Tankar kring IE, Firefox och WC3|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tankar kring IE, Firefox och WC3
whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
sp_UserOfflineSmall Offline
1044193
May 24, 2006 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=nXsty] ...
Nej visst, webstandarder suger...

Vad i h*****e? Har du någonsin kodat hemsidor? Webstandarder är det som gör att man inte sliter bort allt sitt hår i ilska, orsaken till att W3C:s rekommendationer blivit så kända att de räknas som en standard är ju för att det var ett ännu värre att koda hemsidor innan de kom in och styrde upp saken och det är fortfarande riktigt jobbigt ibland eftersom IE inte följer W3Cs rekommendationer och läser css på ett annat sätt (box-model) än vad som är rekommenderat.

lungna sej nu lite å leta upp sökfunktionen i browsern, sök på 'ironi' så får vi se om inte just den där raden dyker upp...

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1044217
May 24, 2006 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: [quote=ViU][quote=nXsty] ...

Vad i h*****e? Har du någonsin kodat hemsidor? Webstandarder är det som gör att man inte sliter bort allt sitt hår i ilska, orsaken till att W3C:s rekommendationer blivit så kända att de räknas som en standard är ju för att det var ett ännu värre att koda hemsidor innan de kom in och styrde upp saken och det är fortfarande riktigt jobbigt ibland eftersom IE inte följer W3Cs rekommendationer och läser css på ett annat sätt (box-model) än vad som är rekommenderat.

lungna sej nu lite å leta upp sökfunktionen i browsern, sök på 'ironi' så får vi se om inte just den där raden dyker upp...

Okej jag överreagerade och missade ironin i nXstys men jag hittar ingen ironi i Cezars inlägg så jag var lite på gång.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1044221
May 24, 2006 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Får jag säga vad jag tror: Han var nog ironisk.

ViU wrote: [quote=nXsty] ...

Cezar: Jag skulle gärna vilja se lite konkret fakta som backar upp dina påståenden om varför standarder och öppen källkod skulle vara så dåliga. Men visst, koda dina sidor för IE för att IE är snällare att läsa din kod bara, lycka till att hitta ett jobb inom webdesign dock ifall du bara kan koda för IE.

Jag programmeringar på hobbynivå men jag följer standarden endå mest för att få det att fungera i Firefox, opera m.f.l.

Öppen källkod kan vara bra och dåligt.
Dåligt just för att så många olika kan hålla på och kladda i den. Den blir luddig, svårare att lära sig men inte minst ostrukturerad.

Mindre applikationer brukar fungera bra men större har jag ingen bra erfarenhet av. Har hunnit testa Media portal och det är riktigt buggigt!

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1044239
May 24, 2006 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Jag programmeringar på hobbynivå men jag följer standarden endå mest för att få det att fungera i Firefox, opera m.f.l.

Öppen källkod kan vara bra och dåligt.
Dåligt just för att så många olika kan hålla på och kladda i den. Den blir luddig, svårare att lära sig men inte minst ostrukturerad.

Mindre applikationer brukar fungera bra men större har jag ingen bra erfarenhet av. Har hunnit testa Media portal och det är riktigt buggigt!

Kan inte hålla med. Det är inte direkt så att vem som helst tillåts pilla med vad som helst. Större open source projekt har alltid riktlinjer för vad som får inkluderas. Patcher som skickas in måste godkännas av dom som håller i projektet etc.

I genomsnitt har nog open source program bättre kod än proprietära. Det gjordes en studie på linux-kernels tcp/ip stack där den jämfördes med dom i proprietära operativsystem och resultatet var att linux-kerneln hade betydligt färre buggar per linje kod (sök på google om du vill hitta studien). När det gäller proprietära program så finns det inga andra som kollar på koden, därför kan den se ut lite hur som helst om den gör sitt jobb. Ta tex. det här blogg-inlägget från en adobe-programmerare om photoshop. Tydligen körs mac-versionen versionen av photoshop till viss del på gammal kompatibilitetskod från m68k-tiden som blir ett problem nu när apple byter till Intel. Och ingen har märkt något då det är ett proprietärt program med stängd källkod. Dessutom finns det deadlines och budgetar som måste hållas villket uppmuntrar till dålig kod för att det ska bli klart i tid, ett problem som open source inte lider av.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1044275
May 24, 2006 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Varför deletade du din post Coore?

Kom på att jag inte orkade diskutera detta med dig då du helt klart inte vet vad du snackar om.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1044472
May 25, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett annat "problem" som kommersiell mjukvara lider är av s.k. bloating. Dvs att de har funktioner som är i princip onödiga och lades dit bara för att ha något nytt att presentera till den nya versionen så att de skall kunna sälja programvaran igen. Open Source fungerar precis tvärtom, fungerar mjukvaran bra till det den designades för är det ingen som lägger massa tid på att få ut en ny version bara för att få ett versionsnummer högre.

Cezar
Member
Medlem
1044575
May 25, 2006 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Open source är bra till enstaka saker.

Inte så många hemanvändare som sitter med linux exempelvis.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1044576
May 25, 2006 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg inte det. Känner till rätt många som gör det.
Tjejen älskar desutom spelen som följer med ubuntu så där finns något för alla. 😉

Cezar
Member
Medlem
1044600
May 25, 2006 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Säg inte det. Känner till rätt många som gör det.
Tjejen älskar desutom spelen som följer med ubuntu så där finns något för alla. 😉

Hehe

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1044605
May 25, 2006 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Open source är bra till enstaka saker.

Inte så många hemanvändare som sitter med linux exempelvis.

nej, men å andra sidan så använder i princip alla det indirekt, på ett eller annat sätt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 384
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL