Tänkte söka efter mitt första jobb..behöver lite hjälp|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tänkte söka efter mitt första jobb..behöver lite hjälp
yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 16, 2008 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo nu är det så att jag tänkte att det kanske skulle vara dags att börja göra något med min fritid.

Min situation, är 18 år, har körkort, arbetsvillig, men utan någon som helst arbetserfarenhet. Så att skriva ihop ett CV känns lite tungt, hur får man ett jobb utan någon som helst erfarenhet? Det jag har jobbat med förut är att hjälpa morsan på jobbet med diverse saker, typ fixa datorer, bära möbler, måla och lite annat smått och gott. Men det är allt, inget mer än så.

Det jag är ute efter är ett efterskolan jobb, kväll/natt på helger liknande statoil. Eftersom jag inte idrottar eller har någon annan fritidsaktivitet så har jag en massa tid över.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1175480
January 16, 2008 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Läs min gamla tråd:

https://www.nordichardware.se/.....light=jobb

Det _GÅR_ bara man inte ger upp. Ibland kanske man inte är särskilt motiverad att fixa ett jobb. Då får man inget heller om man inte har tur.

Du kanske inte ens behöver ett jobb? Har du rätt motivation då?

Hursomhelst, är du student fortfarande så finns det extremt mycket på bemaningsföretagen. Det är i princip söka så ringer de upp samma dag. Men man måste vara student av arbetsrättsjuridiska skäl.

Skumma igenom ams platsbanken, monster, manpower, adecco, academicwork, uniflex, arbetskraft.

Skriv ett bra cv, finns mallar på nätet att gå efter.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1175498
January 16, 2008 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Få dina meriter att låta bra. Att du jobbat på morsans jobb är inte det viktiga, det viktiga är vad du gjort där. Sen har du väl haft någon slags praktik under din skolgång också? Det är sånt som fyller ut ett första CV. Har du läst några intressanta kurser? Har du idrottat eller varit med i någon förening?

När du söker jobb så beror det ju lite på vad det är för typ av jobb. Generellt så skulle jag säga att det är bra mycket bättre att besöka företagen än att försöka ringa eller fylla i nått formulär på internet. Är det en affär så ska du garanterat knata dit och presentera dig!

Lycka till.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1175500
January 16, 2008 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sätter man sej in i ev. blivande arbetsgivares situation så kommer man ganska snabbt underfund om att att alltför späckat och långdraget CV är bortkastad tid.
Gör det kort och koncist och tryck på personliga egenskaper som t.ex att du är en trevlig skit som kan handskas med de flesta situationer. Max 1 A4 med inte alltför tätt mellan raderna. Stycka gärna upp lite med egna rubriker för olika delberättelder.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1175525
January 16, 2008 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller så dyker man upp på valfritt ställe och kort sagt frågar dem om de skulle ha nytta av en och säger vad man kan göra. Besök på plats känns väldigt viktigt.

Iofs, alla kanske inte har samma tur som mig när det kommer till att skaffa jobb. Men har man några speciella kvalifikationer brukar det gå ganska hyfsat, förutsatt att man går till rätt ställe.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1176054
January 19, 2008 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Att det går att fixa bara man vill är jag rätt säker om, men sen att hitta ett jobb som passar sina krav är en annan sak.

Ska se om jag kan knapra ihop ett CV och skicka till lite butiker etc. som söker helgarbetare.
Hittar förövrigt ett helg/nattjobb som utdelare till DN, svd etc. 2 timmar per pass. Skicka en ansökan och fick svar att jag skulle komma på en gruppintervju :/ Hur fan går sånna till?

Callister
Member
Medlem
1176063
January 19, 2008 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Eller så dyker man upp på valfritt ställe och kort sagt frågar dem om de skulle ha nytta av en och säger vad man kan göra. Besök på plats känns väldigt viktigt.

Iofs, alla kanske inte har samma tur som mig när det kommer till att skaffa jobb. Men har man några speciella kvalifikationer brukar det gå ganska hyfsat, förutsatt att man går till rätt ställe.

Du har ju grymma kunskaper när det gäller det du jobbar med.

Uppdatera gärna hur jobbsökandet går.

Ett till tips till trådskaparen:
Att besöka är väldigt bra. Men när det gäller att söka på bemaningsföretag blir de mest irriterade. Ringer man så ska man skicka mail, går man dit så ska man skicka mail.

Men sen om ditt CV är bra får du komma på intervju, och den är utförlig och kirrar du den så hamnar du i deras system och då kan man söka massor med arbeten för andra chefskonsulter utan att behöva gå igenom allt igen. Har varit många gånger någon ringt på eftermiddagen och dagen efter är man på ett nytt jobb.

yazaka wrote: Att det går att fixa bara man vill är jag rätt säker om, men sen att hitta ett jobb som passar sina krav är en annan sak.

Ska se om jag kan knapra ihop ett CV och skicka till lite butiker etc. som söker helgarbetare.
Hittar förövrigt ett helg/nattjobb som utdelare till DN, svd etc. 2 timmar per pass. Skicka en ansökan och fick svar att jag skulle komma på en gruppintervju :/ Hur fan går sånna till?

Maila mig om du vill att jag kollar ditt cv. 🙂

Jag har faktiskt varit på en gruppintervju för just tidningsutdelare. Det är ingen intervju egentligen.
Du kommer sitta 5 pers med konsultchefen och denne undrar mest hur mycket och när du kan arbeta.
Enklare frågor om dig som person kan uppstå men det är knappast en "riktig" intervju. Så inget att oroa sig för.
Tips: kolla alltid den som intervjuar dig i ögonen, inte för mycket så du är creepy.
När man var tvungen att lära sig detta så har man ju använt det i övriga situationer också och folk blir mycket trevligare och du uppfattas som mycket trevligare.
Det är helt klart en balansgång hur man ska träna upp det där men det handlar inte bara om att du ska behålla ögonkontakt men det är en början.
Att sitta och kolla ned i marken när man pratar kommer inte ge en bra intervju. 🙂

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1176081
January 19, 2008 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Lånar tråden lite.
Om man vill söka jobb på annan ort, låt sig att det är ca 10-20 mil från min hemort, hur visar man att man är seriös och verkligen vill ha det jobbet?
Jag får aldrig svar på sådanna jobb. 🙁

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1176086
January 19, 2008 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Lånar tråden lite.
Om man vill söka jobb på annan ort, låt sig att det är ca 10-20 mil från min hemort, hur visar man att man är seriös och verkligen vill ha det jobbet?
Jag får aldrig svar på sådanna jobb. 🙁

åk dit o prata med dem. säg gärna att avstånd inte är ett hinder ,eller nått sådant 😀

mitt tips:är det långt till jobbet så blir det jobbigare för dig oxå 😉

whak
Member
Medlem
1176104
January 19, 2008 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: åk dit o prata med dem. säg gärna att avstånd inte är ett hinder ,eller nått sådant 😀

mitt tips:är det långt till jobbet så blir det jobbigare för dig oxå 😉

Alltså, jag hade ju inte tänkt att pendla.
Flytter från bonnvischan isåfall.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1176133
January 20, 2008 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

aha det förklarar saken då. då kan ju du förklara för dema tt du SKA flytta o därför ska jobba där.

du är välkommen till GBG om du vill, the more the merrier :D. moppeträffarna här skulle du nog uppskatta ( 300+ moppar som kör runt tillsammmans o racar)

Callister
Member
Medlem
1176143
January 20, 2008 - 1:46 am
sp_Permalink sp_Print

Det är bättre att säga att man flyttar för man vill ha det jobbet. 🙂

whak
Member
Medlem
1176158
January 20, 2008 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: aha det förklarar saken då. då kan ju du förklara för dema tt du SKA flytta o därför ska jobba där.

du är välkommen till GBG om du vill, the more the merrier :D. moppeträffarna här skulle du nog uppskatta ( 300+ moppar som kör runt tillsammmans o racar)

Har en polare här som nyss har flyttat upp från gbg så ska snacka lite med honom om the life in gbg.
Har inte kikat så mycket på jobb där nere.
Hehe jo gbg meet är nice. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 338
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL