November 10, 2002
Har själv haft tandläkarskräck sedan jag var liten.
Nu för cirka 1 månad sedan tog jag tag i min skräck. Hade inte varit till tandläkaren sedan jag var 16år. Nu är jag 24år vilket säger det mesta...
Kan summera det som skall göras i munnen nu.
- 1 rotfyllning
- 4st flerytsfyllningar a.k.a lagningar
- 2st enytsfyllningar a.k.a lagningar
- 1 visdomstand ska bort
- 1 ta bort en kindtand som är trasig för att låta en fullt frisk visdomstand ramla ner och ersätta den skadade tanden.
- 2st förebyggande behandlingar (ta bort tandsten, putsa etc)
Summa: 13500kr, 12000kr efter tandvårdsersättningen.
Började med rotfyllningen och den är helt klar nu. Kan bara säga att min tandläkarskräck är som bortblåst. Ser fram emot att fortsätta fixa till i munnen nu. Ångrar att jag inte gjort detta tidigare...
September 19, 2002
DarkStormZ wrote: Har själv haft tandläkarskräck sedan jag var liten.
Nu för cirka 1 månad sedan tog jag tag i min skräck. Hade inte varit till tandläkaren sedan jag var 16år. Nu är jag 24år vilket säger det mesta...
Var också nyligt dit för första gången sen typ 15-16 och jag är 25 nu. Fick en klapp på axeln och blev 700:- fattigare för kontrollen då inget behövde göras. 😛
January 7, 2006
Pulchi wrote: det gör inte ont att dra ut tänder, drog ut 2 st för att flytta mina tänder bakåt med hjälp av en räls.
åkte till tandläkarn och hon sprutade i bedövningen i tandköttet. väntade en stund, sen började hon att dra i tanden. kändes ingenting. sen åker man därifrån, så får man bommulstussar för att ha mot blödningen (det blöder en hel del, iaf för mig). sen så släppte bedövningen och jag hade blivit förvarnad att de skulle göra sjukt ont, men jag kände ingenting.
1. Det ser ut som att man har en tampong instoppad i munnen.
2. För de allra flesta sticker det och känns äckligt när bedövningen släpper.
3. *letar efter mina flourtabletter*
December 17, 2005
Alltså jag blir förbannad.. Finns inget ställe här i stan som har möjlighet att söva ner folk. Ringde till Gällivare då dom har den möjligheten, men jag blir nekad eftersom jag är skriven i Kiruna 😮
fan är deras problem liksom? Jag måste ju betala miljarder vad spelar det då för roll vars jag bor och till vilken tandläkarklinik jag går till?
Apor också. Blir att boka tid på narkoskliniken och ta en liten tripp till Stockholm alltså :arg:
Förresten, ni som bor i Stockholm känner ni någon som vart på narkoskliniken? Bra/dåliga?
June 17, 2005
jag gick till tandläkaren när jag var 19år(kände mig tvungen då det va sista gratis året).
då hade jag inte varit på hos tandläkaren på över 12år...tandläkaren och medhjälparen stirrade lite på mig o jag tänkte nu blir rotfyllningar och satans avföring o lite till men lyckligtvis så blev det 2st lagningar en lite mindre och en som var lite större, den stora kan det bli en rotfyllning av senare i livet om tanden inte pallar.
idag är jag 22år och går varje år och kollar, helt klart värt 700 spänn, så tar dom bort lite tandsten. hade inga hål senast, i augusti är det dags igen.
tycker synd om er som haft mer otur än jag haft av att vänta för länge och fått punga ut med stora summor.
nu ska jag gå varje år så blir det nog någon liten laging då och då istället för massiva summor, 1 tusing om året kan jag lägga på mina tänder!
sen är det som många säger när man är där är det ingen fara fast man är ju rädd enfast att man vet att det gör nog mer ont när bedövningen släpper.
jag tror man är rädd för att:
1. dom rotar på ett ställe där du inte kan se vad dom gör.
2. dom arbetar med borrar nära "dig" DVS din hjärna.
3. det är allt annat än naturligt att hela huvvet skakar och med vetskapen om att det borras med små vassa borrar.
4. man kan få tankar som:"tänk om han/hon slinter o borrar hål i tex gomen"eller"tänk om borren går av"eller"tänk om kylningen havererar så min tand blir jätte varm och pricker och jag får jobbiga brännskador i munnen".
December 3, 2004
Väntat lite för länge med tandläkarbesöket?
Gör inte det...
2st nya tandkronor, drog ut 2st visdomständer + 1st tand längst bak längst upp som spruckit + lagning av alla tidigare lagningar.
Resultat?
2 nya tänder, bort med 3st, 17 lagningar och 9timmars narkos och 3 veckors sjukskrivning och en slutnota på 32.000:-
Varför? 5år av dator + cola + rökning och snus och dålig tandborstning.
Och att vakna upp från en 9 timmars sövning var knappast kul... under dom 3 veckorna jag var hemma sa jag "fan vad jag ångrar mig" varenda dag, aldrig mått så j*vla dåligt p.ga narkosen nånsin i hela mitt liv, det var som att födas på nytt, orkade inte gå i trappor eller äta eller något... :bgrin:
Är iaf nöjd nu, nu vågar jag le, borstar tänderna varje dag 2-3ggr dagligen, sköljer med fluor och tänker INTE hamna i samma sits igen!
June 17, 2005
Amstaff wrote: Väntat lite för länge med tandläkarbesöket?
Gör inte det...
2st nya tandkronor, drog ut 2st visdomständer + 1st tand längst bak längst upp som spruckit + lagning av alla tidigare lagningar.
Resultat?
2 nya tänder, bort med 3st, 17 lagningar och 9timmars narkos och 3 veckors sjukskrivning och en slutnota på 32.000:-
Varför? 5år av dator + cola + rökning och snus och dålig tandborstning.
Och att vakna upp från en 9 timmars sövning var knappast kul... under dom 3 veckorna jag var hemma sa jag "fan vad jag ångrar mig" varenda dag, aldrig mått så j*vla dåligt p.ga narkosen nånsin i hela mitt liv, det var som att födas på nytt, orkade inte gå i trappor eller äta eller något... :bgrin:
Är iaf nöjd nu, nu vågar jag le, borstar tänderna varje dag 2-3ggr dagligen, sköljer med fluor och tänker INTE hamna i samma sits igen!
du har verkligen lärt av dina misstag! bara hålla koll på tänderna och gå på alla tandläkar besök, 700kr om året är härligare än 32k vart 5te år :).
October 18, 2002
Var hos tandläkaren nu den 6e.
Inga hål, men jag borde borsta lite bätre och byta snus sida om jag skall fortsätta.
Hon gav mig även Fluor tuggummi som jag skulle tugga lite då och då.
Som liten bonus får jag en gratis renovering, då alla mediciner jag ätit sabbat mina tänder. Dock är det kosmetiskt dom ser för jävliga ut.
November 10, 2002
Var till tandläkaren idag och fortsatte med min "makeover".
Idag var det 2st hål som skulle jagas, samt en visdomstand som skulle ryckas bort.
Man blev lite fundersam när dem drog fram en FET syl av något slag och körde in i munnen. Min tandläkare stod upp och tryckte till ett par gånger. Det knakade en hel del. Sen var tandjäveln borta iaf 🙂
November 10, 2002
addeee wrote: fasar för när mina visdoms tänder börjar titta upp, än så länge är dom en bit ner men snart kommer dom, då blir det nog livat i tandläkarstolen ska ni se!
Haha så farligt är / var det inte. Iofs så satt min i överkäken, som generellt är lättare att ta bort. Jag kände inte ett dugg. Bara hörde att det knakade en del i käken/tandroten. Sen var den väck 😉
November 7, 2006
DarkStormZ wrote: [quote=addeee]fasar för när mina visdoms tänder börjar titta upp, än så länge är dom en bit ner men snart kommer dom, då blir det nog livat i tandläkarstolen ska ni se!
Haha så farligt är / var det inte. Iofs så satt min i överkäken, som generellt är lättare att ta bort. Jag kände inte ett dugg. Bara hörde att det knakade en del i käken/tandroten. Sen var den väck 😉
Hur funkar detta igentligen ? Stoppar de in något där eller syr ihop ? Kan ju inte vara hygieniskt att ha stora hål rakt in till benet där tanden satt ?
December 11, 2002
aa32 wrote: [quote=DarkStormZ][quote=addeee]fasar för när mina visdoms tänder börjar titta upp, än så länge är dom en bit ner men snart kommer dom, då blir det nog livat i tandläkarstolen ska ni se!
Hur funkar detta igentligen ? Stoppar de in något där eller syr ihop ? Kan ju inte vara hygieniskt att ha stora hål rakt in till benet där tanden satt ?
Jag har hört både och faktiskt... men jag vart sydd, någon specialare som bara försvinner av sig själv.
Ang priser hos tandläkaren är jag glad skåning. Har gått till tandläkaren regelbundet och inte heller haft hål. Betalar 35kr i månaden och får då all tandvård för detta pris förrutom tandkirurgi.
Finns detta system i andra delar av sverige också? Jäkla smidigt tycker jag.
November 10, 2002
aa32 wrote: [quote=DarkStormZ][quote=addeee]fasar för när mina visdoms tänder börjar titta upp, än så länge är dom en bit ner men snart kommer dom, då blir det nog livat i tandläkarstolen ska ni se!
Jag fick ett gäng bomullstussar att stoppa in i munnen där tanden suttit. Skulle byta varje halvtimme. Efter cirka 8h så blödde det inte längre.
Har inte ens haft ont någonting efter ingreppet. Man har juh hört om att folk har jätte ont i flera dagar. Men här har det inte hänt ett dugg på smärtfronten.
1 Guest(s)