Tankar på kvällens ()debatt [Muhammed teckningar]|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tankar på kvällens ()debatt [Muhammed teckningar]
Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 7, 2006 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tittar just nu på debatten på Svt1
Och alvarligt, tjejen, som är jude, flamer ju outright islam och muslimer, jag blir förbanned på hennes formuleringar! "Judendom är ett folkslag medans Islam är en religion, så det är enkelt att gömma sig bakom ospeciferad islamofobi" i helvete heller, vafan 5 generationer utspätt är man inte ett folk, man är bara människa

Tycker att man skall visa respekt, visst tryckfrihet, men man behöver inte försvara rentav dumma publiceringar...
Sedan skall man inte dömma hela islam (1.4 miljarder) pågrund av de hundratal som blir militanta, jag menar... det är som att döma hela västvärlden pågrund av USA, skulle du vilja bli relaterad med en konservativ amerikan?

Kärlek, förståelse, ickedömmande och förlåtelse är vad vi behöver, inte fingerpekning och fördömning... inte VI mot DEM
Vi är alla människor.

PS. Jag är subjektiv

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1012497
February 7, 2006 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu dömer ju du alla Amerikaner och generaliserar dem. Hur försvarar du det?

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1012498
February 7, 2006 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Krehlmar wrote: Jag tittar just nu på debatten på Svt1
Och alvarligt, tjejen, som är jude, flamer ju outright islam och muslimer, jag blir förbanned på hennes formuleringar! "Judendom är ett folkslag medans Islam är en religion, så det är enkelt att gömma sig bakom ospeciferad islamofobi" i h*****e heller, vafan 5 generationer utspätt är man inte ett folk, man är bara människa

Tycker att man skall visa respekt, visst tryckfrihet, men man behöver inte försvara rentav dumma publiceringar...
Sedan skall man inte dömma hela islam (1.4 miljarder) pågrund av de hundratalsom blir militanta, jag menar... det är som att döma hela västvärlden pågrund av USA, skulle du vilja bli relaterad med en konservativ amerikan?

Kärlek, förståelse, ickedömmande och förlåtelse är vad vi behöver, inte fingerpekning och fördömning... inte VI mot DEM
Vi är alla människor.

PS. Jag är subjektiv

Det är bra mycket mer än ett hundratal som är involverade i denna "konflikten"... räcker nog inte med 1000-tals.

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
1012501
February 7, 2006 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=Krehlmar]Jag tittar just nu på debatten på Svt1
Och alvarligt, tjejen, som är jude, flamer ju outright islam och muslimer, jag blir förbanned på hennes formuleringar! "Judendom är ett folkslag medans Islam är en religion, så det är enkelt att gömma sig bakom ospeciferad islamofobi" i h*****e heller, vafan 5 generationer utspätt är man inte ett folk, man är bara människa

Sedan skall man inte dömma hela islam (1.4 miljarder) pågrund av de hundratalsom blir militanta, jag menar... det är som att döma hela västvärlden pågrund av USA, skulle du vilja bli relaterad med en konservativ amerikan?

Vi är alla människor.

PS. Jag är subjektiv

Det är bra mycket mer än ett hundratal som är involverade i denna "konflikten"... räcker nog inte med 1000-tals.

Det räcker ju för att generalisera hela den islamska världen elr?
Visst, 5000 extrimister, ska dem skapa räddsla i hela väst världen, skapa islamofobi och aggrivisitet, hat och ilska?
Titta bara på dom i amerika som är emot abort, preventin medel etc.
Ska vi generalisera hela kristendomen bara därför?

Nu dömer ju du alla Amerikaner och generaliserar dem. Hur försvarar du det?

jag generaliser deras utrikespolitik, jag kan säga att bara 25% stödjer bush etc. och jag vet att det finns bra amerikanare, men jag tar dem som exempel eftersom vi i europa inte ser med ett gott öga på dessa och därför antar jag att du inte vill bli relaterad med dem.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1012503
February 7, 2006 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Inget räcker för att generalisera, men många verkar tro att det bara är "ett hundratal". Ser man på bilder, och tänker igenom så är det skrämmande många som har involverat sig "militant" i det hela världen över. Med detta menar jag fortfarande inte att alla muslimer ska dras över en kam, men snarare att det är väldigt skrämmande att isåfall de militanta grupperna har sådan utsträckning.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1012506
February 7, 2006 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Krehlmar wrote: Det räcker ju för att generalisera hela den islamska världen elr?
Visst, 5000 extrimister, ska dem skapa räddsla i hela väst världen, skapa islamofobi och aggrivisitet, hat och ilska?
Titta bara på dom i amerika som är emot abort, preventin medel etc.
Ska vi generalisera hela kristendomen bara därför?

Jag blir i alla fall rädd när jag ser att ett tusental stormar och bränner ner ambassader... Och jag blir arg för att olika länders ambassader blivit nedbrända...

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1012508
February 7, 2006 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Egentligen ser jag ingen större skillnad på dessa händelser och det EU mötet som var i Göteborg med massa skadegörelse, skillnaden ligger nog i mest i storleken på polispådraget.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1012512
February 7, 2006 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Allvarligt talat nu, finns nog inte en enda religion som säger, tror dom inte på mig som Gud och gör dom narr av mig eller liknande döda dom, tortera och sånt.
Det finns alltid folk var man än kommer som anser sig själva till att ha större makt än andra och göra som dom känner för.
Finns det nån större skillnad på Muslimska terroristers motto och Kristna terroristers motto som tex. KKK?
Terrorism stär för en väldigt liten del av en befolkning var man än kommer och dom står för en liten del av dom "anslutna".

Peace Out

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
1012513
February 7, 2006 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar den fina mediebilden man får av våra vänner i mellanöstern. Alltid galna med skägg och brinnande flaggor.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1012515
February 7, 2006 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Extremisterna generaliserar stenhårt, troligvis för att dom är totalt ignoranta.
Så jag tycker det inte är ett dugg bättre att sitta här och slå sig för bröstet som svensk och tycka att man är så jävla bra, samtidigt som man gör samma sak dvs drar alla muslimer över en kam.
Ingenting blir bättre av det, snarare tvärt om.
Jag var också jävligt anti ett tag i början, men så tog jag och kollade runt lite på nätet i diverse forum och såg att det faktiskt fanns rätt många muslimer som tyckte att våldet var förkastligt.
Lita inte på den skit som media tvångsmatar er med, kolla runt lite och bilda er en egen uppfattning.

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
1012539
February 8, 2006 - 1:10 am
sp_Permalink sp_Print

AnonymousKiller wrote: Jag gillar den fina mediebilden man får av våra vänner i mellanöstern. Alltid galna med skägg och brinnande flaggor.

Min point, medierna i västvärlden är på gränsen till korrupta och sjukt partiska, har bara sett DN ta in posetiva bilder av muslimer, t.ex några av den MAJORITET av muslimer som är PASSIVE och vill ha FREDSAMMA demonstrationer, bara för att ett hundratal extrimister skall börja kasta sten vilken sedan urartar.

DiDi wrote:
Jag blir i alla fall rädd när jag ser att ett tusental stormar och bränner ner ambassader... Och jag blir arg för att olika länders ambassader blivit nedbrända...

Läs ovan

squarepusher wrote: Extremisterna generaliserar stenhårt, troligvis för att dom är totalt ignoranta.
Så jag tycker det inte är ett dugg bättre att sitta här och slå sig för bröstet som svensk och tycka att man är så j**la bra, samtidigt som man gör samma sak dvs drar alla muslimer över en kam.
Ingenting blir bättre av det, snarare tvärt om.
Jag var också jävligt anti ett tag i början, men så tog jag och kollade runt lite på nätet i diverse forum och såg att det faktiskt fanns rätt många muslimer som tyckte att våldet var förkastligt.
Lita inte på den skit som media tvångsmatar er med, kolla runt lite och bilda er en egen uppfattning.

Mmm, det jag menar, inte fan ser vi repotage på de 1.390 000 000 muslimer som INTE är ute och bränner flaggor, tänder eld på ambassader etc.

Tycker det är så fel att hela västvärlden skapar islamofobi och blir mindre odemokratiska, jag menar, vinner inte terroristerna när vi godtar lagar som bryter mot mänskliga rättigheter?...

Bobby Bullhorn
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
1012541
February 8, 2006 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jag missade tyvärr debatten men finner det så intressant hur alla i denna händelse generaliserar så otroligt mycket, de som blivit sårade och tar extrema åtgärder verkar anklaga hela norden för händelserna medan här i norden anklagar man alla muslimer och islam rent generellt för att tillåta detta.

D3mpa tar upp en intressant sak som ja ofta tänker på....Hamas förknippas med islam, Al-Qaida förknippas med islam men KKK förknippas aldrig med kristendom upplever jag det som inte heller IRA eller andra grupper som kan tänkas hävda sig tillhöra en religion....

och apropå media som ett partiskt medium så minns jag att den 11/9 så var det väldigt mycket bilder på jublande palestinier och dylikt. Aldrig såg man bilder på sörjande muslimer som haft familj där eller folk som allmänt ansåg det vara tragiskt.....utan man såg jublande palestinier. Det värsta är att efter lite research så fick jag information om att det dem visade var filmsekvens från tidigare händelser där palestinier jublade och inte alls var förknippade med 11/9...nu kan jag heller inte 100% bevisa det påståendets äkthet men det var mycket som pekade på att medier groooovt manipulerade medier, mer än vanligt och nästan på ett vidrigt sätt.

Ratien
Medlem
Forum Posts: 155
1012542
February 8, 2006 - 1:33 am
sp_Permalink sp_Print

när det gäller media i EU, så har dom tagit efter usa, usa's media lever på rädslan från sina invånare.. tyvärr verkar svenska media också ha detta som ett mål, med ett få undantag

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
1012550
February 8, 2006 - 2:19 am
sp_Permalink sp_Print

Ratien wrote: när det gäller media i EU, så har dom tagit efter usa, usa's media lever på rädslan från sina invånare.. tyvärr verkar svenska media också ha detta som ett mål, med ett få undantag

Fast fördelen med Europeisk media är att vi sänder mer reportage från länder utanför Europa. I USA kanske knappt 1% av all media som handlar om länder utanför USA. I Europa så är det minst 20 % om inte mer. Kan visserligen bero på att USA är ett väldigt stort land som har en hel del interna händelser medans Europa inte har det. Ett exempel är Estonia katastrofen där i stort set alla Europeiska länder hade extrainsatta nyheter medans i USA sades det inte ett enda ord om händelsen som ändå var den största fartygs olyckan sen Titanic eller nått sånt. , sett till antal döda.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1012590
February 8, 2006 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Krehlmar wrote: [quote=AnonymousKiller]Jag gillar den fina mediebilden man får av våra vänner i mellanöstern. Alltid galna med skägg och brinnande flaggor.

Min point, medierna i västvärlden är på gränsen till korrupta och sjukt partiska, har bara sett DN ta in posetiva bilder av muslimer, t.ex några av den MAJORITET av muslimer som är PASSIVE och vill ha FREDSAMMA demonstrationer, bara för att ett hundratal extrimister skall börja kasta sten vilken sedan urartar.

DiDi wrote:

Läs ovan

Läst, jag är fortfarande rädd och arg på DE som bränner ner och förstör...

Ratien
Medlem
Forum Posts: 155
1012591
February 8, 2006 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

The Dragon wrote: [quote=Ratien]när det gäller media i EU, så har dom tagit efter usa, usa's media lever på rädslan från sina invånare.. tyvärr verkar svenska media också ha detta som ett mål, med ett få undantag

Fast fördelen med Europeisk media är att vi sänder mer reportage från länder utanför Europa. I USA kanske knappt 1% av all media som handlar om länder utanför USA. I Europa så är det minst 20 % om inte mer. Kan visserligen bero på att USA är ett väldigt stort land som har en hel del interna händelser medans Europa inte har det. Ett exempel är Estonia katastrofen där i stort set alla Europeiska länder hade extrainsatta nyheter medans i USA sades det inte ett enda ord om händelsen som ändå var den största fartygs olyckan sen Titanic eller nått sånt. , sett till antal döda.

som jag sa så bygger usa's media på rädsla... men en färja som har sjunkit 1000 mil där ifrån oroar dom inte, för att den inte kan skada dom... medans en muslim som bor i deras land kan ju vara jättefarlig....
och då visar dom klipp ifrån tidigare eller olika demonstrationer som har gått fel.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1012611
February 8, 2006 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Ratien wrote: [quote=The Dragon][quote=Ratien]när det gäller media i EU, så har dom tagit efter usa, usa's media lever på rädslan från sina invånare.. tyvärr verkar svenska media också ha detta som ett mål, med ett få undantag

som jag sa så bygger usa's media på rädsla... men en färja som har sjunkit 1000 mil där ifrån oroar dom inte, för att den inte kan skada dom... medans en muslim som bor i deras land kan ju vara jättefarlig....
och då visar dom klipp ifrån tidigare eller olika demonstrationer som har gått fel.

Hehe Fox News...deras repotage är ju väldigt objektiva 🙂

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1012641
February 8, 2006 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Var det inte den muslimske prästen som halvt skrattade när den vithårige farbrorn påstod att det fanns risk för terrorbomber i Sverige?

http://www.expressen.se/index......p?a=521486
"19-åringen planerade terrordåd i Sverige"

Det hade ju tidigare skett också, brandbomb mot en vallokal i Kista. Man kan tycka att det borde sluta ljugas i TV.

QllQ
Medlem
Forum Posts: 109
1012646
February 8, 2006 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl ganska uppenbart att större delen av den muslimska världen tycker det är helt ok med terroristattentat i västvärlden, det har vi ju sett massor av bevis för.

Jag tycker det är skrämmande att opinionen verkar vara på terroristernas sida, krav på att chefredaktören avgår, EU och till och med FN kritiserar publiceringen av karikatyrerna.

Uppenbarligen är det Islamsk religiös lag som gäller i världen idag och inte tryckfrihet eller demokrati.

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
1012651
February 8, 2006 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

QllQ wrote: Det är väl ganska uppenbart att större delen av den muslimska världen tycker det är helt ok med terroristattentat i västvärlden, det har vi ju sett massor av bevis för.

Jag tycker det är skrämmande att opinionen verkar vara på terroristernas sida, krav på att chefredaktören avgår, EU och till och med FN kritiserar publiceringen av karikatyrerna.

Uppenbarligen är det Islamsk religiös lag som gäller i världen idag och inte tryckfrihet eller demokrati.

Kan bara hålla med.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 475
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL