Tänkt på när ni betalar med kort?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tänkt på när ni betalar med kort?
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 22, 2005 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt.

Jag som många mer betalar gärna med kort.

Men har ni tänkt på när ni är på t.ex. krogen och beställer in och betalar och sedan skriver på det där kvittot vad som står på de?

Tar du en titt på ditt kort t.ex. VISA så står kort nummer samt giltighets datum.

Rätta mig om jag har fel men det brukar vara allt man behöver för att beställa nått från nätet.

Så om man står där och trängs i barkön och får in biran och skriver på lite snabbt och låter den ligga på bardisken så kan vem som helst som står brevid norpa åt sig kvitensen som resturangen/krogen skall ha.

Och så stor det klart och tydligt kort nummer samt datumet.

Om vi säger nu att leffe beställer in en bira och skriver på och bara vill bort från den trånga baren så han går där ifrån.
En som står brevid han just då norpar åt sig kvittot och går iväg på toan och ringer sin kompis och säger hela nummer raden och sedan gör kompisen en beställning med det.

Eller så kan han bara spara det till morgondagen för att i lugn och ro sätta sig på något internet café och shoppa på.

Behöver inte just vara 10 mobiltelefoner utan det kan vara påladdning till kontantkorts telefon eller köpa bio biljett på sf.

Men alla fall, ni förstår säkert vad jag menar, hur kan man i huvud taget säga att "betala med kort, det är säkert".
Han som "rånar" en behöver inte ens i huvud taget vara i kontakt med en för att utföra gärningen.

Samt att alla kvitton som baren sparar ofta läggs i ett glas bara eller liknande bakom disken, ritchi rich som tar det glaset med kvitton.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
925231
July 22, 2005 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det säkrare att betala med kontanter då? Man kan ju bli rånad!

Personligen så skiter jag i det där. Jag använder mitt kort överallt och har aldrig råkat ut för något, men jag brukar å andra sidan inte kasta kvitton omkring mig. Slutligen brukar det fullständiga kortnumret inte stå på kvittot, och om någon mot förmodan skulle köpa något så har banken garanterat rutiner för att lösa problemet.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
925233
July 22, 2005 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Betalar väldigt sällan med kort. Har inte ens VISA faktiskt. Tycker om det då man lätt tappar bort kontrollen på hur myckt man spenderar. På krogen tar jag med mig så lite som möjligt. Typ bara ett par hundringar. Telefon, plånbok, klocka m.m. får vara hemma just för att jag inte vill bli av med om. Har varit med för mycket bakom kulisserna för att vara så dum att jag tar med mig dom.

//Andreas

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
925234
July 22, 2005 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Invandrar butiker och trängsel ställen, där undviker jag att betala med VISA.

I riktiga mataffärer så litar jag på att det går rätt till.
Men du har rätt, det finns oärliga personer överallt så det gäller att vara på sin vakt.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
925237
July 22, 2005 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Andreas, berätta för en som är intresserad varför telefon, plånbok och klocka får stanna hemma. Är det något särskilt, eller är det bara den ständiga risken att nån sticker ner handen i fickan på dig eller att du blir spöad och rånad på vägen hem, för sånt behöver man inte direkt ha varit med bakom kulisserna för att känna till.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
925246
July 22, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

De gånger jag har fått fel exemplar av kvittot från en affär har där inte stått hela kortnumret. Det var väl bara förr i tiden det stod??

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
925250
July 22, 2005 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag handlar med mitt maestrocard så "censureras" xantal siffror.

Låt säga att jag har följande nr 17321843907
Då kan det se ut såhär 17321****07.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
925251
July 22, 2005 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Har faktiskt själv reagerat nyligt över att en del butikers kortsystem inte XXXX:ar ut vissa siffror.. det är inget nytt, men det är helt klart värt att tänka på.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
925257
July 22, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Andreas, berätta för en som är intresserad varför telefon, plånbok och klocka får stanna hemma. Är det något särskilt, eller är det bara den ständiga risken att nån sticker ner handen i fickan på dig eller att du blir spöad och rånad på vägen hem, för sånt behöver man inte direkt ha varit med bakom kulisserna för att känna till.

Nej, det är egentligen inte så mycket mer avancerat än så.
Står man dock som bevakare så ser man att det inte bara är besökarna som jävlas.

Folk som super kollar dessutom inte kvittot. Trånga barer har betydligt fler fördelar än man kan tro, speciellt för bartenders.
Starta en nota istället så ni har lite koll iaf och kan betala när det är ett mer passande läge för det. Notor brukar man inte jävlas med heller då kunden har bättre koll. Absoluta favoriten är när en kund beställer gärna tre fyra helt udda drinkar som alla kostar olika. Betala inte andras notor.

Glömt telefon i jackan som du lämnade in? Surt för personen där har inte sett något. Varken telefon eller tjuv.
Jävlas väktaren och du får inte med dig alla dina grejer när du åker ut? Hittegods *oops*

Nu är det iofs Örebro jag har erfarenhet ifrån så ta det inte för allmänrådande. Det förekommer mycket konstigt på dom klubbarna och moralen bland personal är kanske inte den yppersta. Det var inte så länge sedan en av klubbarna råkade ut för en handgranat dock.

//Andreas

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
925262
July 22, 2005 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

I 90% av alla fall jag handlat med mitt Visa på krogen samt matställen osv, så brukar faktiskt alla siffor utan de fyra sista censureras...

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
925265
July 22, 2005 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar mitt VISA.
Jag använder det alltid när jag beställer online.
Huruvida jag betalar kontant eller med kort i "fysiska" butiker är dock olika och beror mest på hur mycket pengar jag har i börsen.
Jag betalar dock aldrig mat (restaurang, pizzeria, etc.) med kort.

Jag tycker att alla kan posta sina kortnummer här, inklusive giltighetstid och de tre sista siffrorna på baksidan.
Tackar.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
925287
July 22, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Betalar ALLTID med cash när jag är ute. Jävla klödd med kort hit och kort dit när man betalar för en beer eller liknande. Nej det är mycket snabbare/smidigare med kontanter då. Annars använder jag mitt VISA till nästan allt annat.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
925288
July 22, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Har aldrig tänkt på några siffror på kvittot... NÅgonting jag missat rejält kanske.. Ska kolla nästa gång jag handlar något. Handlar dock aldrig med kort på något ställe som verkar lite halvskummt.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
925296
July 22, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vissa sidor vill även ha de tre sista siffrorna du har på baksidan av kortet också, för att godta betalning...
Iaf Junkyard, finns säkert fler. 😉

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
925359
July 22, 2005 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo precis de 3 kontroll siffrorna på baksidan använder sig vissa nätbutiker av, t.ex. SJ.

Ang XXXXXX i nummret så är det på kundens kvitto, men på barens kvitto står det klart och tydligt hela nummret.

Först använder man giltidhets datumet som kontroll, sen så börjar de använda den tresiffriga koden på baksidan.
Vad kommer komma efter de mån tro.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
925458
July 23, 2005 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

Du slipper betala om någon snor ditt kortnummer.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
925459
July 23, 2005 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

humm... man tappar helt klart kontrollen när man har kort med sig. Särskilt när man dricker!

Sen blir det alltid dyrare i baren... har flera "Prel. kortöverföring" från gårdagen på minst 90 / st... ingen öl kostar 90...

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
925507
July 23, 2005 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: humm... man tappar helt klart kontrollen när man har kort med sig. Särskilt när man dricker!

Sen blir det alltid dyrare i baren... har flera "Prel. kortöverföring" från gårdagen på minst 90 / st... ingen öl kostar 90...

Jag tar alltid för vana att ta ut pengar så man har istället. Slipper man vakna nästa dag och få en chock.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
925532
July 23, 2005 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Betalar väldigt sällan med kort. Har inte ens VISA faktiskt. Tycker om det då man lätt tappar bort kontrollen på hur myckt man spenderar. På krogen tar jag med mig så lite som möjligt. Typ bara ett par hundringar. Telefon, plånbok, klocka m.m. får vara hemma just för att jag inte vill bli av med om. Har varit med för mycket bakom kulisserna för att vara så dum att jag tar med mig dom.

//Andreas

Par hundringar och korgen passar inte i samma mening...

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
925536
July 23, 2005 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Om nån stjäl ditt kortnummer och beställer saker på nätet med det så måste dom ju beställa det till en adress, det är nog via den polisen går om man anmäler stölden.

Själv lever jag efter devisen "cash is king", i synnerhet på krogen och när man julhandlar. Är väldigt många affärer här omkring iaf som har en kontantkassa under julhandeln tex som nästan jämt är tom samtidigt som det är kilometerlånga köer till dom vanliga kassorna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 289
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL