Man kan se saker från olika perspektiv, här är en ny vinkel ang. PUL..
http://www.idg.se/ArticlePages.....IW.dbp.asp
Litegrann "En dåres försvarstal" över det hela..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 2, 2001
Ganska fånigt tycker jag. Henrik Pontén och den där snubben från symantec har uppenbarligen dålig koll på hur en brandvägg fungerar. Därför finner jag den här kommentaren ganska roande:
-Det kommer att få absurda konsekvenser. Utredarna på Datainspektionen kan inte ha en aning om hur datorer och internet fungerar, säger Joakim von Braun, säkerhetsrådgivare på företaget Symantec.
Det har Jokim uppenbarligen inte heller. En brandvägg, server eller dyligt samlar inte in IP-adresser utan ens vetskap utan man måste själv ansluta och lämna den där. Och det är ju skillnad på att aktivt leta IP-adresser och föra register över dom och att passivt bara registrera alla anslutningar.
Det enda jag kan tänka mig behöver göras är att internetleverantörer lägger till en liten varning i sina licensavtal, ngt i stil med: "När du besöker webplatser kan dom se din IP-adress villket räknas som en personuppgift."
Föresten, en del av kommentarerna på IDG är ganska intressanta. En person liknar det vid en nummervisare till telefonen. Den loggar ju telefonnr villket är personuppgifter på samma sätt som en brandävgg loggar anslutningar. Men inte bryr sig någon om det?
February 21, 2004
Exakt, man väljer ju själv att "hacka" brandväggen eller att på något sätt komma i kontakt med den. Sitter man i samma nät är man med största sannolikhet medveten om att den finns och att den loggar uppgifterna, speciellt om man är duktig nog för att begå dataintrång. Som sagt en dåres försvarstal, ta nederlaget och erkänn dig besegrad Pontén.
November 4, 2001
Det är ju en HELT annan sak..
Om någon hackar min FW så loggas ip...
Är ju inte så att min FW sitter och loggar ipnummer som hackar eran FW, om ni förstår hur jag menar.
Är ju en jävla skillnad på "logga ip nummer" för att tes spärra dem från sitt nätverk och "leta/spåra ipnummer" bara för att få en större check...
July 13, 2004
SuperNova wrote: Det är ju en HELT annan sak..
Om någon hackar min FW så loggas ip...Är ju inte så att min FW sitter och loggar ipnummer som hackar eran FW, om ni förstår hur jag menar.
Är ju en j**la skillnad på "logga ip nummer" för att tes spärra dem från sitt nätverk och "leta/spåra ipnummer" bara för att få en större check...
Word!
September 12, 2001
säkerhetsexpert wrote: Säkerhetsexperten Joakim von Braun som också stödjer påståendet att Datainspektionens beslut gör vanliga brandväggar olagliga.
-Det kommer att få absurda konsekvenser. Utredarna på Datainspektionen kan inte ha en aning om hur datorer och internet fungerar, säger Joakim von Braun, säkerhetsrådgivare på företaget Symantec.
Herregud...han kallar sig för "säkerhetsexpert" men verkar inte ha ett jota om brandväggars funktion när det gäller ip.
Det är en helt annan sak. Jösses...man tar sig för pannan.
Han måste läsa på vad det gäller PUL.
December 15, 2003
Alltså det här är ju skrämmande, det är ju ett försvarstal av herr ponten, nu är det fel på de "stygga juristerna som gör brandväggar olagligt", precis som då han stormade in i bahnhof och fick tre servrar beslagtagna (som dessutom fortfarande står hos polisen då de inte ens haft tid att ens koppla in ström i dem för att se om de tex är krypterade..) då herr ponten helt plötsligt uttalade sig i media att han och hans familj var hotade för att då skapa ett slags intryck av att han och hans gelikar är mänskliga. Detta är skrämmande.
Jag har väldigt länge haft ett motstånd mot piratkopiering (tex varje dator jag byggt ihop till bekanta och familj har jag krävt att de skulle köpa windows i original och de har kvidit och sagt att deras granne/polare etc har minsann en piratkopia av tex XP och då har jag svarat att de får då själva fixa sin egen dator vilket har medfört att de fått punga ut för ett ex..) men nu känner jag ett slags vrede över hur film och musikbranschen beter sig (inte bara dem, världens ondaste företag enligt mig är Monsanto) så nu har jag bestämt mig för att bli en pirat, härmed deklarerar jag att jag skall ladda ner någonting olagligt ikväll. Om det så bara är någon mögig mp3låt.
1 Guest(s)