Tandläkaren, vilken jävla terror alltså..|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tandläkaren, vilken jävla terror alltså..
Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
sp_UserOfflineSmall Offline
1121678
March 2, 2007 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Har själv haft tandläkarskräck sedan jag var liten.

Nu för cirka 1 månad sedan tog jag tag i min skräck. Hade inte varit till tandläkaren sedan jag var 16år. Nu är jag 24år vilket säger det mesta...

Kan summera det som skall göras i munnen nu.

• 1 rotfyllning
  • 4st flerytsfyllningar a.k.a lagningar
  • 2st enytsfyllningar a.k.a lagningar
  • 1 visdomstand ska bort
  • 1 ta bort en kindtand som är trasig för att låta en fullt frisk visdomstand ramla ner och ersätta den skadade tanden.
  • 2st förebyggande behandlingar (ta bort tandsten, putsa etc)

Summa: 13500kr, 12000kr efter tandvårdsersättningen.

Började med rotfyllningen och den är helt klar nu. Kan bara säga att min tandläkarskräck är som bortblåst. Ser fram emot att fortsätta fixa till i munnen nu. Ångrar att jag inte gjort detta tidigare...

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
1121685
March 2, 2007 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

DarkStormZ wrote: Har själv haft tandläkarskräck sedan jag var liten.

Nu för cirka 1 månad sedan tog jag tag i min skräck. Hade inte varit till tandläkaren sedan jag var 16år. Nu är jag 24år vilket säger det mesta...

Var också nyligt dit för första gången sen typ 15-16 och jag är 25 nu. Fick en klapp på axeln och blev 700:- fattigare för kontrollen då inget behövde göras. 😛

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1121762
March 2, 2007 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk på att heta unga tandläkarsystrar ofta tycker det är charmigt med killar som vågar erkänna att dom inte tycker om att gå till tandläkaren... 😉

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1121783
March 2, 2007 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Pulchi wrote: det gör inte ont att dra ut tänder, drog ut 2 st för att flytta mina tänder bakåt med hjälp av en räls.

åkte till tandläkarn och hon sprutade i bedövningen i tandköttet. väntade en stund, sen började hon att dra i tanden. kändes ingenting. sen åker man därifrån, så får man bommulstussar för att ha mot blödningen (det blöder en hel del, iaf för mig). sen så släppte bedövningen och jag hade blivit förvarnad att de skulle göra sjukt ont, men jag kände ingenting.

1. Det ser ut som att man har en tampong instoppad i munnen.
2. För de allra flesta sticker det och känns äckligt när bedövningen släpper.
3. *letar efter mina flourtabletter*

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1121995
March 3, 2007 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns speciella tandläkarmottagningar för folk som tycker det är väldigt obehagligt med tandläkare. Du kan väl kolla med sjukvårdsupplysningen eller så, om du har någon i närheten.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1122488
March 6, 2007 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså jag blir förbannad.. Finns inget ställe här i stan som har möjlighet att söva ner folk. Ringde till Gällivare då dom har den möjligheten, men jag blir nekad eftersom jag är skriven i Kiruna 😮

fan är deras problem liksom? Jag måste ju betala miljarder vad spelar det då för roll vars jag bor och till vilken tandläkarklinik jag går till?

Apor också. Blir att boka tid på narkoskliniken och ta en liten tripp till Stockholm alltså :arg:

Förresten, ni som bor i Stockholm känner ni någon som vart på narkoskliniken? Bra/dåliga?

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1122571
March 6, 2007 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

jag gick till tandläkaren när jag var 19år(kände mig tvungen då det va sista gratis året).
då hade jag inte varit på hos tandläkaren på över 12år...tandläkaren och medhjälparen stirrade lite på mig o jag tänkte nu blir rotfyllningar och satans avföring o lite till men lyckligtvis så blev det 2st lagningar en lite mindre och en som var lite större, den stora kan det bli en rotfyllning av senare i livet om tanden inte pallar.

idag är jag 22år och går varje år och kollar, helt klart värt 700 spänn, så tar dom bort lite tandsten. hade inga hål senast, i augusti är det dags igen.

tycker synd om er som haft mer otur än jag haft av att vänta för länge och fått punga ut med stora summor.

nu ska jag gå varje år så blir det nog någon liten laging då och då istället för massiva summor, 1 tusing om året kan jag lägga på mina tänder!

sen är det som många säger när man är där är det ingen fara fast man är ju rädd enfast att man vet att det gör nog mer ont när bedövningen släpper.
jag tror man är rädd för att:

1. dom rotar på ett ställe där du inte kan se vad dom gör.
2. dom arbetar med borrar nära "dig" DVS din hjärna.
3. det är allt annat än naturligt att hela huvvet skakar och med vetskapen om att det borras med små vassa borrar.
4. man kan få tankar som:"tänk om han/hon slinter o borrar hål i tex gomen"eller"tänk om borren går av"eller"tänk om kylningen havererar så min tand blir jätte varm och pricker och jag får jobbiga brännskador i munnen".

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1122657
March 7, 2007 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Väntat lite för länge med tandläkarbesöket?

Gör inte det...

2st nya tandkronor, drog ut 2st visdomständer + 1st tand längst bak längst upp som spruckit + lagning av alla tidigare lagningar.

Resultat?

2 nya tänder, bort med 3st, 17 lagningar och 9timmars narkos och 3 veckors sjukskrivning och en slutnota på 32.000:-

Varför? 5år av dator + cola + rökning och snus och dålig tandborstning.

Och att vakna upp från en 9 timmars sövning var knappast kul... under dom 3 veckorna jag var hemma sa jag "fan vad jag ångrar mig" varenda dag, aldrig mått så j*vla dåligt p.ga narkosen nånsin i hela mitt liv, det var som att födas på nytt, orkade inte gå i trappor eller äta eller något... :bgrin:

Är iaf nöjd nu, nu vågar jag le, borstar tänderna varje dag 2-3ggr dagligen, sköljer med fluor och tänker INTE hamna i samma sits igen!

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
1122706
March 7, 2007 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Amstaff wrote: Väntat lite för länge med tandläkarbesöket?

Gör inte det...

2st nya tandkronor, drog ut 2st visdomständer + 1st tand längst bak längst upp som spruckit + lagning av alla tidigare lagningar.

Resultat?

2 nya tänder, bort med 3st, 17 lagningar och 9timmars narkos och 3 veckors sjukskrivning och en slutnota på 32.000:-

Varför? 5år av dator + cola + rökning och snus och dålig tandborstning.

Och att vakna upp från en 9 timmars sövning var knappast kul... under dom 3 veckorna jag var hemma sa jag "fan vad jag ångrar mig" varenda dag, aldrig mått så j*vla dåligt p.ga narkosen nånsin i hela mitt liv, det var som att födas på nytt, orkade inte gå i trappor eller äta eller något... :bgrin:

Är iaf nöjd nu, nu vågar jag le, borstar tänderna varje dag 2-3ggr dagligen, sköljer med fluor och tänker INTE hamna i samma sits igen!

du har verkligen lärt av dina misstag! bara hålla koll på tänderna och gå på alla tandläkar besök, 700kr om året är härligare än 32k vart 5te år :).

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1122779
March 7, 2007 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

jag var hoss tandläkaren här om dagen, på tal om tandläkare altså.
tog 5 minuter för en enkel koll (eller snarare 4), de där digitala rönken maskinerna är värkligen bra 🙂
inga hål 😀

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
1122792
March 8, 2007 - 3:04 am
sp_Permalink sp_Print

Var hos tandläkaren nu den 6e.
Inga hål, men jag borde borsta lite bätre och byta snus sida om jag skall fortsätta.
Hon gav mig även Fluor tuggummi som jag skulle tugga lite då och då.
Som liten bonus får jag en gratis renovering, då alla mediciner jag ätit sabbat mina tänder. Dock är det kosmetiskt dom ser för jävliga ut.

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1123571
March 12, 2007 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Var till tandläkaren idag och fortsatte med min "makeover".
Idag var det 2st hål som skulle jagas, samt en visdomstand som skulle ryckas bort.

Man blev lite fundersam när dem drog fram en FET syl av något slag och körde in i munnen. Min tandläkare stod upp och tryckte till ett par gånger. Det knakade en hel del. Sen var tandjäveln borta iaf 🙂

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
1123636
March 12, 2007 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

fasar för när mina visdoms tänder börjar titta upp, än så länge är dom en bit ner men snart kommer dom, då blir det nog livat i tandläkarstolen ska ni se!

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1123642
March 12, 2007 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: fasar för när mina visdoms tänder börjar titta upp, än så länge är dom en bit ner men snart kommer dom, då blir det nog livat i tandläkarstolen ska ni se!

Haha så farligt är / var det inte. Iofs så satt min i överkäken, som generellt är lättare att ta bort. Jag kände inte ett dugg. Bara hörde att det knakade en del i käken/tandroten. Sen var den väck 😉

aa32
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 220
1123794
March 13, 2007 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

DarkStormZ wrote: [quote=addeee]fasar för när mina visdoms tänder börjar titta upp, än så länge är dom en bit ner men snart kommer dom, då blir det nog livat i tandläkarstolen ska ni se!

Haha så farligt är / var det inte. Iofs så satt min i överkäken, som generellt är lättare att ta bort. Jag kände inte ett dugg. Bara hörde att det knakade en del i käken/tandroten. Sen var den väck 😉

Hur funkar detta igentligen ? Stoppar de in något där eller syr ihop ? Kan ju inte vara hygieniskt att ha stora hål rakt in till benet där tanden satt ?

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1123806
March 13, 2007 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: [quote=DarkStormZ][quote=addeee]fasar för när mina visdoms tänder börjar titta upp, än så länge är dom en bit ner men snart kommer dom, då blir det nog livat i tandläkarstolen ska ni se!

Hur funkar detta igentligen ? Stoppar de in något där eller syr ihop ? Kan ju inte vara hygieniskt att ha stora hål rakt in till benet där tanden satt ?

Jag har hört både och faktiskt... men jag vart sydd, någon specialare som bara försvinner av sig själv.

Ang priser hos tandläkaren är jag glad skåning. Har gått till tandläkaren regelbundet och inte heller haft hål. Betalar 35kr i månaden och får då all tandvård för detta pris förrutom tandkirurgi.

Finns detta system i andra delar av sverige också? Jäkla smidigt tycker jag.

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1123868
March 13, 2007 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: [quote=DarkStormZ][quote=addeee]fasar för när mina visdoms tänder börjar titta upp, än så länge är dom en bit ner men snart kommer dom, då blir det nog livat i tandläkarstolen ska ni se!

Jag fick ett gäng bomullstussar att stoppa in i munnen där tanden suttit. Skulle byta varje halvtimme. Efter cirka 8h så blödde det inte längre.
Har inte ens haft ont någonting efter ingreppet. Man har juh hört om att folk har jätte ont i flera dagar. Men här har det inte hänt ett dugg på smärtfronten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 339
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL