Thailand - har inte folk nåt bättre för sig?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Thailand - har inte folk nåt bättre för sig?
Gojz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 13, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

E så satans less på allt klagande på regeringen och deras långsamma reaktion. Att man ens orkar klaga när 160.000 människor dött. Måste väl ändå va bättre o försöka hjälpa till.

tvungen o skriva av mej, fick en mental kortslutning när jag prata med tjejpolarn, hennes kompis hade en tjej i sin klass som hade åkt ner med 11st, släkt o hela skiten. 3st kom hem. hon kom hem utan familj :S

😕 cry

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
821788
January 13, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

När ansvariga skyller ifrån sig som små barn, då ska man ifrågasätta.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
821792
January 13, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anser dock att det är viktigt att detta tas upp. Tänk om det händer i Sverige och regeringen agerar lika segt.

Tycker också att det är skammligt när Persson bara skyller i från sig. Det är regeringens fel och ingen annans.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
821826
January 13, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp, det är så fegt av Person att skylla på tjänstemän.
Men sen kan man tycka att dom nu, när det är uppenbart att de bett sig illa åt, skulle försöka göra mer...

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
821836
January 13, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Jag anser dock att det är viktigt att detta tas upp. Tänk om det händer i Sverige och regeringen agerar lika segt.

Det kommer ju aldrig hända. Om det hade hänt här i Sverige, så hade regeringen direkt fått veta omfattningen. Men visst, man vill ju gärna måla fan ännu mer på väggen.

Jag håller faktiskt med om att det inte skulle fokuseras så förbannat mycket på hur fel regeringen gjort, ner och hjälp till istället om alla är så jävla duktiga?

Jag kan inte säga att jag sörjer nämnvärt över att Freivalds kommer åka ut, men ta upp detta sen, när stränderna vid Phuket är rensade från lik och sjukhusen tomma istället. Jag håller med om att regeringen agerat klumpigt, att det inte hänt något förrän söndag kväll hade i mina ögon varit förståligt, men det tog alldeles för lång tid. Fortfarande, så blir det inte bättre eller ogjort för att man snackar massor om det nu, eller skyller ifrån sig så som Persson gör.

En sak man också kan notera är att det land som reagerade snabbast, är det land där det är endast en man som fattar beslut. Italien...

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
821837
January 13, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det är ju också så att det spelar ingen roll vilket parti som skulle suttit då det gått lika sakta ändå.

skinner
Member
Medlem
821842
January 13, 2005 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej jag tror att andra partier kunde ha gjort det bättre.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
821854
January 13, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Jag anser dock att det är viktigt att detta tas upp. Tänk om det händer i Sverige och regeringen agerar lika segt.

Tycker också att det är skammligt när Persson bara skyller i från sig. Det är regeringens fel och ingen annans.

Vad är regeringens fel?

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
821861
January 13, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Nej jag tror att andra partier kunde ha gjort det bättre.

Tror inte jag

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
821873
January 13, 2005 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är så fascinerad av att det alltid ska pekas ut syndabockar. Förstår ingen att händelser kan inträffa utan att någon har gjort något fel, eller på grund av en kombination av mångas små misstag? Det är precis som att folk är rädda för att tillvaron inte är förutsägbar och därför desperat försöker bringa förståelse genom att hitta felet i EN människas ondska/misstag/inkompetens. Då kan de pusta ut. Idioti.

Om Persson har rätt, att han inte fick sitt fax i tid utan att det låg vid maskinen, vad skulle han ha kunnat gjort annorlunda? Och om det är så, varför ska han inte få tala om det? Han blev ju faktiskt tillfrågad om orsaken till sitt beteende.

Han kanske ljuger. Det är värre.

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
821874
January 13, 2005 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: När ansvariga skyller ifrån sig som små barn, då ska man ifrågasätta.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
821895
January 13, 2005 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad de här ska tuggas. Man lär sig av sina misstag. Vid nästa katastrof är vi väl iväg först eftersom "dom" inte vill göra samma misstag. Se bara på Palme vs. Anna Lind.

obelix
Member
Medlem
821900
January 13, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det handlar inte om vad dom har eller inte gjort, det handlar om att ta ansvar för sina egna beslut.
Att stå för det man har gjort.

Att spekulera i att den eller den regeringen skulle ha klarat av det bättre är en smula korkat.
Det är och förblir omöjligt att veta det, om man nu inte heter Saida, men hon är död.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
821906
January 13, 2005 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Att spekulera i att den eller den regeringen skulle ha klarat av det bättre är en smula korkat.
Det är och förblir omöjligt att veta det, om man nu inte heter Saida, men hon är död.

Hon visste inte om det va. Jag kommer dö nära vatten jag känner vatten, oj en pöl aaaaaarrrrrg.

Multiface
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
821913
January 13, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Sverige borde skaffa en styrka som är redo att sättas in 24 timmar om dygnet. Yrkesmän med diverse specialutbildningar och även med militär inriktning.

När det var katastrof så hade regeringens Herkules plan riktigt svårt att ta sig ner med 4 mellanlandningar (tankning och byte av besättning).

På tv kunde man se tyska Luftwaffes "ombyggda" Passagerarplan i bakgrunden som klarade samma sträcka nonstop.

Varför inte köpa in eller hyra ett par ryska Antonov plan (världens största flygplan som också klarar nonstop) att ha till styrkans förfogande.

obelix
Member
Medlem
821917
January 13, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=obelix]Att spekulera i att den eller den regeringen skulle ha klarat av det bättre är en smula korkat.

Hon visste inte om det va. Jag kommer dö nära vatten jag känner vatten, oj en pöl aaaaaarrrrrg.

Hon visste.

skinner
Member
Medlem
821981
January 13, 2005 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Därför att Svenska försvaret har varken råd eller behov av Antonov.

Vi ska bara frakta folk och matrial. Antonov är betydligt mycket dyrare i drift och då FM inte behöver så stora plan så är det ganska onödigt.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
822020
January 13, 2005 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Då ska väll jag också skriva av mej lite också...

Jag stör mej så hårt !! alla bara thailan hit och asien dit... men ingen tänker på saker som att det dör minst lika många varje vecka i ADIS och i svält.. men det är helt ointressant pga att "så är det ju jämnt detta är bara en gång och nu har ju svenskar dött också" Liksom 300mille skänker svenska folket direkt då det är en jordbävning så flera tusen dör... men inte skänker den vanlige svensson ett öre till anti aids och svält projekt där man har miljontals liv att rädda....

det är en sjukvärld vi lever i som folk prioriterar människor som har det värre först när det är deras semesterorter som drabbas !!!! :arg:

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
822069
January 13, 2005 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Jag är så fascinerad av att det alltid ska pekas ut syndabockar. Förstår ingen att händelser kan inträffa utan att någon har gjort något fel, eller på grund av en kombination av mångas små misstag? Det är precis som att folk är rädda för att tillvaron inte är förutsägbar och därför desperat försöker bringa förståelse genom att hitta felet i EN människas ondska/misstag/inkompetens. Då kan de pusta ut. Idioti.

Om Persson har rätt, att han inte fick sitt fax i tid utan att det låg vid maskinen, vad skulle han ha kunnat gjort annorlunda? Och om det är så, varför ska han inte få tala om det? Han blev ju faktiskt tillfrågad om orsaken till sitt beteende.

Han kanske ljuger. Det är värre.

Någon måste ju vara ansvarig.

Göran Person måste stå till svars eftersom det är han som har det yttersta ansvaret i Sverige. Det är han som fått förtroendet av svenska folket att leda Sverige. Om han då inte kan ta emot "kritik" och besvara den på ett riktigt sätt, så får han stå ut med lite kritik.

Det som är fel i Sverige är att vi har alldeles för mycket byrokrati. Det är HANS fel om tjänstemännen på UD inte ger honom information. Eftersom det är han som är ANSVARIG, och han som tillsatt cheferna där, som i sin tur har tillsatt tjänsemännen. (Laila är också med där i ansvaret).

Det är också han som ska kontrollera så att det fungerar. Och förbereda eventuella katastrof planer IFALL någonting sånt här ska hända.

Väldigt intressant att se att det inte fanns någon som helst beredskap. Regeringen visste inte till vilka de skulle vända till. Istället var det FÖRETAG och MYNDIGHETER som anmälde sig till REGERINGEN och erbjöd sin hjälp.

Måste vara något fel. Förmodligen är Göran Person alldeles för girig och vill ha kontroll över allting. Tycker gott att andra kunde ha ett ansvar och snabbt sätta igång en beredskap. Förstår inte varför vi har en massa myndigheter och krisplaner om Göran ändå måste vara där och trycka på knappen för att aktivera allt. Desto mindre BESLUT, och desto mer flexibel man är (gärna en person som i Italien) desto bättre i såna sitationer.

Det roliga är att ni säger att "vi ska göra det bättre själva". Då har ni ju inte förstått saken för fem öre. Göran och hans kollegor får BETALT för att göra jobbet. Knappast några hjälpteinsatser de gör, utan det tillhör deras arbetsuppgift för deras lön. Klart folk får kritisera när de betalar deras lön via HÖGA skatter.

Kan inte alltid skylla allting på de lägre stälda. Göran måste ta sitt ansvar. Även om media hugger i honom, så har han ett ansvar.

Även Göran som är ansvarig för att vi inte har någon form av "katastoff-beredskap". Vi har en jädra massa JAS plan som står i hangarer och aldrig används, och aldrig kommer användas (leksaker). Men våra medborgare glömde vi visst bort. Och det ska vi säga okej till?

Slöseri med skatteresurser. Desstom ännu mer slöseri med skatteresurser att inte Göran kan nås med telefon, alla sina livvakter som springer med honom, slå på tvn och kolla på nyheterna.. Finns hur mycket folk som helst som kunde säga till Göran. Han har väl femtielva sekreterare. Vad är det för jävla system vi lever i om inte Statsministern kan nås vid viktiga händelser / katastrofer? Värt och lägga en jädra massa pengar på det?

OBS. Jag tycker inte att det är Görans fel enbart. Men delvis. Har har en mycket stor del av ansvaret och han kan gott få lite kritik. Han har gjort sitt enligt mig. Hoppas innerligt att han inte blir omvald nästa år. Den som lever får se.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
822085
January 13, 2005 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att det är viktigt att man tar upp hur Ud / regeringen reagerade så man eventuellt kan lära sig av det till nästa gång. Trodde "vi" hade lärt oss av Estonia katastrofen. Sedan så tycker jag man ska bilda sig en egen uppfattning för media vinklar hela historien som dom själva vill.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 138
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL