December 3, 2004
beta wrote: addeee: En anledning till att man kan bränna sin stereo är om man kopplar in slutsteg, har för grov pluskabel i förhållande till minuskabel. Det kan få strömmen att gå från plus, vidare in i lågnivåkablarna och in i huvudenheten. Där är mycket att tänka på.
Du menar väl att jorden går genom Rca (lågnivå) och jordar då genom stereon 😉
Ett första tecken på detta är när man får "brusljud" i stereon eller när det hörs ett vinande ljud samtidigt som man te.x gasar eller ställer fläkten i olika hastigheter.
December 3, 2004
Jag kan göra en kort förklaring på 2st VÄLDIGT vanliga bekymmer som händer personer som ofta eller ibland förstör sina stereo grejor i bilen..
1. För grov + kabel och för liten - kabel till slutsteg resulterar i att jorden tar en "genväg" genom lågnivå kablarna och genom stereon vilket i sin tur oftast pajar eller blir konstig.
Man ska alltid använda Jord kabel av samma storlek men helst större!
Och Nej, använd inte fästena för baklysena som jordning, många karosser är "limmade" i plåtskarvar och inte helsvetsade, detta resulterar också i väldigt taskig jordning. Dra helst en separat kabel till batteriet.
2. Ett slutsteg jobbar genom att "förstärka" ljud, dv.s den matar på med mer ström.
Om du då har för klent med ström eller taskig laddning så måste steget arbeta ännu hårdare för att klara av att leverera lika mycket ström när du spelar musik, tillslut blir det ett stopp där slutsteget får "tillverka" alldeles för mycket ström för att klara av att leverera effekt (händer oftast när man spelar högt).
Ett enkelt sätt att förklara, du har 1st 20L hink och 1st 10L hink, du ska fylla ett badkar med detta och du har en viss tid på dig, vad händer?
Jo, om du börjar med 20L hinken så klarar du dig rätt så bra, du klarar av att "leverera" detta innan tiden tar slut i den takten du kör, men plötsligt pajar hinken och du måste använda 10L hinken. Vilket betyder att du måste jobba dubbelt så effektivt för att badkaret ska fyllas!
Du klara ju detta bra, du är en människa 🙂
Men ett slutsteg klarar inte detta på längre sikt, utan tillslut börjar det bli kortslutning och överhettning i steget.
January 13, 2003
ForEvo wrote: [quote=beta]addeee: En anledning till att man kan bränna sin stereo är om man kopplar in slutsteg, har för grov pluskabel i förhållande till minuskabel. Det kan få strömmen att gå från plus, vidare in i lågnivåkablarna och in i huvudenheten. Där är mycket att tänka på.
Du menar väl att jorden går genom Rca (lågnivå) och jordar då genom stereon 😉
Ett första tecken på detta är när man får "brusljud" i stereon eller när det hörs ett vinande ljud samtidigt som man te.x gasar eller ställer fläkten i olika hastigheter.
Jag menade precis som du förklarade i inlägget efter. Är bara väldigt trött och har kanske lite småsvårt för att förklara bra bara. (varit vaken drygt 25h nu så.)
April 12, 2006
beta wrote: Ett gammalt knep för ett testa om generatorn funkar ska väl annars vara att starta bilen sen koppla loss +polen från batteriet. Funkar inte generatorn så dör motorn.
Det här ska man absolut inte göra! Utan batteriets motstånd kan generatorn leverera så höga spänningar som 100volt. Ni förstår kanske själva vad som kan hända med bilens elsystem då.
Det enklaste sättet att kolla om generatorn laddar är att mäta batteriets polspänning med motorn avstängd, sedan med motorn igång. En frisk generator ger minst 13.5 volt på batteriets poler när motorn är igång.
Om polspänningen inte ökar tillräckligt när motorn startas, kolla att det inte är kontaktfel på nån kabel (jordningen tex). Om allt verkar vara som det ska, skruva bort generatorn och gå till en generatorspecialist med den.
October 3, 2004
ForEvo wrote: Ok..nu ska jag rätta lite folk och ge dig tips.
nr 1. Inga av dagens bilar (säg -90 och framåt) går med hjälp av bara generatorn, och skulle dom nu göra det så är det inte nyttigt för varken styrsystem eller utrustning, en generator leverar alldeles för lite ampere för stunden att en bil ska klara av att gå.
(Ni har väl några varit med om att ni bränt både stereo + slutsteg eller andra saker i bilen och har haft för dålig laddning, många märker inte ens detta! Men varför det blir så får jag förklara i någon annan tråd den dagen det kommer)nr 2. Enklaste sätta att mäta är att rent mäta först på batteriet, och då mäter du V (volt) och inget annat.
Försök även mäta på + polen på generatorn om du kommer åt den medans bilen är igång.
Dv.s Röd kabel på multimetern till + och den svarta kan du hålla mot en ren (ej lackad) plats på karossen om du inte når jord på batteriet.nr 3. En normal laddning i en bil ska ligga på 13.5-14.5v, allt under det sliter på både batteriet och generatorn. Alltså, ett bilbatteri håller ungefär 12.5v i bra tillstånd. Så för att all din utrustning i bilen ska funka som den ska ska du helst ha över 13.5v, och detta är också för att generatorn ska hinna ladda batteriet också medans du kör, annars laddar den ju inte batteriet tillräckligt utan förbrukar energin på utrustningen i bilen.
nr 4. Oftast är det inte generatorn i sig som brukar gå sönder (krävs ganska mycket innan en generator ger upp). Sen fungerar en generator så att det är "laddregulatorn" som styr laddningen, alltså, hur mycket ström som ska passera från generatorn till batteriet. Oftast när Kolen i denna börjar ta slut så blir laddningen sämre och sämre och ger tillslut upp helt.
En laddningsregulator ser ut såhär:
[Image Can Not Be Found]Den sitter fast med 2st skruvar på generatorn.
Kostar ~200:- (bereonde på bil) på mekonomen / okq8 och kan bytas av den ovane.nr 5. Om laddningen är normal under alla varvtal (koppla multimetern och varva motorn sakta till högre varvtal) så är det batteriet som är dåligt.
Tackar.
1. Det där tycker jag låter lite konstigt, för inte drar väl bilen mycket ström när man kör med den?
Det är inte jusst "laddregulatorn" som hindrar att man inte kan köra bilen utan batteri jusst för att skydda mot att generatorn får spel?
2. Jo, jag var nere i bilen och tänkte att jag skulle kolla upp var generatorn satt. Och det var ju lättare sagt än gjort. Om jag inte sett fel så sitter den rätt långt ner i motorn och eventuella sladdar som gick ifrån den såg jag inte alls vilket borde innebära att de sitter på undersidan och då måste jag komma in under bilen :(. Och rent spontant kändes det som man vore tvungen att montera bort hela motorn för att kunna ta ur den men jag har inte kollat på det.
Hade bara tid för en snabbtittt.
3. Jo, av erfarenhet kan jag säga att det (enligt varningslamporna) är ABS och airbag som lägger av först. Och detta görs när det är ungefär 11.5 V i batteriet.
När bilen är igång så sjunker spänningen över batteriet så om generatorn laddar batteriet så gör den det väldigt dåligt i alla fall.
4. Precis sådana billiga svar jag ville ha 😀
Men kan jag själv se/mäta på nåt sätt om den har gjort sitt?
Om den är lätt att ta bort så kan jag ju göra det av vad jag sett så är det nog inte det.
October 3, 2004
OK, det var inte så farligt som jag trodde först. Har tagit lite bilder nu också 🙂
Finns länk till en högupplöst version under varje bild.
Översiktsbild:
[Image Can Not Be Found]
http://home.no/kolanen/bil/DSCN0603.JPG
Generatorn sitter precis till vänster om oljestickan (fasst en bit under så den syns inte på bilden).
[Image Can Not Be Found]
http://home.no/kolanen/bil/DSCN0604.JPG
Sådärja. där ser man den :p
Plaströret var väldigt lätt att ta bort så såhär ser det ut utan:
[Image Can Not Be Found] http://home.no/kolanen/bil/DSCN0609.JPG
[Image Can Not Be Found] http://home.no/kolanen/bil/DSCN0613.JPG
Men jag har inte sett någon laddregulator :
March 19, 2003
Kanske jag kan slänga in en liten fråga också.
På min BMW 3 serie så har all belysning en "pumpande" effekt.
Ni förstår säkert vad jag menar.
Och den pumpande effekten har jag varit med om förut när man bara har bilen på tomgång.
Men på denna jag har nu så slutar inte den pumpande effekten även fast man varvar.
Så om jag ligger på motvägen så kan man se att de vanliga lyktorna samt t.ex. panelbelysning "pulserar".
Är detta nått med generatorn eller nått liknande?
2 Guest(s)