November 29, 2003
ilg@dd wrote: [quote=whak][quote=ilg@dd]Killen sköt kallblodigt ihjäl far och son p.g.a att dom kom på honom att stjäla deras cykel, och skar sedan halsen av en kvinna för att tysta ett vittne.. Knappast en individ jag skulle vilja ha i min närhet. Han är garanterat i finkaburum inom ett år igen p.g.a våldsbrott, man kan bara hoppas att det är någon högt uppsatt inom rättsväsendet som drabbas då.
Jag tycker att du är så långsynt och kännslig.
Visst det var otroligt fel det han gjorde, men han verkar vara en intressant typ. Därför tycker jag att han borde komma ut igen.
Engine52 är på rätt spår.
Samhället får dom medborgare de förtjänar, dock hör jag inte till den skaran som vill ha psykopater lösa ute på gator och torg.
Nu hyser jag iofs ingen oro för att sådana där stollar skulle söka sej till mina hemtrakter, men jag har släktingar och nära vänner på andra håll som jag är rädd om.
Om folk väljer att idka samkväm med dårar och parasiter må dom stå sitt eget kast, men jag tycker nog att dom kan besöka dom på anstalt/psyket isf, inte att andra ska utsättas för faror bara för att en del ska få sina egoistiska tänkanden i uppfyllelse.
För övrigt betvivlar jag starkt att du ens skulle öppna truten i den där psykopatens närhet, än mindre pricka den med koffburken.
Visst du har en poäng i det du säger.
Men om man läser vad Aftonblaskan skriver så kan man tro att han ska komma tillbaka till Åmsele och slakta folk.
Nu får han visserligen inte besöka Sverige mer. Dock tror jag inte att han har så jätte mycket i Sverige att göra.
Om han lämmnar Finland så tror jag att han åker till Sverige för att ta tåget vidare till Danmark där han har kontakter.
Jasså det tror du inte? Varför inte?
Du tror att så fort en främmande människa kommer i hans närhet så slår han ihjäl honom.
Visserligen skulle man ju handskas försiktigt med honom.
Men jag tror att han sitter inne med en hel del intressant information.
Därför man skulle vilja prata lite med honom.
November 18, 2003
Seriöst om man inte ska få släppa ut sådant folk så kan man lika gärna införa straff med döden för det är nog fan värre sitta inlåst dygnet runt med rutiner än att inte finnas alls och inför vi sådana straff så har vi själva blivit sån "demokrati" många utav invånatrna i västvärlden alltid har kritiserat.
January 12, 2004
Dani wrote: Han e ju rehabiliterad = frisk. Varför skulle han då göra något dumt igen?
psykopater kan inte bli friska, men de kan lära sig vad som är rätt och fel i olika lägen.
Men deras psykopati kan även slå över åt det andra hållet när de kommer upp i 45-50 års åldern.
engine52 wrote: [quote=ilg@dd]Samhället får dom medborgare de förtjänar, dock hör jag inte till den skaran som vill ha psykopater lösa ute på gator och torg.
Nu hyser jag iofs ingen oro för att sådana där stollar skulle söka sej till mina hemtrakter, men jag har släktingar och nära vänner på andra håll som jag är rädd om.
Om folk väljer att idka samkväm med dårar och parasiter må dom stå sitt eget kast, men jag tycker nog att dom kan besöka dom på anstalt/psyket isf, inte att andra ska utsättas för faror bara för att en del ska få sina egoistiska tänkanden i uppfyllelse.
För övrigt betvivlar jag starkt att du ens skulle öppna truten i den där psykopatens närhet, än mindre pricka den med koffburken.
Vem vill ha psykopater ute på gatorna? men vårt rättssystem är som det är och då är det bara acceptera eller försöka förändra systemet hjälper inte att sitta hemma och gnälla. Har man suttit sin tid så har man betalat sitt pris till samhället.
ilg@dd wrote:
På vilket sätt?
Enligt kvällspressen har han inte fått någon som helst behandling, och enligt egen utsago så var det även anledningen till den senaste rymmningen.
Använder du seriöst Aftonbladet som källa? :bgrin: :whops:
tror du inte han fått någon som helst behanling på unger 20 år!?
Var nämnde jag AB?
Och jo, jag litar mer på kvällspressen/Massmedia överlag och deras artiklar/filmintervjuer om/med Juha än en obstinat pojkvasker på sitt pojkrum.. Läs lite överallt om killen så kanske du kan bilda dej en egen bild om honom.
Enligt min mening är ett livstidsstraff en rejäl portion mer än 20 år, och speciellt när det gäller en psykopat som rymt flertalet gånger varav senaste gången för bara 2 år sedan.
obelix wrote: [quote=Dani]Han e ju rehabiliterad = frisk. Varför skulle han då göra något dumt igen?
psykopater kan inte bli friska, men de kan lära sig vad som är rätt och fel i olika lägen.
Men deras psykopati kan även slå över åt det andra hållet när de kommer upp i 45-50 års åldern.
Kan slå över?
Svartenbrandt och Olofsson, välkända psykopater, när tror du det "slår över åt andra hållet" för dom? Antagligen i samma ögonblick som pumpen slutar arbeta.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 16, 2007
ilg@dd wrote:
Var nämnde jag AB?
Och jo, jag litar mer på kvällspressen/Massmedia överlag och deras artiklar/filmintervjuer om/med Juha än en obstinat pojkvasker på sitt pojkrum..
Enligt min mening är ett livstidsstraff en rejäl portion mer än 20 år, och speciellt när det gäller en psykopat som rymt flertalet gånger varav senaste gången för bara 2 år sedan.
Ingenstans, men vi har väl bara Aftonbladet och Expressen som "kvällstidningar"? Och båda är väl rätt känd att vrida åt det håll dom själv vill.
Enligt min mening är också ett livstidsstraff längre än 20 år, håller helt med. Men idag är det inte så.. Man kan 1: acceptera eller 2: försöka ändra systemet. Hur man än vrider på det så kommer han 1 juli ha betalat priset till samhället oavsett vad man tycker om det så är han en fri människa.
November 29, 2003
ilg@dd wrote: [quote=engine52][quote=ilg@dd]Samhället får dom medborgare de förtjänar, dock hör jag inte till den skaran som vill ha psykopater lösa ute på gator och torg.
Vem vill ha psykopater ute på gatorna? men vårt rättssystem är som det är och då är det bara acceptera eller försöka förändra systemet hjälper inte att sitta hemma och gnälla. Har man suttit sin tid så har man betalat sitt pris till samhället.
ilg@dd wrote:
På vilket sätt?
Enligt kvällspressen har han inte fått någon som helst behandling, och enligt egen utsago så var det även anledningen till den senaste rymmningen.
Använder du seriöst Aftonbladet som källa? :bgrin: :whops:
tror du inte han fått någon som helst behanling på unger 20 år!?
Var nämnde jag AB?
Och jo, jag litar mer på kvällspressen/Massmedia överlag och deras artiklar/filmintervjuer om/med Juha än en obstinat pojkvasker på sitt pojkrum.. Läs lite överallt om killen så kanske du kan bilda dej en egen bild om honom.
Om du kollar länken i mitt första inlägg så ser du.
January 12, 2004
ilg@dd wrote:
Kan slå över?
Svartenbrandt och Olofsson, välkända psykopater, när tror du det "slår över åt andra hållet" för dom? Antagligen i samma ögonblick som pumpen slutar arbeta.
jag skrev kan...
Sedan är det nog så att vissa kan fastna i sin egna myt och omöjlighen kan ta sig ur den.
har haft det otvivelaktiga nöjet att träffa en fullblodspsykopat som satt på rättspsyk, och den människan skrämde skiten ur mig... :cy:
whak wrote:
Om du kollar länken i mitt första inlägg så ser du.
Jo, fast nu var det ju Kirunapajsaren jag citerade, och jag tror inte du var inblandad i det?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 16, 2007
Fia.B wrote: Jag blir rent mörkrädd rädd när jag läser vad whak och engine52 skriver.. :cy:
Menar ni allvarligt att man kan betala tillbaka någons liv? Sen är man skuldfri? Psykopater är psykopater..(menar naturligtvis inte pengar när jag säger betala..)
Jag tycker egentligen att en mördares rätta straff är döden eller LIVSTIDSFÄNGELSE! (inte 10 eller 20 år utan hela livet)
Men med dom lagar och regler vi har så har han betalt sin skuld (1 juli) och kommer då vara fri. Så det fungerar idag, varför sitter man annars inne om man inte betalar "sin skuld"? är väl det allt går ut på.
December 31, 2001
Livstidsfängelse kostar för mycket penga för skattebetalarna.
Börja bygg arbetsläger där fångar får arbeta av sin skuld till samhället i stället för att suga ut mer av det.
Antingen jobbar man eller så väljer man döden svårare än så borde det inte vara.
Har man tagit tre personers liv så förtjänar man grov tortyr och sen en avrättning då inget denna människa gör kan rättfärdiga det han tidigare gjort.
Kan inte förstå varför man ska släppa ut sådana här personer, en del verkar ju tycka att man kan ändra sig, men inte fan ska det rättfärdiga det han gjorde för 20 år sedan. Låt dom arbeta sig till döds på så sätt kan dom få uppleva ett helvete på jorden innan dom kommer till nästan hållplats.
September 16, 2007
Death On Wings wrote: Livstidsfängelse kostar för mycket penga för skattebetalarna. Börja bygg arbetsläger där fångar får arbeta av sin skuld till samhället i stället för att suga ut mer av det.
Antingen jobbar man eller så väljer man döden svårare än så borde det inte vara.
Så vitt jag vet så jobbar fångar (ialla fall i Sverige), läser upp betyg och går olika behandlingsprogram.
http://www.kriminalvarden.se/t....._3625.aspx
Death On Wings wrote: Har man tagit tre personers liv så förtjänar man grov tortyr och sen en avrättning då inget denna människa gör kan rättfärdiga det han tidigare gjort.
Om ingenting rättfärdigar hans mördande hur kan du då mörda en mördare? Talar det inte emot det du säger?
Death On Wings wrote: Kan inte förstå varför man ska släppa ut sådana här personer, en del verkar ju tycka att man kan ändra sig, men inte fan ska det rättfärdiga det han gjorde för 20 år sedan. Låt dom arbeta sig till döds på så sätt kan dom få uppleva ett h*****e på jorden innan dom kommer till nästan hållplats.
Nu säger jag inte att han förändrats för det kan jag omöjligt veta, men jag tror att en människa som sitter inlåst i 20 år och varje dag har ungefär samma rutiner kan förändras. Även du & jag kan förändras som människor beroende på upplevelser osv, varför skulle man inte kunna det?
Ingenting kommer någonsin göra det han gjorde "rätt" men någonstans måste man förstå och acceptera att han har betalt sin skuld till samhället som systemet ser ut idag det kan varken du eller jag ändra på.
September 16, 2007
hawkie wrote: Öppna en gruva, släng ner packet.
När det kommer kol/salt/guld upp.. då går det mat ner. Enkelt.
Omoraliskt.. kanske, men hur moraliskt är det att mörda någon?
Nu gör dom iaf lite nytta!
Skulle man kunna göra samma sak med invandrare som bryter mot lagen?
Edit: tänkte göra min fråga mer tydlig och eftersom så otroligt många tar åt sig och tror man är rasist direkt man skriver något om invandrare kan jag även säga att jag inte är rasist. Det jag menar är alltså, om första steget är att sätta ner mördare i en gruva efter din teori vad är nästa steg? Och steget efter det?
Eller är det bara mördare? Om ja, varför? Det är väl lika "omoraliskt" som du själv utryckte det att råna någon eller våldta någon. Men vänta vi är 9 miljoner invånare i Sverige tänk om många tycker det är "omoraliskt" att kolla porr vad gör vi med dom människorna? Till slut sitter det 9 miljoner Svenskar nere i en gruva och skeppar upp kol och undrar när fan maten kommer.
January 12, 2006
Ska man bry sig om en psykopatisk finne? Enligt utländska säkerhetstjänster så är ju sverige en bas för al-qaida, och flera andra terrornätverk.
Rätt vad det är utvisar ju säpo terrorister. Trots det så sitter det antagligen tusentals människor i förorten som skulle tacka sin gud om miljoner amerikaner/europeer sprängdes i luften....
(det är inte jag som säger det, det är andra länders säkerhetstjänster!)
I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.
November 29, 2003
Fia.B wrote: Jag blir rent mörkrädd rädd när jag läser vad whak och engine52 skriver.. :cy:
Menar ni allvarligt att man kan betala tillbaka någons liv? Sen är man skuldfri? Psykopater är psykopater..(menar naturligtvis inte pengar när jag säger betala..)
Jag säger inte att han är skuldfri.
MEN vad kostar inte det att ha honom i fängelse?
Clark Olofsson och Svartenbrandt är ju fria idag så varför hålla Juha kvar?
Visserligen sitter han i finskt fängelse men endå.
By the way, i en intervjuv förrut så sa han "jag skulle aldrig kunna sjunka så lågt att arbeta som vanligt folk." Så någonting kommer han kanske pyssla med om han inte har kommit på bättre tankar.
December 31, 2001
engine52 wrote: [quote=Death On Wings]Livstidsfängelse kostar för mycket penga för skattebetalarna. Börja bygg arbetsläger där fångar får arbeta av sin skuld till samhället i stället för att suga ut mer av det.
engine52 wrote: Så vitt jag vet så jobbar fångar (ialla fall i Sverige), läser upp betyg och går olika behandlingsprogram.
http://www.kriminalvarden.se/templates/KVV_InfopageGeneral____3625.aspx
Kallar du det där att arbeta av sin skuld till samhället? Rena semestern i mina ögon. Det jag menar med arbeta är hårt jobb i gruvor och andra farliga ställen
Death On Wings wrote: Har man tagit tre personers liv så förtjänar man grov tortyr och sen en avrättning då inget denna människa gör kan rättfärdiga det han tidigare gjort.
engine52 wrote: Om ingenting rättfärdigar hans mördande hur kan du då mörda en mördare? Talar det inte emot det du säger?
Enlgit mig så gör det inte det, människor som inte platsar i ett samhälle på grund av att dom inte kan sköta sig och tar andra personers liv genom att mörda borde tas bort på så sätt händer det inte igen.
Samma sak gäller pedofiler som gör exakt samma sak som dom gjorde innan dom blev inlåsta och gör om det när dom kommer ut
Death On Wings wrote: Kan inte förstå varför man ska släppa ut sådana här personer, en del verkar ju tycka att man kan ändra sig, men inte fan ska det rättfärdiga det han gjorde för 20 år sedan. Låt dom arbeta sig till döds på så sätt kan dom få uppleva ett h*****e på jorden innan dom kommer till nästan hållplats.
engine52 wrote: Nu säger jag inte att han förändrats för det kan jag omöjligt veta, men jag tror att en människa som sitter inlåst i 20 år och varje dag har ungefär samma rutiner kan förändras. Även du & jag kan förändras som människor beroende på upplevelser osv, varför skulle man inte kunna det?
Ingenting kommer någonsin göra det han gjorde "rätt" men någonstans måste man förstå och acceptera att han har betalt sin skuld till samhället som systemet ser ut idag det kan varken du eller jag ändra på.
Saken är den att det är inte värt att chansa att en person har förändrats, 20 år är för lite i mina ögon då livstids slavarbete i en gruva inte ens skulle väga upp det han gjort. Skitsamma om en person har förändrat sig det är inte där tyngden ligger utan sätta exempel på att så gör man tamejfan inte.
September 5, 2001
engine52 wrote: [quote=hawkie]Öppna en gruva, släng ner packet.
När det kommer kol/salt/guld upp.. då går det mat ner. Enkelt.
Omoraliskt.. kanske, men hur moraliskt är det att mörda någon?
Nu gör dom iaf lite nytta!
Skulle man kunna göra samma sak med invandrare som bryter mot lagen?
Edit: tänkte göra min fråga mer tydlig och eftersom så otroligt många tar åt sig och tror man är rasist direkt man skriver något om invandrare kan jag även säga att jag inte är rasist. Det jag menar är alltså, om första steget är att sätta ner mördare i en gruva efter din teori vad är nästa steg? Och steget efter det?
Eller är det bara mördare? Om ja, varför? Det är väl lika "omoraliskt" som du själv utryckte det att råna någon eller våldta någon. Men vänta vi är 9 miljoner invånare i Sverige tänk om många tycker det är "omoraliskt" att kolla porr vad gör vi med dom människorna? Till slut sitter det 9 miljoner Svenskar nere i en gruva och skeppar upp kol och undrar när fan maten kommer.
En mördare är en mördare oavsett var han kommer ifrån.
Nu handlar det om mördare och inte våldtäkter och pedofiler. Har man tagit någon annans liv, i lagens mening mord så har man sagt upp sig rätten att leva. Uppenbarligen är man såpass sjuk att man inte kan respktera de liv man har fått.
Är det nått som är omoraliskt så är det att bli dömd livstid för mord och är ute efter 8 år. Var är moralen i det?
När 9 miljoner svenskar blir mördare, så undrar jag vilka man mördar, vem som väcker åtal och vilka som dömer. Ibland försöker du lite för mycket.
1 Guest(s)