August 28, 2004
Death On Wings wrote: Helt riktigt, ingen tvingar dem köpa alkohol. Dom har förövrigt redan höjt skatten på öl. Men har man inte råd att betala det så ska man helt klart hålla käften och inte köpa det.
Så om vi höjer lite diverse priser på produkter du konsumerar, så ska du bara hålla käften och inte köpa det om du inte har råd? Många bäckar små.
December 31, 2001
Lodisen wrote: [quote=Death On Wings]Helt riktigt, ingen tvingar dem köpa alkohol. Dom har förövrigt redan höjt skatten på öl. Men har man inte råd att betala det så ska man helt klart hålla käften och inte köpa det.
Så om vi höjer lite diverse priser på produkter du konsumerar, så ska du bara hålla käften och inte köpa det om du inte har råd? Många bäckar små.
Exakt.
Produkter folk inte klarar sig utan finns det nästan alltid billigare altenativ till så som de flesta matprodukter har olika märken. Har man inte råd att köpa scan för att dom höjjer så får man gå på coop.
Eller så skaffar man sig ett jobb så slipper man fundera på om man har råd eller inte.
July 27, 2002
De flesta studier, uttalanden ifrån expertis etc, hävdar i samklang att om snus är farligt på något sätt, så är det för att det är cancerframkallande i det utsatta området; munnen.
Studier visare vidare på att snus kan öka risken för cancer, självklart. Från 0.1 promille (ej snusare) till 0.5 promille (snusare). Och hur många dokumenterade fall utav muncancer utav snusbruk kan man hitta? Ingen har gjort det hittils iaf.
Därför drar jag slutsatsen att den ökade risken för cancer är extremt liten (likt mina siffror ovan).
Dehman wrote: [quote=Callister]Jag är glad över att ha hittat en turkshop här brevid lägenheten för 16:50 dosan. :hb:
Så billigt? Hur stor är butiken?
Inte alls stor. Den ligger på götgatan brevid donken här vid ringens centrum. Har även ciggpaket för 30 kr.
November 29, 2003
macrus wrote: [quote=Death On Wings]Det är upp till individen, är man korkad nog att använda något av det så kan man allt få betala för sig och ta konsekvenserna av det hela.
Tycker man det är för dyrt är det bara att sluta, vill man inte sluta är det bara att hålla käften och köpa på som vanligt. Det är ju som sagt ingen som tvingar personer att köpa deras produkter.
Så j**la bra skrivet som det är sant. :pray:
Så om du är beroende av bilen så är det okey att höja bensinpriset hela tiden?
Det är ju viktigt att inte skada miljön.
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
Mycket möjligt att jag uttryckte mej en smula oklart och onyanserat.
Men "snusare har en fördubblad risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln" Jaja, baserat på vad?
Jag ser det mest som en massa nonsens skrivningar ioma det ligger i tiden att racka ner på allt möjligt.
Men herregud människa, det är samma skitrapport som du själv la fram för att påvisa att man inte kunde hiutta samband mellan munhålecancer och snus. Samma rapport som var så bra och toppen eftersom det var 300 000 byggnadsarbetare som snusade och inte rökte. Samma rapport visade även en förhöjd risk att få bukspottskörtelscancer av snus.
Ge dig. Antingen tar du hela rapporten fäör att vara sann eller så skiter du i att lägga fram källor som du själv inte ens tror på.
August 11, 2005
whak wrote: [quote=macrus][quote=Death On Wings]Det är upp till individen, är man korkad nog att använda något av det så kan man allt få betala för sig och ta konsekvenserna av det hela.
Tycker man det är för dyrt är det bara att sluta, vill man inte sluta är det bara att hålla käften och köpa på som vanligt. Det är ju som sagt ingen som tvingar personer att köpa deras produkter.
Ser inte problemet då de hela tiden höjer bensinpriset? Eller har jag bara drömt att man fick bensin billigare för nåt/några år sen?
csm101 wrote: [quote=ilg@dd] Mycket möjligt att jag uttryckte mej en smula oklart och onyanserat.
Men "snusare har en fördubblad risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln" Jaja, baserat på vad?
Jag ser det mest som en massa nonsens skrivningar ioma det ligger i tiden att racka ner på allt möjligt.
Men herregud människa, det är samma skitrapport som du själv la fram för att påvisa att man inte kunde hiutta samband mellan munhålecancer och snus. Samma rapport som var så bra och toppen eftersom det var 300 000 byggnadsarbetare som snusade och inte rökte. Samma rapport visade även en förhöjd risk att få bukspottskörtelscancer av snus.
Ge dig. Antingen tar du hela rapporten fäör att vara sann eller så skiter du i att lägga fram källor som du själv inte ens tror på.
Just delen som säger "snusare har en fördubblad risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln" känns väldigt flummig.. Den kompletteras inte ens med källa för påståendet vilket jag för övrigt insinuerade i tidigare inlägg.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
csm101 wrote: [quote=ilg@dd] Mycket möjligt att jag uttryckte mej en smula oklart och onyanserat.
Just delen som säger "snusare har en fördubblad risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln" känns väldigt flummig.. Den kompletteras inte ens med källa för påståendet vilket jag för övrigt insinuerade i tidigare inlägg.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
Då får du väl ta och leta fram den riktiga rapporten istället för att använda dig av en minirecension?
Vad är det för flummigt med det förresten? De har antagligen påvisat det där på samma sätt som de påvidsade att munhålecancer inte var vanligare bland snusare, det är därför de kunnat presentera det i samma rapport/avhandling/studie.
November 29, 2003
csm101 wrote: [quote=whak][quote=macrus][quote=Death On Wings]Det är upp till individen, är man korkad nog att använda något av det så kan man allt få betala för sig och ta konsekvenserna av det hela.
Ser inte problemet då de hela tiden höjer bensinpriset? Eller har jag bara drömt att man fick bensin billigare för nåt/några år sen?
Nu menar jag att man höjer bensinpriset till ca 24:-/L
November 22, 2001
csm101 wrote: [quote=whak] Nu menar jag att man höjer bensinpriset till ca 24:-/L
Vad spelar det för roll hur mycket de höjer priset med?
Det har skett en prisökning på bensin, likt tex tobak, och imo så har bensinpriset höjts rätt rejält över de senaste åren.
Nej, inte speciellt.
Det kostar typ 1-2 kronor litern mer än för 7-8 år sen.
August 11, 2005
Json_81 wrote: [quote=csm101][quote=whak] Nu menar jag att man höjer bensinpriset till ca 24:-/L
Det har skett en prisökning på bensin, likt tex tobak, och imo så har bensinpriset höjts rätt rejält över de senaste åren.
Nej, inte speciellt.
från ~8 till ~11 är en ökning på tre kronor och ungefär 35% under dessa år. Så det är några få kronor per liter, men kolla till det procentuella istället.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd] Just delen som säger "snusare har en fördubblad risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln" känns väldigt flummig.. Den kompletteras inte ens med källa för påståendet vilket jag för övrigt insinuerade i tidigare inlägg.
Då får du väl ta och leta fram den riktiga rapporten istället för att använda dig av en minirecension?
Vad är det för flummigt med det förresten? De har antagligen påvisat det där på samma sätt som de påvidsade att munhålecancer inte var vanligare bland snusare, det är därför de kunnat presentera det i samma rapport/avhandling/studie.
Ser du själv hur flummigt du uttrycker dej?
Det fullkomligt vimmlar av kansken, svaga indicier och andra lobbyistiska tyckanden, det som saknas är trovärdiga bevis som endera bekräftar eller förkastar diverse "forskares" rön.
csm101 wrote: [quote=Json_81][quote=csm101][quote=whak] Nu menar jag att man höjer bensinpriset till ca 24:-/L
Nej, inte speciellt.
från ~8 till ~11 är en ökning på tre kronor och ungefär 35% under dessa år. Så det är några få kronor per liter, men kolla till det procentuella istället.
Om nu bensinpriset legat på ~8:-/litern för 7-8 år sedan, så hade din uträkning varit relevant.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Om nu bensinpriset legat på ~8:-/litern för 7-8 år sedan, så hade din uträkning varit relevant.
Jag har för mig att jag tankade bilen för typ 8-8,50:- litern för sju år sen.
Men hur mycket påstår du att bensinen kostade då?
BTW, syftet var inte att påstå att bensinen ökat mest i pris eller något, utan bara påpekade att även bensinen blivit dyrare som svar på någon som drog upp bensinen som exempel.
Edit: Där ser man, minnet var inte den bästa
http://www.spi.se/statistik.asp?art=56
Går man däremot ytterligare år så stämmer nästan min uträkning ^^ (dvs 97-07)
csm101 wrote: [quote=ilg@dd]Om nu bensinpriset legat på ~8:-/litern för 7-8 år sedan, så hade din uträkning varit relevant.
BTW, syftet var inte att påstå att bensinen ökat mest i pris eller något, utan bara påpekade att även bensinen blivit dyrare som svar på någon som drog upp bensinen som exempel.
Sommaren 1998 kostade 95-oktanig blyfri 10.50:- på shell i grannbyn, iofs då i Norrlands inland..
Vill minnas att det pendlade mellan 9,50-10,50:- mest hela sommaren. Idag för någon timme sedan låg priset på blyfri 95-oktanig på 11,44:-/litern på samma mack.
Har mestadels legat över 10:-/litern senaste 10 åren här uppe.
November 22, 2001
csm101 wrote: [quote=ilg@dd]Om nu bensinpriset legat på ~8:-/litern för 7-8 år sedan, så hade din uträkning varit relevant.
Edit: Där ser man, minnet var inte den bästa
http://www.spi.se/statistik.asp?art=56
Går man däremot ytterligare år så stämmer nästan min uträkning ^^ (dvs 97-07)
Jag tankade idag för 10.89, för 7 år sedan när jag tog körkort låg priset o svajade runt 10 kronor litern.
1 Guest(s)