March 11, 2003
Jerry wrote: Jag är så fascinerad av att det alltid ska pekas ut syndabockar. Förstår ingen att händelser kan inträffa utan att någon har gjort något fel, eller på grund av en kombination av mångas små misstag? Det är precis som att folk är rädda för att tillvaron inte är förutsägbar och därför desperat försöker bringa förståelse genom att hitta felet i EN människas ondska/misstag/inkompetens. Då kan de pusta ut. Idioti.
Kan inte göra annat än att instämma. Det är helt fantastiskt fånigt att vi svenskar skall tro att man alltid kan förhindra och mildra i alla lägen. Vi vill ha spänning i tillvaron, men när det inte går som vi vill, då skall någon komma och hjälpa oss ur knipan.
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Det här kommer att bli en ny Estonia, och ännu värre. Snart vill de anhöriga få gräva upp varenda strand i hela sydostasien, för de kan inte acceptera att naturen ger och naturen tar. Vi har blivit en nation av illusionerade sammetsromantiker, som har svårt att acceptera att död är lika naturligt som liv. Ingen, eller i alla fall få önskar livet ur andra, men samtidigt måste man acceptera att det är en del i tillvaron. Folk blir inte levande igen för att man startar anhöriggrupper eller skyller på regeringen. Det börjar bli dax för folk att inse det nu. Vi kanske borde studera hur thailändarna ser på det här. De sitter mitt i skiten, men vet redan att det är dax att gå vidare. Det lönar sig banne mig inte att älta det i tid och otid.
February 4, 2003
Visserligen är det rätt.
Men det är en ganska stor katastroff. Och Göran Person och hans kamrater måste kunna stå tills svars vid en sådan. De sitter i regeringen och måste "tåla att kritiseras".
Men visst har ni rätt att vi daltar med det för mycket. Börjar själv bli trött av "repetion" av samma nyheter dag efter dag på TV.
March 30, 2003
Farbror wrote: :arg:
Man är sig själv närmast. Det som gjorde att tsunamin fått så mycket uppmärksamhet är att det faktiskt är västerlänningar som dött. Våran charteridyll har precis krossats av en massiv vägg med vatten. Jag tror att det är fler i sverige som kan idenifiera sig i det än att folk dör i svält, aids etc. i en massa avlägsa u-land. Som har hållit på i tiotals år. Afrikabarnen måste komma med något nytt och spännande för att komma i rampljuset igen.
September 23, 2004
Urax wrote: [quote=Farbror]:arg:
Man är sig själv närmast. Det som gjorde att tsunamin fått så mycket uppmärksamhet är att det faktiskt är västerlänningar som dött. Våran charteridyll har precis krossats av en massiv vägg med vatten. Jag tror att det är fler i sverige som kan idenifiera sig i det än att folk dör i svält, aids etc. i en massa avlägsa u-land. Som har hållit på i tiotals år. Afrikabarnen måste komma med något nytt och spännande för att komma i rampljuset igen.
öhh jag tror inte det där var ett skämt från hans sida som du verkar tro.. och han sa ju själv att detta hade fått så mkt uppmärksamhet och pengar för att folk härifrån hade dött, det var det han tyckte var sjukt, jag tror redan han visste anledningen varför massa rika västerlänningar skänkte en förbannat massa pengar till just denna katastrofen..
March 30, 2003
Captain_Anarchy wrote: [quote=Urax][quote=Farbror]:arg:
öhh jag tror inte det där var ett skämt från hans sida som du verkar tro.. och han sa ju själv att detta hade fått så mkt uppmärksamhet och pengar för att folk härifrån hade dött, det var det han tyckte var sjukt, jag tror redan han visste anledningen varför massa rika västerlänningar skänkte en förbannat massa pengar till just denna katastrofen..
Varför skulle jag tro att det var ett skämt? Det där med att afrikabarnen måste komma med något nytt, sorgligt men sant. Det är ju faktiskt så det är. Såg nu att de faktiskt stod nästan exakt samma sak, något som jag faktiskt inte såg när jag läste inlägget innan jag skrev mitt. Får väl ursäkta mig med att jag är nyvaken.
March 11, 2003
Frågan är ju varför man sitter och gnäller om ansvarsbördan i detta fallet, samtidigt som man mer eller mindre har avvecklat hela vårt eget sociala skyddsnät. Varför ställer vi inte vår regering till ansvar för 16% arbetslöshet, vanvårdade pensionärer, en värdelös skola eller kanske nedskärningarna inom tandvården? Känns inte det som mer relevant än huruvida Göran Persson satt på muggen just den sekunden UD ringde?
March 21, 2003
Urax wrote:
Varför skulle jag tro att det var ett skämt? Det där med att afrikabarnen måste komma med något nytt, sorgligt men sant. Det är ju faktiskt så det är. Såg nu att de faktiskt stod nästan exakt samma sak, något som jag faktiskt inte såg när jag läste inlägget innan jag skrev mitt. Får väl ursäkta mig med att jag är nyvaken.
Jo vissa är ju nyvakna året runt 8)
February 4, 2003
denstore wrote: Frågan är ju varför man sitter och gnäller om ansvarsbördan i detta fallet, samtidigt som man mer eller mindre har avvecklat hela vårt eget sociala skyddsnät. Varför ställer vi inte vår regering till ansvar för 16% arbetslöshet, vanvårdade pensionärer, en värdelös skola eller kanske nedskärningarna inom tandvården? Känns inte det som mer relevant än huruvida Göran Persson satt på muggen just den sekunden UD ringde?
Jo visst.
Men medel svensson verkar inte riktigt förstå de punkterna. Utan de agerar starkt mot dessa punkterna istället. Fråga mig inte varför.
Men jag är emot regeringen i stort. Inte bara i denna frågan. Är inte nöjd med mycket som de åsdakommer.
Men jag ville inte diskutera alla de sakerna i denna tråd, lite OFF-topic. Därför jag la min syn på Thailand katastrofen och regeringens hantering. Men tror så gott som alla vet min politiska läggning i stort ändå 😛 Så det behövde inte understrykas.
January 5, 2002
Farbror wrote: det är en sjukvärld vi lever i som folk prioriterar människor som har det värre först när det är deras semesterorter som drabbas !!!!
Finner du detta konstigt? Jag finner det helt naturligt - självklart bryr jag mig mer om svenskar som dött i Thailand än om någon obetydlig aidsneger.
davidhellmyrs wrote:
Det som är fel i Sverige är att vi har alldeles för mycket byrokrati. Det är HANS fel om tjänstemännen på UD inte ger honom information. Eftersom det är han som är ANSVARIG, och han som tillsatt cheferna där, som i sin tur har tillsatt tjänsemännen. (Laila är också med där i ansvaret).Det roliga är att ni säger att "vi ska göra det bättre själva". Då har ni ju inte förstått saken för fem öre. Göran och hans kollegor får BETALT för att göra jobbet. Knappast några hjälpteinsatser de gör, utan det tillhör deras arbetsuppgift för deras lön. Klart folk får kritisera när de betalar deras lön via HÖGA skatter.
Kan inte alltid skylla allting på de lägre stälda. Göran måste ta sitt ansvar. Även om media hugger i honom, så har han ett ansvar.
Slöseri med skatteresurser. Desstom ännu mer slöseri med skatteresurser att inte Göran kan nås med telefon, alla sina livvakter som springer med honom, slå på tvn och kolla på nyheterna.. Finns hur mycket folk som helst som kunde säga till Göran. Han har väl femtielva sekreterare. Vad är det för j**la system vi lever i om inte Statsministern kan nås vid viktiga händelser / katastrofer? Värt och lägga en jädra massa pengar på det?
Första gången på länge som jag håller med någon så här mycket.
3 Guest(s)