December 29, 2003
February 4, 2003
Beror helt på vilken ort du går. Teknikprogrammet är ett ganska "fritt program" för enskilda skolor at bygga upp precis på det sätt som de vill. Du får kolla på den skola du tänker på.
Själv går jag på teknikprogrammet på gymnasiet, andra årskursen. Läser otroligt mycket matteorienterade ämnen.
Matte A,B,C är obligatoriskt. Helst ska du läsa D och E också. Kemi A är obligatoriskt. Fysik A likaväl. Sen läser du Konstruktion A obligatoriskt med. Så det blir en hel del räknande på min skola.
Roligt att läsa hållfasthetslära på broar och sånt. Haha.. Inte 😛
December 29, 2003
July 18, 2003
Jag läste TE med inriktningen datorteknik i tre år. Slutade förra våren, jag tyckte bra om det men de lärare vi hade var inte nyutbildade och hade inte några speciellt svåra uppgifter till oss som kunde lite om datorer. Då menar jag bara datorteknik delen, matte A-E och Fysik B var ju lite jobbigt ibland.
Fördelen med att läsa "högskole spår" som det hette hos oss är ju att man kommer in på nästan vilken teknik högskola som helst.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
June 17, 2004
Tror man får jobba ganska så mycket med datorer iaf på min gamla skola skulle man fått det först i 2an. går själv på John Bauer. om du är intresserad av datorer så är det bra linje för dig.
Man får en egen Bärbar data i 3år framåt, man gör allting via dom tex matte, svenska, engelska och liknande (Obs ej idrott 🙄 )
February 3, 2003
Går teknikprogrammet just nu och slutar till sommaren.
Vi hade inte så mycket om datorer, utom ett ämne som heter ITStöd. Där vi fick sitta och pilla med datorer, formatera,installera och Quake2(:D) .
Vet inte hur det är för andra skolor,ifall dom har det.
Produktionsteknik och kvalitétsteknik är nog det tråkigaste jag haft efter ARL (vilket ingen i klassen ens vet vad det står för). Men läraren är hyfsat bra så det väger upp.
Och efter att ha läst CAD A, B och C så vill jag inte se 3d modeller mer nästan.
December 29, 2003
January 28, 2003
Delph1 wrote: Bara rätt. Miniräknare och datorer gör en bara slö sen när det gäller att göra ren huvudräkning. 😉
//Andreas
Alla måste ju ändå köpa räknare, så what's the deal?
Dock gäller det bara räknaren, är klart misstänksam mot alla skolor som måste locka med datorer, videokameror och fan vet vad.
December 28, 2004
Jag går sista året på Teknisk linje och detta är listan på allt vi har gjort med datorer under tre år:
3D Studio Max
Webdesign
Persondatorer
Datorkommunikation
Lokala Nätverk
C++ A Programmering
C++ B Programmering
Datagrund
Linux
CAD A
Vissa är obligatoriska och några är fritt val
Till den som funderar på Teknikprogrammet så bör du ju gilla:
Teknik i allmänhet
Matte / Fysik
Datorer
November 27, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Delph1]Bara rätt. Miniräknare och datorer gör en bara slö sen när det gäller att göra ren huvudräkning. 😉
//Andreas
Min poäng var att sitter man med räknaren hela tiden och den får göra allt jobb nu så klarar man att jobba mycket sämre sedan när man inte har räknaren närvarande. Man blir beroende.
//Andreas
January 28, 2003
Delph1 wrote: Min poäng var att sitter man med räknaren hela tiden och den får göra allt jobb nu så klarar man att jobba mycket sämre sedan när man inte har räknaren närvarande. Man blir beroende.
//Andreas
Jo, det är jag fullt medveten om också, och medveten om att jag är slav under räknaren mer eller mindre. Det jag syftade på var att man skall ha en räknare, och om man får den från skolan är det bättre än att casha den själv, särskilt med tanke på att skolgången inte får kosta något osv.
På vår skola har iofs årskurserna under oss fått låna sina räknare, och sedan får de köpa loss dem snorbilligt efter trean, om de vill.
November 27, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Delph1]Min poäng var att sitter man med räknaren hela tiden och den får göra allt jobb nu så klarar man att jobba mycket sämre sedan när man inte har räknaren närvarande. Man blir beroende.
//Andreas
Jo, det är jag fullt medveten om också, och medveten om att jag är slav under räknaren mer eller mindre. Det jag syftade på var att man skall ha en räknare, och om man får den från skolan är det bättre än att casha den själv, särskilt med tanke på att skolgången inte får kosta något osv.
På vår skola har iofs årskurserna under oss fått låna sina räknare, och sedan får de köpa loss dem snorbilligt efter trean, om de vill.
Ok, det kan jag bara hålla med om. Låter som en riktigt bra lösning din skola har dock.
//Andreas
May 19, 2003
Delph1 wrote: [quote=MrWeizel][quote=Delph1]Bara rätt. Miniräknare och datorer gör en bara slö sen när det gäller att göra ren huvudräkning. 😉
//Andreas
Min poäng var att sitter man med räknaren hela tiden och den får göra allt jobb nu så klarar man att jobba mycket sämre sedan när man inte har räknaren närvarande. Man blir beroende.
//Andreas
Hehe. Kan säga att mine huvudräkning, och uppställning överhuvudtaget är så gott som bortblåst =). Tur att det finns miniräknare på mobilen 😛
3 Guest(s)