Tankar kring IE, Firefox och WC3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tankar kring IE, Firefox och WC3
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 23, 2006 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Har bara lite tankar kring detta.
MÄnga stirrar sig blint pÄ WC3's "standard" och följer alla konstens regler Àven fast det bara Àr en rekomendation och ingen standard.

KÀnns det inte mÀrkligt att open source folk kommer och sÀger: "SÄhÀr ska det vara" och gör det jobbigare för programmerare att göra hemsidor.

Jag tycker IE Àr bra mycket snÀllare nÀr det gÀller webkod om man gÀmför med andra browsers...
Gillar inte open source för övrigt, nÀr mÄnga personer kommer och kladdar i den sÄ blir koden vÀldigt ostrukturerad och luddig. GÀmför ASP med PHP bara!

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1043891
May 23, 2006 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote:
Gillar inte open source för övrigt, nÀr mÄnga personer kommer och kladdar i den sÄ blir koden vÀldigt ostrukturerad och luddig. GÀmför ASP med PHP bara!

Visst finns det sÀkert nackdelar med Open Source men inte fan Àr det dÄligt. Finns mÄnga program som folk gjort bÀttre genom att det varit just open source.

Cezar
Member
Medlem
1043894
May 23, 2006 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=Cezar] Gillar inte open source för övrigt, nÀr mÄnga personer kommer och kladdar i den sÄ blir koden vÀldigt ostrukturerad och luddig. GÀmför ASP med PHP bara!

Visst finns det sÀkert nackdelar med Open Source men inte fan Àr det dÄligt. Finns mÄnga program som folk gjort bÀttre genom att det varit just open source.

Jojo mindre applikationer ja.
Tycker inte unix/linux har lyckats riktigt som Microsoft.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1043897
May 23, 2006 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, program som aldrig hade blivit nÄgot av utan att nÄgon tagit tag i det. Tycker det Àr guld att det finns folk som gör sÄdant utan att tjÀna ett öre pÄ det.

Cezar
Member
Medlem
1043902
May 23, 2006 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Ja, program som aldrig hade blivit nÄgot av utan att nÄgon tagit tag i det. Tycker det Àr guld att det finns folk som gör sÄdant utan att tjÀna ett öre pÄ det.

Ja, helt klart men tycker det har blivit för stor grej med WC3 "standarden" som inte ens Àr en standard.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1043904
May 23, 2006 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

WC3 styr ju upp vad du fÄr och inte fÄr göra, tycker det Àr bra. Nej, det Àr ingen standard, men blir du WC3 validerad vet du att din kod kan lÀsas.

Ska man bygga en hobbyhemsida som ex jag gjort i css/dhtml sÄ tycker jag WC3 validation kvittar, vem bryr sig om inte hemsidan inte fungerar som den ska pÄ Orvar45s compaq frÄn 94.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1043906
May 23, 2006 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=Marcan-][quote=Cezar] Gillar inte open source för övrigt, nÀr mÄnga personer kommer och kladdar i den sÄ blir koden vÀldigt ostrukturerad och luddig. GÀmför ASP med PHP bara!

Just ja, det Ă€r tack vare open source dĂ€r fortfarande finns lite kompabilitet kvar. Sitter man i windows kan man inte ens arbeta med M$ egna filsystem fatx. Bara en sĂ„n sak... 🙄

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
1043929
May 23, 2006 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote:

Hur kan man jÀmföra ASP med PHP? ASP Àr vad jag vet stÀngd kod och PHP öppen. Se det sÄhÀr: PHP KAN jÀmföras! det kan inte ASP dÄ du inte kan eller fÄr se koden. Om nu detta beror pÄ att ASP koden inte Àr sÀker, fult skriven eller vad det nu kan bero pÄ vet inte jag.

Ang. att Unix/Linux inte "lyckats" lika som MS Àr ju typ som att jÀmföra Tre kronor med Eurovision.. (dvs. olika mÄl)

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1043931
May 23, 2006 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

WC3 standarden Àr bra, Àr man webbkodare och inte gillar den Àr man bara en lat fetröv. puss

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1043952
May 23, 2006 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

eh, Àr du pÄ riktigt?

w3c-standarden gör det lÀttare att göra webbsidor, eftersom den fÄr webblÀsarna att hantera sidorna mer eller mindre likadant.

öppen kod Àr sannolikt bÀttre strukturerad Àn stÀngd kod eftersom man rÀknar med att andra ska kunna förstÄ och Àndra den.

sen vad gÀller microsoft vs linux/unix sÄ Àr ju frÄgan hur man definierar framgÄng.
microsoft har ju otvivelaktigt större omsÀttning, men det Àr ju ocksÄ mer eller mindre allmÀnt erkÀnt att unix och linux Àr mer stabilt och bÀttre i allmÀnhet.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1043953
May 23, 2006 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe, vaddÄ "Score: -1 Flamebait"?
🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1044031
May 23, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=Marcan-][quote=Cezar] Gillar inte open source för övrigt, nÀr mÄnga personer kommer och kladdar i den sÄ blir koden vÀldigt ostrukturerad och luddig. GÀmför ASP med PHP bara!

Du verkar inte veta vad open source Àr...
PÄ vilket sÀtt har inte "linux" lyckats lika bra som Microsoft? SÄ kan man ju inte sÀga, beror ju pÄ vad man Àr ute efter.

nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
1044070
May 23, 2006 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

W3c Àr bra dÀrför att (som redan sagts) sÄ hjÀlper det web-utvecklare och browser-leverantörer att göra kompatibla produkter. Men visst om man bara ska göra en hobbysida som endast behöver fungera med IE sÄ Àr det inte nödvÀndigt att följa riktlinjerna.

Cezar
Member
Medlem
1044107
May 24, 2006 - 7:03 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: WC3 styr ju upp vad du fÄr och inte fÄr göra

Nej.
Sidor fungerar lika utan de reglerna.

Den styr inte upp nÄgonting utan det Àr endast riktlinjer.
Man kan fÄ en hemsida att fungera minst lika bra utan att följa dessa.

whoracle wrote: [quote=Cezar] Gillar inte open source för övrigt, nÀr mÄnga personer kommer och kladdar i den sÄ blir koden vÀldigt ostrukturerad och luddig. GÀmför ASP med PHP bara!

Hur kan man jÀmföra ASP med PHP? ASP Àr vad jag vet stÀngd kod och PHP öppen. Se det sÄhÀr: PHP KAN jÀmföras! det kan inte ASP dÄ du inte kan eller fÄr se koden. Om nu detta beror pÄ att ASP koden inte Àr sÀker, fult skriven eller vad det nu kan bero pÄ vet inte jag.

Ang. att Unix/Linux inte "lyckats" lika som MS Àr ju typ som att jÀmföra Tre kronor med Eurovision.. (dvs. olika mÄl)

Varför skulle man inte kunna gÀmföra dessa ?
BÀgge Àr ju operativsystem Àven om tillvÀrkarna hade olika mÄl sÄ ska de kunna gÀmföras.

optimuz wrote: WC3 standarden Àr bra, Àr man webbkodare och inte gillar den Àr man bara en lat fetröv. puss

Jag vet mÄnga programmerare som inte gillar den. Kodar dock i C#, JAVA, ASP m.m m..m.

Cezar
Member
Medlem
1044110
May 24, 2006 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jo jag tycker endÄ det kÀnns skumt att följa (Àven fast jag sjÀlv gör det) en rekomendation.

Det roliga Àr att de flesta anvÀnder IE och mÄnga (iaf förut) anpassade sig till just den lÀsaren.

84,7% av anvÀndarna har Windows, 7,8% Macintosh.
61,4% anvÀnder Internet Explorer, 19,1% Opera och 7,7% Firefox

Om jag sjÀlv fÄr sÀga sÄ tycker jag det Àr lÀttare att lÀra sig stÀngd kod. PHP Àr sÄ himla kladdigt!

Varför deletade du din post Coore?

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
1044114
May 24, 2006 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

Är du och grĂ€ver i kĂ€llkoden? NĂ€r jag kodar i Python Ă€ndrar jag bara i min egen, inte i interpretern.

Cezar
Member
Medlem
1044119
May 24, 2006 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: Är du och grĂ€ver i kĂ€llkoden? NĂ€r jag kodar i Python Ă€ndrar jag bara i min egen, inte i interpretern.

Det jag menar Àr att ASP Àr lÀttare att lÀra sig Àn PHP.
Mycket renare enligt mig.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1044124
May 24, 2006 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Skillnaden Àr att om man kodar efter webstandarder fÄr man en sida som funkar universalt i olika browsers och operativsystem. Kodarn man efter IE fÄr man en sida som funkar i IE och Windows.

Skillnaden Àr ocksÄ att om du bygger en sida som följer webstandarder sÄ kommer den att fungera i all framtid i browsers som implenterar dom. Vad gÀller IE kan MS Àndra pÄ hur den fungerar hur dom vill (villket dom ocksÄ har gjort i IE7/Vista) och sidor kommer att behöva skrivas om för att anpassa sig.

Nej visst, webstandarder suger...

Cezar
Member
Medlem
1044125
May 24, 2006 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

Folk vÀrkar inte förstÄr att det inte Àr en webstandard men det Àr ju rÀtt det ni sÀger annars...

Det var ungefÀr det jag ville komma fram till!

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1044189
May 24, 2006 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote:
...
Nej visst, webstandarder suger...

Vad i helvete? Har du nÄgonsin kodat hemsidor? Webstandarder Àr det som gör att man inte sliter bort allt sitt hÄr i ilska, orsaken till att W3C:s rekommendationer blivit sÄ kÀnda att de rÀknas som en standard Àr ju för att det var ett Ànnu vÀrre att koda hemsidor innan de kom in och styrde upp saken och det Àr fortfarande riktigt jobbigt ibland eftersom IE inte följer W3Cs rekommendationer och lÀser css pÄ ett annat sÀtt (box-model) Àn vad som Àr rekommenderat.

Cezar: Jag skulle gÀrna vilja se lite konkret fakta som backar upp dina pÄstÄenden om varför standarder och öppen kÀllkod skulle vara sÄ dÄliga. Men visst, koda dina sidor för IE för att IE Àr snÀllare att lÀsa din kod bara, lycka till att hitta ett jobb inom webdesign dock ifall du bara kan koda för IE.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 374
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL