January 17, 2002
Nåja, antar att jag bör berätta detta, och nej, detta handlar inte om mina olyckor, även om det hör ihop.
Jag har Blödarsjuka, även kallas Von Willenbrants sjukdom eller Hemofili. För att bespara mina fingrar tortyren att skriva en uppsats (Vilket jag lär få göra endå...) klistrar jag in från http://www.fbis.com
"Blödarsjuka är ett samlingsnamn på sjukdomar där blodet har svårt att levra sig. De vanligaste formerna är hemofili och von Willebrands sjukdom. Vid de svåra formerna av blödarsjuka saknas helt eller finns brist på en koagulationsfaktor som behövs för att blodet ska kunna levra sig.
Om svår hemofili inte behandlas kan sjukdomen leda till blödningar i muskler, leder, buk och hjärna. Det finns ca 800 män och några kvinnor med hemofili i Sverige. Ett tusental personer (män och kvinnor) har fått diagnosen von Willebrands sjukdom. Internationella studier visar att så många som 1 procent av befolkningen kan ha denna blödningsrubbning. De har ofta "besvärlig mens" eller "blöder lätt näsblod" och vet inte att sjukdomen går att behandla. Förutom den milda formen av von Willebrands sjukdom finns också en svår form av sjukdomen som cirka 50 personeri Sverige har. Deras besvär är allvarliga och liknar hemofili. "
Min version är den svåraste versionen av Hemofili, det finns 20 av oss i sverige såvitt jag vet, Willebrants är "vanligare".
Notera att jag markerade Muskler och Leder eftersom dessa är de ställen på kroppen jag får ont i. Buk och hjärna krävs det våld för att det ska hända nått med, men tro inte att jag är hur skör som helst, det är jag inte. Det krävs mycket till innan jag ska få hjärnblödning, nästan lika mycket som det ska till för er. Samma gäller buken.
Man kan halvbota sjukdommen genom att sänka mitt immunförsvar med cellgifter och bombardera kroppen med Faktor 8. Det ämne i kroppen som jag saknar och inte kan producera själv, min kropp stöter också bort det om jag får det intravenöst, hade den inte gjort det hade det inte varit några problem. Så genom att ta kål på immunförsvaret (Förkylning, någon?) och ge mig kopiösa mängder Faktor 8 hoppas man på att kunna få kroppen att acceptera det då immunförsvaret byggs upp igen.
Jag har dock försökt detta 3 gånger utan resultat.
För att ge er en insikt i hur random det är så känner jag 2 enäggstvillingar med samma version av Hemofili som jag, där båda undergick samma behandling samtidigt, men trots att de var enäggstvillingar blev bara en "behandlingsbar".
Då man lyckas måste man självklart ta sprutor med faktor 8 varannan dag för resten av livet, men det fixar man med en portacat (En liten sak man stoppar innanför huden och kopplar till ett kärl, som man sedan sticker sprutan i och kör in medicinen)
Nu kan jag gå vidare.
Det är ledblödningarna som utmärker min sjukdom, dessa kan inte ni normala få, och det ska ni vara jävligt glada för. Som jag skrev i min förra tråd:
"Min högra knäled är nästan dubbelt så stor som min normala vänstra! Jag har 70 graders sträckning på benet pga leden TAR EMOT då jag ska sträcka, man kan höra hur ben skrapas mot varandra.
Jag sover inget på ~4-5 dagar, inte en blund. Jag kan inte äta, då spyr jag av smärtan senare, jag skriker rätt ner i en kudde merparten av de första 2 dagarna. Jag tar så starka smärtstillande att jag yrar och sluddrar"
Den nedre delen gäller inte bara knäet, jag får ofta (nån gång i månaden eller lite mer sällan) blödningar i axelleder och armbågsleder, och de är nästan mer smärtsamma pga det är lemmar man använder (Du glömmer av dig då du är smärtstillad som bäst och försöker röra på armen), och när man får ont i axeln spänner man nacken så hårt att smärtan i den ibland tar ut den i axeln.
Ytliga sår är inte farliga, blodet levrar sig vid kontakt med luft.
Jag levde ett relativt normalt liv, utan kontaktsporter , innan jag drattade omkull med cykeln och kajkade knäet. Jag sket i om jag fick en ledblödning då jag ansträngt lederna för mycket då jag gjort något roligt. Jag vägrar blankt att avstå från något jag KAN göra bara för att jag får skit för det nästa dag, hade jag gjort det hade jag lika gärna satt mig i en kartong och blivit matad lite nu och då. Som tur är så bygger man upp musklerna som attans runt axlar och armar då man rullar rullstol (vilket skyddar lederna), och nu då jag växer mindre får jag också mindre ledblödningar, men de kommer endå lite då och då.
Anledningen till att jag inte kan operera (Jag skrev "onanera" först...) mitt knä är självklart därför att man inte ska skära allt för djupt i mig (Vid nödfall kan man självklart göra operationer, men det är inget man ska försöka sig på i onödan). Det finns mediciner jag kan ta då jag känner att en ledblödning är på G, då finns det en chans att man lyckas stoppa den innan den bryter ut. Dock kostar denna medicin ~70.000:- per ampull, och jag använder ca 24 ampuller vid varje ledblödning. Gissa om sjukhuset hellre skulle vilja att jag led? :bgrin:
Så vad jag väntar på nu är att få bli behandlingsbar så jag kan operera mitt knä och leva ett nästan normalt liv.
Så där har ni det, min stora hemlighet 😀
Jag svarar gladeligen på frågor i denna tråd, ni kan fråga vad ni vill, jag är van.
Och ursäkta om nått hamnade i fel ordning där uppe eller så, långa texter är en plåga.
EDIT: Mina fingrar... *gnäll*
EDIT 2: Hemofili är en genetiskt medfödd sjukdom, jag är dock den enda i min familj som haft den. Man tror att det var därför att morsan hanterade mycket cellgifter i sitt jobb som sjuksköterska på 80 talet innan hon fick mig, genetisk mutation.
January 17, 2002
bloodman wrote: och så undrar skolan varför du har hög frånvaro, det kan ju inte bli värre, lite medkänsla måste dem för fan ändå ha, nej usch sånt där hoppas ska man inte behöva gå igenom.
Det kan du faktiskt få göra, även fast Hemofili är en genetiskt medfödd sjukdom kan du faktiskt utveckla en precis likadan version som min i äldre dagar, även om det är så stor chans 😉
June 3, 2001
CoLiC wrote: EDIT 2: Hemofili är en genetiskt medfödd sjukdom, jag är dock den enda i min familj som haft den. Man tror att det var därför att morsan hanterade mycket cellgifter i sitt jobb som sjuksköterska på 80 talet innan hon fick mig, genetisk mutation.
Din otur började verkligen INNAN du hade fötts. :cy:
Du är som John Connor eller nått fast med otur i stället för mänsklighetens överste.
January 17, 2002
MrWeizel wrote: Räknas sex som en kontaktsport? :cy:
Sorry om jag skämtar, men det är mitt sätt att tackla saker, allt blir lättare med en gnutta humor. Det är bara att hoppas att du blir behandlingsbar så fort som möjligt, gräv inte ner dig under tiden bara!!
Hahaha, nejdu, sex är inte en sport för mig, tjejerna kommer rusande mot mig vettu 😉 Kort sagt, nej.
Du, jag har den värsta galghumor du kommer att stöta på, jag använder precis samma metod som dig, jag tar absolut ingenting seriöst och skämtar friskt om mig själv 🙂
Och jag har aldrig grävt ner mig i mitt liv pga min sjukdom, jag har bara brutit ihop och kommit igen efter ledblödningarna, jag tänker inte ens tillbaka på dem.
January 17, 2002
Gueno wrote: [quote=CoLiC]EDIT 2: Hemofili är en genetiskt medfödd sjukdom, jag är dock den enda i min familj som haft den. Man tror att det var därför att morsan hanterade mycket cellgifter i sitt jobb som sjuksköterska på 80 talet innan hon fick mig, genetisk mutation.
Din otur började verkligen INNAN du hade fötts. :cy:
Du är som John Connor eller nått fast med otur i stället för mänsklighetens överste.
Hear Hear
May 12, 2001
CoLiC wrote: [quote=mattan]Fan vad glad man kan vara åt sporadiska näsblodsanfall!
Hoppas på det bästa för din skull, hang in there!
Huhu, näsblod... *brrrr* hemska minnen 🙂 Där har vi det enda ytliga sår som inte slutar blöda i kontakt med luft ska jag säga dig...
Tro mig, jag vet!!!
Har brännt i näsan så många gånger att det inte går fler gånger utan att "döda" nästippen....
Vad jag kommit fram till är det bästa att röka en cig och blåsa ut röken genom näsan, då drar blodkärlen ihop sig! 😉
January 28, 2003
CoLiC wrote: Hahaha, nejdu, sex är inte en sport för mig, tjejerna kommer rusande mot mig vettu 😉 Kort sagt, nej.[/qoute]
Moderskänslor när de ser din otur 😀
[quote=CoLiC]Du, jag har den värsta galghumor du kommer att stöta på, jag använder precis samma metod som dig, jag tar absolut ingenting seriöst och skämtar friskt om mig själv 🙂
Och jag har aldrig grävt ner mig i mitt liv pga min sjukdom, jag har bara brutit ihop och kommit igen efter ledblödningarna, jag tänker inte ens tillbaka på dem.
Härligt att höra :pidu:
Btw; Tycker du fortfarande att jag blir kaxigare och kaxigare 🙄
January 17, 2002
fastbullit wrote: Man beklagar, men varför berätta allt detta nu? Alla har trott att du väntar på en plats/tid för operation ett bra tag nu. Känner mej tafatt: bättra på dej eller krya på dej jag hoppas iaf att du blir bättre snart
Vet inte, föll mig in då Vesslan blev nyfiken. Nu är det sagt iaf.
January 17, 2002
MrWeizel wrote: Btw; Tycker du fortfarande att jag blir kaxigare och kaxigare 🙄
Njäe då 🙂 Men på nått vis gör jag mig redo för strid varje gång jag ser din avatar, måste ha varit att du sagt emot mig i nån av mina "klago" trådar 😉
EDIT: Skidan: Ohja, mina fingrar är inte vana att arbeta, i likhet med resten av kroppen :bgrin:
February 1, 2003
strongt är det enda jag har att skriva till en början ...
hade ingen aning om din sjukdom colic ... läste bara lite om din eviga otur nånstans på forumet =)
du är en fighter ... och en person som förtjänar medkänsla/lidande (givetvis till en viss gräns, alla har ju ett liv att göra det bästa av faktiskt 😀 ) till skillnad från de som enbart söker medkänslan/lidandet och gräver ned sig i deras liv ... tycker det är underbart att du fightas vidare trots att du vet att det kommer kosta ...
vill bara uppmuntra dig att fortsätta leva ditt liv som du gör ...
vart bor du förrestän ?
// Daniel
January 28, 2003
CoLiC wrote: [quote=MrWeizel]Btw; Tycker du fortfarande att jag blir kaxigare och kaxigare 🙄
Njäe då 🙂 Men på nått vis gör jag mig redo för strid varje gång jag ser din avatar, måste ha varit att du sagt emot mig i nån av mina "klago" trådar 😉
Du hade säkert fel och jag var tvungen att påpeka det 🙄
3 Guest(s)