March 21, 2003
Har du skrivit ditt testamente ?
När gjorde du det ?
När ska man göra det ?
Hur gör man ?
Bryr ni er vad som händer med er när ni dör ?
Och framför allt , vad ?
Ja läste runt lite och fick reda på detta: Man måste ha fyllt 18 år, ha 2 vittnen som skriver under testamentet och dem måste vara över 15 och inte släkt med personen i fråga.
Och nej ja är inte självmordbenägen eller så 😀
Ja har iaf inte skrivit mitt och som ni märkt så undrar ja lite.
May 6, 2002
Det kan väl inte vara särskilt vanligt att folk skriver testamente idag? Okej om man sitter på ett oljeimperium men de flesta Svenskar sitter väl inte på någon förmögenhet utan snarare ett villalån 🙂
Om man hatar sin make/maka kan det vara lämpligt att se till så inte denne får något också. Annars löser det ju sig naturligt, väl?
Nej, inte skrivit något ännu..
Men ska nog göra så vad det lider..
Antar att sonen ärver det mesta ifall jag trillar av pinn, men skulle kanske utse en god man eller vad det heter åt honom så inte X-et får något inflytande över arvet som grabben i sådana fall får..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 16, 2003
jag har typ inget att testamentera till någon så det känns meningslöst för min del 😛
edit: men jag ska nog ta och anmäla mig till donationsregistret, http://www.livsviktigt.se/
edit2: igår begärde jag utträde ur kyrkan och idag anmälde jag mig till donationsregistret.
jag känner mig som en bättre människa nu 🙂
January 12, 2004
ilg@dd wrote: Nej, inte skrivit något ännu..
Antar att sonen ärver det mesta ifall jag trillar av pinn, men skulle kanske utse en god man eller vad det heter åt honom så inte X-et får något inflytande över arvet som grabben i sådana fall får..
behövs inte, hon blir förmyndare över grabben och arvet, men länsrätten komer att utse en överförmyndare som håller koll på grabben och hans morsa...
obelix wrote: [quote=ilg@dd]Nej, inte skrivit något ännu..
behövs inte, hon blir förmyndare över grabben och arvet, men länsrätten komer att utse en överförmyndare som håller koll på grabben och hans morsa...
Om det är möjligt så vill jag nog utse denna "överförmyndare" på egen hand..
Skatan ska inte ha något med mina pryttlar och kosing att göra, det har hon inte på något vis förtjänat..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd]Nej, inte skrivit något ännu..
Om det är möjligt så vill jag nog utse denna "överförmyndare" på egen hand..
Skatan ska inte ha något med mina pryttlar och kosing att göra, det har hon inte på något vis förtjänat..
Överförmyndarens verksamhet
Överförmyndaren är en obligatorisk kommunal myndighet som utövar tillsyn över och granskar gode mäns/förvaltares och förmyndares verksamhet.
January 20, 2003
macrus wrote: Nää, jag har varken bråttom eller några planer på att dö.
Lika bra att göra det nu så man får det gjort, blir så lätt att man glömmer annars 😉
Man får väl dessutom bara testamentera bort max 50% av sina tillgångar till utomstående (icke-familjemedlemmar)... så vare sig du vill eller ej kommer dina barn få en del av kakan 😛
1 Guest(s)