med din tandläkare, det kan hända att du har drabbats av samma problem som mig ^^ Lycka till!
November 13, 2004
det gör inte ont att dra ut tänder, drog ut 2 st för att flytta mina tänder bakåt med hjälp av en räls.
åkte till tandläkarn och hon sprutade i bedövningen i tandköttet. väntade en stund, sen började hon att dra i tanden. kändes ingenting. sen åker man därifrån, så får man bommulstussar för att ha mot blödningen (det blöder en hel del, iaf för mig). sen så släppte bedövningen och jag hade blivit förvarnad att de skulle göra sjukt ont, men jag kände ingenting.
December 17, 2005
mokkun wrote: Jag hade en enorm tandläkarskräck för 5 år sen och tillbaks. Det gjorde så ont under och efter varje besök -_- och jag förstod inte varför, uppfanns inte bedövningsmedel för att slippa smärta, tänkte jag då?
Jo besöket därpå frågade jag tandsköterskan varför det gör så ont. Hon svarade att det tar vanligtvis 20-30 minuter för bedövningsmedlet att ta verkan och de flesta tandläkare börjar redan att pilla efter 10-15 minuter för att bli klar så snabbt som helst (längre rast).
Så från och med det besöket har jag alltid bett min tandläkare att boka tillräcklig med tid så att hon hinner både med det hon ska göra och tiden det tar för bedövningen att ta verkan.
Så prata med din tandläkare, det kan hända att du har drabbats av samma problem som mig ^^ Lycka till!
Att det gör ont har jag verkligen inget problem med.. Smärtan kan jag hantera.. Det är något annat som klämmer
September 1, 2002
Tandläkarskräck är inget vidare. Jag har också det, om än inte så kraftig. Sjukhus är dock min värsta akilleshäl, blodprov allra helst.
Min mamma är däremot vansinnigt rädd för tandläkare. Hon är helt likblek flera dagar innan varje besök.
Den värsta känslan är när det ilar i tänderna, det är så jäkla ruskigt.
Det viktigaste är nog kommunikation. Att göra tandläkaren/hygienisten medveten om att man är orolig och skraj och att man säger att man vill ha så mycket hjälp det går.
Det svider lite i stoltheten till en början men det är det värt. Bara att ha fått sagt det till människorna det berör lättar otroligt, och de allra flesta är professionella nog att de tar stor hänsyn till rädslan.
March 23, 2003
Jag tycker också tandläkarbesök kan vara obehagliga, men jag har haft samma tandläkare i ett antal år nu (privat tandvård) och vi har en bra kommunikation och jag känner att jag litar fullt på henne.
Har dock inte varit tvungen att dra ut nåt eller gjort något annat större ingrepp, men försök få till en bra kommunikation så går det nog lättare.
October 16, 2004
Jag var mycket hos tandläkaren när jag hade tandställning (typ mellanstadiet/tidiga högstadiet). Innan tyckte jag det var obehagligt men allt eftersom blev jag mer van och nu tycker jag nästan det är skönt att få sitta å vila i den bekväma stolen en gång om året.
Drog i samband med tandregleringen ut fyra permamenta tänder och det tyckte jag var helt ok. Kände ingen smärta bara att tandis meckade runt en stund så huvet gungade och sen lossnade nåt.
När man känner sig lugn med situationen blir allt mycket enklare. Har till och med låtit dem göra mindre borrningar och slipningar i emaljen utan bedövning. I och med att jag tränat bort obehagskänslan tolererar jag smärtan bättre. Om det bara är ett litet ingrepp tycker jag nu det är bättre att slippa hänga läpp pga bedövningen som sitter i flera timmar.
June 17, 2005
min polare har gjort det mesta i munnen man kan göra med tänder då han slog upp(inte ut) sina fram tänder så läkarna fick ta bort dom helt o sen dog delar av hans övre käkben så han har transplanterat en del av det under käkbenet till det övre som fått växa fast(faan va risig han va efter operationen, sov typ 2 dygn i sträck).
men det värsta han gjort va faktiskt att dra ut en tand, han har dragit ut fleramen just en av hans blev det något fel med så läkaren var tvungen att späcka den i 4 delar o sen ta bort alla 4a delar...men som alltid, smärtan kom när bedövningen släppte, han fick så ont att han cyklade in i en buske på hem vägen men lyckligtvis kladade han sig hem sen där han däckade ca 2 dygn där med.
jag e själv orolig hos tandläkaren fast jag vet att den inte gör ont eftersom man får bedövning. det är när man gått där ifrån man kan börja oroa sig lite grann.
jag vet att det inte går men försök att inte vara rädd iallafall, kommer gå bra!
October 18, 2002
Som obelix skrev. Be om att få bli flyttad till sjukhusets tandvård. Annars kan du glömma att få bli sövd.
Tror inte dom får ge annat än möjligtvis lustgas hus vanliga tandvården.
Dock kan det vara väldigt svårt att få narkostid.
Jag fick vänta väldigt länge när jag skulle dra ut mina visdomständer. Dom ville dra ur alla fyra på en o samma gång.
Ett tips är ju att se till att få ordentligt med bedövning och och smärtstillande efteråt. För satan vad ont det gjorde när bedövningen släppte.
Om det är visdomständerna så får du ju inte dricka någe på ett tag efter oxå, så då vill du nog vara på sjukhuset så dom kan skjuta lite smärtstillande i armen. Alt. om du föredrar stolpiller 😉
February 3, 2003
Tycker det är ganska komiskt med folk som har tandläkarskräck.
Just min far som alltid vill framstå lite som en tuffing (fd. raggare och allt det där), får ångest modell värre när det kommer till tandläkarbesök. Klart man tar chansen att retas lite med honom 🙂
Man kan ju undra lite över vad det är som utlöser skräcken. Någon riktigt hemsk upplevelse som barn eller?
PS. Personligen tycker jag väldigt mycket om att gå till tandläkaren DS
November 7, 2006
Jag tycker det är märkligt att man alltid ska förlöjliga detta, enligt min mening finns inget som heter tandläkarskräck utan det är en helt normal reaktion på att någon ska stå med metallborrar eller tänger och borra eller dra ut tänder i munnen på en med teknologi som knappt ändrats sedan medeltiden.
Folk som inte känner något inför att gå till tandläkaren är de som är onormala, inte de som känner sig obekväma med situationen.
1 Guest(s)