Tändning av rökpulver?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tändning av rökpulver?
Snull
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 27, 2004 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo nu är det såhär att jag har beställt lite rökpulver från Tyskland.
Det luktar äckligt men whatever, jag gillar rök. :bgrin: Mitt problem nu är hur jag ska få fyr på skiten. Jag har testat med "vanliga" stubiner (till fyrverkerier) men de har inte funkat speciellt bra. Det kommer lite rök men det är bara just runt stubinen som det händer grejer.

Hjälp mig nu!

länk: http://www.rauchbombe-rauchbom.....034a19fc25

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
731815
September 27, 2004 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

kanske skall stoppa det i en cylinder med lock på och borra ett litet hål för stubin och rök?

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
731824
September 27, 2004 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

lägg det i en hink eller något och stoppa ner ett tomtebloss som du tänder på. Alternativt så kan du ju ta en skärbrännare, det borde vara en tillräckligt varm låga 🙂

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
731874
September 27, 2004 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
731896
September 27, 2004 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)

1:1 blandning av s******r och s****r antar jag, har haft blandade framgångar med det, körde ni smält eller blandade ni bara pulvret och stoppade ner blosset?

(censurerade orden så att någon inte får för sig att testa det hemma i köket)

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
732286
September 27, 2004 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: [quote=Combat]tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)

1:1 blandning av s******r och s****r antar jag, har haft blandade framgångar med det, körde ni smält eller blandade ni bara pulvret och stoppade ner blosset?

saltpeter och krut?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
732288
September 27, 2004 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Urax][quote=Combat]tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)

saltpeter och krut?

salpeter och socker antagligen... vad vet jag...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
732294
September 28, 2004 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

hmm socker
jag lyckades sätta eld på socker engång i biologin, det rök iof en hel del för att vara socker.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
732335
September 28, 2004 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

salpeter, socker & svartkol = krut.... maler ner det kmt fint tillsammans så går det att tända på med en tändsticka

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
732550
September 28, 2004 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

En av mina bekanta brukade använda eltändning...

/Olle

Snull
Medlem
733552
September 29, 2004 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipsen. jag ska testa med ett tomtebloss ikväll tror jag. Om jag har tid.

Olle - hur? Det låter som att man behöver lite utrustning för det.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
733558
September 29, 2004 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Mind][quote=Urax][quote=Combat]tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)

saltpeter och krut?

Jupp! Salpeter & socker. dock lite flera grjer för att få färg på röken som t.ex. karamellfärg.
Det tar ca 40min att göra en "sats" med degen som senare när den torkat är hård som sten. man värmer den på spisen å grejjer receptet finns nog kvar på exet.nu

Snull
Medlem
735831
October 1, 2004 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här verkar vara nåt liknande om det inte är precis samma http://www.pyrosmalandskrutbru.....%20Rok.avi
Men vad är det för specialstubin som används?

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
736726
October 2, 2004 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: [quote=Combat]tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)

Hihi, kommer ihåg när vi gjorde det där precis utanför skolans friskluftsintag.
Fyfan, de fick utrymma hela skolan laugh
Det luktade rök i typ en vecka efter det.

Ush vad mycket dumt man har gjort...

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
738014
October 4, 2004 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Snull wrote: Olle - hur? Det låter som att man behöver lite utrustning för det. (eltändning)

Japp!
- Ett vägguttag.
- En stickpropp som passar i vägguttaget.
- En sladd i stickproppen, med det som skall antändas i andra änden.

Detta är inte en metod jag rekommenderar, tvärtom så avråder jag å det bestämdaste eftersom det finns stor risk för kortslutning eller elektrifiering av icke avsedda delar!

/Olle

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
738020
October 4, 2004 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Salpeter och socker som smälts ihop, ja, det är asroligt att göra såna rökbomber, men det är ganska riskabelt också. Jag och polarna slutade upp med sånt när vi lyckades antända blandningen när vi smälte den på spisen i hans kök, det var inte så jävla lyckat med en meterhög blå låga som slog upp ur kastrullen och brinnande sockerdroppar som flög åt alla håll. Nämnas bör att vi var ganska rutinerade vid det laget, vi hade väl tillverkat ett tiotal rökladdningar tidigare, så sånt kan hända även den bäste 🙂

För att tända det behöver du ett tomtebloss eller en magnesiumremsa, det brukar funka.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 186
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL