November 26, 2002
MULLVADEN wrote: [quote=Elias667][quote=Öwall][quote=Elias667]Men måste jag polisanmäla mitt tappade pass innan jag kan gå å fixa ett nytt???
ingen aning, men du går ju till polisen i vilket fall som, så det spelar väl ingen roll
inte i sthlm, finns passkontor. Med 200000192743189074071740 iranier (med iranier menar jag invandrare... sue me) som väntar i kö; så man får vara där i 4-5h 👿
Då e det väl värt att åka till Uppsala...
aha, så du kan inte göra det hos polisen?
May 17, 2002
Arny wrote: [quote=Öwall]för ett pass behöver du inte personbevis, och det tar ungefär en vecka.
Tiden beror på hur snabbt polismyndiheten arbetar och mig veterligen är det inte särskilt snabbt.
på flygplatser kan de göra pass på rekordtid, iaf Arlnad. Min mordbor glömmde sitt pass när han skulle ut och resa för något år sedan. Han fick ett nytt på Arlanda på bara en halvtimme tror jag...
July 13, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Arny][quote=Öwall]för ett pass behöver du inte personbevis, och det tar ungefär en vecka.
Tiden beror på hur snabbt polismyndiheten arbetar och mig veterligen är det inte särskilt snabbt.
på flygplatser kan de göra pass på rekordtid, iaf Arlnad. Min mordbor glömmde sitt pass när han skulle ut och resa för något år sedan. Han fick ett nytt på Arlanda på bara en halvtimme tror jag...
kanske ska dra dit och tjoa då 😀
November 18, 2001
August 20, 2001
Ingen som orkar gå in på polisens hemsida och kolla... tur att jag orkade då 🙂
Handlingar som behövs för vuxna
Alla som ansöker om pass måste komma personligen till passenheten. Ansökningshandlingen skrivs inte i förväg utan det görs maskinellt i kassan. Passet kostar 225 kronor och man betalar avgiften vid ansökningstillfället. Om sökanden har ett gammalt giltigt pass ska det lämnas in för makulering samtidigt men får sedan behållas.
Legitimation
Tag med legitimation vid ansökan. Godkänd legitimation är:Svenskt pass, inte äldre än tre månader efter giltighetstidens utgång.
Giltigt svenskt körkort.
Svenskt SIS-märkt ID-kort.Om legitimation saknas kan närvarande make/maka, sambo, förälder eller myndigt syskon med egen legitimation styrka din identitet.
Provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation vid ansökan om pass.
Passfoto
Ett fotografi, papperskopia, (digitala bilder kan ej användas) ska lämnas med ansökan och måste uppfylla följande krav:Svart/vitt fotografi är att föredra, men färgfotografi med god kontrast går att använda.
Format: 35x45 mm.
Avstånd mellan ögon och hakspets måste vara mellan 14 och 20 mm.
Fotografiet får vara högst 1 år gammalt.
Ansiktet ska vara avbildat snett framifrån, hela huvudet ska vara synligt och får inte vara vridet mer än att båda ögonen är helt synliga.
Blicken ska vara riktad mot kamerans lins.
Näsans profil och ett öra ska synas tydligt.
Bakgrunden ska vara ljus, ansiktet ska vara jämt belyst och det får inte finnas skuggor i bakgrunden.
Pupillerna ska synas tydligt. Reflexer eller skuggor får inte förekomma av glasögon.
Huvudbonad eller hårband får i normalfallet inte förekomma.Personer som nyligen ändrat namn
Personer som nyligen ändrat namn ska även ta med personbevis. Ett sådant beställs hos Skatteverket, http://www.skatteverket.se (se länk högst upp till höger).
Borttappat eller upphittat pass
Om du förlorat ditt pass ska du anmäla det till Polisen. Passet kommer då att spärras. Använd aldrig ett förlustanmält pass. Passet är spärrat och kan inte användas. Om du reser med ett spärrat pass kommer du att få problem vid passkontrollen.
Det är lika viktigt att du vänder dig till Polisen om du skulle hitta eller få tillbaka ditt pass. Om du inte har fått ut ett nytt pass kan Polisen häva spärren så att du kan använda passet igen. Har du fått ut ett nytt pass är du skyldig att lämna det gamla passet för makulering. Du kan därefter få behålla det makulerade passet.
Om du förlorar ditt pass utomlands ska du kontakta närmaste svenska ambassad eller konsulat.
November 26, 2002
du glömde:
Om vederbörande som förlorat sitt pass är tonåring (mellan 13 och 19 år gammal) bör denna i första hand konsultera endera av sina föräldrar inna passet anmäls som borttappat, då polisens resurser inte räcker till för alla ungdomar som tappat sina pass i hemmet.
August 20, 2001
Öwall wrote: du glömde:
Om vederbörande som förlorat sitt pass är tonåring (mellan 13 och 19 år gammal) bör denna i första hand konsultera endera av sina föräldrar inna passet anmäls som borttappat, då polisens resurser inte räcker till för alla ungdomar som tappat sina pass i hemmet.
Jag är inte tonåring 😛
December 15, 2003
Öwall wrote: du glömde:
Den var bra! Kul att polisen kan ha glimten i ögat 😉
November 18, 2001
October 16, 2003
Kizo wrote: Visst måste jag skaffa nytt pass eftersom jag bytt namn? (Förnamn är nu Arcade)
Mitt leg kan jag köra med ett tag till, det är ju min bild på, även om det är några gamla namn på som jag inte har längre. Eller?
hmm polisen kan ju ändå kolla upp det i datorn...
Off topic: du, arcade, jag såg att det stod "copyright Kenneth" på din hemsida... fixxa 🙂
September 16, 2002
Bogus^ wrote: [quote=Kizo]Visst måste jag skaffa nytt pass eftersom jag bytt namn? (Förnamn är nu Arcade)
Mitt leg kan jag köra med ett tag till, det är ju min bild på, även om det är några gamla namn på som jag inte har längre. Eller?
hmm polisen kan ju ändå kolla upp det i datorn...
Off topic: du, arcade, jag såg att det stod "copyright Kenneth" på din hemsida... fixxa 🙂
Jag har tänkt på det själv, men har inte fått tummen ur...
Men nu, när det blivit avslöjat...Fixat.
1 Guest(s)