July 13, 2002
Jag går i Viktor Rydberg Odenplan Gymnasium i Stockholm, en skola med ett av sveriges högsta betygssnitt (högsta tom. sist jag kollade). Som ni förstår är alltså betygshetsen på min skola ganska hög då alla som kom in hade minst 300+ poäng från högstadiet och är MVG-kåta.
Nu till frågan: Efter att ha gått ett tag i skolan är jag jäkligt nöjd med min insats, men dagligen får jag bevittna folk som gnäller eller tom. gråter (hänt ett par ggr) över sina betyg (dvs vg istället för mvg... lite sjukt jag vet). Många tröstar sig med att man kan tenta upp betyg efter gymnasiet medans andra påstår att denna bekvämlighet kommer försvinna då för många skiter i gymnasiet och tänker "lugnt, kan ju tenta senare".
Någon som vet hur det ligger till, kan man tenta upp eller kommer det att försvinna? Fett många i min skola skulle bli helt knäckta om det inte gick :-?... 8)
May 19, 2003
Har hört att om man får IG så får man tenta upp betygen, men denna grej kommer att försvinna snart, om inte jag minns fel. Har man G- så får man inte tenta upp, så det är vissa, som jag har hört, som har kanske sett att dom får VG istället för MVG, så då sista månaden fixar dom så dom får IG så dom kan få ett MVG iaf.
November 26, 2002
Neam wrote: [quote=XZD]från ett g kostar det 500kr som du inte får tillbaka
Kan ju vara värt det senare, med ett bättre betyg. Då kanske man ser det som att de 500kr var värda och att man får tillbaka det då man kanske får ett jobb man inte kunnat få annars.
njae, det är snarare så att man kommer in på högskolan man vill gå på i det här fallet
April 13, 2004
Öwall wrote: [quote=Neam][quote=XZD]från ett g kostar det 500kr som du inte får tillbaka
Kan ju vara värt det senare, med ett bättre betyg. Då kanske man ser det som att de 500kr var värda och att man får tillbaka det då man kanske får ett jobb man inte kunnat få annars.
njae, det är snarare så att man kommer in på högskolan man vill gå på i det här fallet
Ja, som sedan leder till det jobb man vill ha.
November 26, 2002
Neam wrote: [quote=Öwall][quote=Neam][quote=XZD]från ett g kostar det 500kr som du inte får tillbaka
Ja, som sedan leder till det jobb man vill ha.
sant
1 Guest(s)