February 12, 2002
Var en insändare i aftonbladet idag som jag tycker var skrämmande korkad trots den nu (tror/hoppas jag iaf var skriven med ett dolt budskap). Förstår inte att den fick publiceras, och förstår inte heller vart personen i fråga vill komma med det hela förutom att uppröra sådana som mig.
Här är insändaren.
Ska straighta få skaffa barn?
Hur många barn är det inte som får sina liv förstörda av sina heterosexuella föräldrar? knarkare, alkolister, pedofiler, med flera, eller bara rent av dåliga föräldrar. Är det verkligen rätt att heterosexuella ska få skaffa barn?
/Hetero
Och här är det svar jag önskar jag får med i tidningen imorgon, har inte skickat det ännu utan skall överväga det. Tar gjärna emot åsikter som kan göra svaret bättre.
(Ja den skall stavnings och gramatik rättas. Ni får bidra om ni vill ;))
Svar till hetero
Om man har 4 gråstenar och en diamant är diamanten ovanlig. Den är inte normal alltså tillhör den inte normen.
Att säga att heterosexuella människor är en grupp går i och för sig men egentligen inte enligt min upfattning då detta är normen. Då är det lättare enligt mig att säga att knarkare, alkolister, pedofiler och homosexuella är grupper som skiljer sig från normen.
En heterosexuell människa kan vara alkolist osv men den kan inte vara homosexuell vad jag menar är bara att normen för en människa är att den är varken eller. Den är hetero och har inga laster. Tycker du sådana föräldrar är olämpliga föräldrar så finns det en hel del bevis som talar emot. Men nu tror jag inte det var din poäng, inte heller behöver nämnas att homosexuella också kan vara alkolister osv.
Däremot min poäng, barn till föräldrar som skiljer sig från normen får det bevisligen svårare. Så då är frågan, är homosexuella människor IDAG gråsten eller diamant?
September 5, 2001
Visst, det ser väl bra ut. Jag hade nog tryckt på hur barnet skulle må med att i skolan berätta för sina kamrater att han/hon har två pappor eller två mammor.
Jag tror det finns kraftig risk för mobbning av barnet, just som du sa för att det inte tillhör normen. Så då är det barnet som tar smällen för att dess föreldrar är homosexuella även om dom är bra föreldrar.
Sen kan det vara psykologiskt jobbigt, då barnet inte riktigt kan sätta det hela i sammanhang..ex: Barnets kompisar har ju en mamma och pappa, vem kan jag kalla mamma och vem ska jag kalla pappa? Mina föreldrar är två män, betyder det att det ska vara naturligt för mig att dras till mitt egna kön? Sexualkunskap, hur gör mina föreldrar?
Knivigt värre.
En viktig fråga i homoadoption tycker jag.
June 28, 2001
Bra skrivet men det känns som en övergiven diskution.
Finns det inte viktigare saker att gnälla om ?
Nått som påverkar stora massan tex arbetslösheten, bostadsbristen och kriminella pundare och sosseregeringen som skänker bort våra pengar till U-länder.
Bögar är bara en fis i rymden.
February 12, 2002
Delph1 wrote: Du ger ju iofs bara insändaren precis vad den vill ha, men visst 😉
//Andreas
Hur menar du?
Kan det vara så att hela insändaren bara är ironisk? Men i sånna fall tycker jag det var väldigt svårt att förstå. Tycker överhuvud taget att insändaren var väldigt "kass".. Förstod den som inte helt, är inte säker på att det är klarspråk. Men vad ger det att skriva så om ingen fattar poängen, jag gjorde det ju iaf inte ritkgit. (?)
Å ja min "ilska" har svalnat lite så andra ämnen kanske vore vettigare.. 😉 Kanske de här med att vi stänger kärnkraftverk för att de är så(åååå) skitig ström å sen importerar vi varje vinter när det helt chokerande blev kallt från andra länder som tar bra betalt för strömmen och dessutom fått strömmen från koleldade-turbiner.. Riktigt naturvänlig el det...
November 27, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Delph1]Du ger ju iofs bara insändaren precis vad den vill ha, men visst 😉
//Andreas
Hur menar du?
Kan det vara så att hela insändaren bara är ironisk? Men i sånna fall tycker jag det var väldigt svårt att förstå. Tycker överhuvud taget att insändaren var väldigt "kass".. Förstod den som inte helt, är inte säker på att det är klarspråk. Men vad ger det att skriva så om ingen fattar poängen, jag gjorde det ju iaf inte ritkgit. (?)
Å ja min "ilska" har svalnat lite så andra ämnen kanske vore vettigare.. 😉 Kanske de här med att vi stänger kärnkraftverk för att de är så(åååå) skitig ström å sen importerar vi varje vinter när det helt chokerande blev kallt från andra länder som tar bra betalt för strömmen och dessutom fått strömmen från koleldade-turbiner.. Riktigt naturvänlig el det...
Jag skulle tro att insändaren är ute efter att provocera fram ett svar som kritiserar homosexuella som dåliga föräldrar pga. sin läggning eller i värsta fall är rent ut homofobt. Jag tolkar inte ditt inlägg som det, men det känns som ett desperat försök att väcka liv i en debatt som dött av för länge sedan. Problemet är väl bara att det verkar mer vara en provokation än just ett seriöst försök till debatt. Jag har svårt att tro att inlägget bara är ute efter att väcka eftertanke, för precis som du säger så har inte den secuella läggningen något med att göra huruvida man är alkoholist eller en dålig förälder.
//Andreas
January 4, 2001
hawkie wrote: Visst, det ser väl bra ut. Jag hade nog tryckt på hur barnet skulle må med att i skolan berätta för sina kamrater att han/hon har två pappor eller två mammor.
Jag tror det finns kraftig risk för mobbning av barnet, just som du sa för att det inte tillhör normen. Så då är det barnet som tar smällen för att dess föreldrar är homosexuella även om dom är bra föreldrar.
Sen kan det vara psykologiskt jobbigt, då barnet inte riktigt kan sätta det hela i sammanhang..ex: Barnets kompisar har ju en mamma och pappa, vem kan jag kalla mamma och vem ska jag kalla pappa? Mina föreldrar är två män, betyder det att det ska vara naturligt för mig att dras till mitt egna kön? Sexualkunskap, hur gör mina föreldrar?
Knivigt värre.
En viktig fråga i homoadoption tycker jag.
Det må hända att barn blir mobbade för detta, men ifall deras alternativ är att bo på gatan så tror jag de flesta hellre väljer att bli mobbade
March 11, 2003
Coore wrote:
Det må hända att barn blir mobbade för detta, men ifall deras alternativ är att bo på gatan så tror jag de flesta hellre väljer att bli mobbade
Ett problem är iofs att många länder inte vill bevilja adoptioner till länder där homosexuella får adoptera. Det gör att heterosexuellas möjligheter att adoptera minskar, och summan blir att det inte ens blir något alternativ till gatuliv.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Coore] Det må hända att barn blir mobbade för detta, men ifall deras alternativ är att bo på gatan så tror jag de flesta hellre väljer att bli mobbade
Ett problem är iofs att många länder inte vill bevilja adoptioner till länder där homosexuella får adoptera. Det gör att heterosexuellas möjligheter att adoptera minskar, och summan blir att det inte ens blir något alternativ till gatuliv.
Ack så sant, men det belyser också något som jag sagt förut att problemet ligger inte hos hur barnen agerar mot det adopterade barnet utan snarare hur de vuxna beter sig. Barn är väldigt öppensinnade, medan vuxna har mist mycket av det.
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Ack så sant, men det belyser också något som jag sagt förut att problemet ligger inte hos hur barnen agerar mot det adopterade barnet utan snarare hur de vuxna beter sig. Barn är väldigt öppensinnade, medan vuxna har mist mycket av det.//Andreas
Du har kanske mer erfarehet än mig när det gäller barn, men mitt intryck är inte direkt att de är öppensinnade. Få grupper hittar så snart en hackkyckling som en grupp barn. Man ser det hela tiden tycker jag.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1] Ack så sant, men det belyser också något som jag sagt förut att problemet ligger inte hos hur barnen agerar mot det adopterade barnet utan snarare hur de vuxna beter sig. Barn är väldigt öppensinnade, medan vuxna har mist mycket av det.
//Andreas
Du har kanske mer erfarehet än mig när det gäller barn, men mitt intryck är inte direkt att de är öppensinnade. Få grupper hittar så snart en hackkyckling som en grupp barn. Man ser det hela tiden tycker jag.
Tja, när jag själv var liten så såg inga av mina kamrater några problem med att jag hade en annan härkomst än vad dom hade, men däremot deras föräldrar hade väldigt svårt för det.
Dessutom så för barnet som växer upp med två mammor/pappor så är ju det helt naturligt så det kommer knappast lägga någon vikt vid det. Och gör inte det barnet det så kommer med största sannolikhet inte de andra bry sig heller. Men det beror också mycket på vad deras föräldrar har tutat i dom också. Har dom stått och påpekat hela tiden att den där Martin som har två pappor han är farlig så kommer det givetvis inte gå så bra, men för barnens del så spelar det knappast någon större roll. De vill snarare bara ha en till lekkamrat än något annat.
Så vad jag lärt mig iaf så beror det hela väldigt mycket på hur det adopterade barnet ser på saken och för det så är det ju självklart att man kan ha två pappor/mammor.
För mig känns det som om det är de vuxnas trångsynthet som är problemet och inte barnens. Under den tid jag arbetat med barn så har jag aldrig varit med om att det varit något sådant iaf.
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Tja, när jag själv var liten så såg inga av mina kamrater några problem med att jag hade en annan härkomst än vad dom hade, men däremot deras föräldrar hade väldigt svårt för det.Dessutom så för barnet som växer upp med två mammor/pappor så är ju det helt naturligt så det kommer knappast lägga någon vikt vid det. Och gör inte det barnet det så kommer med största sannolikhet inte de andra bry sig heller. Men det beror också mycket på vad deras föräldrar har tutat i dom också. Har dom stått och påpekat hela tiden att den där Martin som har två pappor han är farlig så kommer det givetvis inte gå så bra, men för barnens del så spelar det knappast någon större roll. De vill snarare bara ha en till lekkamrat än något annat.
Så vad jag lärt mig iaf så beror det hela väldigt mycket på hur det adopterade barnet ser på saken och för det så är det ju självklart att man kan ha två pappor/mammor.För mig känns det som om det är de vuxnas trångsynthet som är problemet och inte barnens. Under den tid jag arbetat med barn så har jag aldrig varit med om att det varit något sådant iaf.
//Andreas
Jo, alla har ju olika erfarenheter, och det är väl helt naturligt. Dock så har jag helt andra upplevelser.
September 12, 2001
denstore wrote: [quote=Delph1] Tja, när jag själv var liten så såg inga av mina kamrater några problem med att jag hade en annan härkomst än vad dom hade, men däremot deras föräldrar hade väldigt svårt för det.
Dessutom så för barnet som växer upp med två mammor/pappor så är ju det helt naturligt så det kommer knappast lägga någon vikt vid det. Och gör inte det barnet det så kommer med största sannolikhet inte de andra bry sig heller. Men det beror också mycket på vad deras föräldrar har tutat i dom också. Har dom stått och påpekat hela tiden att den där Martin som har två pappor han är farlig så kommer det givetvis inte gå så bra, men för barnens del så spelar det knappast någon större roll. De vill snarare bara ha en till lekkamrat än något annat.
Så vad jag lärt mig iaf så beror det hela väldigt mycket på hur det adopterade barnet ser på saken och för det så är det ju självklart att man kan ha två pappor/mammor.För mig känns det som om det är de vuxnas trångsynthet som är problemet och inte barnens. Under den tid jag arbetat med barn så har jag aldrig varit med om att det varit något sådant iaf.
//Andreas
Jo, alla har ju olika erfarenheter, och det är väl helt naturligt. Dock så har jag helt andra upplevelser.
Ja och dina erfarenheter är inte helt allenrådande. 😉
January 12, 2004
Delph1 wrote:
För mig känns det som om det är de vuxnas trångsynthet som är problemet och inte barnens. Under den tid jag arbetat med barn så har jag aldrig varit med om att det varit något sådant iaf.//Andreas
precis...
Tycker att det har blivit lite snett när det gäller homosexuellas rätt eller inte att ha barn.
Frågan borde vara hur man ska se till att fördommarna försvinner.
1 Guest(s)