October 3, 2004
Hej
Har en BMW 525 -95 som har fått för sig att inte ladda batteriet längre. Så generatorn är skäligen misstänkt.
Men det vore ju snopet om det inte vore det så undrar hur man kan kolla det?
Borde man inte kunna starta den och sen mäta med en voltmeter på generatorn? Har inte sett generatorn själv så vet inte hur lätt det är att komma åt men har hört att det är en massa sladdar å leka med från generatorn så det är kanske inte så enkelt.
Annars hittade jag som på beställning den här:
http://www.tradera.com/auction.....d_26588826
Vad tror ni om den?
Prismässigt så är det ju lockande då bara en felsökning hos BMW kostar 1400 kr i timmen :p Och att köpa en ny generator lockar inte särskilt.
Men om man ska köpa den på tradera så vill man förstås först kolla upp om det verkligen är generatorn det är fel på.
Finns det något smidigt sätt?
January 13, 2003
Ett gammalt knep för ett testa om generatorn funkar ska väl annars vara att starta bilen sen koppla loss +polen från batteriet. Funkar inte generatorn så dör motorn.
Hurvida det funkar på bilar nyrare än -75 eller något vågar jag däremot inte svara på. 😛 Mest med tanke på motorstyrning osv om det ev. kan ta skada.
Ger någon annan klartecken för att inget tar skada av att göra på det sättet så är det klart lättast. =)
October 3, 2004
Om jag gör det så dör bilen.
Som det är nu så laddar jag batterierna hemma. Det hela upptäckte jag inte direkt av mig själv (finns inget som varnar för det, förrns det är vääääldigt lite kvar) så bilen dog på motorvägen...
Frågan är om det är något annat på vägen (alltså mellan generatorn och batteriet) som gått sönder (kanske mindre troligt, men vore ju kul att vara säker) eller om det är själva generatorn.
December 24, 2002
Absolut kan du testa det!! Som föregående sa kan du koppla loss + polen, fast generatorsladden brukar hänga med där när du kopplar loss den. Identifera kabeln som som går från generatorn till batteriet och mät med voltmeter. Den brukar ligga på runt 13 volt. Om du har startat bilen och får ut runt 13 volt på den, så är den okej!
Edit: Det är vädligt vanligt att kabel blir dålig, speciellt anslutningarna! Ärgade och sådant... mät först och ta fram sandpapper sen. Sen ställer du in voltmetern på att visa Ohm och mäter mellan kontakten från generatorn till batteriet. Den skall visa runt 0, gör den inte det, så är det nåt som är fel på kabeln=)
October 3, 2004
Jo det ska ju gå, frågan är bara hur lätt det är att spåra sladden från batteriet till generatorn.
Fasst det är klart, räcker ju med en lång sladd till multimetern så kan man testa sig fram. Bara det är lätt att komma åt vid generatorn.
Men hur laddas batteriet egentligen?
För drar man mycket från batteriet så anpassar ju sig generatorn efter det.
Och om kopplingen mellan generator och batteri är borta någonstans kommer generatorn att arbeta alls då? (kanske en dum fråga).
Tack för alla svar.
October 3, 2004
Spinnjonte wrote: Kan även vara batteriet som är slut.
Missade att skriva det men trodde det först själv, men har pga. detta köpt två stycken nya batterier som fungerar finfint (om man laddar dem hemma).
Och batteriet är under baksätet.
Men är det så enkelt att det bara går en sladd för plus och minus från genereatorn till batteriet?
Det är inte så att det sitter nåt relä och någon elektronik på vägen som kan förstöra när jag mäter?
beta wrote: [quote=Loggo]va?!?! jag har en bmw!! Batteriet sitter i motorn!
Då har du en snikvariant med 4cyl på 1,6->1,8l. Riktga BMW´s har batteriet i skuffen. 😉
Riktiga BMW's har slutat tillverkas för många år sedan..
Efter 2002'an har ingen "riktig" BMW lämnat bandet..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 24, 2002
aha är det så det ligger till, jo jag har en 4 cyl. Iallafall antar att du hittar generatorn, då ser du sladden som går till batteriet. Det går bara en sladd, en till pluspolen. Jag e inte hundra på att alal bilar har bara en plusledning, men det e saksamma. Mät direkt från generator-kontakten och sen på någon bra jord. Tex karossen där det inte är någon lackering. Får du 12-13 volt så funkar den. Och nej du kan inte förstöra något, i princip alla multimetrar har inbyggd motstånd för att skydda mot tex kortslutning och sådant.
December 3, 2004
Ok..nu ska jag rätta lite folk och ge dig tips.
nr 1. Inga av dagens bilar (säg -90 och framåt) går med hjälp av bara generatorn, och skulle dom nu göra det så är det inte nyttigt för varken styrsystem eller utrustning, en generator leverar alldeles för lite ampere för stunden att en bil ska klara av att gå.
(Ni har väl några varit med om att ni bränt både stereo + slutsteg eller andra saker i bilen och har haft för dålig laddning, många märker inte ens detta! Men varför det blir så får jag förklara i någon annan tråd den dagen det kommer)
nr 2. Enklaste sätta att mäta är att rent mäta först på batteriet, och då mäter du V (volt) och inget annat.
Försök även mäta på + polen på generatorn om du kommer åt den medans bilen är igång.
Dv.s Röd kabel på multimetern till + och den svarta kan du hålla mot en ren (ej lackad) plats på karossen om du inte når jord på batteriet.
nr 3. En normal laddning i en bil ska ligga på 13.5-14.5v, allt under det sliter på både batteriet och generatorn. Alltså, ett bilbatteri håller ungefär 12.5v i bra tillstånd. Så för att all din utrustning i bilen ska funka som den ska ska du helst ha över 13.5v, och detta är också för att generatorn ska hinna ladda batteriet också medans du kör, annars laddar den ju inte batteriet tillräckligt utan förbrukar energin på utrustningen i bilen.
nr 4. Oftast är det inte generatorn i sig som brukar gå sönder (krävs ganska mycket innan en generator ger upp). Sen fungerar en generator så att det är "laddregulatorn" som styr laddningen, alltså, hur mycket ström som ska passera från generatorn till batteriet. Oftast när Kolen i denna börjar ta slut så blir laddningen sämre och sämre och ger tillslut upp helt.
En laddningsregulator ser ut såhär:
[Image Can Not Be Found]
Den sitter fast med 2st skruvar på generatorn.
Kostar ~200:- (bereonde på bil) på mekonomen / okq8 och kan bytas av den ovane.
nr 5. Om laddningen är normal under alla varvtal (koppla multimetern och varva motorn sakta till högre varvtal) så är det batteriet som är dåligt.
January 13, 2003
"en generator leverar alldeles för lite ampere för stunden att en bil ska klara av att gå. "
"Så för att all din utrustning i bilen ska funka som den ska ska du helst ha över 13.5v, och detta är också för att generatorn ska hinna ladda batteriet också medans du kör, annars laddar den ju inte batteriet tillräckligt utan förbrukar energin på utrustningen i bilen."
Men? Hur kan man ladda batteriet om generatorn som du säger inte ens kan hålla motorn igång? 😉
December 3, 2004
beta wrote: "en generator leverar alldeles för lite ampere för stunden att en bil ska klara av att gå. "
"Så för att all din utrustning i bilen ska funka som den ska ska du helst ha över 13.5v, och detta är också för att generatorn ska hinna ladda batteriet också medans du kör, annars laddar den ju inte batteriet tillräckligt utan förbrukar energin på utrustningen i bilen."
Men? Hur kan man ladda batteriet om generatorn som du säger inte ens kan hålla motorn igång? 😉
Ett normalt batteri i en bil som är på ca 70 ampere har alltid såpass mycket ampere i sig (om den är fräsch) för att klara av det.
En generator ger knappast så mycket just för den stunden.
Visst, att det heter "startbatteri", det heter det för att man ska kunna starta bilen Ja, men en bil fungerar heller inte utan batteri.
Info:
En frisk 12-voltsgenerator ska ge mer än 13,5 volt när motorn kommer upp i varv. Detta mäts enklast genom att voltmätarns plus- och minussladd kopplas till batteriets plus och minuspol. Starta motorn och gasa några gånger. I detta läge ska generatorn ge någonting mellan 13,5 och 15 volt beroende på hur urladdat batteriet är och hur många strömförbrukare som är inkopplade. Volttalet sjunker ju fler strömförbrukare du sätter på.
Kör aldrig motorn med batteriet bortkopplat. Utan batteriet som belastning kan vissa generatorer producera upp till 100 volt och förstöra sig själv plus massor av prylar i elsystemet. Det finns också fordon som begår generator-harakiri om batteriet är urladdat men på plats. "
Det som menas är att generatorn då "tillverkar" alldeles för mycket spänning dv.s volt vilket kan förstöra dina saker, men ej tillräckligt med ampere för att klara av detta, i allafall inte under en längre period.
Det skiljer j usom sagt mellan ampere och volt...volt är ju en spänning.
January 13, 2003
För vilken stund? När bilen väl är igång ger generatorn tillräkligt för att kunna driva all el + att ladda batteriet. (Så länge man inte maxar bilstereoutrustning på 1kw eller mer)
Annars hade man ju inte kunnat använda startkablar och starta en bil med tomt batteri och sedan nästan direkt efter ta bort kablarna. Så generatorn klarar med andra ord att hålla igång först sin egen bil plus att dra igång en motor till.
Men visst, sen som jag skrev från början. Hurvida det är bra för motorstyrning osv vet jag inte på nyare bilar.
December 3, 2004
beta wrote: För vilken stund? När bilen väl är igång ger generatorn tillräkligt för att kunna driva all el + att ladda batteriet. (Så länge man inte maxar bilstereoutrustning på 1kw eller mer)
Annars hade man ju inte kunnat använda startkablar och starta en bil med tomt batteri och sedan nästan direkt efter ta bort kablarna. Så generatorn klarar med andra ord att hålla igång först sin egen bil plus att dra igång en motor till.
Men visst, sen som jag skrev från början. Hurvida det är bra för motorstyrning osv vet jag inte på nyare bilar.
Dom bilar jag haft (många) bl.a Ford, Audi, Saab, Bmw så har jag aldrig lyckats få någon av bilarna att gå utan att ha + kabeln kopplad till batteriet samtidigt.
Jag skulle heller aldrig prova det igen sen jag lärde mig att generatorn kan om du har otur totalt förstöra allting elektriskt i bilen.
Om l-regulatorn ger upp har man i 95% såpass tur att den ger för lite ström, men jag har kompisar som totalförstört grejor i sin bil då regulatorn fått fnatt och gett 20-30v helt plötsligt och det gillar inte 12v system.
Samma sak gäller vid användning av startkablar, strömmen kommer oftast från batteriet på bilen som "hjälp startar". Dv.s eftersom du har lagrad ström i batteriet så lånar den felande bilen det.
Varför man då ska ha bilen igång är ju givetvis för att annars dör ju ditt batteri (urladdas).
June 17, 2005
ForEvo wrote: Ok..nu ska jag rätta lite folk och ge dig tips.
nr 1. Inga av dagens bilar (säg -90 och framåt) går med hjälp av bara generatorn, och skulle dom nu göra det så är det inte nyttigt för varken styrsystem eller utrustning, en generator leverar alldeles för lite ampere för stunden att en bil ska klara av att gå.
(Ni har väl några varit med om att ni bränt både stereo + slutsteg eller andra saker i bilen och har haft för dålig laddning, många märker inte ens detta! Men varför det blir så får jag förklara i någon annan tråd den dagen det kommer)nr 2. Enklaste sätta att mäta är att rent mäta först på batteriet, och då mäter du V (volt) och inget annat.
Försök även mäta på + polen på generatorn om du kommer åt den medans bilen är igång.
Dv.s Röd kabel på multimetern till + och den svarta kan du hålla mot en ren (ej lackad) plats på karossen om du inte når jord på batteriet.nr 3. En normal laddning i en bil ska ligga på 13.5-14.5v, allt under det sliter på både batteriet och generatorn. Alltså, ett bilbatteri håller ungefär 12.5v i bra tillstånd. Så för att all din utrustning i bilen ska funka som den ska ska du helst ha över 13.5v, och detta är också för att generatorn ska hinna ladda batteriet också medans du kör, annars laddar den ju inte batteriet tillräckligt utan förbrukar energin på utrustningen i bilen.
nr 4. Oftast är det inte generatorn i sig som brukar gå sönder (krävs ganska mycket innan en generator ger upp). Sen fungerar en generator så att det är "laddregulatorn" som styr laddningen, alltså, hur mycket ström som ska passera från generatorn till batteriet. Oftast när Kolen i denna börjar ta slut så blir laddningen sämre och sämre och ger tillslut upp helt.
En laddningsregulator ser ut såhär:
[Image Can Not Be Found]Den sitter fast med 2st skruvar på generatorn.
Kostar ~200:- (bereonde på bil) på mekonomen / okq8 och kan bytas av den ovane.nr 5. Om laddningen är normal under alla varvtal (koppla multimetern och varva motorn sakta till högre varvtal) så är det batteriet som är dåligt.
brorsan brände sin stereo, varför hände det, bra att veta så hans nya han kommer köpa inte går samma öde till mötes. han gjorde inget speciellt bara spelade normalt, och innan har den lagt av ett par gånger... är väldigt tacksam för lösning på detta problem!
1 Guest(s)