July 5, 2004
Jo nu är det såhär att jag har beställt lite rökpulver från Tyskland.
Det luktar äckligt men whatever, jag gillar rök. :bgrin: Mitt problem nu är hur jag ska få fyr på skiten. Jag har testat med "vanliga" stubiner (till fyrverkerier) men de har inte funkat speciellt bra. Det kommer lite rök men det är bara just runt stubinen som det händer grejer.
Hjälp mig nu!
February 10, 2004
tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)
March 30, 2003
Combat wrote: tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)
1:1 blandning av s******r och s****r antar jag, har haft blandade framgångar med det, körde ni smält eller blandade ni bara pulvret och stoppade ner blosset?
(censurerade orden så att någon inte får för sig att testa det hemma i köket)
June 28, 2001
Urax wrote: [quote=Combat]tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)
1:1 blandning av s******r och s****r antar jag, har haft blandade framgångar med det, körde ni smält eller blandade ni bara pulvret och stoppade ner blosset?
saltpeter och krut?
August 16, 2002
Mind wrote: [quote=Urax][quote=Combat]tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)
saltpeter och krut?
salpeter och socker antagligen... vad vet jag...
February 10, 2004
keffing wrote: [quote=Mind][quote=Urax][quote=Combat]tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)
saltpeter och krut?
Jupp! Salpeter & socker. dock lite flera grjer för att få färg på röken som t.ex. karamellfärg.
Det tar ca 40min att göra en "sats" med degen som senare när den torkat är hård som sten. man värmer den på spisen å grejjer receptet finns nog kvar på exet.nu
July 5, 2004
Det här verkar vara nåt liknande om det inte är precis samma http://www.pyrosmalandskrutbru.....%20Rok.avi
Men vad är det för specialstubin som används?
October 25, 2003
Urax wrote: [quote=Combat]tomtebloss funkar nog. vet att när vi gjorde sk "rökbomber" i 9an så använde vi oss av tomtebloss och det blev en jäkla rökutveckling, fast man får ackta sig för blandningen som vi gjorde blev nästan 800 grader varm!!! smällte asfalten som colaburken stog på =).. vi hällde alltså ner "massan" i en avskuren aluminiumburk... prova det =)
Hihi, kommer ihåg när vi gjorde det där precis utanför skolans friskluftsintag.
Fyfan, de fick utrymma hela skolan
Det luktade rök i typ en vecka efter det.
Ush vad mycket dumt man har gjort...
July 27, 2004
Snull wrote: Olle - hur? Det låter som att man behöver lite utrustning för det. (eltändning)
Japp!
- Ett vägguttag.
- En stickpropp som passar i vägguttaget.
- En sladd i stickproppen, med det som skall antändas i andra änden.
Detta är inte en metod jag rekommenderar, tvärtom så avråder jag å det bestämdaste eftersom det finns stor risk för kortslutning eller elektrifiering av icke avsedda delar!
/Olle
January 5, 2002
Salpeter och socker som smälts ihop, ja, det är asroligt att göra såna rökbomber, men det är ganska riskabelt också. Jag och polarna slutade upp med sånt när vi lyckades antända blandningen när vi smälte den på spisen i hans kök, det var inte så jävla lyckat med en meterhög blå låga som slog upp ur kastrullen och brinnande sockerdroppar som flög åt alla håll. Nämnas bör att vi var ganska rutinerade vid det laget, vi hade väl tillverkat ett tiotal rökladdningar tidigare, så sånt kan hända även den bäste 🙂
För att tända det behöver du ett tomtebloss eller en magnesiumremsa, det brukar funka.
1 Guest(s)