Teknik programmet :P|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Teknik programmet :P
Rillo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 171
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 5, 2005 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån här som går / har gått teknik programmet , och jag undrar hur får man jobba med datorer , vad gör man etc

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
868975
April 5, 2005 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Gymnasiet?

Gick TE... skillnaden är att man har "datorkunskap" isf kemi B typ =)
(natur har kemi B)

kutlo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1745
868993
April 5, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går första året på Teknik "Datorteknik"
Jobbar ganska mycket med "Persondatorer" bygger, installerar osv...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
869008
April 5, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror helt på vilken ort du går. Teknikprogrammet är ett ganska "fritt program" för enskilda skolor at bygga upp precis på det sätt som de vill. Du får kolla på den skola du tänker på.

Själv går jag på teknikprogrammet på gymnasiet, andra årskursen. Läser otroligt mycket matteorienterade ämnen.

Matte A,B,C är obligatoriskt. Helst ska du läsa D och E också. Kemi A är obligatoriskt. Fysik A likaväl. Sen läser du Konstruktion A obligatoriskt med. Så det blir en hel del räknande på min skola.

Roligt att läsa hållfasthetslära på broar och sånt. Haha.. Inte 😛

Rillo
Medlem
869031
April 5, 2005 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

broar och ritningar och sånt , måste man göra det ? jag är ute efter datakunskap och sånt.

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
869033
April 5, 2005 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste TE med inriktningen datorteknik i tre år. Slutade förra våren, jag tyckte bra om det men de lärare vi hade var inte nyutbildade och hade inte några speciellt svåra uppgifter till oss som kunde lite om datorer. Då menar jag bara datorteknik delen, matte A-E och Fysik B var ju lite jobbigt ibland.
Fördelen med att läsa "högskole spår" som det hette hos oss är ju att man kommer in på nästan vilken teknik högskola som helst.

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
869043
April 5, 2005 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har läst och hoppat av teknik, Datorer och Nätverk. Av det jag fick uppleva är det mycket man lär sig om att bygga, skydda och styra nätverk kort och gott. Vilket kan vara roligt i sig, men inget för mig.

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
869045
April 5, 2005 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror man får jobba ganska så mycket med datorer iaf på min gamla skola skulle man fått det först i 2an. går själv på John Bauer. om du är intresserad av datorer så är det bra linje för dig.
Man får en egen Bärbar data i 3år framåt, man gör allting via dom tex matte, svenska, engelska och liknande (Obs ej idrott 🙄 )

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
869073
April 5, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Går teknikprogrammet just nu och slutar till sommaren.

Vi hade inte så mycket om datorer, utom ett ämne som heter ITStöd. Där vi fick sitta och pilla med datorer, formatera,installera och Quake2(:D) .

Vet inte hur det är för andra skolor,ifall dom har det.

Produktionsteknik och kvalitétsteknik är nog det tråkigaste jag haft efter ARL (vilket ingen i klassen ens vet vad det står för). Men läraren är hyfsat bra så det väger upp.

Och efter att ha läst CAD A, B och C så vill jag inte se 3d modeller mer nästan.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
869128
April 5, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går Teknik och trivs bra. Eftersom man kan välja i princip vad man vill för kurser så gör det ju att du kan läsa hur mycket datorkurser som helst. Själv har jag hitills läst: Persondator, Datorkommunikation, Datorkunskap, Programmering A och Operativsystem (Linux).

Rillo
Medlem
869129
April 5, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

ok :d i min skola får vi då datorer. bärbara 2.4'or lr vad det är , från 1'an och framåt

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
869262
April 6, 2005 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Rillo wrote: ok :d i min skola får vi då datorer. bärbara 2.4'or lr vad det är , från 1'an och framåt

här får vi inte ens miniräknaren :arg:

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
869344
April 6, 2005 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Rillo wrote: ok :d i min skola får vi då datorer. bärbara 2.4'or lr vad det är , från 1'an och framåt

samma här 🙂 bärbaradatorn i sign är från skolan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
869352
April 6, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote: [quote=Rillo]ok :d i min skola får vi då datorer. bärbara 2.4'or lr vad det är , från 1'an och framåt

här får vi inte ens miniräknaren :arg:

Bara rätt. Miniräknare och datorer gör en bara slö sen när det gäller att göra ren huvudräkning. 😉

//Andreas

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
869360
April 6, 2005 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Bara rätt. Miniräknare och datorer gör en bara slö sen när det gäller att göra ren huvudräkning. 😉

//Andreas

Alla måste ju ändå köpa räknare, så what's the deal?

Dock gäller det bara räknaren, är klart misstänksam mot alla skolor som måste locka med datorer, videokameror och fan vet vad.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
869400
April 6, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går sista året på Teknisk linje och detta är listan på allt vi har gjort med datorer under tre år:

3D Studio Max
Webdesign
Persondatorer
Datorkommunikation
Lokala Nätverk
C++ A Programmering
C++ B Programmering
Datagrund
Linux
CAD A

Vissa är obligatoriska och några är fritt val

Till den som funderar på Teknikprogrammet så bör du ju gilla:
Teknik i allmänhet
Matte / Fysik
Datorer

Andreas Galistel
Member
Medlem
869411
April 6, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Delph1]Bara rätt. Miniräknare och datorer gör en bara slö sen när det gäller att göra ren huvudräkning. 😉

//Andreas

Min poäng var att sitter man med räknaren hela tiden och den får göra allt jobb nu så klarar man att jobba mycket sämre sedan när man inte har räknaren närvarande. Man blir beroende.

//Andreas

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
869417
April 6, 2005 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Min poäng var att sitter man med räknaren hela tiden och den får göra allt jobb nu så klarar man att jobba mycket sämre sedan när man inte har räknaren närvarande. Man blir beroende.

//Andreas

Jo, det är jag fullt medveten om också, och medveten om att jag är slav under räknaren mer eller mindre. Det jag syftade på var att man skall ha en räknare, och om man får den från skolan är det bättre än att casha den själv, särskilt med tanke på att skolgången inte får kosta något osv.

På vår skola har iofs årskurserna under oss fått låna sina räknare, och sedan får de köpa loss dem snorbilligt efter trean, om de vill.

Andreas Galistel
Member
Medlem
869420
April 6, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Delph1]Min poäng var att sitter man med räknaren hela tiden och den får göra allt jobb nu så klarar man att jobba mycket sämre sedan när man inte har räknaren närvarande. Man blir beroende.

//Andreas

Jo, det är jag fullt medveten om också, och medveten om att jag är slav under räknaren mer eller mindre. Det jag syftade på var att man skall ha en räknare, och om man får den från skolan är det bättre än att casha den själv, särskilt med tanke på att skolgången inte får kosta något osv.

På vår skola har iofs årskurserna under oss fått låna sina räknare, och sedan får de köpa loss dem snorbilligt efter trean, om de vill.

Ok, det kan jag bara hålla med om. Låter som en riktigt bra lösning din skola har dock.

//Andreas

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
869428
April 6, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=MrWeizel][quote=Delph1]Bara rätt. Miniräknare och datorer gör en bara slö sen när det gäller att göra ren huvudräkning. 😉

//Andreas

Min poäng var att sitter man med räknaren hela tiden och den får göra allt jobb nu så klarar man att jobba mycket sämre sedan när man inte har räknaren närvarande. Man blir beroende.

//Andreas

Hehe. Kan säga att mine huvudräkning, och uppställning överhuvudtaget är så gott som bortblåst =). Tur att det finns miniräknare på mobilen 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 561
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL